لمینت دندان از روش های نوین در درمان های زیبایی دندان به حساب آمده که با بهره گیری از لمینت های دندانی می توانید لبخندی زیبا را برای خود فراهم نمایید.

لمینت دندان یک پوسته نازک سرامیکی یا کامپوزیتی بوده که بر روی مینای دندان چسبانده می شود، پس از چسباندن لمینت به دندان با چسب مخصوص، لمینت به بخشی جدایی ناپذیر از دندان تبدیل می شود و به اندازه خود دندان طبیعی استحکام می یابد. لمینت دندان یکی از بهترین روش های درمانی در دندانپزشکی زیبایی به حساب آمده که دندان های سفید و ردیف را برای استفاده کننده فراهم می کند. در بین لمینت ها تفاوت ها از لحاظ اندازه، رنگ، جنس و قیمت وجود دارد که در ادامه به معرفی و بررسی انواع لمینت و نحوه درمان خواهیم پرداخت.

لمینت دندان زیبایی و استحکام را برای دندان های شما فراهم می کند!

لمینت دندان چگونه انجام می شود؟

لمینت از درمان های نوین در دندانپزشکی به حساب امده که بستگی فراوانی به مهارت و دقت دندانپزشک دارد، برای درمان لمینت دندان کل فرآیند در کمتر از 2 جلسه دندانپزشکی تکمیل خواهد شد که به شرح زیر می باشد:

  • بررسی شرایط دندان و معاینه های پیش از درمان، در اولین بازدید، ابتدا لبخند شما را با تعیین اینکه چه اندازه، شکل و نوع روکشی به بهترین شکل تکمیل کننده لبخند، فرم صورت و خواسته های زیبایی شناختی شما خواهد بود، بررسی خواهد شد. در این مرحله تراش دندان ها و قالب گیری از ان برای لمینت انجام می پذیرد، در ساخت لمینت در آزمایشگاه شرایط مختلفی نظیر تطبیق لمینت از نظر رنگ با دندان های مجاور و بررسی شکل، اندازه و خط لبخند و خطوط لبخند جدید به صورت دقیق انجام می پذیرد.
  • در گام دوم، با استفاده از چسب مخصوص دندان به طور دائمی لمینت بر روی دندان چسبانده می شود. اهمیت دقت دندانپزشک در این مرحله نیز بسیار بالا است، باید اتصال قوی بین لمینت و مینای دندان برقرار گردد، همچنین نباید لمینت با لثه دچار درگیری شود، این امر التهاب لثه و مشکلات بعدی را نیز به همراه دارد. اگر دندانپزشک غیرحرفه ای از چسب بی کیفیت استفاده کند، ممکن است لمینت از روی دندان برداشته شود. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم حتما برای جلوگیری از آسیب های بعدی به پزشک متخصص مراجعه کنید.

اگر قصد لمینت کردن دندان ها را دارید، باید به این نکته توجه کنید که اگر دندان نیاز به درمان های ترمیمی دارد، باید ابتدا درمان های ترمیمی انجام شود. به عنوان مثال دندانی که دچار پوسیدگی باشد، باید در مرحله نخست رفع پوسیدگی در مورد ان انجام شود. گاهی دندانی مشکلات ریشه دندان دارد، در این گونه موارد نیز باید درمان های ریشه دندان و عصب کشی صورت گیرد. دندانپزشک مجرب با در نظر گرفتن همه ی این شرایط اقدام به نصب لمینت بر روی دندان های فرد مورد نظر می نماید.

لمینت دندان بهتر است یا ارتودنسی و سفید کردن دندان؟

استفاده از روش های درمانی مختلف برای دندان های فرد با توجه به نظر دندانپزشک و علاقه خود بیمار انجام می پذیرد، به عنوان مثال برخی از بیماران به دلیل تعهدات کاری و همچنین تعهدات اجتماعی، نمی توانند یک سال و نیم یا بیشتر از درمان ارتودنسی و استفاده از سیم و بریس های مخصوص آن برای اصلاح دندان های کج و نامنظم خود بگذرانند، یا حتی برخی از افراد از ظاهر نامناسب دندان های ارتودنسی شده احساس نارضایتی می کنند، برای این دسته از افراد استفاده از روش های جایگزینی نظیر لمینت کردن دندان ها می تواند بسیار مناسب باشد. البته این نکته را نیز باید در نظر گرفت که برای عادت به سیم و بریس های ارتودنسی باید زمان طولانی طی شود و برخی از بیماران از این نظر اظهار نارضایتی می کنند. البته در مورد دندان هایی که میزان کج بودن و نامرتب بودن دندان ها بیش از حد می باشد، نمی توان با استفاده از روشی نظیر لمینت اقدام به منظم کردن دندان ها نمود.

یا در مورد سفید کردن دندان ها، برخی از دندان ها آنقئر دچار بد رنگی شده اند که با استفاده از روش های معمول نظیر سفید کردن دندان یا بلیچینگ دندان نمی توان شرایط دندان های سفید و درخشان را برای فرد فراهم نمود. به طبع بکار بردن روش هایی نظیر لمینت دندان می تواند در این گونه افراد بسیار سودمند باشد. البته این نکته را باید در نظر گرفت که بین روش های فوق در مدت زمان درمان و هزینه لازم برای انجام انواع درمان های دندانپزشکی تفاوت های بسیاری وجود دارد. بیمارانی که دچار بی نظمی و نامرتبی های خفیف تا متوسط هستند می‌توانند مشکل دندان های خود را با لمینت های دندانی اصلاح کنند.

لمینت دندان در چه مواردی کاربرد دارد؟

از جمله موارد کاربردی برای درمان لمینت می توان موارد زیر را نام برد:

  • دندان های تغییر رنگ، فرسوده و شکسته
  • اصلاح طول و ارتفاع تاج دندان
  • دندان های دچار تغییر رنگ شده شدید که نمی توان با روش هایی نظیر سفید کردن دندان آن ها را اصلاح نمود.
  • لمینت دندان پوسته های نازک، شفاف و سفارشی ساخته شده از پرسلن (مواد رنگی دندان) هستند که برای پوشش سطح جلوی دندان های شما طراحی شده اند.
  • ضخامت آنها 0.5 تا 0.6 میلی متر لمینت برای استفاده بر روی مینای دندانبسیار مناسب است.
  • برای تغییر شکل، اندازه، رنگ و طول دندان ها

ارتفاع دندان ها از لحاظ زیبایی اهمیت بالایی دارند، بنابراین اصلاح تاج دندان با استفاده از لمینت بسیار کاربردی است، برای اصلاح تاج دندان باید زیر نظر متخصص با لمینت های مناسب عملیات اصلاح صورت گیرد. توجه داشته باشید که دندان های بلندتر چهره افراد را جوان تر نشان می دهد. لبخندی که کمتر به نظر می رسد و ظاهری بی دندانی زودرس ایجاد می کند و ظاهر جوانی را به چالش می کشد، قطعاً برای اصلاح لبخند با روکش ها مفید خواهد بود. آنها برای تغییر رنگ دندان‌هایی که به دلیل ساییدگی یا ساییدگی فرسوده شده‌اند، دندان‌های شکسته یا شکسته، دندان‌هایی با فاصله بین دندان‌های نامرتب استفاده می‌شوند.

انواع لمینت دندان کدام است؟

برای لمینت کردن دندان ها می توان دو نوع پر کاربرد از آن ها را لمینت کامپوزیتی و سرامیکی در نظر گرفت، همانطور که از اسم این دو نوع لمینت بر می آید، تفاوت بین جنس آن ها وجود دارد. میزان تراش دندان در لمینت های کامپوزیتی کمتر از نوع سرامیکی است، با این وجود استحکام و زیبایی نوع سرامیکی به مراتب بالاتر است. همچنین اگر بخواهیم این دو نوع لمینت را از نظر قیمت مقایسه نماییم، هزینه لمینت سرامیکی به مراتب بسیار بالاتر از نوع کامپوزیتی است.

پس از نصب لمینت باید بهداشت دهان و دندان نیز به خوبی انجام شود، زیرا محل نصب لمینت به عنوان محلی مناسب برای رشد باکتری ها به حساب امده که رعایت نکردن بهداشت می تواند سبب آسیب به آن شود. مسواک زدن و استفاده از دهانشویه ها می تواند کمک فراوانی نماید.  از دندان های لمینت شده باید با مسواک، نخ دندان و … مراقبت کرد.

با لمینت دندان در مراکز معتبر لبخندی زیبا را برای دندان های خود به ارمغان آورید!

 

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید