به‌صورت معمول هیچ‌کدام از شرکت‌های هواپیمایی دوست ندارند مسافران خود را ناراضی نگه دارند و به همین دلیل تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا امکانات و رفاه کامل را برای مسافران فراهم کنند. اما گاهی اوقات ممکن است بعد از خرید آنلاین بلیت هواپیما و یا خرید آن به‌صورت حضوری، اتفاقاتی بیفتد که احتمال کنسل‌شدن بلیت و به‌تبع آن تأخیر در فریت بار را افزایش دهد. در این صورت نیز باید برنامه سفر خودتان را لغو کنید و آن را به زمان دیگری موکول نمایید.

به‌صورت معمول هیچ‌کدام از شرکت‌های هواپیمایی دوست ندارند مسافران خود را ناراضی نگه دارند و به همین دلیل تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا امکانات و رفاه کامل را برای مسافران فراهم کنند. اما گاهی اوقات ممکن است بعد از خرید آنلاین بلیت هواپیما و یا خرید آن به‌صورت حضوری، اتفاقاتی بیفتد که احتمال کنسل‌شدن بلیت و به‌تبع آن تأخیر در فریت بار را افزایش دهد. در این صورت نیز باید برنامه سفر خودتان را لغو کنید و آن را به زمان دیگری موکول نمایید. اما آنچه در این میان مهم است، این است که چطور می‌توانیم از کنسل و لغو شدن برنامه پرواز مطلع شویم؟ از سوی دیگر در صورت کنسل‌شدن پرواز، چطور هزینه و مبلغ بلیت را دریافت نماییم. تمام این موارد را در این مقاله با هم مرور می‌کنیم.

شرایط نامساعد آب‌وهوا

با وجود این که سیستم‌های هواشناسی هواپیمایی قادر به تشخیص و تعیین دقیق آب‌وهوا و شرایط جوی مبدأ و مقصد پرواز هستند؛ اما گاهی به دلیل تغییرات ناگهانی آب‌وهوا در مبدأ یا مقصد سفر پروازها با تأخیر و یا کنسلی مواجه خواهند شد. این مورد در پروازهایی که زمان سفر بیش از 2 ساعت است بیشتر رخ می‌دهد. چراکه ممکن است در مبدأ سفر شرایط جوی برای یک پرواز امن مناسب باشد؛ ولی در مقصد امکان فرود هواپیما وجود نداشته باشد؛ بنابراین بهتر است پیش از رسیدن به فرودگاه علاوه بر مبدأ، از مناسب‌بودن آب‌وهوای مقصد سفرتان نیز اطلاع پیدا کنید.

نرسیدن هواپیما به فرودگاه

یکی دیگر از دلایل شایع که باعث کنسلی پرواز می‌شود، نرسیدن هواپیما در زمان تعیین‌شده به فرودگاه مبدأ است. البته این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که هواپیما با نقص فنی روبرو شده یا اینکه با تأخیر در پرواز قبلی روبرو شده است.

برای مطلع شدن این وضعیت پروازی هواپیما راه‌های مختلفی وجود دارد. به طور مثال بعد از اینکه خرید آنلاین بلیت هواپیما را انجام دادید، می‌توانید با نصب اپلیکیشن شرکت هواپیمایی که از آن بلیت تهیه کرده‌اید، اطلاعات لازم در مورد رسیدن هواپیما به فرودگاه را به دست بیاورید.

سوخت‌گیری و بارگیری هواپیما

سوخت‌گیری می‌تواند از نیم ساعت تا حدود 2 ساعت زمان ببرد که طبق انتظار، این زمان پیش از موعد پرواز صرف خواهد شد. اما درصورتی‌که مشکلی مانع از سوخت‌گیری به‌موقع شده باشد تأخیر طولانی را تجربه خواهید کرد که البته تا پیش از سوارشدن هواپیما از علت تأخیر باخبر نخواهید شد. در بارگیری هواپیما نیز تخمین دقیقی از زمان موردنیاز وجود ندارد. در صورتی‌ که بار هر یک از مسافران حتی کمی بیشتر از حد معمول باشد نتیجتاً بارگیری با سرعت بسیار کمتری به اتمام خواهد رسید.

ریسک بالای پرواز

یکی از مهم‌ترین دلایلی که ممکن است باعث کنسل‌شدن پرواز شود، تغییرات شدید آب‌وهوایی و شرایط نامناسب جوی است. این اتفاق نیز بیشتر در فصل سرد سال و با آغاز بارندگی‌های زیاد رخ می‌دهد. درعین‌حال ممکن است که تغییرات آب‌وهوایی و شرایط جوی در مبدأ یا مقصد پرواز نامساعد باشد. به هر صورت در این شرایط پرواز خطرات و ریسک زیادی دارد. نکته مهم دیگر این است که تغییرات جوی فقط مختص به بارندگی‌های شدید باران و برف نیست. گاهی اوقات شرایط آلودگی هوا به‌قدری بد است که خلبان نمی‌تواند به‌خوبی راه‌های هوایی را تشخیص دهد. در این حالت نیز شرکت‌های هواپیمایی، بهترین کار را لغو سفر و عدم پرواز تشخیص می‌دهند. در چنین شرایطی ممکن است درخواست‌های فریت بار برای مثال فریت بار به آمریکا هم با مشکل مواجه شوند و در موعد مقرر به دست سفارش‌دهنده نرسند.

کمبود کادر پرواز

مانند هر محیط کار دیگری، گاهی اوقات ممکن است برای کادر پروازی ایرلاین‌ها مشکلی پیش آید. این موضوع ممکن است به دلیل بیماری افراد و نبود جایگزین برای آن‌ها اتفاق بیفتد و یا کادر پرواز در جدول زمان‌بندی خود دچار اشتباه شده باشند. در این صورت ممکن است تا پیداشدن جانشین برای کادر، پرواز با تأخیر مواجه شود.

مسائل امنیتی

گاهی اوقات ایرلاین‌ها پروازهای خود را به دلایل امنیتی کنسل می‌کنند. برای مثال فرض کنید در مبدأ و یا مقصد موردنظرتان، فرودگاه بمب‌گذاری‌شده باشد. در این شرایط منطقی است که پروازهای آن فرودگاه کنسل شوند. امروزه امنیت هوایی بسیار جدی تلقی می‌شود و شرکت‌های هواپیمایی بیش از هرزمان دیگری به آن توجه می‌کنند. در نتیجه هر جا که صحبت از امنیت می‌شود ایرلاین‌ها هیچ‌گونه ریسکی نمی‌کنند. اگر کوچک‌ترین نگرانی در مورد امنیت پرواز وجود داشته باشد، هواپیما اجازه پرواز نخواهد داشت.

نقص فنی در هواپیما

گاهی ممکن است هواپیما نیاز به تعمیر داشته باشد در این صورت به دلیل نقص فنی قادر به پرواز نخواهد بود. نقص فنی ممکن است به دلایل مختلفی مانند نشت هیدرولیک، موتور معیوب و یا حتی خراب‌شدن لولای درب هواپیما اتفاق بیفتد. معمولاً در این‌گونه موارد پرواز شما با مقداری تأخیر صورت خواهد گرفت تا قطعه معیوب در هواپیما تعمیر و یا جایگزین شود و یا پرواز به پرواز دیگری منتقل شود، اما گاهی نیز ممکن است که پرواز به طور کامل کنسل شود.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا برخی از دلایل مهم کنسلی پرواز را که ممکن است با آن‌ها روبه‌رو شوید را بررسی کنیم. همان‌طور که می‌دانید هواپیما تنها مسافر را جابه‌جا نمی‌کند و در این میان، بار مسافری و حتی بار تجاری هم ممکن است با مشکل در تحویل بار مواجه شوند. یادآور می‌شویم که در بیشتر موارد کنسلی پروازها به‌خاطر حفظ امنیت و سلامتی مسافران ایجاد می‌شود و بهتر است در این موارد صبر کنید تا بتوانید در شرایط مساعدتری سفر کنید. در نهایت در چنین شرایطی فوراً با آژانس‌ یا پشتیبانی سایتی که از آن خرید کرده‌اید، تماس بگیرید و راهکارهای پیشنهادی آنها را برای استرداد فوری بلیت یا تهیه بلیت جایگزین را به کار بگیرید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید