از زمان انتشار ios 16 تا به امروز تعداد بسیار بالایی این نسخه ی جدید را نصب کرده اند. در این مقاله قصد داریم کاربردی ترین قابلیت های ios 16 را برایتان شرح دهیم. مطمعن باشید از نصب آن پشیمان نخواهید شد! تا پایان این مطلب از تکنولوژی پارس مگ همراه ما باشید تا آنچه درباره ی این نسخه جدید لازم است را برایتان بگوییم.

فهرست محتوا نمایش

زمان انتشار iOS 16

گوشی آیفون - قابلیت های ios 16

کنفرانس WWDC 2022 در تاریخ 6 ژوئن (16 خرداد) با سخنرانی روز اول آغاز شد که در طی آن iOS 16 معرفی شد. وقتی اپل نسخه جدید iOS را معرفی می‌کند، معمولا یک نسخه بتا از آن را طی برگزاری WWDC در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد.

همچنین اپل برنامه بتای عمومی نیز برای نرم افزارهای خود دارد که نسخه بتا عمومی معمولا کمی بعد از معرفی در دسترس قرار می‌گیرد. انتظار می‌رفت نسخه نهایی iOS 16 در کنار خانواده آیفون 14 منتشر شود. با این حال خانواده آیفون 14 تاریخ 16 شهریور معرفی شدند و خبری از نسخه جدید iOS نبود. در نهایت چندروز بعد و در تاریخ 21 شهریور سیستم‌عامل iOS16 به بازار عرضه شد.

قابلیت های ios 16

تغییرات حالت Lock Screen در iOS 16

هنگام استفاده از ای او اس ١۶ حالت صفحه قفل یا همان Lock Screen، اولین موردیست که توجه شما را جلب می‌کند. آیفون این بار قابلیت سفارش سازی را به حداکثر خودش رسانده و شما می‌توانید Lock Screen را خودتان طراحی کنید. نسخه iOS ۱۶ به صورت هوشمند عمق تصویر والپیپر را تشخیص می‌دهد و به شما اجازه می‌دهد، محل قرارگیری ساعت را جابه‌جا کنید. برای مثال آن را طوری تنظیم کنید که زیر یا روی عکس بیفتد.

همچنین شما می‌توانید رنگ و بک گراند را مطابق با سلیقه خود عوض کنید یا widgetهای مختلف را به صفحه اضافه نمایید. این ویژگی در ساعت‌های هوشمند اپل نیز وجود دارد و اگر با آن‌ها کار کرده باشید، برایتان آشنا است.

حالت Focus که در نسل قبلی iOS با آن آشنا شدیم نیز پیشرفته‌تر شده و می‌توانید برای هر حالت آن (مثل work یا Personal) یک پس زمینه متفاوت انتخاب کنید تا به این صورت علاوه بر تنوع بیشتر، بهتر متوجه شوید گوشی شما در چه حالتی قرار دارد که در نوع خود جالب و بسیار کاربردیست. ناگفته نماند نوتیفیکیشن‌ها نیز به جای نشان داده شدن در بالای صفحه، به پایین صفحه منتقل شدند.

آی او اس جدید - قابلیت های ios 16

تغییرات iMessage از قابلیت های ios 16

اگر کاربر اپل باشید حتماً با مسنجر محبوب آیفون آشنا هستید که البته برای استفاده از آن باید حتماً شما و مخاطبتان دستگاه اپل داشته باشید. این مسنجر قدرتمند در ای او اس ۱۶ قابلیت ویرایش پیام‌ها بعد از ارسال را به کاربران داده، گرچه یک محدودیت زمانی ۱۵ دقیقه‌ای نیز برای آن در نظر گرفته و بعد از آن دیگر نمی‌توانید ادیتی روی پیام‌ها انجام دهید. همچنین ایموجی‌های جدید و جذابی نیز به کیبورد ای او اس ۱۶ اضافه شده که قطعاً به مکالمه و چت بهتر شما کمک خواهد کرد.

Live Text و Live Photo

اگر از کاربران قدیمی و کنجکاو اپل باشید، احتمالاً با این دو قابلیت تا حدودی آشنایی دارید. Live Text به شما کمک می‌کند که متن روی عکس را کپی و در هر قسمتی که نیاز دارید، ذخیره کنید. در آی او اس ۱۶ این قابلیت پیشرفته‌تر شده و اکنون علاوه بر عکس، متن‌های درون فیلم‌ها را نیز می‌توانید برداشته و کپی کنید.

Live photo پیشرفته یکی از امکانات iOS 16 است که کار را برای مبتدی‌ها راحت ساخته و به کمک آن می‌توانید در تصاویر، سوژه را از پس زمینه جدا کنید. روش کار نیز بسیار ساده است و کافیست دست خود را روی سوژه گذاشته و آن را جدا کنید و مثل یک استیکر آن را در هرجا که خواستید، بکار بگیرید.

کاربردهای ios 16 - قابلیت های ios 16

سرویس های Messages و Mail از قابلیت های ios 16

سرویس Messages از قابلیت ویرایش پیام پ ساز ارسال بهره خواهد برد که جزو کاربردی ترین تغییرهای iOS 16  است. شما می توانید پیام ها را برای همیشه از یک چت حذف کنید و یا یک چت را به عنوان خوانده نشده (unread) علامت گذاری کنید.

Shared With You نیز با یک API جدید آپدیت شده است که به توسعه دهندگجان اجازه می دهد تا از درون اپ های خود به سیستم دسترسی داشته باشند

SharePlay هم با دکمه ویژه سرویس FaceTime آپدیت شده است. این ویژگی جدید به Messages هم خواهد آمد؛ در نتیجه چندیدن عضو یک چت می توانند به صورت همزمان یک ویدئو را تماشا کنند و از طریق پیام متنی با هم گفتگو کنند.

سرویس اصلاح دیکته و املا واژگان هم بهبود یافته است و به کاربران کمک می کند تا راحت تر از قبل پیام های خود را بنویسند. همچنین امکان تعویض ساده بین تایپ لمسی یا صوتی فراهم شده است. علائم نگارشی و ایموئجی های خودکار نیز به این سرویس اضافه شده اند.

در سرویس Mail، کاربران می توانند زودتر از موعد مقرر اقدام به برنامه ریزی برای ارسال ایمیل کنند و یا قبل از این که به مخاطب ارسال شود، آن را لغو کنند. Mail به کاربران کار و یا نکته ای که فراموش کرده اند را هم یادآوری می کند؛ مثلاً اشاره کردن به attachment اما قرار ندادن آن در ایمیل.

آپشن هایی برای دوباره نشان دادن پیام ها در زمانی دیگر به کمک ویژگی Remind later وجود دارد. ویژگی Follow Up هم به صورت خودکار به کاربران یادآوری می کند تا ایمیلی دیگر را برای مخاطبی که به ایمیل اول آن ها پاسخ نداده است، ارسال کنند.

تغییرات Maps از قابلیت های ios 16

در آپدیت ۱۶ آیفون برنامه مسیریابی Maps نیز پیشرفت‌های جالبی کرده که مهم‌ترین آن، اضافه شدن قابلیت توقف چند منطقه‌ایست. این ویژگی به شما اجازه می‌دهد، محل‌های توقف خود در یک مسیر را علامت‌گذاری کنید تا بلافاصله بعد از رسیدن به مقصد اول، بهترین مسیر برای رسیدن به مکان دوم نمایش داده شود. همچنین محیط ۳D نقشه نیز بهبود محسوسی داشته و جزئیات بیشتری در آن قابل مشاهده است.

ios 16 - قابلیت های ios 16

سرویس کیف پول Wallet

سرویس Wallet حالا دارای یک سیستم تشخیص هویت درون برنامه با گواهینامه برای اپ هایی مثل Uber است و تشخیص سن و تاییدیه سایر اطلاعات را اسان تر می کند؛ البته این قابلیت در کشور ایران کاربرد چندانی ندارد.

کلیدهایی هم که در Wallet ذخیره شده اند را می توان با دیگران از طریق اپ های پیام رسانی مثل Messages، ایمیل و واتس اپ به اشتراک گذاشت.

یک سرویس پرداخت قسطی به نام Apple Pay later هم معرفی شده است که به شما اجازه م یدهد هزینه خرید یک ایتم را به چهار قسط تقسیم کنید. این سرویس هیچ کارمزدی و هزینه اضافی ندارد و هرجایی که از apple pay پشتیبانی کند، کاربرد دارد.

پیگیری سفارش هم به Apple pay اضافه شده است تا زمان رسیدن سفارش ها را در اپ کیف پول نشان دهد. میلیون ها فروشگاه از این سرویس استفاده خواهند کرد که اولین این فروشگاه ها، Shopify است.

بهبود Apple News از قابلیت های ios 16

با این که کاربران ایرانی از این بخش اپل زیاد استفاده نمی‌کنند، ولی این قسمت نیز طرفداران خاص خود را دارد. در ورژن iOS16 می‌توانید اخبار مورد علاقه خود را دسته‌بندی کنید. برای مثال اگر عاشق فوتبال و یک تیم به خصوص هستید می‌توانید آن را در تیتر خبرهای خود قرار دارید تا بلافاصله بعد از انتشار مطلبی در این مورد، آن را در بخش اعلان خود مشاهده کنید.

HomeKit

به عنوان جزوی از پروژه HomeKit، اپل قصد دارد ویژگی تازه و کراس پلتفرمی مخصوص خانه هوشمند به نام Matter را نیز معرفی کند. این ویژگی به دستگاه خانه هوشمند بیشتری اجازه می دهد تا با یک دیگر در ارتباط باشندو نیازی به پلتفورم اشتراکی نیست.

اپ Home هم دارای رابط کاربری جدید است. زبانه اصلی اپ شامل بخش هایی به نام Rooms و Favorites است. در همین حال دسته های جدیدی هم برای آب و هوا، امنیت، چراغ و دیگر المان ها به اپ اضافه شده است. طبیعتاً ویجت های لاک اسکرین تازه ای معرفی شده اند که با اپ Home کار می کنند.

Apple Health

اپلیکیشن سلامتی اپل نیز بهبودهایی داشته، گرچه محدودیت‌های زیادی در ایران دارد و نمی‌توانید از آن به طور کامل استفاده کنید. علاوه بر بهبود سرعت و عملکرد، قابلیت reminder نیز به برنامه Health اضافه شده که می‌توانید برای مثال، برنامه خوردن داروهای خود را روی آن تنظیم کنید تا سر ساعت به شما یادآوری کند.

آیفون 14 - قابلیت های ios 16

CarPlay

رابط کاربری مخصوص اتوموبیل اپل به نام CarPlay هم دستخوش تغییرات بزرگی شده است تا سازگاری بیشتری با سخت افزار خودرو داشته باشد. به همین جهت، پشتیبانی از چند صفحه نمایش به ویجت ها اجازه می دهد تا در بخش های بیشتری از قسمت داشبورد پدیدار شوند.

این سازگاری بیشتر به CarPlay اجازه می دهد تا به سایر المان ها مثل کنترل مستقیم رادیو دسترسی داشته باشد. دسترسی به داده های خودرو نیز به CarPlay اجازه می دهد تا اطلاعاتی مثل سرعت، میزان سوخت، دما و دیگر آیتم های تجهیزات را پردازش و بررسی کند. این بدین معنی است که رانندگان می توانند تجربه بسیار بهتری در استفاده از CarPlay داشته باشند و ویجت های مورد علاقه خود را انتخاب کنند و به عنوان مثال با یک نگاه متوجه آب و هوا و یا موسیقی در حال پخش شوند.

Family Sharing از قابلیت های ios 16

یکی از جالب‌ترین تغییرات iOS 16 دسترسی‌ و قابلیت‌های بیشتریست که به “Family Sharing” افزوده شده است.

این ویژگی iOS ۱۶ شما و خانواده‌یتان را قادر می‌سازد تا یک حساب کاربری را به اشتراک بگذارید، به عنوان مثال، عکس‌ها و ویدیوها را مشاهده کنید، یا مثلاً والدین می‌توانند خریدهایی که خردسالان انجام داده‌اند را تأیید کنند. در آی او اس ۱۶ تنظیم محدودیت‌های متناسب با سن کودکان برای والدین ساده‌ترخواهد بود.

امکان اشتراک‌گذاری عکس‌ها و ویدیوها از طریق iCloud به طور گسترده درخواست شده بود و اکنون در ای او اس ۱۶ “iCloud Shared Photo Library” به حداکثر شش نفر اجازه می‌دهد تا یک کتاب‌خانه را به اشتراک بگذارند. همچنین گزینه‌ی جدیدی به دوربین اضافه شده که با فعال کردن آن کاربران می‌توانند محض گرفتن عکس‌ آنها را به کتابخانه مشترک ارسال کنند.

مرورگر سافاری

ویژگی جدید Shared Tab Groups برای شما این امکان را فراهم می کند تا مجموعه ای از وب سایت ها را با دوستان و خانواده به اشتراک بگذارید تا سایر اعضای گروه بتوانند زبانه هایی دیگر به آن اضافه کنند و با آن چه که سایر کاربران مشاهده می کنند را هم ببینند.

Passkeys که کلید های دیجیتالی و منحصر به فرد هستند در سرور اینترنتی ذخیره نخواهند شد و به مرور جای پسوورد را خواهند گرفت. این کدها از طریق iCloud Keychain قابل همگام سازی به سایر دستگاه است و امنیت آن نیز بسیار بالا است و از فیس آیدی و تاچ ایدی برای تشیص هویت استفاده می کند. از اپ ها و وب سایت های مختلف هم پشتیبانی می کند.

ویژگی های جدید ios 16 - قابلیت های ios 16

قابلیت های iOS 16 در بخش امنیتی

قابلیت جدید امنیتی که در زمان انتشار iOS 16 در دسترس کاربران قرار می‌گیرد، ابزار حریم خصوصی جدیدی به نام “Safety Check” است که برای کمک به افرادی که در معرض خطر خشونت یا آزار و اذیت هستند، معرفی شده است.

اپ Fitness از قابلیت های ios 16

این اپ برای کاربران آیفون که اپل واچ نداشته باشند هم در دستر ساست و نسخه ارتقای یافته Fitness به آن ها اجازه می دهد تا همان تجربه اپل واچ را در آیفون داشته باشند. این اپ شامل اهداف حرکتی روزانه و یا کالری سوزانده شده در طول فعالیت است. سنسور های دستگاه هم برای گام شماری، تشخیص مسافت، قدم، پله هایی که بالا رفته اید و یا تمرینی که در اپ های دیگر کرده اید، کاربرد دارند. شما می توانید اطلاعات تمرینی خود را با سایرین هم به اشتراک بگذارید.

صدای فضایی شخصی سازی شده

تجربه کاربران از ویژگی صدای فضایی هم به وسیله سنسور trueDepth دوربین آیفون ارتقا یافته است. با خلق یک پروفایل شخصی برای صدای فضایی، آیفون می تواند تجربه ای مخصوص به شما را فراهم کند.

Focus در iOS 16 از قابلیت های ios 16

قابلیت Focus یکی از بهترین ویژگی‌های iOS 15 بود که از حواس‌پرتی‌های ناخواسته جلوگیری می‌کرد تا بتوانید روی کار خود، چه در محل کار و چه بازی تمرکز کنید. حالا این قابلیت در iOS 16 بهتر از قبل شده است. این قابلیت حالا به صفحه قفل نیز آمده و می‌توانید صفحه قفل سفارشی مرتبط با یک حالت فوکوس خاص انتخاب کنید. به عنوان مثال، می‌توانید یکی را برای محل کار، با والپیپر، ویجت‌ها و سفارشی‌سازی‌های مربوط به کار و یکی دیگر را برای زمانی که در خانه استراحت می‌کنید تنظیم کنید.

علاوه بر این، Focus به برنامه‌های انتخابی نیز وارد می‌شود؛ بنابراین اگر حالت فوکوس کار را انتخاب کرده باشید سافاری، پیام‌ها، ایمیل‌ها و تقویم فقط نوتیفیکیشن‌های مربوط به آن حالت خاص را نشان می‌دهند. می‌توان در قفل صفحه به راحتی با کشیدن صفحه بین حالت‌های فوکوس جابه‌جا شد.

Safety Check از قابلیت های ios 16

اپل روی ایمنی شخصی تمرکز بیشتری کرده و به همین دلیل، iOS 16 از Safety Check بهره می‌برد. این قابلیت به افراد نگران امنیت اجازه می‌دهد تا به راحتی دسترسی به حساب‌ خود در اشتراک‌گذاری موقعیت یا مجوزهای برنامه را لغو کنند. Safety Check می‌تواند تمام مجوزهای حریم خصوصی را ریست کند و از دسترسی به پیام‌ها نیز جلوگیری می‌کند.

برنامه Home app در iOS 16

اپل اشاره کرد که استاندارد جدید Matter را پذیرفته است تا همه وسایل هوشمند مجهز به اینترنت اشیا را راحت‌تر به یکدیگر متصل کند. این موضوع می‌تواند دستگاه‌های بیشتری را با اکوسیستم خانه هوشمند اپل شما سازگار کند و کنترل همه دستگاه‌های خانه هوشمند شما را آسان‌تر از همیشه کند. بر اساس این ویژگی نمای خانه جدید، دسته‌بندی‌های دستگاه‌ها (مانند چراغ‌ها، بلندگوها، تلویزیون‌ها و غیره)، حداکثر چهار دوربین متصل در برگه اصلی Home و بهبودهایی در زیر هود دریافت خواهید کرد.

iOS 16 همچنین نسخه جدیدی از برنامه Home را ارائه می‌کند که رابط کاربری با بخش جدیدی بازسازی شده و به شما امکان می‌دهد یک مرور کلی از برخی از داده‌های کلیدی مانند دما، نور و امنیت داشته باشید در حالی که همه دستگاه‌های متصل را به طور همزمان مشاهده می‌کنید.

اپل - قابلیت های ios 16

پشتیبانی از گیم پد و کنترلرهای Joy-Cons نینتندو سوئیچ

آیفون‌های اپل از بسیاری از کنترلرهای بلوتوثی مخصوص بازی در iOS 16 پشتیبانی می‌کنند. این موضوع شامل کنترلرهای Joy-Cons و Pro Nintendo Switch نیز می‌شود. آیفون‌های دارای iOS 16 را می‌توان با یک Joy-Con چپ یا راست یا به‌ عنوان یک کنترلر به طور همزمان استفاده کرد. این یک تغییر و پیشرفت مناسب نسبت به سازگاری موجود آیفون با کنترلرهای PS5 DualSense و Xbox Series X از زمان عرضه iOS 14.5 در سال گذشته است.

پیگیری سفارشات Apple Pay از قابلیت های ios 16

Apple Pay در iOS 16 اطلاعات جدید پیگیری سفارش را در برنامه Wallet ارائه می‌دهد. این ویژگی ردیابی برای سفارش‌های آنلاینی که کاربران از طریق Apple Pay انجام می‌دهند مفید خواهد بود. این قابلیت همچنین امکان پیگیری تاریخ تحویل احتمالی سفارش را ارائه می‌دهد و زمان تحویل بسته را نیز نشان خواهد داد. این یک ویژگی عالی است که بسیاری از طرفداران اپل به دلیل راحتی آن از آن استقبال خواهند کرد.

بروز‌رسانی تنظیمات ایرپاد

در iOS 16 مدیریت تنظیمات ایرپاد به شکل کلی آسان‌تر از نسخه‌های پیشین است زیرا حالا این حوزه دارای یک بخش اختصاصی است که با اتصال ایرپاد در قسمت تنظیمات ظاهر می‌شود.

استفاده از Face ID در حالت عریض

آیفون‌های دارای iOS 16 اکنون از Face ID در حالت عریض یا Landscape Mode هم پشتیبانی می‌کند، در نتیجه کاربران می‌توانند در حالت افقی هم قفل گوشی خود را باز کنند. البته این ویژگی برای مدل‌های ماقبل آیفون 13 موجود نیست.

رمز عبور وای‌فای

کاربران بسیاری در پلتفرم iOS اغلب با مشکل عدم دسترسی به رمز عبور شبکه وای‌فای خود روبه‌رو می‌شوند اما این مشکل در iOS 16 رفع شده است زیرا اکنون کاربران می‌توانند در تنظیمات وای‌فای رمز عبور شبکه‌ای که به آن متصل هستند را مشاهده کنند.

کپی و حذف اسکرین‌شات‌ها از قابلیت های ios 16

تا پیش از iOS 16 کاربران آیفون پس از ثبت یک اسکرین‌شات می‌توانستند تصویر مذکور را یا در Photos‌، یا به عنوان Quick Note و یا در قالب فایل ذخیره کنند اما حالا گزینه Copy and Delete هم به 3 گزینه پیشین افزوده شده است. با وجود این ویژگی اسکرین‌شات در کلیپ‌بورد ذخیره می‌شود و سپس از گالری دوربین پاک می‌شود. بدین ترتیب گزینه مذکور زمانی کاربرد دارد که کاربر فقط یک بار قصد استفاده از اسکرین‌شات را دارد و نمی‌خواهد تصویر پس از استفاده در گوشی‌اش ذخیره شود.

مشاهده درصد باتری از قابلیت های ios 16

کاربران آیفون با انتشار iOS 16 اکنون می‌توانند درصد باتری را مستقیما از آیکون باتری که در نوار وضعیت قرار گرفته، مشاهده کنند. در نتیجه دیگر نیازی نیست کاربران برای مشاهده وضعیت باتری به «کنترل سنتر» مراجعه کنند. هرچند گفتنی است که فعال‌ یا غیرفعال‌سازی این ویژگی برای تمامی آیفون‌ها در دسترس نیست.

امکانات آیفون - قابلیت های ios 16

یادآوری مصرف دارو

اگر باید هر روز داروهای مشخصی را مصرف کنید، حالا بدون نیاز به دیگر اپلیکیشن‌ها می‌توانید از امکانات iOS 16 برای یادآوری مصرف دارو بهره ببرید. برای این کار راهی Health > Medications شوید و روی گزینه‌ی Add a Medication ضربه بزنید. بعد از مشخص کردن تعداد مرتبه‌ای که باید مصرف کنید و زمان مصرف آن، ظاهر مربوط به این مشخصه را هم می‌توانید شخصی‌سازی کنید تا تشخیص آن راحت‌تر باشد. با این کار هر زمانی که وقت مصرف دارو فرا برسد، یک نوتیفیکیشن دریافت می‌کنید.

تبدیل قیمت ارز با دوربین

سال گذشته iOS 15 با قابلیت Live Text معرفی شد که به زبان ساده با استفاده از آن می‌توانید دوربین گوشی را به سمت یک متن بگیرید و آن متن را کپی کنید. حالا این ویژگی برای تبدیل قیمت ارز هم می‌تواند مورد استفاده بگیرد. به عنوان مثال اگر به یک کشور دیگر رفته‌اید و می‌خواهید ببینید قیمت غذاهای یک رستوران به دلار چقدر می‌شود، دوربین را به سمت قیمت‌ها می‌گیرید و خیلی سریع این تبدیل قیمت را می‌توانید انجام دهید.

پیدا کردن و حذف مخاطبین تکراری

قابلیت پیدا کردن و حذف مخاطبین تکراری هم راهی iOS 16 شده است. برای این کار راهی اپ Contacts شوید و اگر در این بخش مخاطبان تکراری وجود داشته باشد، کافی است روی گزینه‌ی View Duplicates ضربه بزنید و سپس Merge را انتخاب کنید.

برداشتن سوژه از عکس از قابلیت های ios 16

طی روزهای گذشته این قابلیت iOS 16 با استقبال گسترده‌ی کاربران روبرو شده است. به طور کلی در این نسخه، به راحتی می‌توانید سوژه را از تصاویر جدا کنید و بیرون بیاورید. برای این کار کافی است انگشت خود را روی سوژه‌ی عکس نگه دارید و سپس انگشت را به سمت بیرون کادر عکس بکشید. با برداشتن انگشت، با گزینه‌های Copy و Share روبرو می‌شوید و می‌توانید به راحتی سوژه‌ی عکس را با دیگران به اشتراک بگذارید.

شاید در ابتدا برای بهره‌گیری از این مشخصه با کمی مشکل روبرو شوید ولی خیلی زود می‌توانید طرز استفاده از این مشخصه را یاد بگیرید. حتی برای ویدیو‌ها هم امکان استفاده از این قابلیت وجود دارد و فقط کافی است پخش ویدیو را متوقف کنید و سوژه‌ی صحنه‌ی موردنظر را بیرون بیاورید.

آیفون جدید - قابلیت های ios 16

ios 16 روی کدام گوشی ها نصب می شود ؟

گوشی هایی که iOS 16 را دریافت نمیکنند
iPhon 6s iPhon 6s Plus
iPhon 7 iPhon 7 plus
iPhon SE (1st generation)

لیست گوشی هایی که iOS 16 را دریافت می کنند در جدول زیر آمده است:

گوشی هایی که iOS 16 را دریافت میکنند
آیفون ۱۴ آیفون ۱۴ پرو
گوشی آیفون ۱۴ پرو مکس ایفون ۱۴ پلاس
ایفون ۱۳ مینی ایفون ١٣
ایفون ۱۳ پرو مکس ایفون ۱۳ پرو
iPhone 12 mini گوشی آیفون ۱۲
iPhone 12 Promax iPhone 12 Pro
iPhone 11 Pro ایفون ۱۱
iPhone X iPhone 11 Promax
iPhone XS Max iPhone XS
iPhone SE 2022 iPhone XR
 ۲۰۲۰ ایفون se iPhone 8
iPhone 8 Plus

جالب‌ترین امکانات iOS 16

به iOS 16 ویژگی های جالبی اضافه شده که در ادامه به بارزترین آن‌ها نیم‌نگاهی خواهیم داشت:

• در بخش Weather یا همان آب و هوا، جزئیات بیشتری نسبت به قبل نمایش داده می‌شود و کافیست روی آن ضربه بزنید.

• قابلیت Pin کردن پیج‌های مهم در مرورگر Safari اضافه شده است.
• برای دسترسی بهتر و سریع‌تر به بخش Note، می‌توانید در قسمت control center گزینه Quick note را روشن کنید.
• حالت تبدیل صدای صوتی به متن بهبود پیدا کرده است و کافیست آیکون میکروفون که روی کیبورد قرار دارد را فشار دهید.
• اضافه شدن قابلیت تشخیص دریا (door detection) برای افراد معلول
• اضافه شدن یک صدای فارسی زبان به اسم “داریوش” به Voice Over که برای افراد نابینا بسیار کاربردیست و می‌تواند پیام‌ها و نوتیفیکیشن‌ها را به صورت فارسی برای آن‌ها بخواند. در واقع امسال iOS 16 مشخصات جالبی نیز برای ایرانی زبانان ارائه داده و با این کر سعی کرده کاربران ایرانی خود را راضی نگه دارد.

آیفون - قابلیت های ios 16

چگونه گوشی اپل خود را به IOS 16 آپدیت کنیم؟

همانطور کع انتظار می‌رفت سیستم‌عامل جدید iOS تقریبا همراه با آخرین گوشی اپل iPhone 14 منتشر شد اما این سوال در ذهن کسانی که از گوشی‌های قدیمی تر اپل استفاده می‌کنند پیش می‌آید که چگونه می‌توانند سیستم عامل گوشی اپل خود را بهiOS 16 آپدیت کنند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم سه را پیش روی شما قرار دارد

راه اول: شما باید تنظیمات گوشی خود را روی “automatic updates” یا همان آپدیت خودکار قرار بدهید تا با داشتن اینترنت قابل قبول و فضای کافی آپدیت خودکار iOS16 برای گوشی شما اتفاق بیفتد.

راه دوم: راه بعدی که می‌توانید از آن برای آپدیت iOS 16 استفاده کنید به شکل دستی است. برای این کار باید وارد مسیر Settings > General > Software Update در گوشی خود شوید اگر گوشی شما در فهرست گوشی‌هایی که آپدیت IOS 16 را دریافت می‌کنند وجود داشته باشد گزینه‌ای تحت عنوان  “Upgrade to iOS 16” مشاهده خواهید کرد که با لمس آن گوشی شما شروع به آپدیت شدن می‌کند.

راه سوم: استفاده از iTunes است. iTunes برنامه‌ای بین اپل و کاربرانش است که امکان دسترسی به فایل‌های مختلف ارائه شده از سمت شرکت را در اختیار کاربران خودش قرار می‌دهد.

قابلیت های جدید، اما بی‌ کاربرد iOS16 برای ساکنین ایران

علاوه بر ویژگی‌های گفته شده، قابلیت‌های دیگری نیز به iOS اضافه شده که متاسفانه در کشور ما کاربرد ندارند و بد نیست اشاره‌ای به آن‌ها داشته باشیم:
• اضافه شدن قابلیت Pay Later به Apple Pay که با استفاده از اپل کارت می‌توانید هرچیزی که نیاز دارید را با اقساط ۶ماهه خریداری کنید.
• پشتیبانی قابلیت Flyover از چند شهر جدید که به صورت ۳D یک نمای زیبا از شهر را به شما نشان می‌دهد. البته این قابلیت جدید Maps تنها برای چند شهر در دسترس است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید