طرز تهیه همبرگر خانگی بی نظیر را با دو روش به همراه سس مخصوص آن به شما یاد می دهیم. همبرگر یکی از غذاهای پر طرفدار است که به راحتی می توانید در خانه تهیه نمایید. ورزشکاران می توانند آن را گریل کرده و به عنوان وعده رژیمی و سالم استفاده نمایند. طرز تهیه همبرگر خانگی را بصورت مرحله به مرحله گروه آشپزی پارس مگ در اختیارتان قرار می دهد.

همبرگر - طرز تهیه همبرگر خانگیهمبرگر متعلق به کدام کشور است؟

برخی بر این باورند که همبرگر نخستین بار در شهر هامبورگ آلمان درست شده است. به نظر می‌رسد نسل نخست این ساندویچ به شکل امروزی در قرن ۱۹ میلادی به ذهن آشپزهای آلمانی اهل هامبورگ رسید.

در آن زمان گوشت گاوهای هامبورگی در سرتاسر جهان مشهور بود و نخستین ساندویچ‌های همبرگر مخصوص به شکل یک تکه استیک گوشت گاو با دو برش نان سفید گرد بودند.

بعدها هم که این تکه استیک به گوشت چرخ کرده گرد شده تغییر ماهیت داده هنوز هم با نام «استیک همبرگر» مشهور بود تا این‌که بعدها به همبرگر و برگر مشهور شد.

ویدیو طرز تهیه همبرگر خانگی

طرز تهیه همبرگر خانگی مخصوص

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت چرخ کرده ۶۰۰ گرم
نان همبرگر ۴ عدد
تخم مرغ ۱ عدد
پیاز بزرگ ۱ عدد
سیر ۲ عدد
آرد سوخاری ۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی

مراحل طرز تهیه همبرگر خانگی

مرحله اول

برای تهیه همبرگر خوشمزه ابتدا گوشت چرخ کرده را یک یا دو بار دیگر چرخ می کنیم سپس روی یک سطح صاف مثل تخته آشپزخانه قرار می دهیم. در مرحله بعدی پیاز را پوست گرفته و با رنده ریز رنده می کنیم و با فشار دست آب پیاز را می گیریم سپس به گوشت چرخ کرده اضافه می کنیم.

مرحله دوم

در مرحله بعدی سیر را نیز با رنده ریز رنده می کنیم و به مخلوط گوشت چرخ کرده و پیاز اضافه می کنیم. وسط گوشت را با دست کمی باز می کنیم سپس تخم مرغ را اضافه می کنیم. در ادامه مقداری نمک و فلفل سیاه اضافه می کنیم و مواد را خوب مخلوط می کنیم.

همبرگر دست ساز - طرز تهیه همبرگر خانگی

مرحله سوم

پس از اینکه گوشت چرخ کرده با دیگر مواد به خوبی مخلوط شد اگر مواد شل بود و منسجم نبود ۱ قاشق غذاخوری آرد سوخاری اضافه می کنیم تا باعث منسجم شدن مایه همبرگر شود، البته اضافه کردن بیش از حد آرد سوخاری می تواند مایه همبرگر را خشک کند.

مرحله چهارم طرز تهیه همبرگر خانگی

در صورتی که مایه همبرگر هنوز شل بود مجددا کمی آرد سوخاری اضافه می کنیم تا مایه همبرگر منسجم شود. یکی از مهم ترین مراحل تهیه همبرگر ورز دادن گوشت می باشد، در این مرحله حداقل ۱۵ دقیقه مواد را ورز می دهیم تا چسبناک و کاملا منسجم شوند.

مرحله پنجم

در این مرحله مایه همبرگر را به چهار قسمت مساوی تقسیم می کنیم ، سپس هر قسمت را به صورت گرد شکل داده و بین دو لایه پلاستیک فریزر قرار می دهیم. برای اینکار می توانید از یک قالب گرد یا درب یک شیشه استفاده کنید.

مرحله ششم

برای قالب زدن همبرگ یک لایه پلاستیک داخل یک قالب گرد قرار دهید سپس مایه همبرگر را داخل قالب فشار دهید تا حالت بگیرید سپس از قالب خارج کنید. پس از اینکه همبرگرها آماده شد آنها را به مدت یک ساعت در فریزر قرار می دهیم تا استراحت کنند.

مرحله هفتم طرز تهیه همبرگر خانگی

برای پختن همبرگرها می توانید از دو روش استفاده کنید. روش معمول در منازل استفاده از روغن و سرخ کردن همبرگر است ولی اگر در منزل گریل دارید حتما همبرگرها را گریل کنید. گریل کردن باعث می شود که همبرگرها علاوه بر اینکه کوچک و جمع نشوند ، آبدار نیز باشند.

مرحله هشتم

در صورتی که گریل ندارید یک تابه مناسب را با روغن چرب کنید و روی حرارت قرار دهید سپس همبرگرها را به تابه اضافه کنید. پس از اینکه یک سمت همبرگرها سرخ شد ، آنها را برگردانید تا سمت دیگرشان سرخ شود سپس به همراه خیارشور ، گوجه فرنگی ، کاهو و نان مخصوص همبرگر سرو کنید.

طرز تهیه همبرگر خانگی با گوشت چرخ کرده و سویا

همبرگر با سویا - طرز تهیه همبرگر خانگی

مواد لازم برای تهیه همبرگر گوشت و سویا (برای ۴ نفر)

گوشت (چرخ شده) ۲۵۰ گرم
سویا نصف لیوان
سیب زمینی ۱ عدد
سیر ۲ حبه
پودر سیر ۲ قاشق مرباخوری
پودر موسیر ۱ قاشق مرباخوری
پیاز ۱ عدد
آرد نخودچی ۱ قاشق غذاخوری
آویشن ۱ قاشق مرباخوری
نمک به میزان لازم
فلفل به میزان لازم
آماده سازی:
زمان پخت:
مجموع زمان پخت:

مراحل تهیه همبرگر گوشت و سویا

جهت تهیه همبرگر گوشت و سویا ابتدا سویا را با آب جوش شسته و درون آبکش بریزید تا آب اضافی آن خارج شود سپس آن را به همراه گوشت چرخکرده مخلوط کنید و ۲بار دیگر چرخ کنید تا کاملا نرم شوند.
در دور دوم چرخ کردن سیر ، پیاز و سیب زمینی را نیز با آن چرخ نمائید ، در پایان آرد نخودچی ، آویشن ، پودر سیر،پودر موسیر،نمک و فلفل را به آن بیفزایید.

وقتی مواد چرخ شد آنها را به خوبی ورز دهید و درون نایلون قرار داده و یک ساعت درون یخچال استراحت دهید. اگر مواد شما آبدار بود آب اضافی آن را جدا کنید اما آن را نچلانید.
پس از گذشت زمان مورد نظر همبرگر را قالب زده و در روغن سرخ کنید. همچنین میتوانید آنها را درون فر کباب کنید.

به زودی فیلم طرز تهیه همبرگر خانگی با گوشت و سویا به این پست اضافه خواهد شد.

نکات:

  1. در صورتی که مواد شما شل بود و شکل نمیگرفت کمی آرد سوخاری به آن اضافه کنید.
  2. به جای آرد نخودچی میتوان از آرد سفید یا سوخاری استفاده کرد.
  3. توجه داشته باشید گوشت شما دارای مقداری دنبه هم باشد (حدود ۵۰گرم)

ساندویچ همبرگر - طرز تهیه همبرگر خانگی

طرز تهیه سس مخصوص همبرگر

مواد لازم سس همبرگر
سس مایونز ۳ قاشق غذاخوری
سس خردل ۱ قاشق چایخوری
سس کچاپ ۲ قاشق غذاخوری
خیار شور ۲ عدد متوسط
پودر پیاز ۱ قاشق چایخوری
پیاز ½ پیاز متوسط
پودر سیر ½ قاشق چایخوری
پودر آویشن ۱ قاشق چایخوری
فلفل قرمز ½ قاشق چایخوری
فلفل سیاه ½ قاشق چایخوری

مراحل تهیه سس همبرگر

مرحله اول

برای تهیه سس همبرگر رستورانی ابتدا سس مایونز را به همراه سس خردل و سس کچاپ داخل یک کاسه مناسب می ریزیم و با هم مخلوط می کنیم تا کاملا یکدست شوند، سپس پیاز را رنده می کنیم و به کاسه اضافه می کنیم.

مرحله دوم

در این مرحله خیارشورها را نیز با رنده ریز رنده می کنیم و به کاسه حاوی دیگر مواد اضافه می کنیم. در ادامه پودر پیاز را به همراه پودر سیر، پودر آویشن، فلفل قرمز و فلفل سیاه اضافه می کنیم و مواد را با هم به خوبی ترکیب می کنیم.

مرحله سوم

اگر دوست دارید سس همبرگ شما طعمی تند و تیزتر داشته باشد می توانید یا مقدار فلفل قرمز را افزایش دهید یا اینکه یک تکه کوچک زنجبیل تازه را رنده کنید و به سس اضافه کنید، البته می توانید از پودر زنجبیل هم استفاده کنید.

مرحله چهارم

حالا سس ما آماده است فقط باید استراحت کند تا طعم ها با هم ترکیب شوند، برای این منظور روی کاسه حاوی سس را با سلفون می پوشانیم و حداقل به مدت ۲ ساعت در یخچال قرار می دهیم تا سس به خوبی جا بیفتد.

همبرگر مخصوص - طرز تهیه همبرگر خانگی

جمع شدن همبرگر هنگام پخت

بهترین روش پخت همبرگر استفاده از صفحه گریل است. اگر توجه کنید تمام رستوران های حرفه ای و سطح بالا همبرگر را به صورت گریل شده طبخ می کنند. با گریل کردن همبرگر آب آن سریع خشک نمی شود و به همین خاطر همبرگر جمع نمی شود.

البته شاید همه گریل نداشته باشند و مجبور شوند همبرگر را سرخ کنند. اگر تابه دو طرفه دارید سمنی که مانند گریل خطر دارد را کمی چرب کنید و همبرگر را با حرارت بالا بپزید. در زمان پخت اصلا همبرگر را جا به جا نکنید چون آب می اندازد و جمع می شود.

زمان پخت همبرگر

اگر تمایل داشته باشیم که همبرگر ما کاملا آبدار باشد، باید آنرا به مدت ۶ دقیقه سرخ کنیم. در صورتی که بخواهیم همبرگر نیمه آبدار داشته باشیم باید به مدت ۸ دقیقه همبرگر را سرخ کنیم و برای داشتن همبرگر خشک و بدون آب باید آنرا به مدت ۱۰ دقیقه سرخ کنیم.

فوت و فن‌های طرز تهیه ساندویچ همبرگر خانگی به سبک مک دونالد اصل

  • آمریکایی‌ها این ساندویچ را با پیاز کاراملی می‌خورند. برای درست کردن پیاز کاراملی، یک عدد پیاز را حلقه کنید و در مقدار کره با حرارت خیلی ملایم به مدت نیم ساعت تفت دهید. در لحظات آخر مقداری شکر روی پیازها بریزید.
  • برای این‌که همبرگر مک دونالد اصل خانگی جمع نشود بهتر است برای درست کردن همبرگر خانگی از گوشت گوساله استفاده کنید. اما اگر طعم گوشت گوسفند را می‌پسندید از گوشت مخلوط گوسفند و گوساله استفاده کنید. در این صورت به خاطر چربی گوشت گوسفند برگرها کمی خودشان را جمع می‌کنند اما طعم بهترین همبرگر را تجربه خواهید کرد.
  • طرز تهیه همبرگر با سویا را هم در خانه امتحان کنید. در صورت تمایل می‌توانید یک پیمانه سویا خیس کنید و به این مقدار گوشت استفاده کنید. در مرحله آماده کردن مایه گوشت آب سویا را خوب بگیرید و با گوشت در غذاساز بریزید تا مایه یکدستی به دست بیاورید و سپس با سایر مخلفات مخلوط کنید.

ساندویچ همبرگر گرد - طرز تهیه همبرگر خانگی

چند نکته برای خوشمزه تر شدن همبرگر خانگی

  1. برای تهیه همبرگر خانگی از گوشت تازه استفاده کنید.
  2. ترکیب گوشت گوساله و گوسفندی سبب خوشمزه شدن همبرگر می شود.
  3. برای خوشمزه شدن همبرگر بهتر است گوشت 1 روز در داخل یخچال استراحت کند.
  4. برای تهیه همبرگر خانگی می توانید از پودر سوخاری استفاده کنید زیرا استفاده از پودر سوخاری از منسجم شدن و لاستیکی شدن گوشت جلوگیری کرده و به پف کردن گوشت کمک می کند.
  5. در مصرف پودر سوخاری زیاده روی نکنید.
  6. می توانید همراه همبرگر خانگی از پوره گوجه فرنگی به عنوان سس استفاده کنید.

نکات تکمیلی در مورد طرز تهیه همبرگر

  • زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 20دقیقه
  • و زمان پخت و انتظار آن در حدود 30دقیقه میباشد .
  • طرز تهیه همبرگر را می توانید در وعده نهار – میان وعده – شام – سرو کنید .
  • توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 4 نفر مناسب میباشد .

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید