تفاوت vps با vpn چیست؟ کدام برای استفاده روزانه بهتر است؟ کدام برای ترید کردن بهتر است؟ امنیت و سرعت کدام بیشتر است؟ اگر دنبال جواب این سوالات هستید، تا پایان متن همراه شوید.

تفاوت vps با vpn

Vps و vpn دو واژه ای که از نظر نوشتار و تلفظ بسیار شبیه به یکدیگر هستند، اما از نظر کاربرد و عملکرد کاملا متفاوت! وی پی اس همانند یک کامپیوتر است که کیس آن در مکانی با زیر ساخت های استاندارد و قدرتمند قرار گرفته، در حالی که مانیتور، کیبورد و موس آن روی میز در منزل شما می باشد و آن را از راه دور مدیریت می کنید.

در طرف دیگر وی پی ان ابزاریست که توسط آن شما با یک آی پی یا همان آدرس اینترنتی متفاوتی با آدرس خودتان به اینترنت متصل می شوید.اتصال به وی پی ان همانند تغییر پلاک خودرو و تردد در شهر می باشد.در ادامه به بررسی تفاوت های این دو مورد می پردازیم و هر کدام را به طور کاربردی و مفید بررسی خواهیم کرد.

VPS یا وی پی اس چیست؟

Vps که از ترکیب 3 کلمه ی Virtual Private Server تشکیل شده است، در کلمه به معنای سرور مجازی شخصی است. این کامپیوتر مجازی همانند کامپیوتر خانگی شما، از بخش های مختلفی مثل رم، هارد، پردازنده و… تشکیل شده است که قدرت خود را از یک کامپیوتر بزرگ تر یا همان سرور دریافت می کند و در اختیار شما قرار می گذارد.

این سرور ها در یک ساختمان با نام دیتا سنتر یا مرکز داده، که تمام استاندارد های نگه داری در آن رعایت می شود قرار گرفته اند و با استفاده از نرم افزار های مجازی ساز، منابع سخت افزاری آن بین چند کاربر VPS تقسیم می شود یعنی برای مثال به شما 2 گیگ رم بیشتر اختصاص نمی دهد و 10 گیگ هم فضای هارد برای شما اختصاص می دهد.

مثالی ساده از عملکرد و ساختار وی پی اس ها

با یک مثال ساده به توضیح این مورد می پردازیم تا در درک تفاوت بین وی پی اس و پی ان راحت تر باشیم؛یک خانه ی تک واحدی و حیاط دار را در نظر بگیرید که تنها یک خانواده در آن زندگی می کند.

حالا همین خانه توسط یک مهندس ساخت و ساز به یک آپارتمان با 8 واحد تبدیل می شود، در این صورت از ظرفیت یک زمین به منظور ساخت واحد برای 8 خانواده استفاده می شود. وی پی اس ها نیز به همین شکل هستند که در جایگاه واحد های جدید عمل می کنند، همچنین ملک و مهندس ساخت و ساز به ترتیب در نقش سرور و نرم افزار های مجازی ساز عمل خواهند کرد.

  • خانه تک واحدی = در نقش سرور
  •  واحد های خانه نو ساز = vps
  • مهندس ساخت ساز = نرم افزار های مجازی ساز

در بحث وی پی اس نیز به همین شکل است به طوری که شما از شرکت ارائه دهنده، مشخصات سخت افزاری vps خود را درخواست می کنید و در اختیار شما قرار می گیرد. به زبانی ساده تر شما درخواست یک کامپیوتر با مشخصات سخت افزاری مورد نظر را در کشوری که دوست دارید می دهید و شرکت ارائه دهنده آن را در اختیار شما قرار خواهد داد.

مزایای استفاده از VPS چیست؟

با خرید وی پی اس، یک سیستم عامل که معمولا لینوکس و ویندوزی است با مشخصات سخت افزاری انتخاب شده مثل:رم،هارد، سی پی یو و … در اختیار شما قرار می گیرد، که با وارد کردن مشخصاتی مثل آدرس سرور و کلمه عبوری که از شرکت ارائه دهنده دریافت کردید، وارد محیط VPS می شوید که تصویر زیر نشانگر ورود و صفحه ای که مشاهده خواهید کرد می باشد. شما می توانید هم از طریق کامپیوتر یا لپ تاپ و هم با تلفن همراه هوشمند ( اندروید یا ios ) یا تبلت به این وی پی اس ها متصل شوید و در هر لحظه از امکانات آن استفاده کنید.

نحوه اتصال به سرور مجازی

از مزایای مهم استفاده از وی پی اس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. در اختیار داشتن یک IP اختصاصی از کشور و منطقه مورد نظر
  2. امکان اتصال با تلفن همراه هوشمند و تبلت
  3. دسترسی ادمین و روت در سیستم عامل ویندوز و لینوکس
  4. نصب نرم افزار های دلخواه بر روی آن
  5. قابلیت ارتقای منابع سخت افزاری
  6. پشتیبانی 24 ساعته
  7. میزبانی از چندین وب سایت
  8. سرعت و کیفیت بالاتر به نسبت هاست های اشتراکی

در بحث تفاوت vps با vpn در این قسمت باید به این نکته توجه کرد که شما یک سیستم عامل در اختیار خواهید داشت که علاوه بر داشتن یک آی پی جدا گانه و اختصاصی می توانید بسته به موقعیت VPS خریداری شده، تک قابلیت وی پی ان را نیز در اختیار داشته باشید.

VPN چیست؟

VPN یا همان Virtual Private Network، یک شبکه ی خصوصی و ایمن برای اتصال به اینترنت و وب گردی برای کاربران فراهم می کند که اطلاعات ارسالی و دریافتی را با استفاده از پروتکل های خاصی، رمز گذاری خواهد کرد.با یک مثال به بررسی این مورد نیز می پردازیم، فرض کنید شما یک شرکت تولید کننده ی قفل های امنیتی هستید.

برای اینکه این محصول به راحتی باز نشود و هر کسی نتواند به محیطی که از این قفل ها برای محافظت از آن استفاده شده وارد شود، یک استاندارد خاص را در تولید قفل ها پیاده سازی می کنید.وی پی ان ها نیز به همین شکل عمل می کنند، یعنی داده های شما قبل از ورود به اینترنت رمز گذاری می شود و سپس وارد محیط وب خواهد شد.همچنین از آن برای اتصال از راه دور به شبکه های داخلی نیز استفاده می شود که موضوع آن از این بحث خارج است.

مزایای استفاده از vpn

  • تغییر آی پی و نمایش محتوای مسدود شده ( برای مثال وبسایت Netflix جهت تماشای فیلم در کشور خاصی محدود شده است، با استفاده از وی پی ان می توان از امکانات آن استفاده کرد.
  • حفظ امنیت اطلاعات ارسالی در محیط اینترنت با رمز گذاری های خاص
  • زمانی که به یک مودم و شبکه اینترنت غیر مطمئن، مثل رستوران ها، فرودگاه، کافه و … متصل شده اید و از امنیت آن شبکه اطلاعی ندارید، با کمک وی پی ان ها می توانید از ایمن بودن اتصال خود مطمئن شوید.

وی پی اس - تفاوت vps با vpn

معایب و خطرات Vpn چیست؟

باتوجه به لایه امنیتی که وی پی ان به اتصال دستگاه شما در اینترنت اضافه می کند، کاهش سرعت اینترنت امری طبیعی می باشد.بنا بر این اگر اینترنت شما کمی دچار کندی و اشکال باشد، با استفاده از vpn ها، وب گردی و فعالیت در اینترنت به امری اذیت کننده تبدیل خواهد شد.

امکان ورود تروجان ها و یا key logger به سیستم عامل شما

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که عملکرد این دو مورد چه گونه است؟ به طور خلاصه تروجان ها و یا key logger ها اطلاعات مربوط به فعالیت های شما در اینترنت از جمله نام کاربری و کلمه های عبورتان را در سرور های خود ذخیره کرده و احتمال افشا شدن آن ها و سو استفاده در این مورد بسیار بالا می باشد.پروکسی ها نیز به علت رمز نگاری و رمز گشایی محتویات هر بسته عملکرد کند و نا مطمئنی دارند.

از دیگر خطرات استفاده از vpn ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان قطع و وصل شدن و عدم عملکرد صحیح
  • مسدود بودن لیستی از آی پی وی پی ان ها برای سایت های خاص
  • مصرف بالای باتری برای تلفن های همراه

پس تفاوت vps با vpn در چیست؟

وی پی اس، سرویسی است که به شما امکانات متعددی از جمله میزبانی یک یا چندین وبسایت، نصب نرم افزار های مورد نیاز، در اختیار داشتن یک سیستم عامل ویندوزی یا لینوکسی، با دسترسی کامل و ادمین و یک آی پی ثابت، در موقعیت جغرافیایی داخل و خارج از ایران می دهد. در حالیکه vpn ابزاریست که صرفا کاربر با دانلود و نصب آن بر روی موبایل یا کامپیوتر شخصی فقط به شما امکان وب گردی در محیطی امن ( در موارد خاص) را می دهد.وی پی ان - تفاوت vps با vpn

چگونه یک وی پی اس داشته باشیم؟

شتابان هاست با داشتن سرور های قدرتمند از دیتاسنترهای OVH فرانسه و Hetzner آلمان این امکان را در اختیار شما قرار داده است که با توجه به نیازتان سرور مجازی مورد نظرتان را تهیه نمایید.

انواع پلن های موجود در شتابان هاست به صورت زیر می باشد:

۱- سرورمجازی ترید و بایننس

۲- سرور های مجازی SSD NVMe آلمان.

۳- سرور های مجازی ابری شتابان هاست و آموزش مدیریت سرور های ابری.

۴- سرور مجازی SSD ایران

۵- سرور های مجازی اروپا با هارد ساتا. (فروش این سرویس متوقف شده است) 

۶- سرور های مجازی حجیم شتابان هاست. (فروش این سرویس متوقف شده است)

جمع بندی

تفاوت vps با vpn از نظر کاربرد و عملکرد بسیار زیاد است، با این حال با توجه به سوالاتی که برای کاربران گرامی در این حوزه مطرح شده است، قصد داشتیم تا در وبلاگ پارس پک، به بررسی تفاوت ها و ویژگی های هر کدام به طور مختصر و مفید بپردازیم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید