کنترل اگزما و درمان آن در خانه کار ساده ای است که تمام کسانی که به این بیماری دچارند می توانند انجام دهند.اگزما به عنوان گروهی از شرایط شناخته شده است که می تواند پوست را تحریک و ملتهب کند.در ادامه این مطلب از پارس مگ شما با تمامی راه های کنترل و درمان اگزما در خانه آشنا شوید.

کنترل اگزما - صورت

فهرست محتوا نمایش

اگزما چیست ؟

اگزما از بیماری‌های شایع پوستی است که باعث خشک شدن پوست، خارش و قرمزی آن می‌شود. این بیماری ممکن است به صورت بثورات جلدی بسیار خفیف که بسیار سریع از بین می‌رود یا زخم‌های شدید با دوره طولانی‌تر باشد. بثورات پوستی غالبا با خارش همراه هستند. از بین بردن خارش پوست از اهداف اصلی درمان این بیماری به شمار می‌آید.

درماتیت پوستی از بیماری‌های شایع در نیوزلند است که از هر سه نفر، یک نفر آنها را درگیر می‌کند که بیشتر این افراد جوانان نیوزلندی هستند. همچنین ۱۵ درصد کودکان نیوزلندی نیز به اگزما، مبتلا می شوند.

اگزما (Eczema)

این نوع حساسیت پوستی در انگلیسی درماتیت (Dermatitis) پوستی نیز نامیده می‌شود، که یک بیماری التهابی، همراه با خارش و سوزش پوست و گاهی ضایعات پوستی سفت هم می باشد.

اگزما در چه دورانی از زندگی رخ می دهد ؟

این بیماری پوستی، در همه دوران زندگی می‌تواند رخ دهد، اما به طور معمول در دوران کودکی در سال اول زندگی رخ می‌دهد. درماتیت معمولا در کودکان تا دوران نوجوانی بهبود پیدا می‌کند اما اگر بیماری شدید باشد، ممکن است تا بزرگسالی ادامه پیدا کند.

همچنین در پارس مگ بخوانید : درمان خارش سر با چند روش خانگی

کنترل اگزما - دست

انواع اگزما

درماتیت آتوپیک

از رایج ترین اشکال اگزما، درماتیت آتوپیک می‌باشد. شروع این بیماری در دوران کودکی آغاز شده و با افزایش سن خفیف می‌شود، این بیماری ممکن است در بزرگسالی از بین برود. دکتر بیماریهای پوست این بیماری را تریاد آتوپیک به معنای سه گانه معرفی میکند، زیرا افراد مبتلا اغلب سه بیماری را تجربه می‌کنند، دو بیماری دیگر تب یونجه و آسم هستند. بیشتر افراد مبتلا به درماتیت آتوپیک، به دو بیماری دیگر نیز مبتلا می‌باشند.

درماتیت تماسی

اگر پوست شما هنگام تماس با یک سری از مواد، قرمز و تحریک می‌شود، شما مبتلا به درماتیت تماسی هستید. درماتیت تماسی شامل دو نوع می‌باشد که یک نوع آن درماتیت تماسی آلرژیک می‌باشد، این نوع درماتیت در اثر واکنش سیستم ایمنی بدن، به مواد تحریک‌کننده سطحی از جمله فلزات اتفاق می‌افتد. ولی نوع دیگر که درماتیت تماسی تحریک کننده است در اثر تحریک پوست به وسیله یک ماده شیمیایی ایجاد می‌شود.

اگزمای دیشیدروتیک

اگزمای Dyshidrotic که معمولا در زنان نسبت به مردان بیشتر اتفاق می افتد، به صورت تاول‌های کوچکی در ناحیه دست‌ها و پاها ظاهر می‌شود.

اگزمای دست

این نوع از بیماری، فقط در نواحی دست ظاهر می‌شود، که به اگزمای دست معروف است. شاغل بودن در محلی که استفاده از مواد شیمیایی تحریک کننده پوست بسیار زیاد است مانند: نظافت کاری یا آرایشگری، ممکن است باعث ایجاد این نوع درماتیت شود.

کنترل اگزما - دست

نورودرماتیت

این نوع درماتیت، رفتاری مشابه با درماتیت آتوپیک را از خود نشان می دهد و می تواند لکه ها ضخیم و پوسته پوسته شده را روی نواحی درگیر شده ایجاد نماید.

درماتیت سکه‌ای

درماتیت سکه‌ای، همین طور که از اسمش پیداست، می‌تواند لکه و زخم‌های سکه‌ای را بر روی پوست شما ایجاد کند. این نوع حساسیت پوستی با خارش زیادی همراه است و تفاوت زیادی با سایر درماتیت‌ها دارد.

درماتیت استازیس

درماتیت استازیس که با خارش، درد، قرمزی و تورم همراه است، در اثر نشت مایعات از رگ‌های ضعیف شده خونی به داخل پوست اتفاق می‌افتد.

دکتر درماتیت میتواند نوع بیماری را تشخیص دهد و روند درمان شما را مطابق با علت و نوع بیماری جلو ببرد.

کنترل اگزما - اگزما

راه های درمان و کنترل اگزما ی پوستی و کنترل علائم آن

شاید شما هم اگزما دارید و می‌خواهید بدانید برای بهبود آن باید چه کارهای را انجام دهید، یا شاید قبلا اگزما داشته‌اید و الان می‌خواهید بدانید چگونه باید از ایجاد دوباره‌ی آن پیشگیری کنید. در هر صورت توصیه می‌کنیم حتماً متن کوتاه زیر را بخوانید تا درباره‌ی درمان اگزمای پوستی و چگونگی آن بیشتر بدانید. بدون تردید، شناخت بیشتر این بیماری و آشنایی با شیوه‌های درمان آن در کاهش علائم اگزما به شما کمک می‌کند.

مثلاً با کارهایی مثل رطوبت رسانی صحیح و غوطه‌ور شدن در آب گرم می‌توانید علائم اگزما را کاهش دهید. برای آگاهی از راهکارهای دیگر می‌توانید مقاله‌ی زیر را بخوانید.

کنترل اگزما

با رعایت اصول زیر می‌توانید به درمان اگزمای پوستی کمک کنید:

  • نشانه‌های شروع اگزما را بشناسید.
  • به صورت منظم حمام بروید و پوست خود را مرطوب نگه دارید.
  • داروهای بدون نسخه یا تجویز شده از طرف پزشک را به طور مرتب و سر وقت استفاده کنید.
  • برآمدگی‌های پر از چرک، درد، قرمزی و گرما نشانه‌های عفونت پوستند؛ به این نشانه‌ها حساس باشید.
  • مراجعه به پزشک متخصص که بتواند برای درمان صحیح اگزما به شما کمک کند.
  • موقعیت‌ها و اتفاقات استرس‌زا را شناسایی کنید. بکوشید از قرارگرفتن در چنین موقعیتی اجتناب کنید یا با آن مقابله کنید. به این منظور، می‌توانید از پزشک یا روانشناس خود کمک بگیرید.
  • از تجربه‌های افرادی که درگیر بیماری اگزما بوده‌اند، بهره ببرید.
  • پوست مبتلا به اگزما را نخارانید. همچنین، از موادی که پوستتان را تحریک می‌کند، بپرهیزید. لباس‌های نرم و خنک بپوشید و از لباس‌های پشمی که پوست را می‌خاراند و اگزما را تحریک می‌کند، استفاده نکنید.

ممکن است، تمام اصول را رعایت کنید اما اگزما شما بهبود نیابد. باید بدانید این بیماری، گاهی غیرقابل پیش بینی است و هنوز پزشکان همه چیز را درباره‌ آن نمی‌دانند. ممکن است به رغم تمام مراقبت‌هایی که انجام می‌دهید، اگزما به طور ناگهانی شدت یابد. این مسئله خیلی شایع است.

کنترل اگزما - خارش

راه های درمان‌ و کنترل اگزما ی پوستی

با پیشرفت علم، روش‌های درمانی اگزما نیز پیشرفت کرده‌اند. اما، درمان قطعی‌ای برای آن وجود ندارد.
درمان اگزما با توجه به نوع و شدت آن متفاوت است؛ تغییر سبک زندگی، مصرف داروهای بدون نسخه، تجویز داروهای مختلف (خوراکی، تزریقی و موضعی و بیولوژیک) و نوردرمانی از جمله شیوه‌های درمانی اگزما هستند.

یادتان باشد، نشانه‌های اگزما ممکن است در هر فرد متفاوت باشد. همچنین، نتیجه‌ یک شیوه‌ درمانی خاص در بیماران مختلف یکسان نیست. بنابراین، بهتر است از تمامی روش‌های درمانی آگاه شوید و برای انتخاب بهترین روش درمان با پزشک متخصص خود مشورت کنید. 

برای کنترل اگزما حمام روغن منیزیم را امتحان کنید

برخی از مبتلایان به اگزما در صورت خیس شدن ، وضعیت آن ها بدتر می شود اما حمام منیزیم می تواند در درمان این بیماری پوستی مفید باشد. می توانید چند قاشق غذاخوری نمک یا پولک منیزیم را به وان حمام اضافه کنید. این دارو به شما کمک می کند تا تسکین یابید و از شر برخی از احساسات بد اگزما خلاص شوید. این درمان خانگی برای کودکان نیز مناسب است.

برای کنترل اگزما تغییرات طولانی مدت ایجاد کنید

برای تسکین طولانی مدت باید برخی از تغییرات طولانی مدت را در برنامه زندگی و رژیم خود ایجاد کنید. دفترچه یادداشت کوچکی داشته باشید تا هنگام بدتر شدن شرایط اگزما به شما کمک کند؛ در این شرایط باید محصولاتی که استفاده کرده اید، تاریخ تشدید بیماری و علائم نوظهور را یادداشت کنید تا بتوانید در راستای کنترل و پیشگیری این بیماری قدمی برداشته باشید. همچنین از آلرژن ها و عوامل محرک برای کمک به مبارزه طبیعی با اگزما خودداری کنید.

کنترل اگزما - حساسیت

برای کنترل اگزما لباس هایی را بپوشید که باعث تحریک بیماری نشود

سعی کنید لباس های گشادی بپوشید واز پارچه هایی مانند پشم که سبب خارش می شوند استفاده نکنید. باید لباس هایی با بافت نرم که از ابریشم، پنبه و بامبو تهیه شده اند استفاده کنید. به شوینده ای که برای شستشو استفاده می کنید دقت کنید زیرا اگر کمی از آن بر روی لباس باقی بماند ممکن است اگزما را بدتر کند. از پودر لباسشویی طبیعی استفاده کنید.

همچنین هنگام ورزش، لباس های ورزشی مناسبی بپوشید که برای خنک نگه داشتن پوست شما طراحی شده است. این لباس ها به شما کمک می کنند تا از تعریق بیش از حد که باعث تشدید اگزما می شود، پیشگیری کنید.

برای کنترل اگزما صابون های غیر تحریک کننده را انتخاب کنید

این مورد اگرچه خیلی واضح به نظر می رسد اما بسیاری از ما به اندازه کافی بدان توجه نمی کنیم. مواد تحریک کننده ای مانند شوینده ها، مایعات ظرفشویی، شامپوها، مواد ضدعفونی کننده و هر محصولی که معطر است، ممکن است باعث تحریک پوست شود. در صورت امکان، از مواد تمیز کننده و صابون هایی بر پایه گیاهی استفاده کنید. همچنین از مصرف هر محصولی که شامل لوریل سولفات سدیم و پارابن است خودداری کنید.

این مواد به طور عام در محصولات بهداشتی یافت می شوند که باعث خشکی و تحریک پوست خواهند شد. علاوه بر این، لوریل سولفات سدیم می تواند پروتئین های طبیعی پوست را تجزیه کرده و درنتیجه باعث آسیب پذیری بیشتر آن در برابر برخی از آلاینده های خارجی شود. بسیاری از مطالعات پزشکی نشان داده اند که بین پارابن و سرطان، اختلالات غدد درون ریز و مشکلات باروری ارتباط مستقیمی وجود دارد.

برای کنترل اگزما استرس خود را کنترل کنید

اگزما همراه با سایر مشکلات پوستی از نظر جسمی و روانی با استرس ارتباط تنگاتنگی دارد بنابراین لازم است برای مدیریت استرس خود زمان بگذارید. هر کاری که می تواند شما را آرام کند از جمله:تکنیک های تجسم، مراقبه، هیپنوتیزم درمانی، یوگا، نقاشی یا گوش دادن به موسیقی؛ انجام دهید. همچنین برای خود وقت بگذارید و از ریلکس شدن و  آرامش برخوردار شوید. درحالی که علت دقیق اگزما مشخص نیست اما نشان داده شده است که استرس می تواند علائم اگزما را بدتر کند.

کنترل اگزما - انگشت

برای کنترل اگزما به اندازه حمام بروید

با حمام رفتن مکرر، رطوبت بدن از بین رفته و وضعیت اگزما بدتر می شود. در صورت امکان ،حمام رفتن خود را به 1-2 روز یکبار محدود  کنید. از دوش آب سرد و بخار خودداری کنید و مدت استحمام را به 15-20 دقیقه محدود کنید. از حوله ای خشک و تمیز برای خشک کردن پوست خود استفاده کنید. بلافاصله پس از حمام، از کرم های مرطوب کننده بدون افزودنی و بر پایه روغن گیاهی طبیعی مانند روغن زیتون، روغن نارگیل، کره شی، روغن کرچک و آوودکادو استفاده کنید.

توجه داشته باشید که اگر چه این روغن های گیاهی برای اکثر افراد مبتلا به اگزما مناسب است اما بدن و شرایط هر فرد متفاوت است بنابراین قبل از استفاده کمی از آن را تست کنید و در صورت نبود حساسیت از آن استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. به علاوه، به یادداشته باشید که نباید در وان به مدت طولانی بمانید زیرا آب ممکن است پوست شما را پژمرده کند.

برای کنترل اگزما از پروبیوتیک ها استفاده کنید

پروبیوتیک ها نه تنها برای معده بلکه در بهبود اگزما نیز مفید واقع می شوند بنابراین آن ها را به رژیم روزانه خود اضافه کنید  و همچنین غذاهایی غنی از پروبیوتیک مصرف کنید. علاوه بر این، می توانید از آن ها برای شستن دست و صورت خود به منظور از بین بردن علائم اگزما استفاده کنید. برخی از غذاها و نوشیدنی های رایج که می توانید استفاده کنید شامل:ماست، کفیر، آب و نوشابه می شود.

کنترل اگزما - ساعد

برای کنترل اگزما غذاهایی غنی از ژلاتین مصرف کنید

ژلاتین برای ناخن ها، پوست، مو و روده بسیار مفید است و یکی از بهترین درمان های خانگی برای اگزما محسوب می شود. شما باید از غذاهای غنی از ژلاتین مانند آب عصاره قلم، استخوان پای مرغ و ماهی استفاده کنید. به طور کلی باید به دنبال سالم ترین غذاها و مواد غذایی باشید.

شستشوی ملایم بدن برای کنترل اگزما 

قانون شماره ۱ درمان خانگی اگزما این است که باید از پاک‌کننده مناسب استفاده کنید. یک کلینسر ملایم و بدون صابون احتمال کمتری دارد که سد محافظ پوست شما را از بین ببرد و باعث خشکی شود. اگر عاری از رنگ و عطر نیز باشد، خیلی بهتر است.

استفاده از مرطوب کننده مناسب اگزما برای کنترل اگزما 

آب‌رسانی منظم با پماد یا مرطوب‌کننده، هم خشکی را خود که می‌تواند منجر به خارش شود کاهش می‌دهد و هم یک مانع برای جلوگیری از محرک‌های احتمالی است. به سراغ یک مرطوب‌کننده متراکم بروید و مجددا از هر چیزی که حاوی رنگ یا عطر است دوری کنید. هرچقدر لازم بود این کار را تکرار کنید. به طور کلی مرطوب‌کننده‌ها یک درمان خانگی اگزما با اهمیت زیاد محسوب می‌شوند.

کنترل اگزما - کرم

برای کنترل اگزما حرارت بدن خود را کم کنید

یک دوش داغ یا حمام گرم ممکن است آرام‌بخش به نظر برسد، اما برای اگزما، شرایط را معمولا بدتر می‌کند. دمای بیش از حد آب می‌تواند پوست شما را تحریک کند، بنابراین سعی کنید پوست خود را با آب خنک بشویید.

برای کنترل اگزما بدنتان را نخارانید

خاراندن، پوست خشک و تحریک‌شده را بدتر می‌کند. برای این‌که مجبور نشوید خود را بخارانید، یک اسپری ضد خارش بدون نسخه (OTC) را امتحان کنید. اسپری‌ها را لازم نیست که روی پوست خود بمالید. چون مالیدن پوست ممکن است خارش را تحریک کند.

در شب یک جفت دستکش نخی بپوشید تا هنگام چرت‌زدن به طور تصادفی خود را نخارانید.

برای کنترل اگزما یک حمام بلغور جو دوسر بگیرید

بلغور جو دوسر کلوئیدی حاوی نرم‌کننده‌های طبیعی است که پوست قرمز و ملتهب را آرام کرده و تحریکات ناراحت‌کننده را کاهش می‌دهد. بلغور را پودر کنید و داخل وان بریزید و در آن حمام کنید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه داخل وان بخوابید و سپس آبکشی کرده و از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

کنترل اگزما - حساسیت پوستی

برای کنترل اگزما از سرکه سیب استفاده کنید

تحقیقات در مورد استفاده از سرکه سیب برای اگزما بسیار محدود است؛ اما برخی از کارشناسان می‌گویند که افزودن ۲ فنجان سرکه سیب به وان حاوی آب ولرم می‌تواند به کاهش ناراحتی شما کمک کند و یک درمان خانگی اگزما محسوب شود.

برای کنترل اگزما از دستگاه بخور استفاده کنید

هوای خشک داخل خانه می‌تواند پوست را بیشتر خشک کند، به خصوص در زمستان. اما یک دستگاه بخور می‌تواند به هوا رطوبت اضافه کند و به شما کمک کند احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

نور درمانی برای کنترل اگزما 

در نور درمانی، با دستگاه خاصی پرتو فرابنفش نوع B را به پوست می‌تابانند. هدف از این درمان، کاهش خارش و التهاب، افزایش تولید ویتامین D و تسریع مقابله با باکتری‌ها در پوست است.

داروهای سیستمیک (داروهای سرکوب کننده‌ سیستم ایمنی بدن)

علت اصلی بیماری اگزما هنوز ناشناخته است. اما، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که در این بیماری سیستم ایمنی بدن درگیر می‌شود. در اگزما، سیستم ایمنی بدن بیش از حد واکنش نشان می‌دهد و ملتهب می‌شود.

در نهایت نشانه‌هایی مانند خارش و قرمزی ظاهر می‌شوند و مشکلاتی برای لایه‌ محافظ پوست ایجاد می‌شود. اگر بیماری شما شدید باشد، ممکن است پزشک داروهای سرکوب کننده‌ سیستم ایمنی بدن را برای شما تجویز کند. این داروها سیستم ایمنی بدن را کنترل و سرکوب می‌کنند. به این ترتیب، نشانه‌های اگزمای شدید کاهش می‌یابند.

کنترل اگزما - لب

داروهای بیولوژیک

داروهای بیولوژیک (بیولوژیک‌ها) بخش خاصی از واکنش سیستم ایمنی را که در بروز علائم اگزمای پوستی نقش دارد، هدف می‌گیرند. این داروها در واقع، پروتئین‌هایی مشتق از ژن‌های انسانی هستند که مهندسی ژنتیک شده‌اند. داروهای بیولوژیک به صورت وریدی (از رگ) تزریق می‌شوند تا بخش‌های خاصی از سیستم ایمنی را که عامل التهاب است، هدف بگیرند.

درمان‌های مکمل و جایگزین

براساس مطالعات، انواع خاصی از درمان‌های مکمل و جایگزین ممکن است برای کنترل علائم اگزما مفید باشند. مصرف مکمل‌ها و داروهای موضعی گیاهی مانند روغن نارگیل، مدیتیشن و پس‌ خوراند زیستی (بیوفیدبک ) از این دسته‌اند.

دلایل ابتلا به اگزما

  • آلرژی می‌تواند باعث ایجاد این بیماری شود.
  • حساسیت به موادی از جمله: گرده گل، مواد غذایی، حیوانات خانگی و غیره نیز باعث بیماری اگزما می‌شوند.
  • تماس فیزیکی با مواد شیمیایی، رنگ‌ها و پارچه‌هایی که ممکن است فرد به آن‌ها حساسیت داشته باشد نیز در ایجاد این بیماری دخیل هستند. بثورات جلدی که در نتیجه این بیماری ایجاد می‌شوند، درماتیت نام دارند.

دلایل ابتلا به اگزما

  • عوامل ژنتیکی و ارثی می‌توانند در ایجاد بیماری اگزما نقش داشته باشند.
  • اختلال در عملکرد سیستم ایمنی باعث ایجاد بثورات پوستی به عنوان پاسخ التهابی ناخواسته می‌شود.
  • خشکی پوست در اثر عوامل شیمیایی یا محیطی، حساسیت پوستی را افزایش می‌دهد.

برخی از مواد یا شرایط به نام عوامل محرک می‌توانند باعث تشدید اگزما شوند:

محرک‌هایی وجود دارد که باعث تشدید اگزما می‌شوند، از جمله این مواد: شوینده‌های شیمیایی، گرما، تعریق زیاد، استرس و اضطراب، خشکی پوست، عفونت پوستی، صابون‌ها، کپک‌ها، گرد و غبار و همچنین گرده گل‌ها می‌باشند.

مراجعه به دکتر اگزما باعث می‌شود که به راحتی دلیل ایجاد اگزما مشخص شود و عواملی که باعث حساسیت پوستی در فرد می‌شوند، شناسایی شوند.

کنترل اگزما - آرنج

علائم و نشانه‌های اگزما

درماتیت پوستی معمولا از پوست صورت شروع می‌شود و سپس به دست و پا منتقل می‌شود. افراد نوجوان بثوراتی را در آرنج و زانوی خود مشاهده می‌کنند ولی در بزرگسالان دست و پاها بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

علائم عمومی اگزما

  • خارش در پوست که برای افراد بسیار اذیت‌کننده می‌باشد و باعث ایجاد زخم و عفونت‌های پوستی می‌شود.
  • دانه دانه شدن پوست که ناشی از تاول‌های وزیکولی ایجاد شده است.
  • قرمزی که بر اثر رگ‌های خونی پوست و جریان اضافی خون در پوست ایجاد می‌شود.
  • پوسته پوسته شدن پوست حاوی بثورات
  • ضخیم و خشن شدن قسمت‌هایی از پوست

کنترل اگزما - اگزما

پیشگیری از اگزما

رعایت موارد زیر می‌تواند در جلوگیری از اگزما یا تشدید آن موثر باشد:

  • استفاده از مرطوب‌کننده پوست در طول روز، حتی در صورت نداشتن علائم بیماری، زیرا استفاده از مرطوب‌کننده بعد از استحمام باعث می‌شود که رطوبت پوست شما حفظ شود.
  • استفاده از روغن‌های مناسب و مرطوب‌کننده در آب حمام، برای افرادی که دارای پوست خشک و مستعد اگزما هستند.
  • استفاده از مرطوب کننده‌های مختلف موجود در بازار، با صلاحدید متخصص بیماریهای پوست برای جلوگیری از ایجاد حساسیت پوستی لازم است.
  • استفاده از لباس‌های نخی و پنبه‌ای، استفاده از صابون‌های ضد باکتریایی، استفاده از آب ولرم و دوش کوتاه مدت، ماساژ آرام پوست بدن و استفاده از حوله نرم، پرهیز از خوردن غذاهای آلرژی زا نیز در جلوگیری از حساسیت پوستی موثر است.
  • عدم استفاده مستقیم از حلال‌های ضدعفونی‌کننده، پرهیز از قرار گرفتن مستقیم در برابر گرما، سرما و نور خورشید، استفاده از مرطوب‌کننده در زمستان و تابستان در بهبود بیماری کمک کننده است.
  • استفاده از دستکش یا بانداژ کردن محل زخم و بثورات در افراد مبتلا به حساسیت پوستی برای جلوگیری از خارش پوست، توصیه می‌شود. همچنین کوتاهی ناخن‌ها هم از موارد ضروری به شمار می‌آید.

بیماری اگزما، یک نوع بیماری پوستی شایع در سراسر جهان است که می‌تواند در تمام نواحی پوست بدن ظاهر شود. این بیماری انواع مختلفی دارد که نوع آن بستگی به تماس فیزیکی با مواد آلرژی‌زا یا حساسیت‌های فردی دارد. همه افراد در هر سنی می‌توانند به این بیماری مبتلا شوند، ولی نوع خفیف آن بعد از سال‌ها با درمان‌های صحیح و به موقع ممکن است که از بین برود. بعضی از انواع آن فقط قابل کنترل هستند.

بهترین راه برای درمان درماتیت، تشخیص به موقع آن و آغاز دوره درمان است. پس اگر در بدن خود احساس خارش و سوزش دارید، در اولین فرصت به دکتر متخصص پوست  مراجعه نمایید. به هیچ عنوان، خودسرانه دارو مصرف نکنید، زیرا ممکن است مصرف داروی اشتباه، بثورات پوستی شما را شدید تر کرده و راه درمان را مشکل کند.متخصص پوست با توجه به تجربه خود در این زمینه، نوع درماتیت را تشخیص داده و متناسب با آن، برای شما دارو تجویز می کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید