سوال بسیاری از افرادی جامعه این است که صندوق طلا چیست. صندوق طلا نوعی روش سرمایه‌گذاری است که مستقیما بر روی بازار طلا و سکه تمرکز دارد. افرادی که قصد سرمایه‌گذاری روی طلا دارند، اما نمی‌توانند طلای فیزیکی را نگهداری کنند، می‌توانند صندوق طلا بخرند.

صندوق‌های طلا بر روی طلا، سکه و شمش سرمایه‌گذاری می‌کنند. قیمت این صندوق‌ها با نوسانات بازار طلا کم و زیاد می‌شود. صندوق‌های طلا معمولا برای سرمایه‌گذاری بلند‌مدت مناسب هستند. اگر شما هم می‌خواهید صندوق طلا خریداری کنید، در ادامه با ما همراه باشید تا بهترین صندوق‌های طلا به همراه روش خرید آن‌ها را به شما معرفی کنیم.

معرفی ماهیت صندوق‌های طلا

صندوق‌های طلا صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بازار بورس (ETF) هستند. شرکت‌های مختلف سرمایه‌گذاری، شرکت‌های سبدگردان و… این صندوق‌ها را ارائه می‌دهند. با پولی که شما در اختیار این شرکت‌ها قرار می‌دهید، طلا، شمش، سکه و اوراق بهادار می‌خرند و به‌عنوان صندوق در اختیار شما قرار می‌دهند.

معمولا ۷۰ درصد این صندوق‌ها از طلا، شمش و سکه و ۳۰ درصد دیگر آن از اوراق با درآمد ثابت تشکیل می‌شود.

هدف صندوق‌های طلا چیست؟

چند هدف برای ایجاد صندوق‌های طلا وجود دارد. اولین هدف این است که افرادی که توانایی نگهداری از طلای فیزیکی و یا توان مالی خرید آن را ندارند، بتوانند روی طلا سرمایه‌گذاری کنند.

هدف دیگر این است که بتوان سرمایه‌گذاری بلند مدت خوب با سود زیاد انجام داد. شاید قیمت طلا در کوتاه مدت افزایش چندانی نداشته باشد، اما معمولا در بلند مدت قیمت آن افزایش پیدا می‌کند.

البته باید توجه داشته باشید که صندوق‌های طلا بدون ریسک نیستند؛ یعنی ممکن است شما صندوق طلا بخرید و سپس قیمت آن کاهش پیدا کند؛ پس اگر به صندوق‌های طلا به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری کوتاه مدت نگاه می‌کنید، باید بگوییم که ممکن است سرمایه‌گذاری مناسبی نباشد.

کدام صندوق طلا بهتر است

عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت صندوق‌های طلا

صندوق‌های طلا به نوسانات بازار طلای ایران، قیمت دلار و بازار طلای جهانی وابسته هستند. به این ترتیب شما با خرید صندوق طلا انگار که بر روی بازار طلای ایران، دلار و طلای جهانی سرمایه‌گذاری می‌کنید.

همین موضوع باعث می‌شود تا صندوق‌های طلا در بلند‌مدت سود خوبی بدهند. البته همیشه هم زمان خوبی برای خرید این صندوق‌ها نیست و شما باید با مطالعه و یادگیری تحلیل بازار، در مورد بهترین زمان برای خرید صندوق طلا و انتخاب بهترین صندوق تصمیم بگیرید.

کدام صندوق طلا بهتر است؟

این روزها صندوق‌های طلای زیادی در بازار بورس معامله می‌شوند و سوال اصلی این است که کدام صندوق طلا بهتر است. شرکت‌های مختلف این صندوق‌ها را به بازار می‌آورند و برای خرید و فروش در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهند. در ادامه تعدادی از بهترین صندوق‌های طلا را به شما معرفی می‌کنیم:

نام صندوق سرمایه‌گذاری نماد بازدهی یکساله
صندوق پشتوانه سکه طلا کهربا کهربا ۶۰ درصد
صندوق پشتوانه طلای لوتوس طلا ۵۰ درصد
صندوق طلای عیار مفید عیار ۵۰ درصد
صندوق سکه طلای کیان گوهر ۴۴ درصد
صندوق پشتوانه طلای زرین آگاه مثقال ۴۸ درصد
صندوق طلا کیمیا زرین کاردان گنج ۵۴ درصد
صندوق پشتوانه سکه طلای زر زر ۵۸ درصد
صندوق پشتوانه طلا زرفام آشنا زرفام ۵۳ درصد
صندوق پشتوانه طلا صبا نفیس ۵۴ درصد

بهترین صندوق‌های طلا در بازار بورس ایران را به شما معرفی کردیم. این صندوق‌ها در یک سال بازدهی خوبی داشته‌اند. محبوب‌ترین صندوق طلا هم صندوق کهربا گروه مالی کاریزما است که بازدهی بیشتری نسبت به سایر صندوق‌ها داشته و دلیل این موضوع هم بهره مندی از تیمی متخصص و حرفه‌ای است که صندوق را به خوبی مدیریت می‌کنند.

مزایای خرید صندوق طلا چیست؟

خرید صندوق‌ طلا در بازار بورس ایران مزیت‌های زیادی دارد. در ادامه این مزیت‌ها را برای شما آورده‌ایم:

بازدهی مناسب صندوق‌های طلا در بلند مدت

صندوق‌ طلا یک روش سرمایه‌گذاری پرسود می‌باشد. شما با خرید این صندوق‌ها می‌توانید در طول یک سال یا بیشتر، با توجه به تغییرات ارزش طلا، به سود مناسبی برسید.

صندوق طلا

امنیت بالای صندوق‌های طلا

صندوق‌های طلا همان ارزش طلای فیزیکی را دارند، اما خوبی آن‌ها این است که امنیت بالایی دارند و شما نگرانی از بابت نگهداری آن‌ها نخواهید داشت. در حالی که اگر طلای فیزیکی بخرید، همیشه باید نگران نحوه نگهداری از آن‌ها برای جلوگیری از سرقت باشید.

امکان خرید صندوق‌های طلا با سرمایه کم

برای خرید صندوق طلا نیازی به سرمایه زیاد ندارید. برای خرید طلای فیزیکی بهتر است حداقل به اندازه یک گرم طلا پول داشته باشید که حداقل دو میلیون تومان است، اما با داشتن حداقل ۱۰۰ هزار تومان می‌توانید واحدهای صندوق طلای موردنظرتان را خریداری کنید.

کارمزد کم

خرید و فروش صندوق‌های طلا کارمزد بسیار پایینی دارد که معادل ۰۰۱۲۵/۰ درصد از هزینه خرید یا فروش آن است، اما اگر بخواهید طلای فیزیکی بخرید، باید کارمزد بدهید که جدای از مالیات و هزینه‌هایی است که فروشندگان طلا روی قیمت آن می‌کشند.

معاملات آسان صندوق‌های طلا

صندوق‌های طلا در بازار بورس قابل معامله هستند و بنابراین خیلی راحت می‌توانید برای خرید و فروش آن‌ها اقدام کنید. برای معامله صندوق‌های طلا نیازی به بازار رفتن و وقت تلف کردن هم ندارید.

مدیریت سرمایه قوی

وقتی صندوق‌های سرمایه‌گذاری را خریداری می‌کنید، دیگر نیازی به تجزیه و تحلیل بازار و وقت گذاشتن روی آن ندارید. تیمی متخصص از افراد پشت صندوق‌های طلا هستند که با سرمایه شما معامله می‌کنند و سود قابل توجهی از معاملات را نیز در اختیار شما قرار می‌دهند؛ به این ترتیب ریسک سرمایه‌گذاری کمتر می‌شود.

معایب خرید صندوق طلا چیست؟

تنها عیب خرید صندوق‌های طلا ریسک مربوط به کاهش قیمت طلا در ایران و بازار جهانی است. این کاهش قیمت مستقیما بر روی قیمت صندوق شما هم تاثیر می‌گذارد.

به جز این مورد می‌توان گفت که خطر دیگری از بابت خرید صندوق‌های طلا وجود ندارد. صندوق‌هایی که در بازار بورس هستند همگی مجوز فعالیت دارند و سرمایه شما را به‌صورت کاملا امن پیش خود نگه می‌دارند. تنها موضوعی که وجود دارد این است که شما باید از پلتفرم‌های معاملاتی معتبر برای خرید این صندوق‌ها استفاده کنید تا در دام کلاهبرداران نیفتید.

چگونه صندوق طلا بخریم؟

همان‌طور که گفتیم، صندوق‌های طلا جزو صندوق‌های قابل معامله در بازار بورس (ETF) هستند و بنابراین برای خرید آن‌ها باید کد بورسی داشته باشید. مراحل دریافت کد بورسی تا خرید صندوق طلا را در ادامه برای شما توضیح می‌دهیم:

  1. در مرحله اول باید در سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) ثبت‌نام کنید.
  2. بعد از ثبت‌نام یک کد رهگیری ۱۰ رقمی برای شما پیامک می‌کنند.
  3. در این مرحله باید احراز هویت خود را به‌صورت آنلاین یا حضوری انجام دهید.
  4. پس از انجام احراز هویت، یک کد بورسی به شما اختصاص پیدا می‌کند.
  5. در ادامه باید در مورد کارگزاری‌ها تحقیق کرده و یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.
  6. کارگزاری نام کاربری و رمز عبور پلتفرم مخصوص خود را در اختیار شما قرار می‌دهد.
  7. بعد از وارد کردن اطلاعات و ورود به پلتفرم، نماد صندوق طلای موردنظر را جست‌وجو کرده و برای خرید آن اقدام کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید