سئو یکی از زیرمجموعه های دیجیتال مارکتینگ می باشد. سئو میتواند به شما کمک کند تا افزایش بازدید از سایت را داشته باشید. این کار ، کار متخصص سئو می باشد. در واقع هر چقدر در سئو ماهر تر باشید می توانید درآمد بیشتری از دیجیتال مارکتینگ کسب نمایید.

متخصص سئو

سئو چیست؟

به طور خلاصه اگر بخواهیم سئو را تعریف کنیم میتوان گفت : ” سئو (search engine optimization) تمام اموری و فعالیت هایی است که باعث می شود رتبه ی وب سایت شما در موتور های جست و جو ارتقا پیدا کند و وب سایت شما محبوب تر شود”.

در این سلسله مقاله سعی می کنیم تمام اموری که باعث می شود شما به یک ” متخصص سئو” تبدیل شوید را مو به مو  توضیح دهیم.

فرا گرفتن علم سئو حاوی سه سطح است:

سئوی مقدماتی : شناخت تگ های عنوان
سئوی متوسط : شناخت قوانین و استاندارد ها
سئوی پیشرفته : درک حداقل ۳۵% از الگوریتم های گوگل

اگر شما در علم سئو تازه  وارد هستید ، احتمالا سوالاتی از  این قبیل برایتان پیش آمده است :

  • زمان:  یادگرفتن سئو چه مدتی طول می کشد ؟
  • تراکم منابع :  منابع و اطلاعات زیادی در اینترنت موجود است، از کجا شروع به یاد گرفتن سئو کنم؟
  • اطلاعات متضاد: اگر به دو نظر متفاوت رسیدم ، به کدام یک اعتماد کنم؟
  • ترس از مباحث فنی و تخصصی: حتما باید در علوم رایانه متخصص باشم تا موفق شوم؟
  • روش سئو : کلاه سیاه؟ کلاه سفید؟ خاکستری؟ یا همه ی آن ها؟
  • تحصیلات: آیا برای آنکه یک کارشناس سئو شوم، نیاز به تحصیلات رسمی دارم؟
  • هزینه ی آموزش: آیا مجبور به خرید دوره ها ی مجازی و پرداخت صد ها  هزار تومان هستم؟

سئو وبسایت

متخصص سئو کیست؟

کارشناس سئو یا متخصص سئو به شخصی گفته می‌شود که وب سایت‌ها را به جهت بهبود رتبه و دریافت ترافیک ارگانیک در نتایج موتورهای جستجو، بهینه می‌کند. به عبارت دیگر یک متخصص سئو به فردی گفته می‌شود که می‌داند چگونه از موتورهای جستجو ترافیک بیشتری برای وب سایت خود دریافت کند.

چگونه به یک متخصص سئو حرفه ای تبدیل شویم؟

سئو مجموعه‌ای از فرآیندهای داخلی و خارجی برای بهینه سازی وب‌سایت است که برای یادگیری آن بایستی بصورت مستمر مطالب و تکنیک‌های جدید را مطالعه و آزمایش کنیم.

اما سوال اینجاست که چگونه کارشناس سئو شویم ؟ متداول‌‌‌ترین روش‌‌‌‌هایی که می‌‌توانند به شما در کسب مهارت‌‌های سئو کمک کنند عبارتند از:

    • گذراندن یک دوره جامع سئو
    • پیاده‌‌‌سازی تکنیک‌‌‌‌‌های سئو بر روی یک سایت شخصی
    • کارآموزی در یک آژانس بازاریابی
    • دریافت گواهینامه SEO از وب سایت‌‌های معتبر

وب سایت

منظور ما دقیقاً از متخصص سئو چی کسی است؟

سئو کار یا Seo Expert فردی است که به‌صورت متناوب در افزایش دانش و تحقیقات سئو و بهینه‌سازی سایت در حال تلاش و یادگیری است و البته دانش کسب کرده خود را با پیاده‌سازی و کسب تجربه همراه کرده و در نهایت از آن به عنوان یک فرد آگاه در سئو و یا متخصص نام برده می‌شود.

متخصص سئو به‌اصطلاح نسبی است. شاید شما خود را یک سئو کار حرفه‌ای و کار کشته بدانید ولی قطعاً همیشه دست بالای دست بسیار است و احتمالاً آقای Rand Fishkin بنیان‌گذار سایت moz دانشش از شما بیشتر است. (البته این صرفاً یک مثال بود)

پس هدف اصلی شما نباید تبدیل‌شدن به یک متخصص سئو باشد شما باید همواره دانش و اطلاعات خود را سئو آن‌قدر بالا ببرید که بتوانید از آن بهره‌برداری مثبتی داشته باشید و سایت شما با بهبود رتبه و رنک همراه باشد.

سئو مخفف چیست؟

کلمه‌ی SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization است که می‌توان آن را به بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو ترجمه کرد. البته خود سئو هم در فارسی بسیار رایج شده و حتی گاهی ترکیب‌های اضافی و توصیفی و عبارات فعلی (مانند بهبود سئو، سئو کردن، سئو سازی) را نیز با آن می‌سازند و به‌کار می‌برند.

هدف روش های سئو این است که هنگام جستجوی کاربران در گوگل و سایر موتورهای جستجو، این موتورها رتبه‌ی بهتری را به مقاله‌ها و محتوای یک سایت اختصاص دهند.

سئو

۸ قدم برای تبدیل‌شدن به یک متخصص سئو

  • یادگیری اینکه چطور موتورهای جستجو کار می‌کنند
  • آشنایی با ۳ کلید اصلی کسب رتبه در سئو
  • تخصص و مهارت در ۴ بخش اصلی سئو
  • شروع و راه‌اندازی یک وب‌سایت
  • انتخاب یک گوشه‌ای بازار
  • ایجاد یک سیستم و تفویض اختیار
  • عدم توقف در یادگیری و افزایش دانش
  • داشتن صبر

موتورهای جستجوگر چگونه کار می‌کنند

گوگل در دیتابیس خود چندین میلیارد صفحه ایندکس شده دارد که جمع‌آوری این اطلاعات به‌صورت کاملاً اتوماتیک و توسط خزنده‌ها و یا اصطلاحاً crawl ها انجام می‌شود. همچنین اگر علاقه دارید می توانید مقاله چگونه شغل مناسب پیدا کنیم را مشاهده نمایید.

بهینه سازی سایت

زمانی که شما یک کلمه‌ای را درون گوگل جستجو می‌کنید در بین تمامی صفحات موجود در دیتابیس گوگل در کسری از ثانیه جستجوهایی تودرتو و پیشرفته‌ای انجام می‌شود که در نهایت مرتبط‌ترین نتایج با خواسته‌تان به شما نشان داده شود.

به دلیل اینکه هزاران و شاید میلیون‌ها صفحه مشابه با خواسته شما در دیتابیس گوگل ایندکس شده باشد گوگل از صدها فاکتور و الگوریتم‌های پیچیده برای تصمیم‌گیری و چیدمان وب‌سایت‌ها در نمایش نتایج یا SERP خود استفاده می‌کند که کسی از تمام آن‌ها اطلاعی ندارد ولی ما چندین مورد آن را می‌دانیم.

5 فاکتور کلیدی برای رتبه دهی وب‌سایت‌ها

بسیاری از سایت‌ها برای سئو سایت خود از روش‌های متنوعی استفاده می‌کنند که شاید چندان تأثیری هم در بهبود رتبه سایت نداشته باشند. قبل از اینکه به سراغ مباحثی چون افزایش سرعت سایت و یا سئو تایتل و … برود توصیه می‌کنم حتماً اول این ۳ عامل کلیدی را یاد بگیرید.

موتور های جستجو

مرتبط بودن

این چیزی است که باید صفحه شما کاملاً مرتبط با خواسته جستجو کنندگان باشد.

به‌طور مثال زمانی که یک فرد عبارت “سئو چیست” را جستجو می‌کند گوگل صفحه‌ای مثل خرید بک لینک را قطعاً به آن کاربر نشان نخواهد داد.

البته Relevancy چیزی بیشتر از این مورد است. صفحه مربوط به سایت شما از نظر محتوا هم باید دقیقاً چیزی باشد که کاربر به دنبال آن است. به‌طور مثال وقتی کاربر کلمه‌ای سئو چیست را جستجو می‌کند به دنبال آموزش و یادگیری است اگر در این شرایط شما یک محصول مرتبط به آموزش سئو به آن معرفی کنید قطعاً در نمایش نتایج یا دیده نخواهید شد و یا در رتبه‌های بسیار پایینی قرار خواهید گرفت.

اعتبار

به‌طور عمده دلیل اصلی افزایش اعتبار یا Authority فقط بک لینک می‌باشد.

بک لینک به‌عنوان یک عامل برای رأی دادن به سایت و صفحات وب‌سایت شماست که ارزش بالایی نزد گوگل دارد.

داشتن بک لینک‌های قدرتمند باعث افزایش رتبه سایت و اعتبار شما شده و در نتیجه به‌طور بسیار جدی تأثیر مثبتی در سئو سایت شما خواهد داشت.

بک لینک‌های سایت شما باید دارای دو معیار مهم زیر باشند:

وب‌سایت‌هایی که از آن‌ها برای خودتان لینک می‌سازید و یا به هر دلیلی مدیر آن سایت‌ها به شما لینک می‌دهند خودشان باید دارای اعتبار قابل قبولی باشند.

در سایت moz متریک‌های Domain Authority و Page Authority و در سایت Ahrefs با دو معیار Domain Rating و URL Rating می‌توانید این سایت‌ها را از نظر اعتبار بررسی نمایید. هر چه این اعداد بیشتر باشند یعنی سایت مبدأ دارای لینک‌های ارزشمندتری بوده و خیلی سریع‌تر هم می‌تواند رتبه سایت شما را بهبود بخشد.

موتور های جستجو گوگل

ارتباط

سایت و صفحاتی وب‌سایت‌های که به مطلب شما لینک می‌دهند خیلی مهم است که در راستای محتوای شما باشند.

به‌طور مثال اگر بخواهیم برای کلمه دوره جامع سئو از سایتی بک لینک بگیریم بسیار بهتر است که سایت و یا صفحه مبدأ درباره سئو و مباحث مرتبط با آن محتوا تولید کرده باشد به نسبت سایتی که ممکن است هیچ ارتباطی با سئو نداشته و مثلاً راجب ورزش است.

عمق محتوا

گوگل تلاش بسیار زیادی می‌کند تا نتیجه مرتبط‌تری با خواسته کاربر به آن نشان دهد.

محتوای و صفحات سایت شما علاوه بر Search Intent یا همان Relevancy که قبل‌تر توضیح دادیم باید نیاز کاربر را به طور کامل تحت شعاع قرار دهد به‌طوری که هر سؤالی در ذهن کاربر جوابش در صفحه سایت شما وجود داشته باشد.

شما برای پیدا کردن عمق محتوا و نیازهای مخاطبان باید ۱۰ نتیجه صفحه اول گوگل را به دقت بررسی کنید و ببینید که آن‌ها درباره چه موضوعاتی صحبت کرده سپس شما علاوه بر پوشش دادن آن مطالب با استفاده از قانون ۱۰X یعنی با ۱۰ برابر بهتر نوشتن محتوا و طراحی صفحه رتبه اول را مال خودتان کنید.

قدرت یا Authority

منظور از قدرت، میزان اعتماد گوگل به محتوای یک وب‌سایت است.

معمولا قدرت یک دامنه در درجه اول، بر اساس تعداد پیوندهایی است که به آن دامنه داده می‌‌‌شود. هر چه صفحات سایت دارای پیوندهای بیشتری باشند اعتبار آن‌ها از نگاه گوگل بیشتر است.

پیاده‌‌‌سازی تکنیک‌‌‌‌‌های سئو بر روی یک سایت شخصی

خب، پیشنهاد می‌‌‌‌کنیم برای شروع کار یک وب سایت راه‌‌‌اندازی کرده و از آن برای آزمایشات خود استفاده کنید. این کار می‌‌تواند علاوه بر افزایش سرعت، در یادگیری مفاهیم جدید از استرس شما برای دریافت نتایج معکوس J  نیز، کم کند!

از مزایای دیگر آن می‌توان به :

دسترسی کامل به تمامی بخش‌‌های سایت برای ایجاد تغییرات دلخواه، آشنایی با کدهای HTML و بازاریابی محتوا اشاره کرد.

به عبارت دیگر داشتن یک وب سایت شخصی، به علت ایجاد چالش‌‌های مختلف می‌‌‌تواند به شما در این زمینه بسیار کمک کند.

وبسایت

کارآموزی در یک آژانس بازاریابی

کار در آژانس‌‌های دیجیتال مارکتینگ، می‌تواند سرعت رشد شما را بالا برده و به شما کمک کند تا به یک متخصص سئو تبدیل شوید. علت این امر حضور افرادی است که SEO را به خوبی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شناسند و می‌توانند در کم‌ترین زمان به سوالات شما پاسخ دهند. همچنین اگر علاقه دارید می توانید مقاله موفقیت حتمی در کسب و کار خانگی را مشاهده نمایید.

آزمایش و یادگیری 

گوگل دائما در حال به روزرسانی و تغییر الگوریتم‌‌های خود است. طبق گفته‌های کارشناسان گوگل، به طور میانگین، سالانه نزدیک به ۳۰۰۰ تغییر در الگوریتم‌های گوگل انجام می‌‌‌شود. بنابراین شما باید به طور مداوم فاکتورهای مختلف را بررسی و آزمایش کنید.

  • قرار دادن کلمات کلیدی در تگ‌‌‌های عنوان (بهینه‌‌‌سازی کلیدواژه ها)
  • تغییر در نحوه نوشتن عناوین (بهینه سازی نرخ کلیک یا CTR)
  • تغییر قالب‌‌های محتوا (آزمایش رفتار کاربران)
  • طول محتوا ( با دریافت بک لینک در سئو )
  • لینک‌‌سازی داخلی ( نرخ پرش و نرخ خروج کاربران)
  • لینک‌‌سازی خارجی (تاثیر در رتبه‌بندی)

برای کسب اطلاعات در حوزه ی نرخ پرش چیست به شما پیشنهاد می شود مقاله اختصاصی ما را مطالعه نمایید.

ویژگی های متخصص سئو

در واقع سئو چیزی فراتر از درج کلیدواژه ها در متن و بهینه سازی متاتگ ها است. در حقیقت بهترین کارشناسان سئو، افرادی هستند که معمولا در زمینه‌‌‌‌‌های مختلف بازاریابی دارای مهارت هستند. به عنوان مثال فردی که با ابزارها و پلتفرم‌‌‌‌‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ آشنایی دارد مطمئنا از پتانسیل بالاتری برای تبدیل شدن به یک متخصص سئو برخوردار است.

همچنین یک کارشناس یا متخصص سئو همیشه باید با توجه به اپدیت های سال جدید، یک چک لیست سئویی از اقداماتی که برای سئو انجام می دهد، داشته باشد. برای مثال چک لیست سئو ۲۰۲۱ حتما با موارد چک لیست در سال های قبل متفاوت خواهد بود و موارد جدیدی به آن اضافه شده است.

بطور کلی یک سئوکار حرفه‌‌‌‌ای باید دارای ویژگی‌‌‌های زیر باشد:

  • توانایی دریافتن کلمات کلیدی پر حجم و کم رقابت
  • درک نسبی از HTML و CSS
  • توانایی بررسی رقبا در کلیدواژه‌‌‌‌های مورد نظر
  • درک نکات فنی تاثیرگذار، بر رتبه‌‌‌‌‌بندی سایت‌‌‌‌‌ها
  • دانش کافی در زمینه الگوریتم‌‌‌های گوگل و تغییرات جدید
  • مهارت نوشتن متون تبلیغاتی جذاب
  • توانایی در لینک‌سازی برای کلمات کلیدی
  • مهارت استفاده از ابزارهای تحلیلی مانند گوگل آنالیتیکس
  • آشنایی با شبکه‌های اجتماعی و نحوه کارکرد آن‌‌ها
  • مهارت در تولید محتوای بصری مانند ساخت ویدئو و اینفوگرافیک برای این مورد میتوانید از مقاله دیجیتال مارکتینگ چیست کمک بگیرید.

سئو سایت

آیا متخصص سئو باید برنامه نویس باشد؟

خیر. اما باید با اصول اولیه HTML آشنایی داشته باشد. علت هم این است که شما در طول فرآیند بهینه‌‌‌سازی سایت ممکن است با مشکلاتی مربوط به ساختار کدها و یا نحوه استفاده از تگ‌ها مواجه شوید که اگر قادر به عیب یابی و رفع مشکل نباشید با چالش‌های جدی روبرو خواهید شد.

در ضمن اشنایی با زبان HTML می‌‌‌‌‌تواند در بسیاری از زمینه‌‌‌‌‌ها راه‌‌‌‌گشای شما باشد و اصطلاحا نقش منجی را برای کارشناس سئو ایفا کند.

وظایف متخصص سئو

برای اینکه بدانیم چگونه متخصص سئو شویم؟ باید یک سری از وظایف متخصص سئو شدن را نیز بدانید از وظایفی که یک متخصص سئو باید دارا باشد می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • متخصص سئو باید قادر باشد مسئله ها را بخوبی ارزیابی کرده و مشکلات وب سایت را شناسایی کند و همچنین قادر باشد که با راه ها و روش های مناسب آن ها را بهینه سازی کند
  • متخصص سئو باید بتواند برای پیشرفت سایت اولویت بندی هایی را با بهترین روش که بر بهبود سایت تاثیر گذار باشد را در نظر بگیرید تا بتواند سایت را در کمترین زمان سئو کند
  • از مهمترین کارهای متخصص سئو آنالیز وب سایت می باشد. یعنی مدام در حال بررسی سئو سایت باشد تا در صورت مشاهده مشکلی در کوتاه ترین زمان ممکن آن را برطرف کند تا جایگاه وب سایت در نتایج گوگل دچار مشکل نشود
  • یکی دیگر از وظایف متخصص سئو این است که تا حدودی با مسائل فنی و کدنویسی برای اینکه بتواند به توسعه و پیشرفت وب سایت کمک کند آشنایی داشته باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید