رژیم‌های مختلفی برای کاهش وزن و سم‌زدایی بدن از مواد مضر وجود دارند. انواع رژیم پاکسازی بدن شامل رژیم سم‌زدایی 3 روزه، 7 روزه، 21 روزه و 40 روزه هستند.

امروزه به واسطه زندگی ماشینی و پیشرفت تکنولوژی بسیاری از کارها را می‌توان از پشت میز پیش برد. این موضوع سبب کاهش فعالیت و به دنبال آن اضافه وزن در مردم شده است. اضافه وزن و چاقی یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که روزانه عده‌ زیادی از آن رنج می‌برند. تعداد زیادی از افراد نه تنها به علت چاقی اعتماد به نفس خود را از دست داده‌اند، بلکه به بیماری‌های مختلفی دچار شده‌اند. تمامی این موضوعات دست به دست هم می دهند تا افراد به سمت رژیم‌های لاغری متمایل شوند. رژیم پاکسازی بدن از معروف‌ترین راه‌های رسیدن به تناسب اندام، بدنی سالم و شادابی است. انواع مختلفی از رژیم پاکسازی بدن وجود دارد که با توجه به شرایط بدنی فرد از آن‌ها استفاده می‌شود.

رژیم پاکسازی بدن

رژیم پاکسازی بدن چیست؟

رژیم پاکسازی بدن یک روش مناسب برای دست‌یابی به وزنی ایده‌آل است. این رژیم به دفع سموم از بدن شما کمک می‌کند. بخش اصلی این رژیم شامل آب، سبزیجات و میوه است و موادی نظیر گوشت، کافئین و الکل از ممنوعیات این رژیم هستند. رژیم‌های پاکسازی بدن برای حذف آلاینده‌ها، بیسفنول و فتالات از بدن مناسب است. این رژیم در بدن یک حالت استراحت القا می‌کند و بدین ترتیب سموم بهتر از بدن دفع می‌شوند. دفع سموم از بدن به واسطه ادرار یا تعریق صورت می‌گیرد. این رژیم به صورت‌های مختلف نظیر کوتاه‌مدت و بلند‌مدت دیده می‌شود که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

روش‌های مختلفی برای رژیم پاکسازی بدن وجود دارد که از جمله این موارد می‌توان به روزه‌داری، پیروی از یک رژیم غذایی خاص نظیر نوشیدن مایعاتی نظیر آب‌لیمو، نوشیدن آب‌میوه، اسموتی و آب، مصرف سبزی، مصرف مکمل‌ها، حذف الکل و کافئین، ورزش کردن مداوم و … اشاره کرد. افزون بر این موارد حذف مواد غذایی سنگین نظیر گوشت نیز یکی از روش‌های مهم محسوب می‌گردد.

خواص رژیم پاکسازی بدن

رژیم پاکسازی بدن به واسطه خواص گسترده‌ای که دارد طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است. این رژیم علاوه بر کاهش وزن به درمان بیماری‌های مختلف کمک می‌کند. برخی از مهم‌ترین خواص این رژیم عبارت‌اند از:

1. کاهش وزن؛ مهم ترین فایده رژیم پاکسازی بدن

همانطور که می دانید کاهش وزن و رسیدن به وزن مناسب یکی از مهم‌ترین وظایف رژیم پاکسازی بدن است. کاهش تحرک، پیشرفت تکنولوژی، مصرف الکل، مصرف فست‌فود و غذاهای دارای مواد افزودنی، خوردن بیش از اندازه تنقلات و ورزش نکردن یکی از مهم‌ترین علل اضافه‌وزن هستند. برای کاهش وزن روش‌های مختلفی در علم پزشکی نظیر جراحی‌های لاغری وجود دارد. ولی با توجه به تهاجمی بودن این روش‌ها، معایب و ریسک بالا عده‌ زیادی از انجام آن منصرف می‌شوند. رژیم پاکسازی بدن یک روش غیرتهاجمی است که به‌واسطه آن در کنار ورزش و سبک زندگی سالم می‌توان به وزن ایده‌آل دست یافت. این رژیم سبب کاهش میزان کربوهیدرات می‌گردد، میزان مایعات بدن را کم می‌کند و درصورتی که فرد به‌صورت جدی آن را دنبال کند به کاهش چربی به‌خصوص در ناحیه کمر نیز کمک می‌کند.

2. افزایش شادابی و نشاط

افزایش شادابی و نشاط با رژیم پاکسازی بدن

یکی دیگر از مزایای رژیم پاکسازی بدن افزایش شادابی و سرزندگی فرد است. این رژیم نقش برجسته‌ای در دفعه سموم بدن ایفا می‌کند. بدین صورت که با القای حالت استراحت در بدن، سم‌زدایی را بهبود می‌بخشند. به علاوه بر سطح سروتونین که یک انتقال‌دهنده پیام است اثر گذاشته و باعث ایجاد شادابی می‌شوند؛ زیرا سطح افزایش سروتونین باعث ایجاد سرزندگی و سرخوشی می‌شود.

3. اصلاح عادات غذایی؛ از مزایای رژیم پاکسازی بدن

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های رژیم‌ پاکسازی بدن اصلاح غذاهای مصرفی است. امروزه اکثر افراد دارای برنامه غذایی ناسالم هستند. بدین صورت که به‌صورت بی‌رویه نوشابه، نوشیدنی‌های انرژی‌زا، تنقلات، شکلات و … مصرف می‌کنند که نه‌تنها هیچ ارزش غذایی ندارند بلکه آسیب‌های زیادی را رقم‌می‌زنند. با انتخاب این رژیم این مواد از برنامه غذایی حذف می‌گردند و میوه‌ها، سبزیجات و مواد مفید جایگزین آن‌ها می‌شوند. بدین ترتیب با انتخاب رژیم پاکسازی بدن مواد بی‌ارزش حذف و خوراکی‌های مفید دارای ویتامین و مواد معدنی جایگزین آن‌ها می‌شوند.

4. ارتقای سلامت بدن

یکی از دیگر مزیت‌های رژیم پاکسازی بدن کمک به سلامت و بهبود عملکرد اندام‌هاست. همانطور که ذکر شد این رژیم در اصلاح برنامه غذایی نقش ایفا می‌کند و مواد ناسالم را حذف و مواد سالم و مفید را جایگزین می‌کند. با حذف قند و مواد با کالری‌های بالا علاوه بر این که وزن کاهش می‌یابد، به نوعی سلامت فرد نیز تضمین می‌شود. بنابراین با استفاده از رژیم پاکسازی بدن می‌توان از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کرد. افزون بر این موارد، رژیم پاکسازی بدن عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد و در تقویت گردش خون نقش دارد. به علاوه ممکن است برای آلرژی، التهاب و بیماری‌های خود ایمنی مفید باشد.

5. رفع استرس؛ جالب‌ترین فایده رژیم پاکسازی بدن

شاید برای شما جالب باشد که آنچه که فرد می‌خورد بر استرس و رفتار فرد اثر می‌گذارد. یکی از مزیت‌های رژیم پاکسازی بدن رفع استرس فرد است که این کار از طریق افزایش سطح سروتونین انجام می‌شود. پس اگر فردی هستید که مدام استرس دارید و از این موضوع رنج می‌برید، استفاده از این رژیم به شما پیشنهاد می‌شود.

رایج‌ترین رژیم‌های پاکسازی بدن

رایج‌ترین رژیم‌های پاکسازی بدن

به واسطه‌ اهمیت رژیم، انواع مختلفی از رژیم پاکسازی بدن وجود دارد. یکی از رایج‌ترین این رژیم‌ها شامل رژیم سم‌زدایی لیمو است که در آن حدود دو هفته غذاهای جامد مصرف نمی‌شود.‌ این رژیم برای تقویت پوست بسیار مناسب است. رژیم سم‌زدایی چای نوعی رژیم است که در آن فرد ترکیبی از انواع مختلف چای را مصرف می‌کند. این رژیم نقش برجسته‌ای در آرامش فرد دارد و به کاهش وزن کمک می‌کند. رژیم سم‌زدایی سیب نیز یکی دیگر از این موارد است که در آن فرد مصرف سرکه سیب را به برنامه غذایی خود برای حدود یک ماه اضافه می‌کند. این رژیم نقش برجسته‌ای در کاهش کلسترول و وزن بدن ایفا می‌کند.

رژیم سم‌زدایی بلغم نیز یک نمونه رایج از رژیم‌ پاکسازی بدن است که غذاهای مصرفی را بر اساس مزاج انتخاب می‌کنند. در این روش که در طب سنتی بسیار محبوب است ابتدا طبع هر فرد را مشخص می‌کنند. به عنوان مثال ممکن است مصرف لبنیات یا گوشت برای یک فرد مناسب باشد در صورتی که در فرد دیگر اثرات مناسبی نگذارد. افزون بر موارد ذکر شده رژیم سم‌زدایی سه روزه، هفت روزه، بیست و یک روزه و چهل روزه نیز وجود دارد که هر کدام مزایای خاص خود را دارند که در این میان رژیم‌های سم زدایی بدن در 1 روز، و رژیم‌های 3 و 7 روزه در دسته رژیم کوتاه‌مدت و رژیم‌های 21 و 40 روزه در دسته رژیم‌های بلندمدت قرار می‌گیرند. مزیت رژیم‌های بلندمدت نسبت به کوتاه‌مدت این است که این رژیم‌ها روزهای بیشتری ادامه پیدا می‌کنند و این فرصت را به بدن می‌دهند که به آرامی شروع به دفع سموم کرده و تغییرات به‌صورت ناگهانی در بدن رخ ندهد.

رژیم سم‌زدایی 3 روزه

همانطور که از اسم این رژیم پاکسازی بدن بر می‌آید، طول برنامه غذایی شما حداقل سه روز خواهد بود. البته شما می‌توانید برای افزایش اثربخشی این رژیم را تا 7 روز نیز ادامه دهید. مصرف انواعی از سبزیجات خام و میوه‌ها در طول این سه روز برنامه غذایی شماست. این در حالی است که شما نباید از غذاهای پخته شده، آب‌پز یا سرخ شده و حتی کبابی را در وعده‌های غذایی خود استفاده کنید. سیب و هندوانه از میوه‌هایی است که مصرف آن‌ها می‌تواند روند سم‌زدایی را تسریع کند. همچنین مصرف گوجه‌فرنگی یا آب گوجه به شدت در طول این سه روز توصیه می‌شود. به طور کلی شما می‌توانید در این رژیم پاکسازی بدن از مواد دارای فیبر فراوان نیز استفاده کنید، مثل آجیل، نان‌های چند غله، چغندر و غیره.

رژیم سم‌زدایی 3 روزه

شما می‌توانید انواعی از سالادهای میوه و سبزیجات را تهیه کرده و بدین صورت به برنامه غذایی خود در طی این سه روز تنوع ببخشید. نوشیدن آب فراوان و پرهیز از نوشیدنی‌های کافئین‌دار دو اصل مهم در رژیم سم‌زدایی سه روزه است. در کنار برنامه غذایی ورزش و خوب خوابیدن را فرموش نکنید؛ چراکه باید از بدن خود در طول سم‌زدایی و پاکسازی محافظت کرده و آن را تقویت کنید.

رژیم سم‌زدایی 7 روزه

استفاده از رژیم سم‌زدایی 7 روزه برای کاهش وزن سریع بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. برنامه غذایی این رژیم پاکسازی بدن در روز اول، مصرف میوه‌های مختلف از جمله طالبی و هندوانه است. البته مصرف موز در این رژیم غذایی ممنوع است و باید از خوردن آن اجتناب کنید. توجه داشته باشید که در روز اول به جز میوه و آب هیچ ماده غذایی را نمی‌توانید مصرف کنید. در روز دوم نوبت به مصرف سبزیجات می‌رسد. در این روز شما می‌توانید انواع مختلفی از سبزیجات مثل هویج، سیب‌زمینی، لوبیا، کاهو و … را به شکل خام و پخته مورد استفاده قرار دهید. البته منظور از پختن فقط به شکل آب‌پز و بخار است و نمی‌توانید از روغن برای پختن و سرخ کردن سبزیجات استفاده کنید. نوشیدن آب فراوان فراموش نشود.

در روز سوم این رژیم پاکسازی بدن، ترکیبی از میوه‌ها و سبزیجات را می‌توانید مصرف کنید. البته مصرف مو و سیب‌زمینی در این روز ممنوع است. نوشیدن 8 تا 12 لیوان آب نیز مشابه روزهای گذشته باید مورد توجه قرار بگیرد. روز چهارم رژیم 7 روزه با طعم شیر و موز خواهد بود. برنامه غذایی این روز فقط 3 لیوان شیر و 12-8 عدد موز را در برمی‌گیرد و شما می‌توانید آن‌ها را به‌صورت مجزا یا به شکل شیر موز مصرف کنید. روز پنجم، 6 عدد گوجه‌فرنگی و یک فنجان برنج برنامه غذایی شما خواهد بود. با توجه به اسیدی بودن گوجه‌فرنگی بهتر است نوشیدن آب را در این روز بیشتر کنید.

در ادامه این رژیم پاکسازی بدن و در روز ششم، برنامه غذایی شما یک فنجان برنج و مصرف انواعی از سبزیجات خواهد بود. در روز آخر نیز شما می‌توانید میوه، سبزیجات و یک فنجان برنج مصرف کنید و جشن پایان رژیم 7 روزه را بگیرید.

رژیم سم‌زدایی 21 روزه

رژیم اسموتی 21 روزه یا همان رژیم سم‌ زدایی 21 روزه در سه مرحله انجام می‌شود.

رژیم سم‌زدایی 21 روزه

1- مرحله آماده‌سازی که فرد باید از لحاط بدنی و ذهنی برای انجام رژیم آماده شود.

2- مرحله سم‌زدایی که فرد باید برنامه غذایی را خود را از بسیاری از مواد غذایی مثل شکر، قهوه و مواد غذایی فرآوری شده و سرخ شده پاکسازی کند و آن را با مواد غذایی سالم جایگزین کند. البته می‌تواند این کار را به تدریج انجام دهد تا باعث ایجاد تنش عصبی نشود و بتواند به مدت طولانی‌تری به رژیم عمل کند. در طی این رژیم پاکسازی بدن 21 روزه شما می‌توانید انواعی از میوه‌ها و سبزیجات، آجیل و دانه‌ها، غلات کامل، نوشیدنی ‌های مثل شیر بادام و شیر نارگیل، گیاهانی مثل نعناع، دارچین و … و حتی مواد دارای پروتئین مثل مرغ، تخم مرغ و ماست یونانی را در برنامه غذایی خود داشته باشید.

به‌طور کلی شما در رژیم اسموتی 21 روزه باید دو وعده غذایی خود را با اسموتی جایگزین کنید و وعده غذایی سوم خود را با یک غذای جامد پر کند. همچنین، دو میان وعده نیز می‌توانید با استفاده از مواد مجاز تهیه کرده و میل کنید. به همین دلیل این رژیم پاکسازی بدن از تنوع خوبی برخوردار است تا فرد در طی این 21 روز احساس خستگی  و یکنواختی نکند و بتواند تا پایان با این رژیم غذایی پیش برود.

3- در طی مرحله سوم که به آن مرحله نگهداری می‌گویند، فرد باید با کنترل وعده‌های غذایی و ورزش به ماندگاری بیشتر اثرات رژیم غذایی 21 روزه کمک کند.

رژیم سم‌زدایی 40 روزه

برای استفاده از رژیم‌های 40 روزه بهتر است که حتما ابتدا مزاج خود را تعیین کرد و بر طبق آن رژیم 40 روزه خود را انتخا کنید. یکی از این رژیم‌ها، رژیم 40 روزه ضد بلغم و سودا است که افراد بلغمی و سوداوی با رعایت آن می‌توانند بدن خود را پاکسازی کنند. افراد بلغمی در طی این رژیم نباید مواد غذایی دارای طبع سرد را به تنهایی مصرف کنند و باید موادی با طبع گرم و خشک مثل زیره و خرما را به برنامه غذایی خود اضافه کنند.افراد سوداوی نیز باید از موادی مثل چغندر، گزنه و سرکه انگبین برای رژیم پاکسازی بدن 40 روزه خود استفاده کنند.

برنامه غذایی رژیم‌های پاکسازی بدن را از کجا بگیریم؟

متخصصان تغذیه رژیم‌های مختلفی را برای کاهش وزن یا سم‌زدایی اندام‌های مختلف بدن توصیه می‌کنند. با این ممکن است برخی از این رژیم‌های پاکسازی بدن را تایید نکنند و یا به رسمیت نشناسند. بنابراین، اگر به دنبال کسب اطلاعات دقیق و علمی برای انتخاب رژیم پاکسازی بدن هستید می‌توانید به طب گیاهی حکمت مراجعه کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید