اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی بسیاری از مردم را معتاد خود کرده و برخی به طور افراطی از آن استفاده می‌کنند. اگر وقت زیادی را برای شبکه های اجتماعی می گذرانید و هدر می دهید حتما این مطلب گروه موفقیت پارس مگ را در خصوص اعتیاد به اینستاگرام بخوانید.

۱۷ علامتی که اعتیاد به اینستاگرام را نشان می‌دهند

اعتیاد به اینستاگرام لزوما مضر نیست، مگر اینکه باعث ایجاد اختلال شدید و بی‌نظمی در کارهای روزمره شود. در اینجا لیستی وجود دارد که نشان می‌دهد شما به این شبکه اجتماعی معتاد هستید یا خیر. اگر پاسخ مثبتی دریافت کردید برای دریافت نکاتی در مورد چگونگی غلبه بر اعتیادتان به بخش بعدی بروید.

به طور کلی، اگر احساس می‌کنید اینستاگرام وظایف یا زندگی روزمره شما را بهم ریخته است، مطمئن شوید که مشکلی پیش آمده است و باید از آن جلوگیری کنید. اگر به عادت‌های استفاده از اینستاگرام به روش اعتیاد آور ادامه دهید ممکن است مشکلات روحی شدید مانند افسردگی یا تنهایی دچار شوید.

مهمترین نکته درباره این رسانه اجتماعی این است که ممکن است باعث شود احساس کنید هیچ چیز ندارید در حالی که همه از زندگی خود لذت می‌برند. هرچند اینطور نیست.

اعتیاد به اینستاگرام

اینستاگرام سکویی است که افراد بندرت بخش‌های غم انگیز زندگی‌شان را به اشتراک می‌گذارند، و بیشتر این جنبه‌ی آفتابی دروغ است. با این حال، این ممکن است باعث شود شما احساس کنید دیگران شادتر از شما هستند.

علائم اعتیاد به اینستاگرام

  • اولین کاری که بعد از بیدار شدن از خواب انجام می‌دهید بررسی اینستاگرام‌تان است.
  • شما باید با تمام آخرین پست‌ها به روز باشید.
  • اگر نیمه شب بیدار شوید، باز هم ممکن است به اینستاگرام سر بزنید تا ببینید چه اتفاقی می‌افتد.
  • عکس‌هایی را که تحت عنوان خاص هستند حذف می‌کنید
  • دوست ندارید دوستانتان به دلیل مهارت ضعیف در فیلتر کردن، شما را در یک عکس نشان کنند.
  • شما قبل از عکس گرفتن برای آن یک عنوان کامل دارید.
  • برای به روزرسانی‌های اینستاگرام بسیار هیجان زده می‌شوید.
  • شما در هشتگ‌ها حرفه‌ای هستید.
  • شما برنامه‌های دارید که با استفاده از آن‌ها قبل از اینکه عکس‌تان را در اینستاگرام پست کنید آن را فیلتر کنید.
  • در اینستاگرام نمی‌توانید انتخاب کنید
  • وقتی در حال بررسی اینستاگرام هستید هیچ چیز نمی‌تواند باعث شود تلفن‌تان را ترک کنید، تلفن‌تان را همه‌جا می‌برید، حتی دستشویی!
  • یک حساب کاربری جعلی در اینستاگرام دارید
  • برای انتخاب یک عکس برای اینستاگرام‌تان حداقل دو ساعت زمان نیاز دارید.
  • شما نمی‌توانید یک عکس سیاه‌وسفید را در کنار یک عکس سیاه‌وسفید دیگر پست کنید.
  • وقتی در اینستاگرام پست می‌گذارید به سرعت دچار آدرنالین لحظه‌ای می‌شوید و پسندیدن‌ها شروع می‌شوند.
  • باید نسبت دنبال کننده به دنبال شونده خوبی داشته باشید.
  • شما حساب کاربری جعلی را برای خود می‌پسندید.

اعتیاد به اینستاگرام

چرا اینستاگرام اینقدر اعتیاد آور است؟

عمل عکس گرفتن

ما فکر می‌کنیم اگر این لحظه را ثبت نکنیم برای همیشه ناپدید می‌شود و این باعث می‌شود مضطرب شویم.

این شبکه تا حدودی به یک شبکه اجتماعی غیر رسمی تبدیل شده است

اینستاگرام یک شبکه اجتماعی است، فقط مربوط به ثبت لحظه نیست، بنابراین انگیزه‌های خاص اکنون خسته شده اند ، به دنبال ارتباط و ترس از دست دادن هستند.

فیلترهای عالی

شما می‌توانید از تصویری که لنگ می‌زند یک عکس عالی بسازید.

دیگر هرگز نمی‌خواهید دوباره از دست بدهید

یکی از بزرگترین دلایل استفاده از اینستاگرام FOMO است. به لحاظ روانشناسی برای اینکه اینستاگرام را باز کنید و پیمایش کنید به نوعی خارش دچار می‌شوید.

اعتیاد به اینستاگرام

اگر همیشه احساس استرس، اضطراب و پریشانی می‌کنید و مرتب در صفحه اینستاگرام‌تان هستید، یا اگر خود را با دیگران مقایسه می‌کنید و در نتیجه احساس بی‌کفایتی می‌کنید، ممکن است به اینستاگرام معتاد باشید.

من در آن وضعیت بوده‌ام و احساس شما را می‌دانم: «من به اندازه کافی خوب نیستم». شما به اندازه کافی خوب هستید، و می‌توانید بر این اعتیاد غلبه کنید زیرا شما بسیار بیشتر از یک عدد در یک سیستم عامل هستید!

اعتیاد به اینستاگرام

غلبه بر اعتیاد به اینستاگرام

تاخیر و زمان‌بندی
شما باید زمانی که در اینستاگرام می‌گذرانید را کاهش دهید، کار بهتری برای انجام دادن پیدا کنید. این رفتاری است که یاد گرفته‌اید پس همچنین می‌توانید آن را از یاد ببرید.

به یاد داشته باشید که زندگی یک رقابت نیست و اینستاگرام نباید در مورد «چه کسی بهترین است» باشد. با زمان‌بندی فعالیت‌هایتان در اینستاگرام می‌توانید زمان آزاد بسیار زیادی به دست آورید. زیرساخت‌هایی هستند که می‌توانند در این مورد به شما کمک کنند.

 ارزش شخصی شما به اعداد موجود در اینستاگرام‌تان بستگی ندارد
شما نباید خودتان را با افراد مشهور در اینستاگرام مقایسه کنید. تعداد دنبال کننده‌ها و تعاملات‌تان شما را مشخص نمی‌کند. شما خیلی بیشتر از این ارزش دارید.

اگر برای کسب‌و‌کار از اینستاگرام استفاده می‌کنید و برای بدست آوردن مشتری بیشتر باید دنبال کنندگان بیشتری بدست بیاورید، می‌توانید این کار را به ابزارهای اتوماسیون اینستاگرام بسپارید، مانند ربات‌های اینستاگرام و پسندیدن-خودکار، نظر دادن-خودکار، دنبال کردن-خودکار و DMها.

این ابزار به صورت خودکار تمام فعالیت‌های اینستاگرامی‌تان را برای شما انجام می‌دهند و اوقات فراغت زیادی را برای‌تان می‌خرند. بنابراین می‌توانید از اینستاگرام فاصله بگیرید و دیگر بهانه‌ای برای انجام کارتان در آن ندارید!

اعتیاد به اینستاگرام

 اعلان‌های اینستاگرام‌تان را خاموش کنید
در ابتدا، هنگامی که اعلان‌های تلفن‌تان را خاموش می‌کنید، احساس خواهید کرد که چیزی را از دست داده‌اید، اما به من اعتماد کنید، آسانتر می‌شود. لازم نیست در مورد هر چیز کوچکی اعلان دریافت کنید.

وقتی می‌بینید هر چند دقیقه یکبار صفحه تلفن‌تان با اعلان‌ها روشن می‌شود، اضطراب و استرس برایتان ایجاد می‌کند. به این صورت بیشتر به تلفن‌تان وابسته خواهید شد.

بنابراین اگر می‌خواهید بر اعتیادتان به اینستاگرام غلبه کنید، فقط اعلان‌تان را خاموش کنید.

شادی را خارج از دنیای رسانه‌های اجتماعی‌تان پیدا کنید 
شما نباید سعی کنید که به دیگران نشان دهید که زندگی دارید (زندگی شاد). در عوض باید آن را زندگی کنید!

زندگی شما باید در مورد شما و احساس شما باشد، نه در مورد اینکه مطمئن شوید دیگران شما را دوست دارند. شما باید خودتان را دوست داشته باشید.

اینکه تمام مدت به تلفن‌تان دسترسی داشته باشید را متوقف کنید
تلفن‌تان را در جایی دور از دسترس قرار دهید. مثلا اتاقی دیگر یا زیر تختتان! فقط آن را جایی خارج از دیدتان قرار دهید، و فراموش کردنش برایتان آسان‌تر خواهد بود.

برنامه‌های رسانه اجتماعی‌تان را محدود کنید
بعنوان مثال اگر از دستگاه iPhone استفاده می‌کنید، می‌توانید از گزینه‌ای به نام screen time (زمان صفحه) در دستگاه‌تان استفاده کنید. با استفاده از این گزینه می‌توانید مدت زمان استفاده از رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام را تعیین کنید.

بعد از این مدت زمان، برنامه خاموش می‌شود و شما هیچ اعلانی دریافت نخواهید کرد و همچنین نمی‌توانید برنامه را باز کنید. اگرچه، می‌توانید وقت اضافی بر روی صفحه دریافت کنید. به عنوان مثال، از برنامه بخواهید 15 دقیقه بیشتر یا فقط امروز اجرا شود.

 این مورد را فقط برای برنامه اینستاگرام خاموش کنید
شما می‌توانید دسترسی به داده‌های تلفن همراه را در هر دستگاهی فقط برای بعضی از برنامه‌ها سفارشی کنید. بنابراین، می‌توانید فقط هنگامی که در حال استفاده از سایر برنامه‌ها هستید اینترنت را برای اینستاگرام خاموش کنید.

اعتیاد به اینستاگرام

۶ اپلیکیشن کاربردی برای ترک اعتیاد به اینستاگرام

اگر شما هم مثل خیلی از افرادی هستید که این روزها سرشان شلوغ است؛ پس حتما نمی‌توانید از صفحه گوشی‌تان دور شوید چون زندگی کاری تماما در اینترنت و اسمارت‌فون‌ها خلاصه شده است.

همه فناوری‌ها از اپ‌ها و ایمیل گرفته تا شبکه‌های اجتماعی با یک اشاره در اختیار ما هستند و دنیای موبایل به‌راحتی حواس ما را از چیزهایی که در اطرافمان می‌گذرد، پرت می‌کند.

شاید کمی عجیب باشد که برای ترک اعتیاد به اسمارت‌فون و اپلیکیشن از خود اپلیکیشن استفاده کرد اما در روزگاری که از اسمارت‌فون‌ها تقریبا برای همه چیز استفاده می‌کنیم؛ پس می‌توان برای خاموش کردن آتش از آتش استفاده کرد.

شش اپلیکیشنی که در زیر مشاهده می‌کنید می‌تواند جلوی استفاده بی‌رویه از اپ‌ها را بگیرد:

 اپ آف‌تایم (Offtime)

این اپ روی هر دو بستر آندروید و iOS وجود دارد. نحوه کار این اپ جدا کردن کاربر از گوشی با بلاک کردن اپ‌هایی است که می‌توانند حواس ما را پرت کنند: فیسبوک و بازی‌ها. این اپ‌ها با فیلتر کردن ارتباطات سعی دارند به افراد معتاد به شبکه‌ها کمک کنند.

یکی از اطلاعاتی که این اپ‌ها مورد بررسی قرار می‌دهند؛ مدت زمان استفاده از اسمارت‌فون است. در این اپ مودهایی مانند کار؛ خانواده و خودم وجود دارد تا این اطمینان به‌وجود بیاید که تمرکز شما به‌راحتی و با کارهایی مربوط به وظایف شما نمی‌شود، از بین نمی‌ر

ود. آنالیز کردن میزان استفاده شما از اسمارت‌فون و اپ‌ها می‌تواند به‌عنوان یک زنگ خطر باشد و کمک کند تا رفتارتان را کنترل کنید.

 Moment

اپ Moment فقط برای iOS نوشته شده و با تحت‌نظر گرفتن میزان استفاده شما از تلفن همراه محدودیت‌های روزانه برایتان وضع می‌کند و اگر از این محدودیت‌ها عبور کنید اپ به شما هشدار می‌دهد.

قابلیت جالب این اپ کلافه کردن شما در هنگام استفاده است. می‌توانید با تغییر در تنظیمات این اپ آن را مجبور کنید که شما را از گوشی فراری دهد. حتما می‌پرسید چگونه؟

اگر بیشتر از زمان تعیین شده از گوشی استفاده کنید اپ Moment با فعال شدن این قابلیت تمام صحفه گوشی را از هشدارها و پیغام‌های مختلف پر می‌کند تا کلافه‌تان کند. اپلیکیشن فوق حتی می‌تواند با تحت‌نظر داشتن میزان استفاده گوشی توسط اعضای یک خانواده برای کل افرادی که در خانه زندگی می‌کنند این قابلیت را داشته باشد.

 BreakFree

این اپ روی هر دو پلتفرم iOS و آندروید در دسترس است و قابلیت‌های آن مشابه خیلی از اپ‌های دیگر است با این تفاوت که اطلاعات را تا جایی‌که برای فهم کاربر ساده و آسان باشد ریز می‌کند.

هم‌چین به کاربر نشان می‌دهد که چندین بارقفل صفحه‌ گوشی را باز کرده و به‌طور کاملا دقیق لاگ‌های استفاده وی در طول روز را ثبت می‌کند. این سیستم بهترین گزینه برای کسانی است که علاقه دارند برای خود هدف‌گذاری کنند و خودشان را به چالش بکشند. از طرفی پایین آوردن میزان اعتیاد نیز می‌تواند اعتیادآور باشد.

اعتیاد به اینستاگرام

 Flipd

اگر احساس می‌کنید برای ترک عادت به روش شدیدتری احتیاج دارید، Flipd همان اپ است. این اپ به شما اجازه می‌دهد تا برای مدت زمان مشخصی گوشی را قفل کنید و یک‌بار که این کار را کردید راه برگشتی وجود ندارد.

حتی ریست کردن گوشی هم مشکلی را حل نمی‌کند و نمی‌تواند اپ را غیرفعال کند. پس راهی برای حقه زدن به این اپ وجود ندارد. اپ Flipd فقط روی پلتفرم آندروید در دسترس است.

 AppDetox

آیا معتاد به بازی‌های موبایل هستید؟ دائم در حال چک حساب توییتر خود هستید؟ اپ AppDetox به شما کمک می‌کند تا همه این مشکلات را تحت کنترل درآورید.

می‌توانید برای هر اپ یک پارامتر خاص تعریف کنید تا در زمان‌های مشخص که مشکلی وجود ندارد به آن اپ دسترسی داشته باشید. هربار که یکی از قوانین‌تان را زیر پا بگذارید؛ این اپ به شما یادآوری می‌کند که گوشی را زمین بگذارید. اپلیکیشن AppDetox روی پلتفرم آندروید در دسترس کاربران است.

 Stay On Task

اپ Stay On Track به شیوه جالب‌تر و هوشمندانه‌تری بهره‌وری شما را بالا می‌برد. این اپ در طول روز و به تناوب در زمان‌های تصادفی از شما درباره این‌که هم‌چنان مشغول انجام وظایف‌تان هستید سئوال می‌کند.

اگر به‌راحتی تمرکزتان را از دست می‌دهید این اپ بهترین راه برای متمرکز کردن فکر و ذهن است. اپ فوق روی بستر آندروید برای دانلود در دسترس است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید