اصلاح لبخند لثه‌ای با روش غیرجراحی به روشی گفته میشود که در آن تناسب بین لب‌ها، لثه‌ها و دندان های به هم خورده، اصلاح و مرتب گردد.

اصلاح لبخند لثه‌ای

متناسب بودن اندازه دندان‌ها، لثه‌ها و لب‌ها با یکدیگر یکی از شرط‌های داشتن لبخندی زیبا است. رشد مقدار زیادی از بافت لثه روی دندان‌ها، کوتاهی طول تاج دندان و موقعیت نامناسب عضلات لب از جذابیت لبخند کم می‌کند. بافت اضافی لثه گاهی بسیار کم است و گاهی بسیار بیشتر از اندازه مطلوب و قابل قبول است. بافت اضافی ممکن است فقط روی یک دندان یا دور تمام دندان‌ها وجود داشته باشد. پارس مگ در ادامه این مطلب شما را با اصلاح لبخند لثه‌ای بیشتر آشنا خواهد کرد ‌.

عامل‌های متعدد گوناگونی مانند لبخند عریض یا دندان‌های کوتاه حالتی نامتعادل، ناخوشایند و لثه‌ای به لبخند می‌دهد. حتی اگر دندان‌ها اندازه متعارف داشته باشد، بزرگ بودن لثه‌ها باعث کوچک و عجیب به نظر رسیدن دندان‌ها می‌شود. بافت اضافی لثه رعایت بهداشت دهان و دندان را دشوارتر می‌کند. خوشبختانه جراحی لثه یا لیفت و بالا بردن لثه به روش‌های مختلفی قابل انجام است.

اصلاح لبخند لثه‌ای

لبخند لثه‌ای چیست؟

لبخند لثه‌ای به لبخندی گفته می‌شود که در آن تناسب بین لب‌ها، لثه‌ها و دندان‌ها به هم خورده باشد. یکی از علل رایج این مشکل اتصال بسیار نزدیک بین لثه‌ها و لب‌های بالا است. به همین نحو چسبندگی لثه‌ها یا کوچک بودن دندان‌ها نیز منجر به لبخند لثه‌ای می‌شود. با اصلاح طرح لبخند تناسب ضروری برقرار می‌شود و خط لثه در محل مناسب قرار می‌گیرد. تجزیه و تحلیل ماهرانه علت لبخند لثه‌ای مهم‌ترین گام برای به دست آوردن نتیجه‌ای رضایت بخش است.

علل وجود لبخند لثه ای چیست ؟

دندانپزشک پس از معاینه دقیق علت لبخند لثه‌ای هر بیمار را تشخیص می‌دهد. اگر چه همواره موارد نامتعارفی مشاهده می‌شود، اما ما در ادامه شایع‌ترین عامل‌های مشخص بودن بخش زیادی از لثه هنگام لبخند زدن را شرح می‌دهیم.

اصلاح لبخند لثه‌ای
اصلاح لبخند لثه‌ای

رشد فک بالا (ماگزیلا)

علت دیده شدن بخش زیادی از لثه هنگام لبخند زدن چگونگی رشد فک بالا است، اگر فک در ناحیه لثه رشد بیشتری داشته باشد، بافت لثه بیشتری هنگام خندیدن مشخص می‌شود.

دندان‌های کوچک

گاهی شیوه درآمدن و رویش دندان‌ها به گونه‌ای است که مقدار بسیار زیادی از بافت لثه در فک بالا دیده می‌شود. دندان‌ها در چنین مواردی بیش از حد کوتاه به نظر می‌آید، در حالی که دندان‌ها بلندی مناسبی دارند و فقط با مقدار زیادی لثه پوشانده شده‌اند.

دندان‌ها به دلیل رویش نامناسب و پوشانده شدن با بافت لثه کوتاه به نظر می‌آیند.دندان‌ها در مقایسه با لثه‌ها کوچک هستند. عامل این عدم تناسب ژنتیک یا سایش است. ساییدگی دندان یکی از علل لبخند لثه‌ای است و زمانی بروز می‌یابد که دندان‌ها ساییده و کوتاه‌تر از حد معمول شده باشند. دندان قروچهیکی از دلایل شایع ساییدگی دندان است.

رشد بیش از حد لثه یکی از عوامل نامطلوب بودن اصلاح لبخند لثه‌ای

بافت لثه گاهی بیش از حد رشد می‌کند و در اطراف و بالای بعضی دندان‌ها بسیار ضخیم است. بلند یا بزرگ بودن لثه‌ها، موسوم به هیپرتروفی لثه، در صورت رویش ناقص دندان‌ها نیز مشاهده می‌شود، در این حالت چون بافت اضافی لثه تاج دندان را می‌پوشاند، دندان‌ها کوتاه‌تر دیده می‌شود.

عضله‌های لب بالا

مشکل برخی بیماران از عضله‌هایی نشأت می‌گیرد که حرکت لب بالا را کنترل می‌کنند. اگر این عضله بیش فعال باشد، لب بالا را بیش از حد طبیعی به عقب می‌کشد، بافت بیشتری از لثه را نشان می‌دهد و خط لبخند بسیار بالا می‌رود.

اصلاح لبخند لثه‌ای
اصلاح لبخند لثه‌ای

روش‌های اصلاح لبخند لثه‌ای

طرح درمانی اصلاح لبخند لثه‌ای مبتنی بر دلیل بروز مشکل و معمولاً با هدف کاهش میزان لثه مشخص و طبیعی‌تر کردن لبخند تهیه می‌شود. هر چند متخصص پس از بررسی لازم بهترین درمان را توصیه می‌کند، اما پرکاربردترین و موثرترین روش‌های اصلاح طرح لبخند به شرح زیر است:

اصلاح لبخند لثه‌ای به روش ارتودنسی

اگر دلیل اصلی لبخند لثه‌ای جزئی و نشأت گرفته از فک‌ها یا دندان‌ها باشد، مشکل را می‌توان با درمان ارتودنسی حل کرد. ارتودنسی بایت را به سمت موقعیت صحیح حرکت می‌دهد و وضوح لثه‌ها را کمتر می‌کند. متخصصین کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت غالباً استفاده از بریس یا ارتودنسی نامرئی یا ارتودنسی در کنار وسایل انکوریج موقت (TADS) را برای اصلاح طرح لبخند لثه‌ای توصیه می‌کنند. انکوریج موقت ایمپلنت‌های تیتانیومی کوچکی است که در استخوان بالای دندان ثابت می‌شود تا تکیه گاه پایدار و ثابتی را برای اعمال نیرو به دست دهد. این وسایل تقریباً شبیه به هدگیری هستند که داخل دهان قرار می‌گیرد. شاید انکوریج موقت به نظرتان ترسناک برسد، اما این عمل بسیار ساده و همان طور که از نام آن برمی‌آید موقتی است.

جراحی فک برای اصلاح لبخند لثه‌ای

بهترین روش درمان جلو بودن متوسط تا شدید فک انجام جراحی ارتوگناتیک یا جراحی فک در کنار ارتودنسی است. جراح دهان و دندان فک بالا را به گونه‌ای دستکاری می‌کند و شکل می‌دهد که به اندازه مناسب دربیاید، سپس فک را به سمت بالا و موقعیت ایده‌آل حرکت می‌دهد و در نهایت آن را با پیچ (اسکرو) و صفحه ثابت می‌کند.

اصلاح لبخند لثه‌ای
اصلاح لبخند لثه‌ای

جراحی لثه برای اصلاح لبخند لثه‌ای

اگر مشکل وجود بافت بیش از حد لثه باشد، متخصص لثه عمل جراحی لثه (جینجیوکتومی) را انجام می‌دهد. بافت اضافی لثه در این عمل برداشته و به گونه‌ای شکل داده می‌شود که بخش بیشتری از دندان‌ها مشخص شود و لبخند زیباتر شود.

جراحی لثه با لیزر و درمان و اصلاح لبخند لثه‌ای

بافت اضافی لثه در عمل جراحی لثه با لیزر برداشته می‌شود، بدون این که لازم باشد برای اصلاح لثه‌های پوشش دهنده دندان از تیغ تیز جراحی استفاده شود. جراحی لثه با لیزر سریع‌ترین و راحت‌ترین درمان اصلاح لبخند لثه‌ای است که دوران بهبود آن نیز بسیار کوتاه است. درد، خونریزی و ورم حداقل است و دوران بهبود معمولاً بسیار سریع است. ما در کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت ترجیح می‌دهیم که برای درمان موارد شدید از لیزرهای دیود پیشرفته به منظور شکل‌دهی سریع بافت اضافی لثه با حداقل درد استفاده کنیم.

اصلاح لبخند لثه‌ای با جراحی افزایش طول تاج

اگر دندان‌ها کامل درنیامده باشد، جراحی بلند کردن تاج دندان توصیه می‌شود. در این عمل بافت لثه و یا استخوان برداشته می‌شود تا بخش بیشتری از دندان مشخص شود و لبخند با عقب‌تر رفتن لثه‌ها اصلاح شود.

ونیر یا روکش برای لبخند لثه‌ای

ونیریا روکش دندان‌ها را بلندتر می‌کند و اگر دندان به دلیل ساییدگی یا ژنتیک بسیار کوتاه باشد، نسبت دندان به لثه را بهبود می‌دهد.

جراحی تغییر موقعیت لب

اگر مشخص بودن مقدار زیادی از لثه نتیجه کوتاه یا بیش فعال بودن باشد، می‌توان به جای جراحی فک ابتدا ارتودنسی و پس از آن جراحی تغییر موقعیت لب را انجام داد.

اصلاح لبخند لثه‌ای
اصلاح لبخند لثه‌ای

هزینه اصلاح طرح لبخند لثه‌ای

هزینه اصلاح طرح لبخند لثه‌ای برای تمام بیماران یکسان نیست و به مقدار اصلاح لثه‌ بستگی دارد. اگر فقط خط لثه یک دندان نیاز به درمان داشته باشد، طبعاً هزینه حداقل خواهد بود. اما اگر درمان کل خط لثه و همچنین استفاده از گرفت (پیوند) لازم باشد، هزینه برآورد شده حداکثر مقداری است که برای اصلاح لبخند لثه‌ای برآورد شده است. هزینه درمان در صورت نیاز به درمان‌های دیگری مانند ونیر سرامیکی یا روکش زیبایی افزایش می‌یابد.

سوالات متداول لبخند لثه ای

ایا لبخند لثه ای جذاب است؟

در صورتی که هنگام لبخند زدن و خندیدن بیشتر از ۴ میلی متر از لثه های شما دیده شود شما دچار عارضه لبخند لثه ای می باشید. اگر سن شما زیر ۱۲ سال است با ارتودنسی و اگر بالای ۱۲ سال است با ارتودنسی و جراحی فک لبخند لثه ای درمان می شود-

آیا لبخند لثه ای در کودکان عوارض دارد؟

ممکن است لبخند لثه ای در کودکان منجر به کاهش اعتماد به نفس کودک شود. بنابراین بهتر است به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید تا درمان لبخند لثه ای فرزند شما به طور اصولی پی گیری شود.در بعضی موارد که شدت مشکل کم است ممکن است با رشد لبخند لثه ای درمان شود ولی اگر شدت لبخند لثه ای زیاد باشد باید درمان ارتودنسی سریعا شروع شود

درمان لبخند لثه ای با ارتودنسی متحرک است یا ثابت است؟

اگر سن شما زیر ۱۲ سال است با ارتودنسی متحرک و اگر بالای ۱۲ سال است با ارتودنسی ثابت درمان شروع می شود.

درمان بدون جراحی لبخند لثه ای چگونه است؟

بهتر است برای درمان لبخند لثه ای ابتدا به یک متخصص ارتودنسی با تجربه مراجعه کنید. در سنین کودکی بدون جراحی فک و با درمان ارتودنسی متحرک این ناهنجاری اصلاح می شود. تزریق ژل یا فیلر به لب نیز می تواند یک گزینه موقت و درمان بدون جراحی باشد

برای درمان لبخند لثه ای باید به چه متخصصی مراجعه کرد؟

بهتر است برای درمان لبخند لثه ای به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید. متخصص ارتودنسی نامرتبی و شلوغی دندان ها را درمان می کند و و همزمان مشکل لبخند لثه ای شما را درمان می کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید