دو مورد از محبوب‌ترین وسیله‌های حمل‌ونقل، قطار و هواپیما هستند. امروزه می‌توان با خرید اینترنتی بلیط قطار یا تهیه بلیط هواپیما، سفری خاطره‌انگیز را تجربه کرد؛ اما سوالی که برای بسیاری از گردشگران پیش می‌آید، این است که هواپیما گزینه به‌صرفه‌تری محسوب می‌شود یا قطار؟ در ادامه، با بررسی و مقایسه میزان امکانات و قیمت بلیط هواپیما و قطار به این سؤال پاسخ خواهیم داد.

امکانات هواپیما

هواپیماها معمولا امکانات چندانی را برای مسافران خود در نظر نمی‌گیرند. پذیرایی هواپیما بسیار مختصر بوده و فقط در مواردی انگشت‌شمار وعده غذایی کامل سرو می‌شود. البته هواپیما از‌لحاظ کیفیت محیط داخلی، در جایگاه خوبی قرار دارد. معمولا صندلی‌ها طراحی مناسبی دارند و نشستن طولانی‌مدت روی آن‌ها مشکلاتی مانند کمردرد را ایجاد نخواهد کرد؛ یا این‌که سرویس بهداشتی نیز از‌لحاظ نظافت، وضعیت خوبی دارد. یکی از بهترین نکاتی که در‌مورد هواپیما می‌توان به آن اشاره کرد، سرعت آن است. هواپیما سریع‌ترین وسیله نقلیه‌ای است که می‌توانید با آن سفر کنید؛ به‌همین‌خاطر، اگر در رسیدن به مقصد عجله دارید، بهتر است تا نسبت به خرید بلیط هواپیما اقدام کنید.

در کنار مزایای هواپیما، طبیعتا معایبی نیز وجود دارد. بزرگ‌ترین عیبی که به سفر با هواپیما وارد می‌شود، این است که گاهی‌اوقات تأخیر پروازها بسیار زیاد بوده و معطلی طولانی‌مدتی را در پی دارد؛ همچنین قیمت بلیط ‌ها نیز نسبت به سایر روش‌های حمل‌ونقل بالاتر هستند و نمی‌توان سفر با هواپیما را گزینه‌ای اقتصادی دانست.

امکانات قطار

یکی دیگر از بهترین وسایل حمل‌ونقل، قطار است. امروزه گردشگران می‌توانند با شرکت در پیش فروش قطار، بلیطی که در نظر دارند را از چند هفته زودتر خریداری کرده و برنامه‌ریزی بهتری را برای سفرشان انجام دهند. تاریخ پیش فروش بلیط قطار توسط شرکت ریلی اعلام شده و پیشنهاد می‌کنیم که اگر شما نیز قصد خرید دارید، به اطلاعیه‌های این شرکت‌ها دقت داشته باشید.

بزرگ‌ترین مزیتی که در‌مورد قطارها وجود دارد، رتبه‌بندی آن‌ها بر‌اساس میزان امکانات و خدمات‌شان است. هر یک از قطارها بسته به سطح خدماتی که ارائه می‌دهند، تعداد مشخصی ستاره دریافت می‌کنند. اغلب قطارهایی که در خطوط ریلی ایران در حال رفت‌وآمد هستند، بین سه تا پنج‌ستاره دارند که لوکس‌ترین خدمات را قطارهای پنج‌ستاره و معمولی‌ترین خدمات را قطارهای سه‌ستاره ارائه می‌دهند.

طبیعی است که قیمت این بلیط‌ ها نیز با یکدیگر تفاوت داشته باشند. گردشگرانی که قصد خرید اینترنتی بلیط قطار را دارند و محدودیتی برای بودجه در نظر نگرفته‌اند، می‌توانند نسبت به تهیه بلیط یکی از قطارهای پنج‌ستاره اقدام کرده و گردشگرانی که بودجه کم‌تری را در اختیار دارند، می‌توانند بلیط یکی از قطارهای سه‌ستاره را خریداری کنند. یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که معمولا مدت‌زمان سفر با قطار طولانی بوده و اگر در رسیدن به مقصد عجله دارید، بهتر است تا روش حمل‌ونقل دیگری را انتخاب کنید؛ اما اگر می‌خواهید از مسیر لذت ببرید، سفر با قطار بهترین گزینه است.

میزان امکانات به‌نسبت قیمت

اگر بخواهیم در‌مورد میزان امکانات به‌نسبت قیمت صحبت کنیم، باید بگوییم که قطارها بیشترین امکانات را به‌نسبت هزینه‌ای که برای بلیط دریافت می‌کنند در اختیار مسافران قرار می‌دهند. اغلب قطارها یک واگن را به رستوران و بوفه اختصاص داده‌اند و مسافران می‌توانند علاوه‌بر خرید تنقلات، نسبت به خرید وعده‌های غذایی متنوع نیز اقدام کنند.

امکانات سرگرمی زیادی نیز برای قطارها در نظر گرفته شده‌اند. مسافران می‌توانند در طول سفر با استفاده از مانیتورهای دیجیتالی، به تماشای فیلم‌های متنوع مشغول شوند؛ یا این‌که در بعضی از قطارهای پنج‌ستاره، از مهماندار قطار یک کنسول بازی دریافت کرده و با بازی‌های ویدیویی خود را سرگرم کنند. این در حالی است که باوجود بالاتر‌بودن قیمت بلیط هواپیما، هیچ‌یک از این امکانات در سفر هوایی وجود ندارد. پیشنهاد می‌کنیم که اگر شما نیز قصد دریافت خدماتی سطح بالا و پرداخت هزینه‌ای پایین را دارید، در پیش فروش قطار شرکت کرده و بلیط‌ تان را خریداری کنید.

یکی دیگر از بهترین ویژگی‌های اقتصادی قطار، قوانین استرداد آن است. احتمالا این موقعیت برای شما نیز پیش آمده که در‌مورد رفتن یا نرفتن به مسافرتی به‌خصوص، شک داشته باشید. در این هنگام، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که بلیط‌ خود را تهیه نکرده تا متحمل ضرر نشوند؛ اما با نگاهی ساده به قوانین استرداد قطار، می‌توان متوجه شد که کنسل‌کردن بلیط قطار ضرر اقتصادی چندانی را در پی نداشته و بهتر است که حتی اگر از رفتن به سفر نیز اطمینان ندارید، بلیط موردنظرتان را تهیه کنید تا اگر قطعی‌شدن برنامه‌تان مدت‌زمان زیادی طول کشید، با مشکلاتی همچون کمبود بلیط مواجه نشوید.

با کنسل‌کردن بلیط قطار تا ۱۲ روز قبل از حرکت، ۹۰ درصد هزینه به خریدار بازگردانده می‌شود. اگر بلیط از ۱۲ روز تا ۳ ساعت قبل از حرکت کنسل شود، ۷۰ درصد قیمت بلیط پس داده خواهد شد و اگر کنسل‌کردن بلیط در بازه زمانی ۳ ساعت مانده به حرکت تا لحظه آغاز حرکت باشد، ۵۰ درصد هزینه بازگردانده خواهد شد.

تهیه بلیط از‌طریق فلای تودی

یکی از سوالاتی که ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد، این است که کدام‌یک از وب‌سایت‌های گردشگری برای خرید اینترنتی بلیط قطار مناسب‌تر هستند؟ در پاسخ به این سؤال، باید بگوییم که اگر می‌خواهید با چند کلیک ساده و در مدت‌زمانی کوتاه خدمات موردنظرتان را دریافت کنید، بهترین وب‌سایت، فلای تودی است.

فلای تودی یکی از بزرگ‌ترین آژانس‌های گردشگری کشور است که از سال ۱۳۹۵ تاکنون در بستر اینترنت مشغول فعالیت بوده و در تمامی این سال‌ها توانسته است تا رضایت کاربران مختلف را به خود جلب کند. امروزه گستره خدمات فلای تودی تمامی بخش‌های گردشگری را پوشش داده و برای تجربه سفری لوکس یا حتی اقتصادی، می‌توان از قابلیت‌های این وب‌سایت استفاده کرد.

اگر شما نیز قصد خرید اینترنتی بلیط قطار را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که فلای تودی را از دست ندهید. لازم به ذکر است که فلای تودی در‌زمینه پیش فروش بلیط قطار نیز فعالیت دارد و این امکان را برای کاربران خود به‌وجود آورده است که بلیط‌ خود را از چند هفته زودتر خریداری کنند.یکی از نقاط قوت فلای تودی، سیستم امتیازدهی آن است. هر کاربر با هر خریدی که انجام می‌دهد، میزان مشخصی امتیاز دریافت کرده که این امتیازها در خریدهای بعدی به تخفیف تبدیل می‌شوند؛ بدین‌صورت، سفرهای بعدی را می‌توان با صرف هزینه کم‌تری به‌پایان رساند. بهتر است که شما نیز برای تجربه سفری اقتصادی، تمامی ملزومات سفر‌تان را از‌طریق وب‌سایت فلای تودی خریداری کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید