خدمات دندانپزشکی مربوط به اطفال کاملا با خدمات دندانپزشکی مربوط به افراد بزرگسال متفاوت است. گاهی والدین براساس این باور که دندان شیری کودک موقت است، از مراجعه به دندانپزشکی اطفال پرهیز می‌کنند. در صورتی که این مورد یک باور غلط است و باید برای معاینه دندان‌ها به دندانپزشک مراجعه کنند تا از وضعیت دهان و دندان کودک خود آگاه شوند. حال این سوال پیش می‌آید که دندانپزشکی اطفال چیست؟ چه خدماتی ارائه می‌کند؟ زمان مناسب برای مراجعه به دندانپزشک اطفال چه وقتی است؟

دندانپزشکی اطفال چیست؟

دندانپزشکی شاخه‌های متفاوتی دارد که یکی از آن‌ها دندانپزشکی اطفال است. این شاخه مسؤلیت انجام مراقب‌های دهان و دندان کودکان را دارد و قبل از بروز مشکل برای کودک شما پیشگیری‌های لازم را انجام می‌دهد. دندانپزشک اطفال مشکلات دهان کودک را تشخیص می‌دهد و بعد از آن درمان را شروع می‌کند. همچنین توانایی ارتباط با کودکان را دارد و شما بدون هیچ نگرانی می‌توانید کودک خود را به او بسپارید. یکی از سختی‌های کار دندانپزشک اطفال این است که باید با نوزادان ارتباط برقرار کند. عموما کودکان در هنگام مواجه شدن با دندانپزشک به گریه افتاده و از باز کردن دهان خود اجتناب می‌کنند. به ‌همین علت یک دندانپزشک متخصص اطفال باید این توانایی را داشته باشد تا با کودک ارتباط برقرار کند و بتواند بدون هیچ نگرانی کودک را معاینه کرده و مشکل وی را برطرف نماید.

چه زمانی به دندانپزشک اطفال باید مراجعه کنیم؟

بهترین زمانی که پیشنهاد می‌شود کودک به دندانپزشک اطفال مراجعه کند سنی است که رشد دندان‌ها آغاز می‌شود که برای اولین مراجعه سن 6 تا 12 ماهگی بهترین زمان است. توصیه می‌شود که به دلیل عادات مختلف غذایی و مراقبت‌های دندانی، تقریبا هر شش ماه یک بار به دندانپزشک اطفال برای پیگیری از نحوه رشد دندان‌ها و شکل گیری حالت صورت مراجعه کنید. در نظر داشته باشید که پوسیدگی دندان برای کودکان بیشتر از بیماری‌های تنفسی و آلرژی‌ها خطرناک است و می‌بایست دائما تا زمان توقف رشد دندان‌ها تحت نظر باشند.

خدمات ارائه شده در دندانپزشکی اطفال شامل چه مواردی است؟

دندانپزشک اطفال وظایفی دارد که به شکل خدمات به بیمار عرضه می‌کند که این امر بنا بر مشکلات موجود کودک انجام می‌شود. این خدمات شامل موارد زیر می‌شود:

  • در حفظ بهداشت دهان و دندان کودکان کمک می‌کند.
  • انجام معاینه کامل  دهان و دندان برای کودک
  • مراقبت از آسیب دیدگی‌های دندانپزشکی مانند شکستگی  دندان، مشکلات لثه و غیره
  • رسیدگی به بیماری‌های دهان و لثه مانند خونریزی و زخم لثه و بیماری پریودنتال کودکان
  • ترمیم کردن قسمت‌های دندان که شامل پوسیدگی است.
  • فیشور سیلانت
  • فلوراید تراپی
  • ارتودنسی پیشگیرانه
  • عصب کشی دندان‌هایی که نیازمند ترمیم است.

فلوراید درمانی موضعی چیست؟

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان اطفال از فلوراید کمک می‌گیرند. این ماده قدرت تقویت مینای دندان را دارد و می‌توان گفت بهترین راه‌ حل برای محافظت از پوسیدگی دندان یک کودک است که به این روش فلوراید درمانی می‌گویند.

شیاربندی دندان کودک چگونه انجام می ‌شود؟

سطحی از دندان کودکان که مخصوص جویدن است شیار دارد و به همین علت تنها با مسواک زدن پاک‌سازی نمی‌شود. متخصصان دندانپزشک اطفال با کمک سیلانت‌های مخصوص دندانپزشکی اطفال شروع به پر کردن این شیارها می‌کنند تا درصد ایجاد پوسیدگی در دندان‌های اطفال کاهش یابد و مانع از آسیب دیدن مینای دندان می‌گردد.

باندینگ دندان چه زمانی استفاده می شود؟

در دوران کودکی شکستگی و آسیب دندان‌های جلو بسیار شایع است؛ اما با روشی به اسم باندینگ، دندانپزشک اطفال این مشکلات را حد امکان برطرف می‌کند. این مواد مقاوم بوده و هم رنگ دندان هستند.

چگونه یک دندانپزشک اطفال با تجربه پیدا کنیم؟

اگر شما نیز صاحب کودک بوده و به دنبال یافتن یک دندانپزشک اطفال با تجربه هستید تا بتوانید بدون استرس و نگرانی کودک خود را به او بسپارید نیاز است تحقیقاتی راجع به دندانپزشک مربوطه انجام دهید. شما به یک دندانپزشک بسیار محبوب نیاز دارید کسی که اکثریت بیماران از وی رضایت داشته و از همه مهم‌تر قدرت برقراری ارتباط قوی با کودکان را داشته باشند. همچنین باید دارای توانایی درمان هر گونه مشکل از سمت کودک باشند تا والدین کودک بدون هیچ نگرانی کودک خود را به وی سپرده و از درمان او اطمینان خاطر حاصل نمایند.

یک دندانپزشک اطفال خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

کودکان به علت آنکه روحیه حساسی دارند لازم است به دندانپزشک با تجربه و خوب سپرده شوند که ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • به والدین آموزش‌های لازم را بدهد.
  • رفتار مناسب با مراجعه کنندگان
  • داشتن تجربه
  • آموزش دادن به کودکان برای مراقب از دندان‌ها و رعایت بهداشت دهان
  • داشتن کلینیکی با  فضای مناسب برای جلب نظر اطفال

سوالات متداول

  1. علت مراقبت اولیه از دندان کودکان چیست؟

رشد دندان‌های شیری بر روی رشد دندان‌های دائمی کودک موثر خواهد بود. به همین دلیل اگر دندان‌های شیری طفل مشکلی داشته باشد و درمان نشود بر روی رشد دندان‌های دائمی اون نیز اثر خواهد گذاشت.

  1. میزان هزینه‌ برای انجام خدمات مربوط به دندانپزشکی اطفال چه مقدار است؟

میزان هزینه‌ای که دندانپزشک اطفال دریافت می‌کند متناسب با نوع خدمات و درمان بیمار متفاوت است. همچنین داشتن بیمه و نوع مرکز درمانی در میزان هزینه‌ موثر واقع خواهد شد.

بهترین سن ارتودنسی کودکان چه زمانی است؟

بهترین سن برای ارتودنسی کودکان ۷ تا ۱۲ سالگی است. اگر بتوانید کودک خود را از همین سن به دست دندانپزشکی متخصص بسپارید، می‌توانید از ایجاد مشکلات حادتر جلوگیری کنید و ارتودنسی پیشگیرانه آغاز شود و کودک تحت درمان قرار گیرد.

کلام پایانی

اگر شما نیز والدین یک کودک هستید و نگرانی‌های زیادی در رابطه با درمان دندان‌های آسیب‌دیده او دارید و می‌خواهید قبل از ایجاد مشکلات بیشتر درمان را شروع کنید تا فرزند شما بتواند دندان‌های سالم با کم‌ترین مشکل را داشته باشد، لازم است یک سری اطلاعات راجع به دندانپزشک مربوط و خدمات مورد نیاز وی داشته باشید. این مقاله به تمامی سوالات احتمالی شما پاسخ داده است پس با مطالعه آن می‌توانید در درمان دندان‌های کودک خود یک راه درست را پیش بگیرید‌. همچنین با مراجعه به سایت کلینیک دندانپزشکی فردا در کرج به نشانی https://clinicfarda.net/   میتوانید اطلاعات تکمیلی تری راجع به خدمات دندانپزشکی اطفال در کرج و دیگر شهرهای کشور بدست آورده و ضمنا  از مشاوره های رایگان بهره مند شوید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید