آلزایمر یا فراموشی یکی از بیماری های است در سنین بالا و در میان سالمندان بسیار شایع است. مراقبت از سالمندان آلزایمری دقت زیادی میخواهد و روش های مخصوص خود را دارد. در این مقاله راجع به این موضوع صحبت خواهیم کرد.

images_1676384401_63eb9891c874b.png

وقتی سالمندی دچار بیماری های اختلال مغز و فراموشی می شود خانواده او باید مراقبت بیشتری از او داشته باشند، به او در کارها کمک کنند و تا جای امکان از متخصصان و افراد حرفه ای کمک بگیرند. کمک گرفتن از پزشک و یا پرستار سالمند در منزل میتواند کمک بسیار خوبی باشد زیرا پرستاران سالمند با تجربه میدانند با افراد دچار آلزایمر چگونه برخورد کنند و آنها را درک میکنن و میتوانند کمکشان کنند. اگر چه بعضی از خانواده ها ترجیح می دهند خودشان از سالمند مراقبت کنند و از پرستار استفاده نکنند، استفاده از مشورت و توصیه های متخصصان بسیار کمک کننده است.

برخی موارد سالمندانی که دچار آلزایمر می شوند میتوانند کارهای خود را مانند استفاده از سرویس بهداشتی و استحمام انجام دهند اما در مواردی افراد آلزایمری توانایی این کارها را نیز از دست میدهند. چه خود اعضای خانواده چه پرستار باید بتوانند با آرامش به سالمند در انجام این کارها کمک کنند و به سالمند استرس وارد نکنند.

متاسفانه برای بیماری آلزایمر تا کنون درمانی پیدا نشده است و تنها میتوان پیشروی آن را کند کرد. هنگامی احساس میکنید سالمند در یادآوری مسائل پیش پا افتاده مشکل دارد بهتر است او را برای بررسی نزد پزشک ببرید یا اگر سالمند در رفت و آمدمشکل دارد از ویزیت در منزل برای معاینه سالمند استفاده کنید. پزشک میتواند با معاینه سالمند تشخیص دهد که او دقیقا در چه فازی قرار دارند و به خانواده سالمند توصیه های لازم را برای مراقبت از او بکند.

images_1676384415_63eb989f7bef0.jpg

مشکلات عاطفی از عوامل اصلی آلزایمر در سالمندان

مشکلات عاطفی ناراحتی و افسردگی از مشکلاتی هستند که انسان ها همیشه با آن درگیر بوده اند اما در سالهای اخیر و در جوامع امروزی این مشکلات در سالمندان بسیار بیشتر از قبل شده است و سالمندان بیشتری در معرض آن قرار میگیرند. این مشکلات عاطفی در دراز مدت میتوانند باعث آلزایمر شوند و تحقیقات عملی این قضیه را تایید میکنند. پس یکی از راه هایی که با استفاده از آن میتوان از آلزایمر سالمندان پیشگیری کرد مراقبت عاطفی و توجه به نیاز های روانی آنان است. اگر احساس میکنید سالمند شما دچار افسردگی هستند با آنها وقت بیشتری بگذرانید، و با خواندن این مقاله راه هایی برای کمک به سالمندان افسرده پیدا کنید.

همچنین شاید این طور به نظر نیاید اما تغذیه تاثیر بسیار زیادی بر آلزایمر در سالمندان دارد. نبود یک سری مواد خاص میتواند تا حد بسیاری مشکلات حافظه را تقویت کند و به الزایمر در سنین پیزی بی انجامد.

آیا آلزایمر باعث فوت می شود؟

فقدان خودآگاهی و مراقبت از خود، حبس طولانی مدت در تخت، ناتوانی در تغذیه، ناتوانی در دریافت تغذیه مناسب و کم آبی از جمله عواملی هستند که میتوانند به تسریع فوت در سالمندان مبتلا به الزایمر بی انجامند. در حالی که آسیب مغزی مرتبط با آلزایمر نیروی محرکه ی زوال شناختی و ناتوانی بیمار است، این بیماری ها و این شرایط در نهایت مسئول مرگ بیمار هستند. عوارض بیماری آلزایمر معمولاً در گواهی فوت به این صورت ذکر می شود. به همین دلیل، مرگ و میر با علت اولیه آلزایمر و زوال عقل مرتبط به طور جدی کمتر گزارش شده است. سالمندان مبتلا به آلزایمر جزو آن دسته از افرادی هستند مه بعد از فوت ایشان میتوان گواهی فوت در منزل گرفت. پزشک برای اینکه بتواند گواهی فوت را بدون نیاز به پزشکی قانونی صادر کند نیاز به مدارکی دارد که مدارک بیماری سالمند برای این گواهی الزامی است و پزشک بدون این مدرک نمیتوان گواهی را صادر کند.

images_1676384433_63eb98b121d8c.jpg

در پایان

آلزایمر جزو بیماری های ناخوش ایندی است که روز به روز افراد بیشتری با آن درگیر می شوند. سالمندان مبتلا به الزایمر از توجه و مراقبتی دو چندان باید بهره مند شوند که این مراقبت یا باید توسط خانوده سالمند یا متخصصان و پرستاران صورت بگیرد. با رسیدگی به سالمندان و مراقبت از آنها میتوان از آلزایمر در آنها پیشگیری کرد یا در صورتی که آنها مبتلا شده اند جلوی پیشروی آن را گرفت. مراقبت از افرادی آلزایمری بر عهده نزدیکان آنهاست و خانواده و دوستان نقش پر رنگی در این زمینه بازی میکنند.

 

 

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید