نوشابه به عنوان یکی از نوشیدنی‌های گازدار به دلیل قند و افزودنی‌های موجود در آن ضررهای زیادی برای بدن انسان دارد و از این رو از سفره بسیاری از خانواده‌ها کنار گذاشته شده است. همین‌طور مواد غذایی کنسروی نیز یک روش آسان تهیه غذا محسوب می‌شود که بسیاری از افراد که زمان کافی برای پخت و پز در منزل ندارند ترجیح می‌دهند که غذای کنسرو شده را از فروشگاه‌ها تهیه کنند و به مدت طولانی بدون نگرانی از فاسد شدن آن را نگهداری و ا‌ستفاده کنند.

برخی افراد هم هستند که به جای استفاده از مواد خوراکی کنسرو شده تمایل به تهیه غذای تازه و میل کردن غذای خانگی دارند. با این حال این‌گونه مواد غذایی از جمله نوشابه و کنسرو به غیر از مصرف خوراکی کاربردهای دیگری نیز دارند که شاید تا به حال نشنیده باشید. ما نیز در این مقاله قصد داریم به کاربردهای عجیب و غریب مواد‌غذایی که در خانه دارید بپردازیم.

نوشابه چیست؟

قبل از صحبت در خصوص کاربردهای نوشابه، لازم می‌دانیم تعریفی کوتاه از آن داشته باشیم. نوشابه یک نوشیدنی گازدار با طعم شیرین است که با طعم دهنده‌ها و افزودنی و رنگ‌ها ساخته می‌شود و امروزه یکی از محبوب ترین نوشیدنی‌ها در دنیا محسوب می‌شود که در طعم و مزه‌های مختلف موجود است. نوشابه به دلیل طعم شیرین و کافئین موجود در آن خاصیت انرژی‌زایی دارد، اما در کنار محبوبیت آن به دلیل قند و کالری بالایی که دارد موجب افزایش وزن و بیماری‌هایی از جمله دیابت در افراد می‌شود.

با توجه به نگرانی‌هایی که در خصوص مصرف بیش از حد نوشابه در دنیا و بخصوص بین ایرانی‌ها وجود دارد که منجر به افزایش وزن و بروز بیماری‌های زمینه می‌شود بسیاری این نوشیدنی محبوب را از سبد غذایی خود کنار گذاشته‌اند.

نوشابه از چه ترکیباتی تشکیل شده است؟

ترکیبات نوشابه سیاه، زرد، لیموناد و همینطور خانواده و قوطی به عنوان نوشیدنی شیرین و گازدار شامل آب، شکر، اسید، کافئین، افزودنی‌ها و طعم دهنده‌های مختلف می شود. بیش از 90 درصد نوشابه را آب تشکیل می‌دهد و 10درصد باقی مانده نیز حاوی قند و شکر است. از طرفی مقدار کافئین موجود در نوشابه نیز موجب افزایش انرژی در بدن انسان می‌شود. در ترکیبات برخی نوشابه‌ها از طعم دهنده‌ها و نگهدارنده‌های نیز برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها استفاده می‌شود.

نوشابه و کاربردهای شگفت انگیز آن که نمی‌دانید!

اولین و رایج‌ترین کاربرد نوشابه استفاده به عنوان نوشیدنی است که در هر زمان از روز در کنار غذا می‌توان استفاده کرد. بخصوص در روزهای گرم برای خنک شدن می‌توان از این نوشیدنی استفاده کرد. علاوه بر مصرف خوراکی نوشابه کاربردهای دیگری نیز دارد که احتمالا برخی از آنها تا به حالا به گوش شما نخورده باشد؛ در ادامه با ما همراه باشید تا به کاربردهای شگفت انگیز نوشابه بپردازیم:

  • پخت و پز: نوشابه را می‌توان به عنوان طعم‌دهنده در تهیه سس و دسرها و حتی برای نرم کردن گوشت و ماهی استفاده کرد. از طرفی می‌توان برای پخت گوشت نیز از نوشابه استفاده کرد به این صورت که گوشت را در فویل آلومینیومی پیچیده و داخل قابلمه حاوی نوشابه قرار دهید و قبل از روشن کردن گاز فویل گوشت را باز کنید، حتی می توانید از ترکیب نوشابه یا آب گوشت سس خوشمزه‌ای را تهیه کنید.
  • پاک کردن سطوح: نوشابه به دلیل داشتن خاصیت اسیدی برای تمیز کردن سطوح از جمله گاز، سینک ظرفشویی ، لکه روی لباس، لکه خون، سفید کردن سرامیک(روشویی، توالت، حمام) و … استفاده می‌شود.
  • مفید برای گل و گیاه: نوشابه می‌تواند برای تغذیه گیاهان با افزودن مقداری از آن در خاک گیاه کاربردی باشد. از آنجایی که نوشابه طعم شیرینی دارد بعضی از گیاهان این خاصیت نوشابه را دوست دارند.  از طرفی ترکیبات نوشابه به رشد چمن کمک می‌کند و با ترکیب یک قوطی نوشابه کوکاکولا با مقداری صابون ظرفشویی و آمونیاک در حفظ سبزی چمن تاثیر زیادی دارد.
  • کنترل تکثیر حشرات: نوشابه از رشد و تکثیر حشراتی مانند مورچه و سوسک ها جلوگیری می‌کند.
  • درخشندگی سطوح: نوشابه به علت داشتن خاصیت اسیدی می‌تواند موجب درخشندگی در سطوح شده و از آن برای براق کردن ظروف مسی و چدنی نیز استفاده می‌شود. از طرفی نوشابه تاثیر زیادی در پاک کردن جای زنگ‌زدگی دارد.
  • از بین بردن اثر چسبندگی آدامس: نوشابه حاوی فسفریک اسید است که موجب از بین رفتن حالت چسبندگی آدامس شده و به‌راحتی می توان با مقداری نوشابه، آدامس را از روی لباس یا حتی مو جدا کرد.
  • استفاده به عنوان سوخت: نوشابه را می‌توان به عنوان سوخت برخی وسایل نیز استفاده کرد.
  • سرگرمی و تفریح: در بسیاری از بازی‌ها و مسابقات نیز از نوشابه برای سرگرمی استفاده می‌شود.

کنسرو مواد غذایی چیست؟

مواد غذایی کنسرو شده از حرارت دادن و بسته‌بندی مواد غذایی در قوطی و ظروف در بسته برای نگهداری طولانی مدت انجام می‌شود. با کنسرو کردن مواد غذایی ضمن جلوگیری از رشد باکتری‌ها از فاسد شدن آن نیز پیشگیری می‌کند و می‌توانید مواد غذایی را تا مدت زمان طولانی نگهداری و مصرف کنید. کنسرو مواد غذایی مثل کنسرو ماهی تن و کیلکا  120و 180 گرمی روش آسان نگهداری مواد خوراکی است که کمک می‌کند غذا را مدت طولانی در هر شرایط آب و هوایی نگهداشته و مصرف کنید. یا اینکه فریز کرده و هر زمانی که بخواهید از آن استفاده کنید.

 اغلب مواد غذایی کنسرو شده بیشتر مورد استفاده افراد شاغل است که زمان کافی برای پخت و پز ندارند و از این طریق می‌توانند غذای فوری تهیه کنند. امروزه همه نوع غذا به صورت کنسرو شده در فروشگاه‌ها موجود است و برای گرم کردن آن نیز می‌توانید داخل قابلمه آب جوش چند دقیقه‌ای بجوشانید تا آماده خوردن شود. کنسرو مواد غذایی برای افرادی که از رژیم غذایی خاصی پیروی می‌کنند نیز طرفداران زیادی دارد و این دسته از افراد می‌تواند کنسرو سبزیجات، گوشت، ماهی، حبوبات و سوپ یا حتی میوه را تهیه کنند.

کاربردهای عجیب و غریب کنسرو مواد غذایی

مواد غذایی کنسرو شده ضمن داشتن مواد نگهدارنده که از فاسد آن پیشگیری می‌کند برای مواقعی که زمان کافی برای آشپزی ندارید می‌تواند گزینه‌ای خوبی باشد و در انواع مختلف از غذاها موجود است. البته در کنار تنوع غذایی کنسرو که مصرف خوراکی دارد از کنسرو با اهداف دیگری نیز استفاده می‌شود که در ادامه به آنها پرداخته‌ایم:

  • ساخت صابون: یکی از کاربردهای کنسرو استفاده برای ساخت صابون است که با استفاده از روغن و چربی موجود در کنسرو می‌توان برای ساخت صابون کمک گرفت. برای این کار با سوراخ کردن کنسرو، روغن آن را داخل یک کاسه بریزید و با مواد دیگر مورد نیاز ساخت صابون از جمله هیدروکسید سدیم مخلوط کنید و پس از سفت شدن این مواد می‌توان به عنوان صابون از آن استفاده کرد.
  • ساخت کود:کنسرو از مواد مغذی تشکیل شده که در رشد گیاهان نقش موثری دارد به همین دلیل از آن برای ساخت کود گیاهان نیز استفاده می‌شود. به این صورت که کنسرو را سوراخ کرده و پس از خالی کردن قوطی کنسرو آن را داخل خاک قرار می‌دهید تا مواد مغذی موجود در آن توسط گیاهان استفاده شود.
  • ساخت گلدان: از کنسرو مواد غذایی برای ساخت گلدان نیز استفاده می‌شود. بخصوص برای رشد و تکثیر گیاهان کوچک می‌توان محتویات قوطی کنسرو را خالی کرده و آن را با خاک پر کرده و گیاه را در آن کاشت.
  • تامین پروتئین مورد نیاز حیوانات:به دلیل مواد مغذی موجود در کنسرو از آن برای تغذیه حیواناتی مثل گربه و سگ استفاده می شود و پروتئین مورد نیاز آن ها را تامین می‌کند.
  • خاصیت پاک کنندگی:کنسرو خوراکی حاوی مواد اسیدی است که می‌توان از آن برای پاک کردن سطوح چرب و آلوده استفاده کرد.
  • طعم دهنده:کنسرو مواد غذایی را می‌توان به عنوان طعم دهنده یا دسر در کنار سوپ، انواع سالاد یا خورش استفاده کرد.
  • استفاده به عنوان منبع سوخت: از کنسرو مواد غذایی می‌توان به عنوان پودر اجاق سوزاند و در پیکنیک و کمپ‌های تفریحی استفاده کرد.
  • ساخت جواهرات: قوطی کنسرو را می‌توان رنگ‌آمیزی کرده و آن را با مهره‌ها و وسایل تزئینی به صورت جواهرات تزئین کرد.
  • ساخت جاشمعی: از قوطی کنسرو به عنوان جاشمعی نیز استفاده می‌شود، با پر کردن قوطی کنسرو از روغن و فرو بردن شمع داخل آن می‌تواند کاربرد جاشمعی را برای شما داشته باشد.
  • ساخت مجسمه شنی: از قوطی کنسرو مواد غذایی برای ساخت مجسمه‌های شنی نیز استفاده می‌شود به این صورت که در شن فرو برده و سطح آن را با شن پوشانده به شکل مجسمه‌های مختلف درآورد.

سخن پایانی

در این مقاله به کاربردهای عجیب و شگفت انگیز نوشابه اشاره کردیم که شاید تا به حال خیلی از آنها را نمی‌دانستید؛ از طرفی به برخی از کاربردهای عجیب و خلاقانه قوطی کنسرو خوراکی پرداختیم، شما نیز می‌توانید با کمی خلاقیت و ایده های جالب دست به ساخت وسایل کاربردی با این وسیله به ظاهر دور ریختنی بزنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید