طرز تهیه سمبوسه آبادانی به دو روش جذاب را در اختیارتان قرار داده ایم. این غذای خوشمزه را همراه با سس قرمز تند میل کنید و لذت ببرید.سمبوسه با نان لواش - طرز تهیه سمبوسه

مواد لازم برای ۴ نفر
سیب زمینی ۲ عدد بزرگ
گشنیز ۵۰ گرم
جعفری ۵۰ گرم
پیاز ۲ عدد متوسط
سیر ۲ حبه
نان لواش به تعداد کافی
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
روغن و زردچوبه به مقدار کافی

طرز تهیه سمبوسه با سیب زمینی

مرحله اول

برای تهیه سمبوسه خوشمزه و مخصوص با سیب زمینی ابتدا سیب زمینی ها را به همراه ۲ لیوان آب و نصف قاشق چایخوری نمک داخل یک قابلمه مناسب می ریزم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا سیب زمینی ها آبپز شوند.

مرحله دوم

پس از اینکه سیب زمینی ها آبپز شدند اجازه می دهیم کمی خنک شوند. در ادامه پوست سیب زمینی ها را جدا می کنیم و آنها را با گوشتکوب می کوبیم تا به شکل پوره سیب زمینی در بیایند، سپس آنرا کنار می گذاریم.سمبوسه سیب زمینی - طرز تهیه سمبوسه

مرحله سوم

حالا پیازها را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و به همراه مقدار کمی روغن در یک تابه مناسب روی حرارت ملایم تفت می دهیم.پس از اینکه پیاز به خوبی سرخ شد سیر را به همراه مقداری زردچوبه اضافه می کنیم و یک تفت کوچک می دهیم، در حدی که فقط سیر بلند شود.

مرحله چهارم

حالا گشنیز و جعفری را که از قبل به صورت ساطوری خرد کرده ایم اضافه می کنیم. مواد را هر چند دقیقه یک بار تفت می دهیم تا نسوزند، پس از اینکه آب سبزیجات به طور کامل تبخیر شد، تابه را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم.

مرحله پنجم

حالا مخلوط پیاز داغ و سبزیجات را به پوره سیب زمینی اضافه می کنیم. سپس به مقدار دلخواه نمک، فلفل قرمز، فلفل سیاه و ادویه های دلخواه خود را اضافه می کنیم و مواد را به خوبی با هم مخلوط می کنیم تا کاملا یکدست شوند.

مرحله ششم

اگر می خواهید مانند جنوبی ها سمبوسه هایتان تند و خوشمزه باشد حتما از فلفل قرمز تند و زیاد هم استفاده کنید. حالا ماده میانی سمبوسه آماده است و باید نان های لواش را آماده کنیم. برای این منظور نان های لواش را به صورت طولی با عرض دلخواه برش می زنیم.

مرحله هفتم

هر چقدر عرض نان لواش را بیشتر بگیریم، سمبوسه بزرگ تر می شوند. برای داشتن سمبوسه با سایز متوسط عرض نان لواش را بین ۸ تا ۱۲ سانتی متر بگیرید. نکته دیگر در مورد نان لواش این که حتما از نان های نرم استفاده کنید تا زمان پیچیدن سمبوسه ها با مشکل مواجه نشوید.

مرحله هشتم

( در صورت تمایل می توانید به مطلب پخت نان لواش نرم خانگی مراجعه کنید ) پس از اینکه نان ها را به صورت مستطیل شکل برش زدیم مقداری از مایه میانی سمبوسه را ابتدای نان قرار می دهیم و نان را به شکل مثلث جمع می کنیم.سمبوسه بندری - طرز تهیه سمبوسه

مرحله نهم

اگر می خواهید سمبوسه هایتان تخت نباشد و کمی شکم داشته باشد مقداری بیشتری مواد داخل نان قرار دهید. اگر پیچیدن سمبوسه ها به صورت مثلثی برایتان سخت است می توانید آنها را مثل لقمه به صورت لوله ای بپیچید.

پس از اینکه کار پیچاندن سمبوسه ها به پایان رسید، یک ظرف گود مثل شیر داغ کن روی حرارت قرار می دهیم و به اندازه ای روغن می ریزیم که سمبوسه ها در روغن شناور باشد. نکته مهم در این مرحله این است که حتما از روغن مخصوص سرخ کردنی استفاده کنید،

مرحله یازدهم

تا سمبوسه ها بعد از سرخ کردن ترد تر شوند و روغن کمتری جذب کنند .حرارت زیر ظرف باید متوسط باشد، حالا سمبوسه ها را به تعدادی که در ظرف جا می شود در روغن قرار می دهیم تا به صورت یکنواخت سرخ شوند. پس از اینکه یک سمت سمبوسه سرخ شد،

مرحله دوازدهم

آنها را بر می گردانیم تا سمت دیگرشان نیز سرخ شود. به همین ترتیب تمام سمبوسه ها را با حوصله سرخ می کنیم و پس از سرخ شدن سمبوسه ها آنها را یا در توری فلزی قرار می دهیم یا با استفاده از دستمال حوله ای روغن اضافی شان را می گیریم.

مرحله سیزدهم

در پایان سمبوسه ها را در ظرف مورد نظرمان می چینیم و به همراه سس کچاپ سرو می کنیم. برای نان سمبوسه می توانید از نان های دیگر مثل خمیر یوفکا نیز استفاده کنید، یا اینکه مانند پیراشکی گوشت خودتان خمیر مخصوص درست کنید.سمبوسه خوشمزه - طرز تهیه سمبوسه

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت ۳۰۰ گرم
سیب زمینی ۲ عدد
فلفل دلمه ای ۱ عدد
کنسرو ذرت ۲ قاشق غذاخوری
پیاز ۱ عدد
زردچوبه، فلفل سیاه، فلفل قرمز، نمک و کاری به مقدار کافی
سبزی معطر خشک ۱ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
نان لواش به مقدار کافی

طرز تهیه سمبوسه گوشت

مرحله اول

برای تهیه سمبوسه گوشت خوشمزه ابتدای کار سیب زمینی را می شوییم، سپس درون یک قابلمه مناسب قرار می دهیم و تا اندازه ای که روی سیب زمینی ها را بگیرد آب اضافه می کنیم، سپس قابلمه را روی حرارت متوسط قرار می دهیم.

مرحله دوم

حالا اجازه می دهیم سیب زمینی به مدت ۴۵ دقیقه درون آب جوش بماند تا بپزد و مغز آن کاملا نرم شود. در ادامه گوشت را به تکه های کوچک تقسیم می کنیم، سپس درون چرخ گوشت می ریزیم و درون یک کاسه مناسب چرخ می کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله فلفل دلمه ای را می شوییم، سپس برش می زنیم و دانه های درون آن را خارج می کنیم و به صورت نگینی ریز خرد می کنیم. در ادامه پس از گذشت ۴۵ دقیقه سیب زمینی ها را با چنگال یا چاقو تست می کنیم.

سمبوسه با گوشت چرخکرده - طرز تهیه سمبوسه

مرحله چهارم

حالا زمانی که چنگال به راحتی درون سیب زمینی فرو رفت حرارت را خاموش می کنیم، سپس سیب زمینی ها را از قابلمه خارج می کنیم. در ادامه پوست سیب زمینی ها را جدا می کنیم و درون یک قابلمه مناسب می ریزیم.

مرحله پنجم

در این مرحله سیب زمینی ها را به کمک رنده یا گوشتکوب می کوبیم تا پوره شود. حالا پوست پیاز را جدا می کنیم، سپس می شویم و به صورت نگینی ریز خرد می کنیم. حالا یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

مرحله ششم

مقداری روغن مایع درون تابه می ریزیم، سپس بلافاصله پیاز خرد شده را درون تابه می ریزیم و تفت می دهیم تا پیاز سبک و شیشه ای شود، سپس گوشت چرخ کرده را به پیاز اضافه می کنیم و به تفت دادن ادامه می دهیم.

سمبوسه جنوبی - طرز تهیه سمبوسه

مرحله هفتم

در این مرحله زمانی که گوشت تغییر رنگ داد، فلفل دلمه ای را اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا بوی خامی فلفل دلمه ای گرفته شود. در ادامه کنسرو ذرت را درون آبکش می ریزیم و اجازه می دهیم آب اضافی اش خارج شود.

مرحله هشتم

حالا کنسرو ذرت را به گوشت چرخ کرده اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم، سپس زردچوبه، فلفل سیاه، فلفل قرمز، نمک و ادویه کاری سبزی معطر (ترخون و مرزه) را اضافه می کنیم و به تفت دادن ادامه می دهیم تا بوی خامی ادویه ها گرفته شود.

مرحله نهم

در این مرحله رب گوجه فرنگی را به مواد سمبوسه اضافه می کنیم، سپس به تفت دادن ادامه می دهیم تا رب گوجه فرنگی کاملا سرخ شود و رنگ آن آزاد شود. در ادامه پس پوره سیب زمینی را درون مخلوط گوشت چرخ کرده اضافه می کنیم.

مرحله دهم

حالا مواد سمبوسه را مخلوط می کنیم تا با هم ترکیب و یکدست شود، سپس از روی حرارت برمی داریم. در ادامه نان های لواش را به صورت مستطیلی بلند به ۳ قسمت مساوی برش می زنیم، سپس روی سطح کار قرار می دهیم.

مرحله یازدهم

در این مرحله مقداری از مواد سمبوسه را ابتدای نان لواش قرار می دهیم، سپس به صورت مثلث نان را جمع می کنیم و کنار می گذاریم. در ادامه به همین روش سمبوسه ها را درست می کنیم تا مواد سمبوسه تمام شود.

مرحله دوازدهم

حالا یک تابه مناسب روی حرارت متوسط قرار می دهیم، سپس مقداری روغن مایع درون آن می ریزیم و اجازه می دهیم روغن کاملا داغ شود. در ادامه سمبوسه ها را درون تابه قرار می دهیم و کاملا سرخ می کنیم.

مرحله سیزدهم

در نهایت زمانی که یک طرف سمبوسه کاملا سرخ و اطراف آن طلایی شد بر می گردانیم و اجازه می دهیم طرف دیگر سمبوسه ها سرخ و طلایی شوند. در آخر این سمبوسه های خوشمزه را به همراه سس دلخواه میل کنید. نوش جان.

مراحل پیچیدن سمبوسه

برای تهیه سمبوسه به لواش های نرم و نازک نیاز داریم. اول باید نان لواش را از طول به صورت عمودی برش بدهیم. باید نوار باریکی با طول زیاد و عرض کم داشته باشید. عرض نوارهای نان باید حدودا ۱۰ سانت باشد.

برای پیچیدن سمبوسه باید یک گوشه از برش های نان را مثلثی برگردانید تا شبیه یک قیف مثلثی شود سپس یک قاشق از محتویات سمبوسه را که از پیش آماده کرده ایم در این مثلث بریزید و بعد آن را صاف کنیم. مثلث را یک دور دیگر تا میزنیم و آن قدر تا زدن به صورت مثلثی را تکرار می کنیم تا به انتهای برش نان برسیم. انتهای نان را در داخل لایه قبلی فرو می کنیم.

به جای این روش می توانید از ترکیب آرد و آب برای چسباندن لبه‌ ی نان به هم استفاده کنید.

برای سرخ کردن این سمبوسه‌ها نیاز به تابه‌ ای نسبتا عمیق دارید تا سمبوسه‌ها در زمان سرخ شدن درون روغن شناور شوند. روغن مخصوص سرخ‌ کردنی را درون تابه ریخته و اجازه دهید تا کاملا داغ شود. سپس تعداد کمی از سمبوسه‌ها را درون روغن داغ تابه بریزید تا فضای کافی اطراف هر سمبوسه برای سرخ شدن باقی بماند. بعد از اینکه رنگ سمبوسه‌ها طلایی مایل به قهوه‌ای شد زمان خارج کردن آنها از تابه است . سپس آنها را روی دستمال قرار دهید تا روغن اضافه آنها خارج شود.

در کنار این غذای لذیذ و خوشمزه می‌توانید سس انبه یا سس تمبر هندی سرو کنید.سمبوسه با سس قرمز - طرز تهیه سمبوسه

نکات طرز تهیه سمبوسه

طرز تهیه سمبوسه با پنیر

اگر با کالری بالا مشکل ندارید می توانی به سمبوسه خود پنیر نیز اضافه کنید. به سلیقه خود می توانید از انواع پنیر های رنده شده و ورقه ای در سمبوسه استفاده کنید. زمانی که مواد را در نان قرار دادید مقداری پنیر هم می توانید روی مواد سمبوسه قرار دهید.

طرز تهیه سمبوسه بدون روغن

همانطور که مطمئنا می دانید سمبوسه به دلیل سرخ شدن در روغن از غذاهای پر کالری محسوب می شود. در صورتی که تمایل دارید این غذاهای خوشمزه را با کالری کمتری و به صورت رژیمی تهیه کنید می توانید از دستور سمبوسه بدون روغن استفاده کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید