بدون شک یکی از فاکتورهای تعیین کننده کیفیت آرایش، ماندگاری آن است. از برند مواد آرایشی گرفته تا استفاده صحیح از ابزار و تکنیک‌ها، متغیرهای بسیاری در این زمینه دخیل هستند. اما در این بین، مورد بسیار تاثیرگذاری مطرح است که اغلب افراد آن را نادیده می‌گیرند. این نکته چیزی نیست جز زیرسازی صحیح و اصولی. در واقع با زیرسازی مناسب و یکدست، شما می‌توانید سطحی ایده آل با ماندگاری باور نکردنی برای اجرای میکاپ فراهم نمایید.

زیرسازی آرایش به چه معنا است؟

با دیدگاه حرفه‌ای، مراحل میکاپ را می‌توان به دو بخش بیسیک و ثانویه تقسیم کرد. در مراحل بیسیک، میکاپ آرتیست نواقص اولیه پوست را برطرف می‌نماید و سعی می‌کند سطحی صاف برای اجرای بخش ثانویه فراهم کند. از بین بردن جای لک و جوش، جلوگیری از ماسیدن آرایش و یکدست کردن رنگ پوست در بخش بیسیک انجام می‌شود که به آن زیرسازی نیز می‌گویند. بعد از اتمام فرایند زیرسازی، نوبت به اجرای مراحل ثانویه و رنگ و روح بخشیدن به صورت می‌رسد. میکاپ چشم، استفاده از رژ لب، رژگونه و… در بخش ثانویه جای می‌گیرند.

با اهمیت زیرسازی آرایش بیشتر آشنا شوید

زیرسازی میکاپ را می‌توان یکی از حیاتی‌ترین مراحل آرایشی دانست. در این بخش، لایه‌ای حایل بین محصولات مراقبت پوستی و لوازم آرایشی به وجود می‌آید. هرگونه اشتباه در این قسمت، احتمالا با ماسیدن آرایش، برق افتادن پوست و از بین رفتن زود هنگام ترکیبات آرایشی روی صورت شما همراه خواهد بود. این در حالی است که با یادگیری زیرسازی حرفه‌ای، می‌توانید احتمال بروز تمام این

مشکلات ناخوشایند را به صفر برسانید و در تمام طول روز از میکاپ زیبا و یکدست خود لذت ببرید. از دیگر مزایای زیرسازی آرایش نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش راندمان تنفس پوستی
  • جلوگیری از نفوذ ترکیبات چسبنده و مضر مواد آرایشی به منافذ پوست
  • تغذیه سلول‌های پوستی حین آرایش
  • از بین رفتن التهاب، لک و ناهمواری‌های پوست صورت

آموزش اجرای زیرسازی اصولی پوست

تا پیش از این، زیرسازی اصولی پوست راز پنهانی بود که تنها میکاپ آرتیست‌های حرفه‌ای با آن آشنایی داشتند. اما به لطف گسترش فضای مجازی و جا افتادن فرهنگ پیشروی آموزش بر رقابت، این دست از تکنیک‌های سری و جذاب میکاپ در دسترس عموم قرار گرفت. اگر برای یادگیری زیرسازی و اجرای جذاب‌ترین و حرفه‌ای‌ترین میکاپ خود آماده هستید، گام‌های زیر را دنبال کنید:

کارتان با روتین مراقبت پوست شروع کنید

برخی از افراد معتقدند که مراحل مراقبت پوست در گام‌های زیرسازی میکاپ قرار نمی‌گیرند. اما بدون داشتن روتین مراقبتی پیش از میکاپ، هیچکدام از گام‌های آرایش خوب پیش نخواهد رفت. چرا که لایه بندی مواد آرایشی روی پوست آلوده و خشک، نتیجه‌ای جز ماسیدگی و بروز آکنه‌های زیرپوستی ندارد. حالا قضاوت با خود شما است که بخواهید روتین پوستی را در گام‌های زیرسازی قرار دهید یا نه؛

  • ابتدا پوستتان را بشویید تا چربی اضافه و ترکیبات آلوده به جای مانده روی پوست، کاملا از بین بروند.
  • استفاده از تونر، به تثبیت تعادل فیزیولوژیک پوست و جلوگیری از ایجاد آکنه‌های بعد از میکاپ کمک می‌کند.
  • آبرسانی عمقی صورت با سرم و کرم‌های آبرسان، حجم پوستتان را افزایش می‌دهد و در مهار چروک‌های ریز موثر است.
  • کرم دور چشم، از پوست ظریف و حساس این ناحیه در برابر لایه‌های سنگین آرایشی محافظت می‌نماید.
  • در آخر با لایه ضخیمی از مرطوب کننده‌، پوستتان را در برابر ترکیبات آرایشی بیمه کنید.

پرایمرها قدرتمندترین سلاح زیرسازی شما هستند

پرایمر صورت ، کار را با به کارگیری خاصیت بافری خود آغاز می‌کند. این محصول، لایه‌ای مخملی و شفاف روی سطح پوست به وجود می‌آورد و به عنوان عایقی متخلخل بین لایه‌های مراقبتی و آرایشی عمل می‌نماید. به این معنی که از تداخل مواد مراقبتی و آرایشی جلوگیری می‌کند. در مرحله بعد، بافت غلیظ این محصول ناهمواری و منافذ باز پوست را تا حد زیادی می‌پوشاند. به عنوان آخرین عملکرد، پرایمر پایه‌ای چسبنده روی سطح پوست ایجاد می‌نماید. خاصیت چسبناک این ماده، بیس ماندگاری برای ترکیبات بعدی به وجود می‌آورد و ماندگاری لایه‌های میکاپ را به شکل اعجاب انگیزی افزایش می‌دهد.

تکنیک اسپری فیکس را دست کم نگیرید

اسپری فیکس معمولا به عنوان آیتمی برای مراحل فینیش آرایش کاربرد دارد. اما برای یکبارهم که شده در زمینه زیرسازی از این محصول استفاده کنید تا متوجه آثار معجزه آسای آن بشوید. برای این کار، اسپری فیکس را در فاصله 20 سانتی از صورتتان بگیرید و مقداری از آن را روی پوستتان اسپری نمایید. چند دقیقه صبر کنید تا فیکساتور مایع خشک شود و سپس به سراغ مرحله بعد بروید. بهترین زمان برای استفاده از اسپری فیکس، حدود 10 تا 15 دقیقه پس از مصرف پرایمر است.

کانسیلر اصلاح رنگ، عصای جادویی زیرسازی

حالا وقت آن است که از شر جای جوش، التهاب، لک‌های پوستی و سیاهی زیر چشم خلاص شوید. برای این کار، به پالت کانسیلر اصلاح رنگ احتیاج دارید. ابتدا با توجه به نوع مشکل و نواقص پوست صورتتان، رنگ کانسیلر را مطابق این موارد انتخاب کنید. سپس به کمک براش آرایشی متوسط و سر تخت، مقداری از کانسیلر را روی لک، نقاط تیره و ملتهب بمالید و به آرامی در جای خود محو کنید.

  • کانسیلر هلویی یا نارنجی: از بین بردن کبودی پوست و سیاهی زیر چشم
  • کانسیلر سبز: کاور جای جوش، التهاب و آفتاب سوختگی
  • کانسیلر زرد: پوشاندن خطوط مویرگی
  • کانسیلر بنفش: پوشش بی‌حالی و رنگ پریدگی پوست

کانسیلر معمولی، مکمل اصلی مراحل کاور زیرسازی

کانسیلرهای معمولی، یکی از محصولات انقلابی دنیای زیبایی به حساب می‌آیند. از نظر ماهیت، کانسیلرها را می‌توان نوعی کرم پودر فشرده با قدرت پوشانندگی بالا دانست. اما از نظر کاربرد، بهتر است کرم پودر و کانسیلر را با هم اشتباه نگیرید. کانسیلرها با هدف استفاده منطقه‌ای طراحی شده‌اند. به این معنی که به صورت حرفه‌ای، این محصول در نقاطی از پوست صورت به کار می‌روند که نیاز به کاور بیشتر از سایر مناطق باشد. به خصوص نواحی که در مرحله قبل با لایه‌ای از کانسیلر اصلاح کننده پوشیده شده‌اند.

برای استفاده صحیح از کانسیلر، مقدار کافی از این محصول را در نواحی مورد نظر بمالید. سپس به کمک بیوتی بلندر خیس، کانسیلر را در جای خود محو کنید. در این قسمت، اکیدا از پخش کردن کانسیلر به نقاط اطراف بپرهیزید و سعی کنید رنگدانه‌های کانسیلر را صرفا در جای خود محو نمایید. برای این کار بهتر است از تکنیک ضربه‌ای بلندر کمک بگیرید.

کرم پودرها، غول آخر زیرسازی پوست

کرم پودر به عنوان مرحله آخر و نهایی زیرسازی صورت شناخته می‌شود. این محصول، کاور یکدست و ملایمی از رنگدانه‌های مشابه با تناژ طبیعی پوست را در اختیار شما قرار می‌دهد. کافی است مقداری از آن را روی پالت آرایشی بریزید و به کمک براش فونداسیون روی پوستتان پخش کنید. سپس در صورت بروز هرگونه ماسیدگی یا ظاهر اسفنجی، با ضربات ملایم بلندر مرطوب، مقدار اضافی کرم پودر را بردارید.

در آخر به یاد داشته باشید که کسب مهارت در میکاپ، تا حد زیادی به تمرین مداوم و کسب تجربه وابسته است. اگر نخستین تجربه‌تان از مراحل زیرسازی با شکست مواجه شد، بهتر است ناامید نشوید و به تلاش کردن ادامه دهید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید