دستگاه تصفیه آب صنعتی شامل قطعات و تجهیزات بیشماری می شود. این تجهیزات شامل ممبران، پرشر وسل، فیلتر کارتریج، فیلتر شنی و کربنی، سیستم تزریق آنتی اسکالانت، پمپ پیش تصفیه، پمپ فشار قوی و شاسی می باشد.

دستگاه آب شیرین صنعتی یکی از تجهیزات مهم تصفیه آب می باشد. با توجه به کاهش کیفیت آب به دلیل مصرف بی رویه آب و بحران کم آبی در کشور، استفاده از دستگاه تصفیه آب صنعتی گسترش یافته و امروزه حتی در شهر ها و در برج های مسکونی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله ما قصد داریم تا شما را با آب شیرین کن صنعتی و نحوه کار آن آشنا و نکته های مهم پیش از خرید را ارائه دهیم.

آب شیرین کن صنعتی چیست؟

آب شیرین کن صنعتی همانند آب شیرین کن های خانگی از سیستم اسمز معکوس برای نمک زدایی آب استفاده می کند. با این تفاوت که حجم آب تصفیه شده در نوع صنعتی بسیار زیاد بوده و می تواند حداقل 5000 لیتر در روز آب تولید کند. این دستگاه بر اساس فشار اسمزی کار کرده و نمک ها و مواد معدنی و آلی موجود در آب را حذف و آب شیرین و با کیفیت تولید می کند.

دستگاه تصفیه آب صنعتی چیست

نحوه کار آب شیرین کن صنعتی

برای آشنایی بیشتر با دستگاه آب شیرین کن صنعتی می خواهیم نحوه کار دستگاه را مورد بررسی قرار دهیم. این دستگاه بر اساس تولید فشار بالای آب کار میکند بدین معنا که نیازمند یک پمپ فشار قوی برای تامین فشار تا 15 بار است. بنابراین آب وارد پمپ تامین فشار شده و توسط پمپ به سمت ممبران های RO هدایت می شود. آب پس از عبور از خلل و فرج ممبران ها نمک های خود را از دست داده و آب خالص از یک سمت و آب شور از سمت دیگر خارج می شود.

به منظور کاهش گرفتگی غشا ها و بالابردن طول عمر دستگاه و کاهش مصرف انرژی سیستم های پیش تصفیه خاصی برای آب شیرین کن صنعتی در نظر گرفته شده است. سیستم پیش تصفیه شامل فیلتر شنی، فیلتر کربنی و فیلتر کارتریجی است.

فیلتر شنی

 یک مخزن فلزی و یا فایبرگلاس با بستر سیلیس و شن می باشد. آب با عبور از میان این دانه های شنی مواد جامد بزرگ خود را از دست داده و بخشی از آن مورد تصفیه قرار می کیرد.

فیلنر شنی

فیلتر کربنی

فیلتر کربنی همانند فیلتر شنی دارای یک مخزن فلزی و یا فایبرگلاس و بستری از جنس کربن فعال است. کربن فعال و یا کربن اکتیو قابلیت بالایی در جذب مواد آلی دارد. بنابراین پس از عبور آب از آن بخشی از مواد آلی آب شامل رنگ و بو و مزه آب حذف شده و دومین مرحله پیش تصفیه نیز تکمیل می شود.

فیلتر کارتریجی

 در سومین مرحله از پیش تصفیه آب از فیلتر کارتریجی عبور کرده تا سایر مواد باقی مانده از آن تصفیه گردد.

علاوه بر غشا های RO و فیلتر های پیش تصفیه تجهیزات دیگری در آب شیرین کن صنعتی دیده می شود. این تجهیزات به منظور شست و شوی ممبران ها تعبیه می شوند.

تجهیزات شست و شو

دو سیستم شست و شوی آب شیرین کن صنعتی شامل

سیستم اتوفلاش

اتوفلاش شامل یک مخزن آب تصفیه شده دستگاه و یا آب مقطر و همچنین یک پمپ است. هنگامی که نیاز به خاموش کردن دستگاه باشد این سیستم فعال شده و آب شور باقی مانده درون دستگاه را به بیرون هدایت می کند تا از رسوب گذاری آن بر روی غشا ها جلوگیری کند.

سیستم CIP

سیستم شست و شوی در محل یا CIP شامل سه مخزن اسید، باز و آب تصفیه شده یا آب مقطر به همراه پمپ تزریق است. زمانی که راندمان کار دستگاه کم می شود یعنی دبی آب خروجی کم و یا کیفیت آب پایین میاید به معنای گرفتگی غشای اسمز معکوس است. در این زمان باید سیستم CIP فعال شود تا غشا ها را مورد شست و شو قرار دهد.

تا اینجا با دستگاه آب شیرین کن صنعتی، نحوه تصفیه آب و نحوه شست و شوی دستگاه آشنا شدیم. اما در ادامه میخواهیم چندین نکته مهم پیش از خرید دستگاه تصفیه آب صنعتی را ارائه دهیم.

راهنمای خرید آب شیرین کن صنعتی

آب بی کیفیت عامل اصلی بروز انواع بیماری در انسان، کاهش رشد گیاهان و آسیب به تجهیزات در صنعت شود. بنابراین فرقی نمی کند که آب برای مصرف انسان است یا قرار است در کشاورزی و صنعت به کار گرفته شود. شوری آب و پایین بودن کیفیت آن قطعا آسیب زا خواهد بود.

در صورتی که شما هم با آب بی کیفیت مواجهید قطعا به فکر خرید دستگاه آب شیرین کن صنعتی افتاده اید. اما چون تکنولوژی این دستگاه جدید است هنوز اطلاعات کافی در این رابطه وجود ندارد. ما می خواهیم شما را در امر خرید دستگاه راهنمایی کنیم.

راهنمای خرید آب شیرین کن صنعتی

تعیین کیفیت آب ورودی و خروجی

پیش از خرید آب شیرین کن صنعتی مشخص کنید که کیفیت آب ورودی به دستگاه چگونه است. TDS مهم ترین پارامتری است که باید غلظت آن در آب ورودی مشخص باشد. همچنین مشخص نمایید که آب را برای چه مصرفی میخواهید. کیفیت مد نظر برای آب کشاورزی با کیفیت آب در برج خنک کننده بسیار متفاوت است.

پکیج کامل خریداری کنید

برخی از فروشندگان با حذف برخی از تجهیزات مانند اتوفلاش، CIP و یا برخی از ابزارهای کنترلی مانند TDS متر سعی در کاهش قیمت را دارند. اما این کار موجب آسیب رسیدن به غشاها شده و هزینه های نگهداری را به شدت افزایش می دهد.

از سازندگان معتبر خرید کنید

خرید از سازندگان معتبر هم منجر به حذف واسطه ها و کاهش قیمت شده و هم از طرفی سبب اطمینان خاطر بابت تجهیزات بکار رفته خواهد شد. در کشور ما گروه صنعتی آب سازه، شرکت آبین، سپاهان پالایش و غیره از برترین سازندگان آب شیرین کن صنعتی می باشند.

به نوع و برند ممبران ها توجه کنید

انواع ممبران آب شور و آب لب شور با برند های مختلف در بازار موجود است. مراقب باشید در صورتی که TDS آب شما بالاست باید از ممبران های دریایی(SW) یا آب شور استفاده شود. هم چنین برند معتبر فیلمتک آمریکا از سازندگان بزرگ غشای RO می باشد. مراقب باشید تا از برند های متفرقه و بی کیفیت در آب شیرین کن صنعتی شما استفاده نشود.

ممبران آب شیرین کن صنعتی

جنس شاسی دستگاه

تمام تجهیزات آب شیرین کن صنعتی بر روی یک شاسی سوار می شوند. چون دستگاه با آب در تماس است باید جنس شاسی از استیل ضد زنگ باشد تا به مرور زمان دچار پوسیدگی نشود. استفاده از شاسی آهنی موجب کاهش هزینه اولیه شده اما در ادامه ممکن است باعث فروپاشی دستگاه شود.

ضخامت شاسی نیز مورد دیگری است که با توجه به حجم آب مورد نیاز برای تصفیه تعیین خواهد شد. ضخامت شاسی باید به گونه ای باشد که بتواند وزن تجهیزات و ممبران ها را تحمل کند.

سخن آخر

در این مطلب به طور کامل با دستگاه آب شیرین کن صنعتی و نحوه کار آن آشنا شدید. در صورتی که قصد خرید دستگاه تصفیه آب صنعتی را دارید می توانید آب سازه را در گوگل جست و جو و یا با شماره های زیر در تماس باشید.

02126410244

02126410245

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید