اگر میکرونیدلینگ را برای جوانسازی پوست خود برگزیدید حتما باید مراقبت های بعد از میکرونیدلینگ را بدانید. این مطلب از گروه زیبایی پارس مگ کمکتان می کند.

میکرونیدلینگ چیست

میکرونیدلینگ روشی جدید جهت جوانسازی پوست است که با استفاده از یک دستگاه غیر تهاجمی انجام می گیرد و برای انواع پوست بی خطر است.

در صورتی که میکرونیدلینگ همراه با سرم تراپی حاوی پلاکت موضعی و تزریقی انجام شود، بواسطه تحریک سلول سازی و ساخت کلاژن، سبب بهبود ظاهر عمومی پوست شده و در درمان چروک، منافذ باز، اسکار و استرچ مارک تاثیر بسزایی خواهد داشت.

مراقبت های بعد از میکرونیدلینگ

از آنجائیکه که این روش در سالهای اخیر گسترش زیادی در جامعه داشته است، در این مقاله مراقبت های بعد از میکرونیدلینگ جمع آوری شده است.

فهرست محتوا نمایش

توصیه هایی جهت مراقبت های قبل از میکرونیدلینگ

  •  حداقل 6 ماه پیش از میکرونیدلینگ از مصرف داروی راکوتان اجتناب کنید.
  • حداقل از یک هفته پیش از انجام میکرونیدلینگ از مصرف محصولات موضعی که ممکن است میزان حساسیت پوست را افزایش دهند پرهیز کنید.
  • محصولات همانند: رتینوئید ها، آنتی بیوتیک های موضعی، لایه بردارها، اسیدهایی که ممکن است پوست را خشک و تحریک کنند مثل (AHA، BHA، ماسک های لایه بردار، سالیسیلیک اسید، هیدروکینون، بنزوئیل پراکساید و…)
  • حداقل از 3 روز پیش از میکرونیدلینگ از مصرف داروهای مسکن ضد التهاب مثل ایبوپروفن، ادویل و… خودداری کنید. این ترکیبات ممکن است مانع التهاب طبیعی پوست که بخشی از روند جوانسازی پوست در میکرونیدلینگ است شده و در عملکرد آن تداخل ایجاد کنند.
  • از حداقل 2 هفته قبل از میکرونیدلینگ از انجام لیزر، IPL، قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم و شدید نور آفتاب و یا هر روشی که سبب ایجاد آفتاب سوختگی در پوست شود، دوری کنید.

مراقبت های بعد از میکرونیدلینگ

  •  از یک هفته پیش از میکرونیدلینگ از وکس کردن، مصرف کرم های موبر و الکترولیز مناطقی از پوست که قصد میکرونیدلینگ آنها را دارید، خودداری کنید.
  • برای جلوگیری از تحریک پوست، از 24 ساعت پیش از میکرونیدلینگ ناحیه مربوطه را شیو نکنید.
  • توجه داشته باشید در مناطقی که خال، زگیل و یا کراتوزیس فعال وجود داشته باشد امکان انجام میکرونیدلینگ وجود ندارد.
  • اگر مستعد به تبخال هستید بهتر است از دو روز قبل از انجام میکرونیدلینگ از داروی آنتی ویروس مناسب تحت نظر پزشک استفاده کنید.
  • کبودی یکی از عوارض رایج میکرونیدلینگ به خصوص در صورت تزریق PRP است، لذا توصیه می شود از حداقل یک هفته پیش از درمان میکرونیدلینگ از ترکیبات رقیق کننده خون مثل آسپرین، روغن ماهی، امگا-3، ویتامین E و… استفاده نکنید.

مراقبت های بعد از میکرونیدلینگ

این موارد را مصرف نکنید

داروهای ضد التهابی ، آسپیرین ، ایبوپروفن ، ویتامین E یا روغن ماهی. مانند ایبوپروفن به مدت 4 روز قبل از درمان. این داروها و مکمل‌ها می‌توانند به عنوان یک ماده رقیق کننده خون عمل کنند که ممکن است بعد از انجام عمل میکرونیدلینگ باعث کبودی شود.

این موارد را استفاده نکنید

از کرم‌های موم اپیلاسیون یا الکترولیز یک هفته قبل و بعد از میکرونیدلینگ استفاده نکنید

این کارها را انجام ندهید

در روز عمل پوست خود را اصلاح کنید تا از نواحی بیش از حد پوست یا بیش از حد تحریک شده پوست جلوگیری شود.

مراقبت های بعد از میکرونیدلینگ

چه کسانی میکرونیدلینگ نکنند

خانم های باردار، افراد دارای عفونت یا التهاب شدید پوستی فعال، پوست های تحریک شده، افراد تحت درمان آکنه و یا کسانی که آکنه های کیستی دارند، افراد دارای اسکار های کلوئیدی، افراد دارای آلرژی به لیدوکائین موضعی و پوست های نازک و حساس به نور آفتاب.

توصیه هایی جهت مراقبت های لازم در طول انجام میکرونیدلینگ

در روزِ مراجعه به مطب جهت انجام میکرونیدلینگ موارد زیر را رعایت کنید:

  1. پوست می بایست کاملا تمیز و عاری از هرگونه لوسیون، روغن، آرایش، پودر، عطر یا ضد آفتاب باشد. در برخی مراکز پیش از شروع میکرونیدلینگ شخص می بایست یکبار صورت خود را کاملا بشوید.
  2. پیش از شروع میکرونیدلینگ، در صورت مصرف داروهای خاص اپراتور را مطلع کنید.
  3. در صورتی که در مناطق تحت درمان، تتو دارید، اپراتور را در جریان بگذارید.
  4. 30 تا 45 دقیقه پیش از انجام میکرونیدلینگ با استفاده از لیدوکائین موضعی ناحیه مورد نظر را بی حس کنید.
  5. در صورتی که میکرونیدلینگ همراه با PRP باشد، بعد از بی حسی مقداری خون از فرد کشیده می شود.

توصیه ها و مراقبت های لازم در طول میکرونیدلینگ

  • قبل از انجام میکرونیدلینگ پوست صورت خود را با شوینده مناسب بشوئید. پوست صورتتان باید عاری از هرگونه چربی، آلودگی، مواد آرایشی و … باشد.
  • حتما قبل از انجام میکرونیدلینگ اگر در محل مورد نظر تتو خاصی دارید یا داروی خاصی مصرف کرده‌اید، پزشک خود را از آن مطلع سازید.
  • ۴۵ دقیقه قبل از انجام میکرونیدلینگ از لیدوکائین موضعی استفاده کنید تا محل مورد نظر را بی حس کند.

مراقبت های بعد از میکرونیدلینگ

مراقبت های بعد از میکرونیدلینگ

با توجه به مطالب عنوان شده در وب سایت healthline: یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین بخش‌های عمل میکرونیدلینگ، مراقبت های بعد از میکرونیدلینگ است.

این مرحله تاثیر بسیاری روی بازده و نتیجه کار دارد، درصورتی که مراقبت های بعد از میکرونیدلینگ را درست و اصولی انجام ندهید می‌تواند نتیجه بسیار منفی روی پوست صورت شما داشته باشد.

این مراقبت های بعد از میکرونیدلینگ عبارتنداز:

عدم استفاده از مواد آرایشی

به هیچ عنوان تا ۲۴ ساعت پس از میکرونیدلینگ از محصولات آرایشی و بهداشتی که حاوی مواد شیمیایی فعال هستند استفاده نکنید.

اجازه دهید پوست استراحت کند و نفس بکشد. بعد از میکرونیدلینگ منافذ پوست همچنان باز هستند و استفاده از مواد آرایشی علاوه بر اینکه می‌تواند باعث ایجاد جوش و آکنه شود، به درون پوست نفوذ می‌کند و التهابات پوستی را افزایش می‌دهد.

در بهترین حالت باید ۴۸ ساعت از میکرونیدلینگ شما گذشته باشد تا منافذ پوست بسته شوند.

عدم استفاده از الکل وسیگار بعد از میکرونیدلینگ

نوشیدنی‌های الکلی و استعمال دخانیات می‌تواند جریان خون در زیر پوست را افزایش دهد، همین امر باعث افزایش التهابات و قرمزی پوست بعد از میکرونیدلینگ می‌شود.

در این زمان باید برای ترمیم پوست صورت خود از نوشیدنی‌های خنک و مایعات فراوان استفاده کنید.

توجه به تغذیه از مراقبت های بعد از میکرونیدلینگ

سعی کنید از موادغذایی استفاده کنید که سرعت ترمیم پوست صورت شما را افزایش دهد، به این ترتیب روند بهبودی پوست صورت با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت.

پزشکان برای مراقبت های بعد از میکرونیدلینگ به مراجعه کننده پیشنهاد می‌کنند که مصرف آناناس، ماهی سالمون، آب آلبالو، سوپ قلم و مکمل‌های کلاژن‌دار را در برنامه غذایی خود قرار دهند.
تا زمانی که پوست صورتتان بهبودی کامل پیدا نکرده است از مصرف لبنیات و گندم بپرهیزید.

استحمام نکردن در روز اول

از دوش گرفتن و رفتن به استخر و سونا در روزهای اول و دوم بعد از میکرونیدلینگ خودداری کنید.

رفتن به حمام در افرادی که درمان عمیقی داشتند می‌تواند احتمال عفونت در پوست صورت را افزایش دهد. تنها می‌توان با کمک سرم‌های مخصوص محل مورد نظر را شستشو داد.

نکندن پوسته ها از مراقبت های بعد از میکرونیدلینگ

اگر میکرونیدلینگ عمیقی انجام داده باشید، رنگ پوست شما بعد از آن کمی قهوه‌ای می‌شود. این موضوع به هیچ عنوان نگران کننده نیست، تنها باید کمی صبور باشید و به هیچ عنوان پوسته‌های ایجاد شده روی صورت خود را نکنید.

به تدریج و به مرور زمان پوست‌ جدید و شاداب جایگزین این پوست‌ قدیمی می‌شود.

مراقبت های بعد از میکرونیدلینگ

بعد از گذشت چند روز با تجویز پزشک می‌توانید برای از بین بردن این پوست‌ مرده و تیره رنگ از لیف لایه‌بردار استفاده کنید.

استفاده از کرم های ترمیمی

بعد از عمل میکرونیدلینگ پوست صورت رطوبت خود را از دست می‌دهد به همین دلیل است که پزشک می‌گوید بعد از میکرونیدلینگ تا می‌توانید مایعات و آب زیاد مصرف کنید، به این ترتیب آب از دست رفته بدن برای شما جبران می‌شود.
استفاده از کرم‌های ترمیم کننده می‌تواند علاوه بر برطرف کردن خشکی پوست صورت، رطوبت مورد نیاز پوست را تامین کند.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید

تا دوهفته بعد از میکرونیدلینگ از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید خودداری کنید. در صورت بیرون رفتن از منزل هم از کلاه و ضدآفتاب دارای ۳۰SPF استفاده کنید.

استفاده از کمپرس سرد

برای کاهش التهابات، سرخی پوست و تورم در پوست صورت می‌توانید از کمپرس آب سرد استفاده کنید. این کمپرس با کاهش جریان خون در زیر پوست صورت، می‌تواند به بهبودی و کاهش التهابات کمک بسیاری کند.

پوسته پوسته و خارش بعد از میکرونیدلینگ طبیعی است؟

میکرونیدلینگ هم همانند سایر روش‌های درمانی برای جوانسازی پوست صورت، علاوه بر اینکه با مزایای بسیاری همراه است می‌تواند دارای عوارض و معایبی هم باشد. یکی از عارضه‌های بی خطر این روش، پوسته پوسته شدن و خارش پوست صورت است.
معمولا برای اینکه لایه مرده سطح پوست و لایه تیره رنگ پوست صورت از بین برود، ابتدا پوسته پوسته می‌شود سپس با استفاده از پمادهای ترمیمی و آبرسان پوست جوان و شاداب جای این پوست تیره رنگ و قدیمی را می‌گیرد.

مراقبت های بعد از میکرونیدلینگ
این پوسته پوسته شدن و تیره شدن رنگ پوست به هیچ عنوان جای نگرانی ندارد و تنها عوارض کوتاه مدت میکرونیدلینگ است.

بند انداختن بعد از میکرونیدلینگ کار درستی است؟

یکی از اشتباه‌ترین کارها، بند انداختن پوست صورت بعد از میکرونیدلینگ است.

بعد از میکرونیدلینگ به اندازه کافی پوست صورت حساس می‌شود و التهاب، قرمزی، خارش و … را به همراه دارد. بند انداختن هم باعث می‌شود تا موها از ریشه خارج شود و همین امر می‌تواند در حالت طبیعی با التهاب و قرمزی همراه باشد.

زمانی که مراقبت های بعد از میکرونیدلینگ را انجام دهید، میزان این التهاب بیش از قبل خواهد شد و دوره نقاهت فرد را افزایش می‌دهد. بهتر است تا ۳ هفته بعد از میکرونیدلینگ از انجام این کار بپرهیزید.

شست و شوی بعد از میکرونیدلینگ

4 ساعت بعد از میکرونیدلینگ می توانید برای شست و شوی پوست از پاک کننده های ملایم و آب سرد استفاده کنید. سپس اجازه دهید پوستتان به طور طبیعی خشک شود (از دستمال، حوله و… برای خشک کردن پوست استفاده نکنید.)

مراقبت های بعد از میکرونیدلینگ برای روزهای 1 تا 3

اثر شبیه به سوختگی روی پوست طبیعی است.

ممکن است روی پوست احساس کشش و خشکی ایجاد شود و فرد نسبت به لمس پوست خود حساس شود.

برای به حداقل رساندن درد و تورم پوست، حداقل تا یک هفته به پشت بخوابید.

قرمزی و حساسیت پوست در این دوران طبیعی است، ممکن است با انجام PRP پوست کمی کبود شود و این کبودی ممکن است بین 5 تا 7 روز ادامه داشته باشد، با توجه به درجه درمان، ممکن است پوست ناحیه درمان شده بین 2 تا 4 روز تورم داشته باشد.

به مدت 24 ساعت (در صورت وجود التهاب تا 48 ساعت) از فعالیت های شدید که سبب تعریق می شوند، استفاده از جکوزی، سونا و حمام های بخار که منجر به باز شدن منافذ پوست می شوند اجتناب کنید.

در صورت تمایل به انجام آرایش بعد از 24 ساعت فقط از لوازم آرایش اکسیژن رسان و کرم پودرهای مینرال استفاده کنید

مراقبت های بعد از میکرونیدلینگ برای روزهای 2 تا 7

3 تا 5 روز پس از درمان، پوسته ریزی آغاز می شود و فرد احتمالا متوجه پوسته پوسته شدن و خشکی پوست می شود. این مسئله به دنبال افزایش turnover پوست (ایجاد سلول های پوستی جدید و از بین رفتن سلول های مرده قدیمی پوست) ایجاد می شود.

در این مدت از کندن، خاراندن و اسکراب کردن پوست پرهیز کنید.

اجازه دهید سلول های قدیمی پوست به طور طبیعی بریزند، همواره پوست خود را با سرم های هیالورنیک اسید مرطوب نگه دارید. (اگر پوست شما خیلی خشک است در صورت نیاز این عمل را هر 2 ساعت تجدید کنید.)

مراقبت های بعد از میکرونیدلینگ برای روزهای 5 تا 7

شما احتمالا می توانید مراقبت های روتین پوست خود را مجددا آغاز کنید. و به صلاحدید پزشک از محصولات ضد چروک و لایه بردار استفاده کنید. در بسیاری از افراد بافت پوست تا چند ماه پس از میکرونیدلینگ روز به روز بهتر می شود.

برای رسیدن به بهترین نتایج توصیه می کنیم درمان میکرونیدلینگ را هر 4 تا 6 هفته تجدید کنید و حداقل به مدت 3 تا 5 دوره (بسته به میزان مشکل پوستی) میکرونیدلینگ را ادامه دهید.

 

کبودی بعد از میکرونیدلینگ

کبودی بعد از میکرونیدلینگ بسیار رایج است. استفاده از داروها و کرم ها می تواند این کبودی را برطرف کند و زمان بهبودی را تسریع بخشد. در ادامه سعی می کنیم به صورت کوتاه این موارد را بیان کنیم.

استفاده از PRP در مدت بهبودی میکرونیدلینگ خیلی موثر است و باعث تسریع درمان و ظاهر شدن نتایج مطلوب بعد از عمل می شود.

کرم ترمیم کننده اپیدرمال هم باعث آرام شدن پوست شده و به ترمیم و بهبودی میکرونیدلینگ کمک می کند.

اگر بعد از دو روز از عمل میکرونیدلینگ پوست شما دچار کبودی، قرمزی یا خشکی شد، استفاده از همه داروها را متوقف کنید چون پوست شما به یکی از آنها حساسیت دارد.

در این مواقع با پزشک خود مشورت کنید و داروی مناسب را از وی بخواهید. البته ژل چشمی می تواند در مرطوب نگهداشتن داشتن پوست موثر باشد.

مراقبت های بعد از میکرونیدلینگ

هیچ دارویی را بدون صحبت با پزشک متخصص خود مصرف نکنید، پزشک می تواند توصیه های مراقبتی تخصصی تری را برای مراقبت از پوست تان بعد از میکرونیدلینگ تجویز کند و دوره نقاهت شما را کوتاه تر کند.

این کبودی های بعد از عمل نیز با توصیه های وی می تواند از بین برود و نتیجه های بهتری از عمل میکرونیدلینگ گرفته شود.

قرمزی بعد از میکرونیدلینگ

قرمزی بعد از میکرونیدلینگ به خاطر التهاب و رها شدن هیستامین ایجاد می شود و در هر شخصی فرق دارد، این به خاطر متغیر بودن درمان هر شخصی است به همین دلیل نمی توان جواب سرراستی درباره مقدار قرمزی هر فردی بعد از میکرونیدلینگ داد.

در اکثر اوقات عمق کارتریج یا سوزن و دفعات عبور سوزن از یک ناحیه مدت زمان طول کشیدن قرمزی هر شخص را مشخص می کند.

به طور متوسط عمق ۱ میلیمتری سوزن باعث قرمزی یک روزه در شخص می شود. در حالت کلی با توجه به نوع میکرونیدلینگ مدت زمان قرمزی ۱۲ تا ۷۲ ساعت طول می کشد.

و معمولا ۳ تا ۴ روز بعد از عمل ادامه دارد. توجه داتشه باشید که در بسیاری از بیمارها تا یک روز الی دو روز بعد از عمل ته رنگ صورتی در پوست ایجاد می شود که پوست را برای رسیدن به نتیجه های مطلوب و سرعت بخشیدن به بهبودی کامل هیدراته می کند.

مصرف PRP که صورت را مثل خون آشام ها می کند راه دیگری برای تقویت و شادابی پوست است.

مدت زمان طول کشیدن قرمزی میکرونیدلینگ به عوامل زیر بستگی دارد:

  • نوع میکرونیدلینگ
  • عمق میکرونیدلینگ
  • تعداد عبور سوزن از یک ناحیه
  • سوزن های عایق و غیر عایق
  • انرژی دستگاه نیدلینگ
  • دستگاه انرژی نیدلینگ مانند RF و بدون انرژی
  • مصرف PRP که باعث سرعت دادن به زمان بهبودی می شود
  • مشخصه های پوستی هر فرد، حساسیت پوستی، التهاب مویرگ ها و غیره
  • سرم های بعد از درمان، پپتیدهای مس، ویتامین C، کرم ضد آفتاب و غیره…
  • اگر قرمزی بعد از چند روز از بین نرفت حتما با پزشک خود تماس بگیرید و او را در جریان بگذارید.

چه زمانی بایستی به پزشک مراجعه شود؟

میکرونیدلینگ یک روش درمانی با عوارض کم محسوب می‌شود. در برخی از موارد امکان تشدید عوارض وجود دارد. علائمی که احتمال دارد ایجاد شوند عبارتند از:

  • تب بیش از ۳۸ درجه سانتیگراد
  • تهوع
  • کهیر
  • ترشح زرد یا سبز رنگ
  • خونریزی
  • سردرد

در صورت استفاده از تجهیزاتی که به طور کامل استریل و ضدعفونی نشده‌اند امکان دارد پس از میکرونیدلینگ پوست، عفونت ایجاد شود. بروز حساسیت به سوزن‌های مورد استفاده در میکرونیدلینگ پوست نیز امکان‌پذیر است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید