عوارض قرص ژلوفن مانند خیلی از مسکن های دیگر زیاد است. بهترین راه تسکین درد جایگزین کردن دارو های گیاهی میباشد. اگرچه در صورت شدید بودن درد تنها راه، مصرف قرص های مسکن است. در این مقاله با عوارض های قرص ژلوفن، و بهترین جایگزین آن برای درد های قائدگی آشنا خواهید شد.

قرص ژلوفن چیست

قرص ژلوفن یکی از مسکن های ضدالتهابی غیرکورتونی است.این دارو برای کاهش دردهای التهابی همچون التهاب روماتیسمی مفاصل و پوکی استخوان، تب، دردهای خفیف مصرف می شود، همچنین برای کاهش موقت درد ناشی از سرماخوردگی و آنفولانزا، دندان درد، درد عضلانی، سردرد از جمله سردردهای میگرنی و درد قاعدگی نیزمورد استفاده قرار می گیرد.ژلوفن - عوارض قرص ژلوفنبه گزارش انتخاب؛ متاسفانه مصرف خودسرانه این مسکن در ایران باعث نگرانی است و مصرف بی رویه و بیش از حد آن تبعات خطرناکی را در پی دارد.باید یادآوری کنیم که مصرف خودسرانه داروها نه‌ تنها بیماری را بهبود نمی‌بخشد، بلکه می‌تواند عوارض متعددی نیز به همراه داشته باشد.در متن زیر با عوارض قرص ژلوفن آشنا می شویم.

عوارض قرص ژلوفن

با وجود اینکه قرص ژلوفن مسکنی قویست و قادر است که درد را تسکین دهد اما عوارض آن قابل چشم پوشی نیست.لازم به ذکر است که ایبوپروفن نیز جز همین دسته می باشد و تنها تفاوت آن با ژلوفن،ژله ای بودن قرص ژلوفن است. یکی از مهم‌ترین عوارض مصرف خودسرانه و زیاد داروهای مسکن همچون ژلوفن، خونریزی دستگاه گوارش است.

عوارض شایع و خفیف

از عوارض شایع آن می توان به اسهال، حالت تهوع و استفراغ، سوء هاضمه شامل نفخ و درد شکمی، هرگونه درد در ناحیه معده یا روده ها اشاره کرد.

عوارض شدید

1-افزایش حملات قلبی با مصرف ژلوفن در بیماران قلبی

مصرف ژلوفن در افرادی که ریسک فاکتور بیماری های قلبی، عروقی و یا سابقه سکته مغزی و قلبی دارند؛ می تواند خطر حملات قلبی را افزایش دهد به همین دلیل باید با احتیاط تجویزو مصرف شود.درد کلیه - عوارض قرص ژلوفن

2-از کار افتادن کبد و کلیه

ژلوفن به مرور زمان کلیه ها و کبد را از کار می اندازد،ژلوفن در کبد متابولیزه می شود تا قابلیت جذب داشته باشد بنابراین مصرف آن به کبد فشار می آورد.همچنین دفع این دارو از طریق کلیه و به صورت ادرار است. مبتلایان به ناراحتی های خیلی شدید کلیه نیز نباید از این دارو استفاده کنند.

3-عدم کنترل فشارخون

بیمارانی که فشار خون بالایی دارند،با مصرف این نوع داروها باعث خروج کنترل فشارخونشان می شود،بنابراین سعی کنید با دستور پزشک ار این دارو استفاده کنید.

4-افزایش حملات آسم

مصرف قرص ژلوفن و داروهای این رده در بیماران آسمی می تواند منجر به افزایش خطر حملات آسمی شود.

از دیگر عوارض حاد آن می توان به اختلال پوستی،اختلال بینایی و شنوایی،افسردگی و تغییر رفتاری،افزایش وزن،اختلال ادراری و زخم معده اشاره کرد.

آیا مصرف قرص ژلوفن در دوران پریودی مضر است؟

براساس شواهد موجود، داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)، مانند ژلوفن، می توانند درد موجود در جریان قاعدگی را کاهش داده و خونریزی را کم کنند.درد قائدگی - عوارض قرص ژلوفناگر این دارو را در مواقع مورد نیاز مصرف میکنید، فراموش نکنید که داروهای ضد درد در صورتی بهترین اثر را دارند که هنگام بروز اولین علائم درد استفاده شوند. اگر صبر کنید تا درد تشدید شود، ممکن است دارو نیز موثر نباشد.

ژلوفن برای تسکین درد ناشی از شرایط مختلف مانند سردرد، درد دندان، دردهای قاعدگی، دردهای عضلانی یا آرتریت استفاده می شود. همچنین برای کاهش تب و تسکین دردهای جزئی ناشی از سرماخوردگی یا آنفولانزا استفاده می شود.

ژلوفن یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) است. این قرص با مسدود کردن تولید برخی از مواد طبیعی در بدن شما که باعث التهاب می شوند، عمل می کند. مصرف این قرص به کاهش تورم، درد یا تب کمک می کند.

علائم قاعدگی، از جمله دوره های سنگین، برای برخی از خانم ها بسیار دردناک است. خونریزی شدید قاعدگی یکی از شایع ترین دلایل مراجعه زنان به متخصص زنان است که تا 30 درصد از ویزیت ها را تشکیل می دهد.

زنانی که دوره های دردناک و خونریزی های شدید دارند، سطح هورمون‌هایی به نام پروستاگلاندین‌ها در آنها افزایش می‌یابد.

پروستاگلاندین ها رگ های خونی را گشاد می کنند، روند انعقاد را کند می کنند و همچنین با ایجاد انقباضات عضلانی به بدن کمک می کنند تا پوشش داخلی رحم را از بین ببرد.

بنابراین داشتن سطح بالاتری از این هورمون ها می تواند منجر به خونریزی شدیدتر و گرفتگی شدیدتر شود.خوردن ژلوفن در دوران پریود - عوارض قرص ژلوفن

چرا ژلوفن پریود را قطع میکند‎

طبق تحقیقات ژلوفن سطح پروستاگلاندین را در پوشش داخلی رحم کاهش می دهد، که ممکن است یکی از راه های کاهش جریان قاعدگی باشد، اگرچه مکانیسم دقیق آن نامشخص است. به همین دلیل است که مصرف ژلوفن میتواند یک گزینه درمانی برای دوره های دردناک پریودی باشد.

بهترین جایگزین ژلوفن در دوران پریود

اصولاً مکانیسم اثر قرص ژلوفن برای درد قاعدگی، قرص سلکوکسیب برای درد پریود و مفنامیک اسید برای درد پریود، بر اساس قابلیت آن‌ها در ممانعت از تولید زیاد پروستاگلاندین‌ها و کاهش التهاب و گرفتگی عضلانی ناشی از ریزش دیواره رحم است. در مواردی که شدت درد شما بسیار زیاد است، پیشنهاد می‏کنیم از ناپروکسن استفاده کنید.

عوارض قرص ژلوفن در دوران پریود

همانطور که گفته شد ژلوفن یکی از انواع داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی است که برای درمان، کاهش درد‌ و التهاب و همچنین درمانهای اولیه درد‌های قاعدگی استفاده میشود. طبق تحقیقات یکی از مضرات قرص ژلوفن این است که استفاده مداوم زنان برای کاهش درد از این قرص، باعث کاهش باروری شده که با پیگیری و روش های درمانی درست قابل برگشت خواهد بود.

همچنین مسکن های ضد التهابی دیگر مانند دیکلوفناک، ایبوپروفن و ناپروکسن می توانند به تسکین درد شدید پریود کمک کنند. این داروها گاهی اوقات دارای عوارض جانبی مانند مشکلات معده هستند.

درد پریود و گرفتگی عضلات امری شایع است. بیشتر دختران و زنان در دوره ای از دوره قاعدگی خود دردهایی با شدت های متفاوت دارند. در برخی از زنان درد آنقدر شدید است که نمی‌توانند یک تا سه روز در ماه فعالیت‌های معمول روزانه‌شان مانند رفتن به محل کار یا مدرسه را انجام دهند.

در زنانی که دردهای پریود بدی دارند، رحم اغلب مقدار زیادی پروستاگلاندین را تولید می کند که منجر به گرفتگی دردناک در قسمت تحتانی شکم می شود. این درد ممکن است به کمر یا ران نیز انتقال پیدا کند.

ضایعات خوش خیم (غیر سرطانی) مانند فیبروم گاهی اوقات نیز نقش دارند. درد بسیار شدید پریود نیز می تواند نشانه ای از اندومتریوز باشد.

ژلوفن ممکن است در کوتاه مدت تسکین دهنده درد باشند، اما به طور کلی به عنوان یک درمان طولانی مدت برای دوره های سنگین توصیه نمی شود.

خوردن ژلوفن در بارداری - عوارض ژلوفن و بارداری  محققین دریافته‌اند که استفاده زیاد و طولانی از ژلوفن می‌تواند سبب کاهش قدرت باروری شود اما این مشکلی قابل درمان است و چنین زنانی می‌توانند مجددا قابلیت باروری را به دست آوردند.

عوارض ژلوفن و بارداری

محققین دریافته‌اند که استفاده زیاد و طولانی از ژلوفن می‌تواند سبب کاهش قدرت باروری شود اما این مشکلی قابل درمان است و چنین زنانی می‌توانند مجددا قابلیت باروری را به دست آوردند.

نحوه مصرف  قرص ژلوفن

این دارو را به صورت خوراکی، معمولاً هر 4 تا 6 ساعت با یک لیوان پر آب مصرف کنید، مگر اینکه پزشکتان دستور دیگری به شما بدهد.

پس از مصرف این دارو حداقل تا 10 دقیقه دراز نکشید. اگر در حین مصرف این دارو ناراحتی معده دارید، آن را با غذا، شیر یا یک آنتی اسید مصرف کنید.

دوز مصرف دارو بر اساس وضعیت پزشکی و نوع نیاز شما است. برای کاهش خطر خونریزی معده و سایر عوارض جانبی، این دارو را با کمترین دوز موثر و در کوتاه ترین زمان ممکن مصرف کنید.

دوز خود را افزایش ندهید یا این دارو را بیشتر از آنچه که پزشکتان تجویز کرده یا برچسب بسته را مصرف نکنید.قرص مسکن - عوارض ژلوفن و بارداری  محققین دریافته‌اند که استفاده زیاد و طولانی از ژلوفن می‌تواند سبب کاهش قدرت باروری شود اما این مشکلی قابل درمان است و چنین زنانی می‌توانند مجددا قابلیت باروری را به دست آوردند.

موارد منع مصرف

1-ژلوفن،ایبوپروفن،استامینوفن و همچنین داروهای ضد انعقادی تداخل دارویی دارند و نباید همراه این داروها استفاده شود.

2-افرادی که داروهای آنتی دیابتیک استفاده می کنند نباید ژلوفن بخورند زیرا ژلوفن باعث افزایش اثر ضد قند داروهایشان می شود و افت ناگهانی قند و به دنبال آن بروز شوک را به همراه دارد.
3-داروی ژلوفن نباید همراه با داروهای ادرار آور استفاده شود زیرا باعث کاهش اثر داور می شود.

4- افراد مبتلا به ناراحتی های خونی مثل هموفیلی و افرادی که مشکلات انعقادی دارند نیز باید از خوردن داروی ژلوفن پرهیز کنند.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۰ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید