جالب، خیره کننده و کاملاً متفاوت؛ فقط این چند کلمه می تواند تحصیل در دانشگاه های ترکیه را توصیف کند. ترکیه چهارراهی بین شرق و غرب و مقصدی مطلوب برای تحصیل و آینده ای درخشان است. این کشور در حال حاضر نزدیک ترین، پرتقاضاترین و کم هزینه ترین مقصد مهاجرت تحصیلی در بین متقاضیان ایرانی است. ترکیه با دارا بودن نرخ تحصیلی 94.2% در جایگاه دوم جهان از نظر دسترسی به سیستم آموزش عالی و دانشگاه ها ایستاده است. بر این اساس در این مطلب کوتاه و مفید به ارائه بررسی کلی روش مهاجرت تحصیلی به ترکیه و هزینه های آن می پردازیم.

بررسی هزینه و روش های مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل

فهرست محتوا نمایش

صفر تا صد روش ها و هزینه های مهاجرت تحصیلی به ترکیه

تحصیل در دانشگاه های ترکیه یکی از بهترین و کم هزینه ترین راه های مهاجرت به ترکیه می باشد. سیستم آموزشی ترکیه مبتنی بر روش بولونیا و آموزش و پرورش این کشور تحت نظارت وزارت آموزش ملی و دولتی است. متقاضیان بین المللی و از جمله ایرانی ها در سال های اخیر از طریق تحصیل در مدارس، تحصیل در دانشگاه ها و تحصیل در کورس ها و دوره های زبان به این کشور مهاجرت کرده اند. دانش آموزان تا 6 سالگی مجاز به تحصیل در دوره پیش دبستانی هستند و پس از آن باید تا 14 سالگی در دبستان تحصیل کنند. تحصیل در دبستان های ترکیه رایگان و اجباری است. سن شروع تحصیل در دبیرستان ها و هنرستان های ترکیه از 14 تا 18 سالگی می باشد. پس از پایان دوره دبیرستان و با اخذ مدرک دیپلم تحصیل در کالج ها و دانشگاه های ترکیه امکان پذیر است. تحصیل در دانشگاه های ترکیه در مقطع کارشناسی 4 سال، کارشناسی ارشد 2 سال و دکترا 3 تا 5 سال است و زیر نظر اداره آموزش عالی ترکیه YOK برگزار می شود. میانگین هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه از حدود 500 تا 2200 دلار، دانشگاه های خصوصی از 4000 تا 20000 دلار و دانشگاه های پزشکی از 15000 دلار تا 25000 دلار است.

آخرین خبر در مورد مهاجرت تحصیلی به ترکیه 2023-2024

بر اساس آخرین اخبار در مورد جذب دانشجویان بین المللی برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه این کشور قصد دارد تا اوایل سال 2023 در حدود 300.000  دانشجویان بین المللی را برای تحصیل پذیرش کند. دولت ترکیه با تاکید بر پایین بودن هزینه های تحصیلی در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی قصد دارد تا این کشور را به مرکز جذب دانشجویان بین المللی تبدیل کند. علاوه بر این اعطای بورسیه های تحصیلی مختلف به دانشجویان بین المللی و ایجاد فرصت های آموزشی در 60.000 رشته مختلف در 207 دانشگاه از دیگر برنامه های جدید دولت ترکیه برای جذب دانشجویان بین المللی است.

دلایل تحصیل متقاضیان ایرانی در ترکیه چیست؟

متقاضیان ایرانی برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه علاوه بر نزدیکی جغرافیایی و شباهت های فرهنگی دلایل دیگری نیز دارند که در ادامه به برخی از مهم ترین آن ها می پردازیم:

  • عدم نیاز به صدور ویزای اقامت برای متقاضیان ایرانی
  • پایین بودن هزینه های زندگی و تحصیل در مقایسه با کشورهای اروپایی
  • دارا بودن سطح بالای کیفیت آموزشی دانشگاه های ترکیه قابل مقایسه با دانشگاه های آمریکا، کانادا، انگلستان، ایتالیا، آلمان و استرالیا
  • اعتبار و مورد تایید بودن مدرک تحصیلی ترکیه برای ادامه تحصیل یا کار در بسیاری از کشورهای برتر جهان
  • بهره مندی از بورسیه تحصیلی ترکیه و تامین بخش زیادی از هزینه های زندگی
  • مورد تائید بودن بسیاری از دانشگاه های ترکیه از طرف وزارت علوم و بهداشت ایران
  • امکان تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی ترکیه با هزینه مناسب
  • امکان تحصیل در رشته پزشکی بدون آزمون ورودی و با مدرک دیپلم دبیرستان ایرانی
  • امکان کار و اشتغال با درآمد مناسب پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه
  • امکان مبادله دانشجویی با دانشگاه های کشورهای اروپایی و آمریکا
  • امکان صدور مجوز اقامت پس از فارغ التحصیلی و سپس اخذ اقامت دائم ترکیه

شرایط و هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ترکیه

متقاضیان برای اخذ اقامت ترکیه از طریق تحصیل می توانند در مقطع کارشناسی دانشگاه های این کشور تحصیل کنند. دارا بودن مدرک زبان انگلیسی یا ترکی بر اساس نوع دانشگاه و همچنین دارا بودن مدرک دیپلم دبیرستان برای تحصیل کارشناسی ترکیه الزامی است. از دیگر شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی ترکیه کسب نمره لازم در آزمون های yos، SAT یا TOMER است. آزمون yos و SAT از آزمون های استاندارد برای اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی ترکیه و آزمون TOMER برای تحصیل در دانشگاه های زبان ترکی این کشور است. هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی BS ترکیه به زبان انگلیسی سالانه از حدود 240 تا 750 دلار آمریکا است.

مدارک لازم برای اخذ پذیرش تحصیلی مقطع کارشناسی ترکیه

متقاضیان با انتخاب رشته و دانشگاه مورد نظر در ترکیه باید برای اخذ پذیرش تحصیلی درخواست خود را ارائه دهند. متقاضیان باید تا قبل از مرداد ماه هر سال این مدارک را به وب سایت دانشگاه مورد نظر ارسال کنند. متقاضیان برای آگاهی از شرایط پذیرش تحصیلی باید معیارهای دقیق را در وب سایت برنامه بررسی کنند و ببینید آیا دارای این معیارها می باشند یا خیر. قدم بعدی ارسال مدارک لازم زیر به وب سایت دانشگاه مورد نظر در ترکیه می باشد:

  • فرم تکمیل شده درخواست اخذ پذیرش از رشته و دانشگاه مورد نظر در ترکیه
  • مدرک و یا گواهی دیپلم دبیرستان به همراه رونوشت سوابق
  • مدرک مهارت زبان  انگلیسی آیلتس یا تافل و برای تحصیل در دانشگاه های ترک زبان مدرک زبان ترکی تومر Tomer
  • رسید پرداخت هزینه بررسی درخواست (35-100 دلار)
  • گواهی امتحان خروج از دبیرستان (مانند SAT 1، مدرک بین المللی، مدرک ملی، و غیره)
  • گواهی تمکن مالی کافی برای تامین هزینه های تحصیل و زندگی در مدت اقامت تحصیلی در ترکیه

شرایط و هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد ترکیه

متقاضیان برای مهاجرت به کشور ترکیه از طریق تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد باید دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه های ترکیه یا دانشگاه های مورد تایید خارج از این کشور باشند. دارا بودن مدرک زبان انگلیسی آیلتس 6 تا 6.5 و دارا بودن نتیجه آزمون های بین المللی GRE و GMAT برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد ترکیه الزامی است. متقاضیان می توانند در مقطع کارشناسی ارشد رشته های مهندسی، حقوق، فناوری اطلاعات، زیست شناسی، مدیریت و اقتصاد ترکیه تحصیل کنند. هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد MS ترکیه به زبان انگلیسی سالانه از حدود 600 تا 900 دلار آمریکا و برای تحصیل به زبان ترکی سالانه از حدود 300 تا 600 دلار آمریکا است.

تحصیل پزشکی در ترکیه با مدرک دیپلم

شرایط دریافت ویزای تحصیلی ترکیه

متقاضیان پس از ارسال همه مدارک لازم برای دریافت پذیرش تحصیلی باید منتظر اعلام نتیجه پذیرش باشند. متقاضیانی که برای مقطع کارشناسی درخواست داده اند؛ تا اواسط ماه آگوست و متقاضیانی که برای مقطع کارشتاسی ارشد و دکترا درخواست خود را ارائه کرده اند تا اواسط سپتامبر نتیجه پذیرش و یا ریجکتی را دریافت می کنند. پس از این مرحله نوبت دریافت ویزای تحصیلی ترکیه است. نامه پذیرش تحصیلی حاوی اطلاعاتی در مورد پرداخت شهریه و درخواست ویزای تحصیلی از نزدیکترین سفارت یا کنسولگری ترکیه است. متقاضی برای دریافت ویزای تحصیلی ترکیه باید یک کپی از نامه پذیرش و یک فرم تکمیل شده درخواست ویزا را به سفارت یا کنسولگری ترکیه در کشور خود ارائه دهند. در حدود 8 هفته پس از ارائه درخواست ویزای تحصیلی ترکیه صادر می شود. با دریافت ویزای تحصیلی متقاضیان می توانند برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه به این کشور سفر کنند.

شرایط و هزینه تحصیل در رشته پزشکی در ترکیه

رشته های علوم پزشکی شامل پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و پرستاری از پرتقاضاترین و محبوب ترین رشته های تحصیلی دانشگاه های ترکیه برای متقاضیان ایرانی محسوب می شود. از دلایل این متقاضیان برای تحصیل پزشکی ترکیه می توان پایین بودن هزینه های تحصیلی در مقابل کشورهای اروپایی، امکان تحصیل پزشکی بدون آزمون ورودی و مورد تایید بودن بسیاری از دانشگاه های پزشکی ترکیه از نظر وزارت بهداشت ایران را نام برد. هزینه های تحصیل در رشته پزشکی در ترکیه به زبان انگلیسی سالانه از حدود 2.000 دلار آمریکا در دانشگاه های دولتی تا 25.000 دلار آمریکا در دانشگاه های خصوصی متفاوت است.

هزینه های زندگی دانشجویی در ترکیه

یکی از مهم ترین دلایل متقاضیان برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه پایین بودن هزینه های تحصیل و زندگی در این کشور است. جالب است که هزینه های زندگی در ترکیه از ایران نیز کمتر است. متقاضیان بین المللی می توانند از بورسیه های تحصیلی دانشگاه های ترکیه در همه مقاطع و رشته های تحصیلی برخوردار شوند و بخش زیادی از هزینه های زندگی در این کشور را تامین کنند.

  • هزینه های زندگی در ترکیه در سال 2022-2023 در حدود 20.79% و هزینه های کرایه خانه در حدود 50.56% کمتر از ایران است.
  • هزینه های زندگی دانشجویی در ترکیه ماهانه در حدود 400 تا 650 یورو می باشد که هزینه معقول و مناسبی است.
  • هزینه های خرید کتاب ها و هزینه های اداری برای یک دانشجوی بین المللی در ترکیه ماهانه در حدود 100 تا 150 دلار است.
  • هزینه های بیمه درمانی معتبر در ترکیه برای دانشجویان بین المللی سالانه از حدود 40 تا 70 دلار است.

هزینه های تحصیل در ترکیه

متقاضیان قبل از اینکه سوار هواپیما، قطار یا ماشین شوند و برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه آماده شوند، باید هزینه های تحصیلی، شهریه دانشگاه و هزینه های زندگی در ترکیه را نیز بررسی کنند. شهریه تحصیلی در هر دانشگاه ترکیه متفاوت است و دانشگاه های خصوصی شهریه و هزینه های تحصیلی بالاتری دارند. به طور کلی هزینه های تحصیل برای دانشجویان بین المللی در ترکیه به شرح زیر است:

مقطع تحصیلی دانشگاه های ترکیه زبان تحصیل هزینه های تحصیلی در سال 2023-2024
کارشناسی/لیسانس انگلیسی سالانه از حدود 450 تا 1500 دلار آمریکا
کارشناسی/لیسانس ترکی سالانه از حدود 240 تا 750 دلار آمریکا
کارشناسی ارشد/ فوق لیسانس انگلیسی سالانه 600 تا 900 دلار آمریکا
کارشناسی ارشد/فوق لیسانس ترکی سالانه 300 تا 600 دلار آمریکا

بورسیه تحصیلی دانشگاه های ترکیه 2023-2024

دانشگاه های ترکیه بورسیه های تحصیلی فراوانی را از طرف موسسه های دولتی و خصوصی به منظور جذب متقاضیان بین المللی و حمایت های مالی از آن ها به بخش آموزش خود ارائه می دهند. دانشگاه‌ های ترکیه بورسیه تحصیلی متنوع را به متقاضیانی اعطا می ‌کنند که به طور مداوم در کلاس درس از همسالان خود بهتر عمل می‌ کنند. دولت ترکیه طرح بورسیه تحصیلی Turkiye Burslari را برای ارائه تحصیل رایگان به متقاضیان خارجی در برخی از دانشگاه های ترکیه ایجاد کرده است. درخواست برای اخذ بورسیه های دولتی ترکیه از ماه دسامبر از متقاضیان سراسر جهان پذیرفته می شود. متقاضیان خارجی در حال حاضر فرصت فوق العاده ای برای ثبت نام رایگان در دانشگاه های برتر ترکیه دارند. هر سال دولت ترکیه به متقاضیان دارای صلاحیت ها و شایستگی های تحصیلی از کشورهای مختلف بورسیه تحصیلی اعطا می کند. حمایت فزاینده این کشور بر انتشار دانش و تحقیقات علمی به عنوان کمک‌ به ارتباطات علمی و فرهنگی بین ‌المللی و حمایت از توسعه تمدن بشری مطابقت دارد.

رایج ترین سوالات در مورد مهاجرت تحصیلی به ترکیه

متقاضیان برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه با سوالات و ابهامات زیادی مواجه می شوند که لازم است قبل از اقدام برای تحصیل این ابهامات روشن شوند. برخی از مهم ترین سوالات در مورد مهاجرت تحصیلی به ترکیه عبارت است از:

  • آیا کلاس های زبان ترکی در دانشگاه های ترکیه برگزار می شود؟

تحصیل زبان ترکی در دانشگاه هایی که زبان انگلیسی زبان اصلی آن است اختیاری است. با این حال، گذراندن این دوره برای زندگی دانشجویان بین المللی و همچنین تعامل و ارتباط با جامعه ترک زبان بسیار موثر است.

  • آیا متقاضیان بین المللی باید به زبان ترکی صحبت کنند؟

اگر متقاضیان در یک برنامه علمی و آکادمیک دانشگاه ثبت نام کنند که زبان اصلی تدریس آن ترکی است، انتظار می رود که آن ها باید به زبان ترکی مهارت داشته باشند. اگر زبان تدریس دانشگاه زبان انگلیسی است، متقاضی موظف به یادگیری زبان ترکی نمی باشد، اما تسلط به زبان ترکی برای اقامت و زندگی در ترکیه برای متقاضیان بین المللی تجربه خوشایندی است.

  • آیا نیاز به ارائه مدرک مهارت زبان وجود دارد؟

زبان تحصیل در بسیاری از دانشگاه های ترکیه انگلیسی است. برای تبادل دانشجویان اراسموس و دانشجویان مبادله ای که زبان مادری آنها انگلیسی است نیاز به ارائه هیچ مدرکی نیست؛ اما دانشجویانی که زبان مادری آنها انگلیسی نیست، باید مدرکی دال بر مهارت انگلیسی ارائه دهند. برخی از دانشگاه‌ ها به حداقل سطح مهارت در یکی از آزمون‌ های زبان یا آزمون های ورودی بین‌المللی (TOEFL، PTE، SAT و غیره) نیاز دارند، در حالی که سایر دانشگاه‌ ها آزمون ‌های زبان انگلیسی آکادمیک خود را برگزار می‌کنند.

  • دفاتر بین المللی چه نوع حمایتی برای دانشجویان بین المللی ارائه می کنند؟

در طول دوره پیش‌ از ثبت‌نام، یک برنامه جهت‌یابی ارائه می ‌شود که به متقاضیان بین المللی در حمل ‌و نقل عمومی (کارت‌ های حمل و نقل با تخفیف دانشجویی)، درخواست مجوز اقامت و دریافت شناسه دانشجویی کمک می کند.

  • آیا دانشجویان بین المللی با دارا بودن ویزای دانشجویی می توانند کار کنند؟

دانشجویان بین المللی پس از اخذ مجوز اقامت دانشجویی می توانند به صورت قانونی در ترکیه کار کنند. با این حال، دانشجویان خارجی که در دوره های کارشناسی یا دو ساله کاردانی ثبت نام می کنند، تنها پس از اتمام سال اول تحصیل خود می توانند در ترکیه شروع به کار کنند. دانشجویان برای کار دانشجویی باید با مدیریت دانشگاه برای شرایط کارآموزی و کار دانشجویی مشاوره کنند.

  • آیا مدارک تحصیلی دانشگاه های ترکیه در دیگر کشورها به رسمیت شناخته می شود؟

همه دانشگاه های ترکیه تحت نظارت شورای آموزش عالی یا وزارت آموزش عالی ترکیه YOK قرار دارند. دانشگاه‌های YOK ترکیه در فرآیند بولونیا، برنامه اتحادیه اروپا که به دنبال هماهنگی استانداردهای دانشگاهی در بین 47 کشور است، شرکت می‌کنند. معادل سازی برای هر کشور معمولاً توسط مرجع آموزشی خاص آن کشور تعیین می شود.

آیا امکان اخذ تابعیت ترکیه با تحصیل وجود دارد؟

متقاضیانی که قصد مهاجرت به کشور ترکیه از طریق تحصیل در دانشگاه های این کشور را دارند؛ باید به این نکته توجه کنند که تحصیل در ترکیه منجر به اخذ اقامت و تابعیت ترکیه نمی شود و فقط مبنای اقامت و شهروندی را فراهم می کند. دانشجویان بین المللی پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه های ترکیه باید چندین سال در این کشور کار کنند و مالیات بپردازند تا بتوانند اقامت دائم ترکیه را دریافت کنند.

سخن آخر

در این مطلب اطلاعات جالب در مورد مهاجرت تحصیلی به کشور ترکیه و شرایط تحصیل در دانشگاه های این کشور ارائه شد. علاوه بر این به سوالات رایج همه متقاضیان تحصیل در ترکیه پاسخ داده شد. پایین بودن هزینه های تحصیلی و اعتبار مدرک اخذ شده از دانشگاه های ترکیه و همچنین بورسیه های تحصیلی متنوع هر ساله متقاضیان بین المللی فراوانی را راهی این کشور می کند. اولین مرحله تحصیل در دانشگاه های ترکیه اخذ پذیرش تحصیلی و سپس اخذ ویزای تحصیلی است. اگر قصد تحصیل در دانشگاه های ترکیه را دارید و نمی دانید از کجا شروع کنید، مشاوران و وکلای تخصصی مهاجرت تحصیلی به ترکیه موسسه مهاجرتی اصطهباناتی مشاوره های رایگان به شما ارائه می دهند و در کمترین زمان و با کمترین هزینه ویزای تحصیلی ترکیه را برای شما دریافت می کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید