کاربرد واکس ماشین در خانه و خانه داری بسیار زیاد است.همه ما برای تمیز کردن اتومبیل خود از واکس استفاده می‌کنیم، اما شاید نمی‌دانستید که این ماده‌ی جادویی می‌تواند در تمیز کردن خانه نیز معجزه کند.در این مطلب از پارس مگ شما با کاربردهای واکس ماشین در خانه داری آشنا خواهید شد.

کاربرد واکس ماشین در خانه - سطل

فهرست محتوا نمایش

کاربرد واکس ماشین برای تمیز کردن خانه

همه ما برای تمیز کردن اتومبیل، از واکس‌ماشین استفاده می‌کنیم؛ اما علاوه بر خودرو، می‌توان از واکس ماشین در تمیز کردن خانه نیز استفاده کرد. اگر از خود می‌پرسید که برای تمیز کردن خانه از کجا شروع کنیم، در ادامه مطلب وسایلی را که می‌توان با واکس تمیز و براق کرد، به شما معرفی می‌کنیم.

همچنین در پارس مگ بخوانید : کاربرد نوشابه در خانه داری چیست ؟

کاربرد واکس ماشین در خانه - یخچال

کاربرد واکس ماشین در تمیز کردن خانه و از بین بردن کپک 

اگر روی سطح کاشی یا شیر آب کپک‌هایی را مشاهده می‌کنید، بهترین راه تمیزی خانه و از بین بردن این کپک‌ها، استفاده از واکس اتومبیل است. در این روش کافی است قسمت کپک زده را ابتدا به روش معمولی تمیز کنید، سپس یک لایه واکس اتومبیل را به داخل و خارج سطح مورد نظر بمالید کمی صبر کنید و بعد با یک پارچه تمیز و خشک آن را  پاک کنید؛ اینگونه علاوه بر تمیز شدن محیط از رشد مجدد کپک جلوگیری می‌شود.

کاربرد واکس ماشین در پاک کردن آینه

بهترین روش تمیز کردن آینه حمام و رهایی از بخار آینه هنگام دوش گرفتن، تمیز کردن آن با واکس‌ماشین است. برای استفاده از این روش لازم است در ابتدا یک پارچه‌ نرم تهیه کنید؛ بهتر است جنس پارچ میکروفایبر یا نخی باشد تا از ایجاد خراش روی آینه جلوگیری کند. در مرحله بعد لازم است که یک بار آینه را با پارچه تمیز کنید تا لکه‌های روی آن از بین برود؛ سپس کمی واکس ماشین را روی آینه بمالید و به صورت دورانی به تمام سطح پخش کنید، در نهایت با استفاده از یک تکه دیگر پارچه تمام واکس را از روی آینه به خوبی پاک کنید. توجه داشته باشید که از این روش نمی‌توان برای تمیز کردن آینه‌های مختلف استفاده کرد؛ مخصوصا بر روی آینه‌های دارای پوشش‌های ویژه یا مات، زیرا ممکن است باعث آسیب رسیدن به پوشش آینه شود.

کاربرد واکس ماشین در خانه - آینه

 از بین بردن لکه و اثر انگشت روی سطوح مختلف از کاربرد واکس ماشین در خانه

بسیاری از ما هنگام تمیز کردن خانه، شاهد لکه شدن وسایل برقی در آشپزخانه هستیم، خصوصا اگر جنس آن وسایل سیلور باشند؛ چرا که لکه روی آن‌ها بیشتر مشخص است. از دیگر کاربردهای واکس اتومبیل در تمیزی خانه، پاک کردن این لکه‌ها است.  برای از بین بردن این لکه‌ها کمی واکس را روی سطح مورد نظر بمالید و با دستمال به خوبی پاک کنید؛ اینگونه خواهید دید که وسیله موردنظر شما برق می‌زند.

تمیز کردن خانه و برق انداختن اجاق گاز از کاربرد واکس ماشین در خانه

اجاق گاز و دیوارهای اطراف آن، به دلیل اینکه مدام در معرض چربی و مواد غذایی قرار دارند، به سرعت کثیف می‌شوند؛ بهترین راه برای پاک کردن چربی گاز، استفاده از واکس‌ماشین است.

کاربرد واکس ماشین در خانه - گاز

افزایش طول عمر مبلمان و وسایل چوبی از کاربرد واکس ماشین در خانه

بهترین راه برای افزایش طول عمر مبلمان هنگام تمیزی خانه، استفاده از واکس‌ماشین است. اگر نگران زنگ زدن پایه‌های فلزی و یا کنده شدن پایه‌های چوبی مبل خود هستید، می‌توانید با مالیدن مقداری واکس ماشین به این قسمت‌ها، دوام آن را بالا ببرید.

برطرف کردن خشکی و صدای درب ها از کاربرد واکس ماشین در خانه

واکس اتومبیل را به قسمت درهای کشویی، کشوها و پنجره های کشویی بمالید تا به آنها کمک کند تا راحت تر باز و بسته شوند.

کاربرد واکس ماشین در خانه - ابر

حفاظت از مبلمان پاسیو و تراس از کاربرد واکس ماشین در خانه

برای محافظت و درخشش به مبلمان فلزی، پلاستیکی یا قالب زده یک لایه از واکس ماشین را به آن بزنید. دوام آنها با زدن واکس بیشتر می شود.

وسایل براق و بدون لکه از کاربرد واکس ماشین در خانه

مالیدن واکس اتومبیل به شیرآلات و وسایل فلزی سرویس بهداشتی و آشپزخانه به براق نگه داشتن آنها کمک می کند و از لکه های آب جلوگیری می کند. پس از استفاده از واکس، آن را با یک پارچه میکروفیبر تمیز و براق کنید.

به وسیله ی واکس خودرو شیرآلات و ظروف فلزی را براق کنید

برف را از چسبیدن دور نگه دارید

بعد از باش برف که وقت پاک کردن مسیر بزرگراه و پیاده روها است، قبل از شروع، دو لایه موم ماشین را به بیل خود بمالید. این باعث می شود که برف به آن نچسبد و پیاده روی شما به راحتی تمیز شود. (اگر از دمنده برف استفاده می کنید، داخل ناودان را واکس بزنید!)

تمیز کردن کاشی های قسمت های پشت گاز از کاربرد واکس ماشین در خانه

اگر کاشی های عقب را در پشت اجاق گاز خود واکس بزنید، تقریباً بدون هیچ زحمتی چربی پاک می شود. به علاوه باعث می شود آشپزخانه شما برق بزند!

برای تمیز کردن آسان کاشی های اطراف گاز از واکس ماشین استفاده کنید

کاربرد واکس ماشین در خانه - کاشی

جلوگیری از خوردگی فلز کاربرد واکس ماشین در خانه

صندوق های پستی، درهای کشویی و وسایل روشنایی در فضای باز همگی در معرض آب و آفتاب قرار دارند که با گذشت زمان منجر به خوردگی می شوند. شما می توانید با استفاده از واکس اتومبیل وسایل بیرون خود را از عناصر دور کنید!

کفش های چرمی براق

واکس خودرو روی کفش های چرم اصل عالی عمل می کند و همچنین تمیز کردن آنها را بسیار راحت تر می کند.

نکات مهم

  • قبل از استفاده از واکس ماشین، حتماً آن را روی قسمت کوچکی از سطح مورد نظر تست کنید تا از عدم ایجاد رنگ یا لکه اطمینان حاصل کنید.
  • از واکس ماشین برای تمیز کردن سطوح شیشه‌ای مانند آینه و پنجره استفاده نکنید، زیرا ممکن است باعث ایجاد خط و خش شود.
  • هنگام استفاده از واکس، حتماً از دستکش و عینک محافظ استفاده کنید.

کاربرد واکس ماشین در خانه - شیر آب

۵ مزیت ساخت واکس بدنه ماشین

  • برق انداختن بدنه خودرو
  • محافظت از خودرو در برابر اشعه ماورا بنفش و نور آفتاب
  • محافظت از رنگ بدنه خودرو در برابر رطوبت و هوا
  • جلوگیری از زنگ‌زدگی بدنه خودرو
  • افزایش عمر رنگ بدنه ماشین

نکته: به یاد داشته باشید استفاده مداوم از انواع واکس بدنه خودرو مانند واکس مایع، نرم، سخت و حتی خانگی توصیه نمی‌شود. چراکه می‌تواند باعث فرسایش رنگ بدنه خودرو شود.

۴ نکته طلایی که در مورد کاربرد واکس ماشین در خانه باید بدانید

قبل از اینکه بخواهید واکس خانگی را درست کنید، نیاز است به چند نکته مهم توجه کنید.

  • موم را به‌صورت مستقیم روی گاز نگذارید، ترجیحا بهتر است از اجاق برقی استفاده کنید.
  • با احتیاط مایع موم را از روی گاز بردارید، در غیر این صورت ممکن است موم مایع روی دست شما بریزد و دچار سوختگی شوید.
  • موادی که درست‌ کرده‌اید را از دسترس کودکان دور نگه‌دارید تا سلامتی آنها به خطر نیفتد.

چطور خودرویمان را در کمتر از ۵ دقیقه برق بیندازیم ؟

به نظر می‌رسد روش‌ها و راهکار‌های زیادی برای برق انداختن بدنه خودرو وجود دارند که می‌توانید از آنها استفاده کنید. اما در این قسمت قصد داریم به شما آموزش دهیم که به‌جای خرید واکس‌، یک واکس خانگی برای خودروی خود درست کنید. در واکس خانگی هیچ مواد شیمیایی وجود ندارد. استفاده از واکس ماشین می‌تواند باعث شود تا ماشین از تمیزی برق بزند و از خودرو در برابر اشعه نور خورشید هم محافظت می‌کند.

کاربرد واکس ماشین در خانه - ماشین آبی

آموزش ساخت انواع واکس ماشین در منزل

طرز ساخت واکسن بدنه ماشین با موم عسل

احتمالا شما هم با فواید عسل آشنا هستید و چه‌چیزی بهتر از اینکه برای ساخت واکس بدنه خودرو در خانه از عسل طبیعی استفاده کنید. برای درست کردن یک واکس عالی می‌توانید تمام مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

  • یک مقدار موم زنبور عسل را با موم کارنوبا واکس مخلوط کنید و داخل قابلمه دوجداره بریزید تا گرم شود.

نکته: اگر برایتان این سوال پیش‌آمده است که موم کارنوبا چیست؛ باید بگوییم موم کارنوبا یک موم گیاهی است که از برگ درخت نخل برزیلی به‌دست می‌آید. از این موم در تولید تمام واکس بدنه خودرو استفاده می‌شود.

  • یک قاشق غذاخوری بردارید و موم‌ها را هم بزنید تا با همدیگر مخلوط شوند.
  • تا زمانی که شروع به سفت شدن کنند، در گوشه‌ای قرار دهید تا خنک شود.
  • حالا نوبت به مخلوط کردن روغن کاج و سقز است.
  • یک حوله تمیز بردارید و آن را داخل این ظرف بزنید.
  • حوله را به‌آرامی روی بدنه ماشین بکشید و سپس با دستمال تمیز دیگری آن را دایرهه‌وار پاک کنید.
  • به این ترتیب شما می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان خودرو خود را برق بیندازید.

نکته: تا قبل از اینکه واکس به‌صورت کامل خشک شود، آن را روی ماشین بمالید تا براق شود تا پاک کردن آن سخت نشود.

طرز ساخت واکس بدنه خودرو با سرکه سفید

ابتدا باید یک فنجان آب گرم را با ۲ قاشق غذاخوری روغن معدنی، یک قاشق غذاخوری سرکه سفید و مایع ظرف‌شویی و یک عدد لیمو را مخلوط کنید. سپس آنها را داخل یک اسپری بریزید. محلول حاصل از آن را روی بدنه خودرو بزنید و با یک دستمال میکروفیبر یا پارچه تمیز پاک کنید. آیا شما از ساخت واکس بدنه خودرو در خانه راضی بوده‌اید ؟ به نظر شما چقدر این محلول برای برق انداختن بدنه و پاک کردن گردوخاک موثر است ؟

نکته: بهترین مکان برای واکس زدن خودرو در داخل پارکینگ و مکان‌های سربسته است نه زیر نور آفتاب! 

کاربرد واکس ماشین در خانه - داشبورد

نحوه استفاده از واکس بدنه خودرو

برای اینکه بتوانید بهترین عملکرد واکس را روی بدنه خودرو خود ببینید، نیاز است مراحل زیر را انجام دهید.

  • مرحله اول: شست‌و‌شوی ماشین

قبل از هر کاری نیاز است یک‌بار خودرو خود را به کمک آب و صابون بشورید تا به صورت کامل تمیز شود. سپس اجازه دهید بدنه ماشین به‌صورت کامل خشک شود و دیگر هیچ‌ نقطه‌ای از آن خیس نباشد.

  • مرحله دوم: استفاده از پولیش برای از بین بردن خط‌ و‌ خش

اگر رنگ بدنه خودرو شما کدر شده یا در اثر ضربه یا تصادف خراشیده شده، بهتر است برای از بین بردن خط‌و‌خش روی ماشین از پولیش استفاده کنید. البته بعد از انجام این کار لازم است بدنه ماشین را با یک پارچه میکروفیبر تمیز کنید.

  • مرحله سوم: استفاده از واکس برای درخشندگی بدنه خودرو

چه در ساخت واکس بدنه خودرو در خانه و چه در واکس‌های دیگر، موم استفاده شده است. بهتر است زمانی موم را روی بدنه خودرو بزنید که ماشین در پارکینگ یا فضای بسته باشد و نور آفتاب مستقیما به آن نتابد. در غیر این صورت ممکن است موم به ماشین بچسبد و شما نتوانید آن را به‌سادگی از ماشین جدا کنید.

اگر می‌خواهید خط و خش روی بدنه ماشین را پاک کنید، می‌توانید از پولیش استفاده کنید. اما آیا می‌دانید که تفاوت پولیش با واکس ماشین چیست ؟ آیا می‌دانید چه زمان‌هایی باید از این دو استفاده کنید ؟

تفاوت پولیش با واکس خودرو چیست ؟

واکس ماشین از مواد طبیعی یا مصنوعی ساخته‌شده و معمولا به صورت مایع یا چسبی به فروش می‌رسند. شما با استفاده از واکس بدنه خودرو می‌توانید جلوی فرسایش رنگ خودرو در اثر رطوبت، اشعه ماورا بنفش و نور آفتاب را بگیرید. هم‌چنین باعث درخشندگی و براق شدن بدنه خودرو شوید. معمولا از پولیش برای پاک کردن خط‌ و ‌خش روی بدنه خودرو استفاده می‌شود.

کاربرد واکس ماشین در خانه - واکس

مزایا واکس خودرو

استفاده از واکس خودرو بر روی بدنه ماشین چند مزیت بسیار عمده دارد. به طور مثال واکس می‌تواند سوراخ‌ها و شیارهای ریز میکروسکوپی موجود در بدنه خودرو را پر کرده و از نفوذ هوا به داخل آن‌ها جلوگیری کند. با وجود اینکه این شیارها و سوراخ‌ها با چشم دیده نمی‌شوند اما همواره در بدنه تمامی خودروها وجود دارند و در دراز مدت باعث ایجاد خوردگی در بدنه خودرو می‌شوند. مزیت دیگر استفاده از واکس خودرو که باید به آن اشاره کنیم تسهیل در نظافت ماشین است. ازآنجایی‌که واکس مانع از نفوذ آلودگی‌ها به شیارها و سوراخ‌های ریز روی خودرو شده در نتیجه آن را تمیز نگه می‌دارد. اما نکاتی که گفته شد خلاصه‌ای از مزایای واکس خودرو است. از جمله مزایای اصلی آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

محافظت از آفتاب

بدنه خودرو مانند پوست ما است که باید در برابر نور خورشید از آن محافظت کرد. بنابراین استفاده از واکس خودرو که به عنوان یک روکش محافظ نازک عمل می‌کند مانند سدی ماشین را از آسیب پرتوهای خورشید در امان نگه می‌دارد. در واقع یکی از مهم‌ترین مزایای واکس خودرو حفاظت از رنگ بدنه خودرو در برابر اشعه UV خورشید است. اشعه UV می‌تواند باعث از بین رفتن و یا کمرنگ شدن رنگ خودرو شود. ازآنجایی‌که رنگ خودرو تحت تأثیر اشعه UV فعال قرار می‌گیرد، با آن‌ها واکنش داده و باعث از بین رفتن رنگ می‌شود. علاوه بر این واکس خودرو باعث جلوگیری از کدر شدن رنگ بدنه خودرو می‌شود که می‌تواند در دراز مدت از زنگ زدن بدنه نیز جلوگیری کند.

محافظت در برابر خراش

هرچقدر هم که تلاش خود را بکنید به هیچ شکلی نمی‌توانید در زندگی روزمره، اتومبیل خود را به طور صد در درصد از خراش‌ها در امان نگه دارید. تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که تعداد خراش‌ها را به حداقل ممکن برسانید و یکی از بهترین راه‌ها استفاده از واکس خودرو است. واکس اتومبیل ترکیبی از موم است که با روغن‌های طبیعی و دیگر تقطیرهای نفتی مخلوط می‌شود. این مواد یک لایه بسیار نازک از رنگ روشن روی بدنه خودرو ایجاد می‌کند که از خودرو در برابر خراش مراقبت می‌کند. ازآنجایی‌که ممکن است هنگام شستشوی خودرو به آن خراش وارد کنید، پوششی که از طریق واکس بر روی خودرو قرار گرفته است از آسیب به خودرو جلوگیری می‌کند.

کاربرد واکس ماشین در خانه - دستمال آبی

محافظت از رنگ اتومبیل

یکی دیگر از مزایای بسیار مهم واکس خودرو ساختن سپری برای جلوگیری از نفوذ خاک به رنگ خودرو است. ازآنجایی‌که واکس ماشین لایه‌ای نازک و صاف به رنگ خودرو می‌بخشد؛ در نتیجه چسبیدن خاک به بدنه خودرو مشکل می‌شود. با انجام این کار چسبندگی شیره درختان، مدفوع پرندگان و موارد دیگر به حداقل ممکن می‌رسد و به جای آن این آلاینده‌ها روی لایه مومی واکس قرار می‌گیرند و تمیز کردن آن‌ها بسیار آسان می‌شود. در صورتی که از واکس استفاده نکنید خاک و سایر ذرات می‌توانند به اعماق رنگ خودرو نفوذ کرده و با استفاده از یک شستشوی معمولی این خاک نمی‌تواند از رنگ خودرو پاک شود.

ظاهری براق به خودرو می‌بخشد

یکی دیگر از فواید واکس خودرو که می‌توان به عنوان بهترین وضعیت در نظر گرفته شود بخشیدن درخشش به ماشین است. داشتن یک خودروی براق چیزی است که بسیاری از افراد مایل به دستیابی آن هستند زیرا می‌تواند خودروی شما را بسیار شیک و نو نشان دهد. استفاده از ژل پولیش و واکس ماشین که حاوی روغن‌های طبیعی است به افزایش درخشش رنگ خودرو کمک می‌کند و در نتیجه ظاهری جدید و فوق‌العاده درخشان به آن می‌بخشد. علاوه بر این می‌تواند نواقص جزئی خودرو را برطرف کند و ظاهری یک‌دست‌تر به خودرو ببخشد.

کاهش در هزینه تعمیرات و نگهداری

بدون شک واکس خودرو تعداد دفعات مراجعه به تعمیرگاه‌ها را کاهش می‌دهد. این رنگ مدت زمان بیشتری دوام می‌آورد در نتیجه شما را از نقاشی دوباره بر اثر تغییر رنگ بدنه خودرو در امان نگه می‌دارد.

کاربرد واکس ماشین در خانه - پولیش

دفع آب

اما یکی از مزایای بسیار مهم واکس خودرو که بسیاری از افراد آن را در نظر نمی‌گیرند خاصیت آب‌گریزی آن است. واکس اتومبیل می‌تواند یک لایه نازک به رنگ خودرو ببخشد که این لایه باعث می‌شود آب بر روی رنگ اتومبیل ریخته شود و به راحتی پایین بریزد. همچنین استفاده از واکس باعث می‌شود تا در هنگام شستشو خودرو شما سریع‌تر خشک شود.

استفاده آسان در خانه

امروزه انواع بسیار مختلفی از واکس خودرو در بازار وجود دارند که استفاده از آن‌ها در منزل راحت است. بنابراین می‌توانید به اولین فروشگاه نزدیک خود مراجعه کرده و یک واکس خودرو تهیه کنید و واکس زدن را به راحتی در منزل خود انجام دهید.

صرفه‌جویی و پس‌انداز

یکی از مواردی که اکثر افراد درباره فواید واکس اتومبیل در نظر می‌گیرند صرفه‌جویی و پس‌انداز است. با واکس زدن به خودرو خود به طور مکرر می‌توانید طول عمر رنگ خودرو را به مقدار قابل‌توجهی افزایش دهید. به همین دلیل است که اکثر تولیدکنندگان خودرو توصیه می‌کنند که خودرو باید به طور مکرر واکس زده شود.

کمک به نقص ماشین

با استفاده از واکس خودرو می‌توانید تا حد زیادی نقص‌های بدنه خودرو را پنهان کنید، زیرا پس از واکس زدن نواقص بسیار سبک ممکن است کامل نامرئی شوند درنتیجه خراش‌ها به طور موقت ترمیم می‌شوند.

کاربرد واکس ماشین در خانه - ماشین قرمز

بهبود قیمت مجدد خودرو

اما یکی از مزایای بسیار مهم واکس خودرو که در پایان لازم است به آن اشاره کنیم افزایش قیمت فروش خودرو است. به طوری که اگر پس از گذشت چند سال استفاده از ماشین قصد دارید آن را عوض کنید با استفاده مکرر از واکس ماشین متوجه می‌شوید که خودروتان بسیار نو و براق مانده است.

درست است که فاکتورهای دیگری مانند مسافت پیموده شده، سوابق سرویس، وضعیت فضای داخلی و… برای فردی که قصد خرید خودرو شما را دارد اهمیت زیادی دارد اما بدون شک وضعیت بدنه و رنگ نیز یکی از نکاتی است که بسیاری از افراد آن را در نظر می‌گیرند. اگر به طور دائم از واکس خودرو استفاده کرده باشید علائم فرسودگی یا کمرنگ شدن رنگ خودرو در خودرو شما مشاهده نمی‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید