جاهای دیدنی شیراز که باید بشناسید را برایتان لیست کرده ایم. همچنین آدرس دقیق برای دسترسی به این مکانها به همراه ساعات بازدید آن را نیز بایتان گذاشته ایم، تا سفری بی دغدغه را تجربه کنید.

فهرست محتوا نمایش

جاهای دیدنی شیراز برای سفر کجاست ؟

باغ نارنجستان قوام، از جاهای دیدنی شیراز

شیراز شهر باغ‌های مشهور و بهشتی ایران است و گوشه‌وکنار آن، باغ‌های خوش‌رنگ‌ولعاب با آب‌وهوایی دلچسب جا خوش کرده‌اند. باغ نارنجستان یا همان باغ قوام، یکی از جاهای دیدنی شیراز است که در خیابان لطفعلی خان زند واقع شده است.

باغ نارنجستان یادگار دوران قاجار است و حال‌وهوایی تاریخی دارد. درخت‌های خوش‌قدوقامت و گل‌های رنگارنگ، گوشه‌وکنار باغ نارنجستان را زیبا کرده‌اند. پس از گذر از در ورودی و لذت از تماشای هنر منبت‌کاری این در چوبی، وارد هشتی با سقفی مزین به هنرهای ستودنی معماری ایرانی، همچون گچ‌کاری، مقرنس‌کاری، آجرکاری و کاشی‌کاری خواهید شد.باغ نارنجستان قوام - جاهای دیدنی شیرازمحوطه باغ با فضایی بهشتی و درختانی خوش‌قدوقامت که قرینه یگدیگر واقع شده‌اند، به استقبالتان خواهد آمد. فصل بهار از زمان‌های دل‌چسب گشت‌وگذار در باغ نارنجستان است، زیرا با عطر بهار نارنج در این باغ دل‌انگیز سرمست خواهید شد. در سمت شمال، شرق و جنوب باغ نارنجستان، ساختمان‌های زیبایی با طراحی خاص معماری ایرانی را خواهید دید. این مجموعه مزین به هفت هنر گچ‌کاری، کاشی‌کاری، نقاشی سنتی، آینه‌کاری، حجاری، معرق‌کاری و منبت‌کاری است.

تماشای مجموعه کاملی از هنرهای مرسوم در معماری ایرانی از ویژگی‌های بازدید از نارنجستان قوام است. عمارت اصلی باغ نارنجستان در شمال مجموعه واقع شده و ایوان با شکوه آن رو به حوض و محوطه باغ جا خوش کرده است. دو ستون بنا شده از سنگ مرمر و هنرهای به‌کار رفته در تزئین این ایوان، از تماشایی‌ترین قسمت‌های باغ نارنجستان قوام محسوب می‌شود.

در مجموعه باغ نارنجستان قوام، موزه‌ای از اشیای به‌دست آمده از کندوکاوها و سفرهای پژوهشی پروفسور «پوپ»، از ایران‌شناسان به‌نام آمریکایی وجود دارد. در کنارلذت از فضای تماشایی باغ و عمارت شکوهمند عمارت، از اشیای عتیقه این موزه نیز بازدید کنید.

آدرس: بلوار زینبیه، خیابان لطفعلی خان زند

ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۹ شب

باغ عفیف آباد، لذت از هنر گل‌آرایی

در طول گشت‌وگذار در جاهای دیدنی شیراز، باید فهرست بلندی از باغ‌های ایرانی را در الویت‌های خود قرار دهید و خودتان را برای در بهشت‌گردی آماده کنید. باغ عفیف آباد یکی‌دیگر از مکان های دیدنی شیراز است و شاهکاری در هنر گل‌آرایی باغ‌های ایرانی محسوب می‌شود.

عفیف آباد از قدیمی‌ترین باغ‌های شیراز است و در زمان ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده است. در معماری این عمارت دو طبقه، از سبک هخامنشی، ساسانی و قاجار استفاده شده است. این عمارت شباهت بسیاری به ساختمان باغ ارم شیراز دارد و ایوان بزرگی با ستون‌های سنگی در نمای آن خواهید دید که رو به حوض مستطیلی باغ قرار گرفته است.باغ عفیف آباد - جاهای دیدنی شیرازتزئینات خاص معماری ایرانی و درهای چوبی، از ویژگی‌های بصری عمارت باغ عفیف آباد شیراز است. امروزه این باغ به موزه نظامی تبدیل شده است و می‌توانید بعد از لذت از طبیعت خوش‌رنگ‌ولعاب باغ، سری به موزه بزنید تا از تاریخ صنعت نظامی در ایران بیشتر بدانید.

از در چوبی ورودی و دالان باید بگذرید تا به باغ برسید. شما اکنون در باغ عفیف آباد هستید و این باغ با حوض بزرگ مستطیلی، درختان بلند قامت و مجموعه‌ای از گل‌های رنگارنگ به استقبالتان می‌آید. در باغ عفیف آباد می‌توانید هنر گل‌آرایی را به سبک باغ‌های سنتی ایرانی مشاهده کنید و از سرسبزی درختانی همچون بید، سرو، کاج، چنار، نارنج و… لذت ببرید.

آدرس: خیابان عفیف آباد، بلوار ستارخان، بلوار مصلی نژاد، خیابان قوام الدین شیرازی

ساعت بازدید: ۸:۳۰ صبح تا ۵:۳۰ عصر

باغ دلگشا، اولین سازه کلاه فرهنگی در ایران

باغ دلگشا از قدیمی‌ترین باغ‌های بهشتی در مکان های دیدنی شیراز است و در محله سعدیه واقع شده است. جریان آب قنات آرامگاه سعدی که به چشمه قنات «گازارن» معروف است، به باغ دلگشا هم می‌رسد و این باغ را سبز می‌کند.

علاوه بر عطر و رنگ گل‌ها و گیاهان، یک عمارت دیدنی سه طبقه نیز در آن دیده می‌شود که اولین ساختمان کلاه فرنگی در ایران است. درختانی همچون گردو، نارنج، سرو، پرتقال، کاج و… در این باغ صف بسته‌اند.باغ دلگشا - جاهای دیدنی شیرازماجراجویی در دلگشا با ورود از در اصلی در سمت جنوب آغاز خواهد شد. بهار یکی از بهترین زمان‌ها برای بازدید از باغ دلگشا است، زیرا فضای این باغ با شکوفه‌های درختان متنوعی خوش‌رنگ‌وبو می‌شود که بی‌شباهت به بهشت نیست.

حوض هشت ضلعی، جوی زلال آب، آب‌نماها و درختان خوش‌قدوقامت شما را به مرکز باغ هدایت می‌کنند. مثل بسیاری از باغ‌های ایرانی بنای اصلی باغ در کانون توجه مجموعه واقع شده است و طرح چهار باغ یا در واقع چهار خیابان پر گل‌وگیاه با جوی آب در چهار جهت جغرافیای این باغ دیده می‌شود.

عمارت کلاه فرنگی باغ دلگشا، یکی از شاهکارهای معماری در جاهای دیدنی شیراز است که با هنرهایی همچون آینه‌کاری، گچ‌بری، نقاشی و منبت‌کاری روی درهای چوبی آراسته شده است. قسمت قابل توجه این عمارت مجلل، تالاری بزرگ با چهار شاه‌نشین است که به زیبایی تمام تزئین شده و به نگین باغ دلگشا تبدیل شده است.

امروزه ساختمان کلاه فرنگی به موزه‌ای تاریخی برای نمایش اشیایی همچون سکه‌های باستانی، کلکسیون تمبرهای تاریخی، ظروف، دوچرخه‌های قدیمی، مجموعه‌ای از نسل‌های مختلف رادیو و… تبدیل شده است.

آدرس: محله سعدیه جنوبی، بلوار هفت تنان، خیابان نارنجستان

ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۶ عصر

باغ موزه نظر، بامانده از دوران زندیه

باغ نظر یا همان موزه پارس از مکان های دیدنی شیراز است که از دوران حکومت زندیه به جامانده و کریم‌خان زند در این باغ آرمیده است. باغ نظر نیز مثل تمام باغ‌های ایرانی با صفی از درختان بلندقامت و گل‌های زیبا آراسته شده و حوض و فواره، زیبایی آن را کامل کرده است.

در باغ نظر، قدیمی‌ترین موزه استان فارس با نام «موزه پارس» واقع شده است. این بنای هشت ضلعی به دستور کریم‌‌خان زند برای برپایی مراسم تشریفاتی کشور هنگام میزبانی از نمایندگان دیگر کشورها ساخته شد و به همین دلیل از مهم‌ترین بناهای شیراز محسوب می‌شده است.

این بنا بیش از 80 سال است که به‌عنوان موزه در میان جاهای دیدنی شیراز معرفی می‌شود و امروزه مجموعه‌ای از سکه‌های قدیمی، انواع مهر، اشیای فلزی، ظروف سفالی و… در آن نگهداری می‌شود. موزه پارس یک نمونه کامل از صفحات تاریخ است و می‌توانید ردپای دوره‌های پیش از تاریخ تا دوره معاصر را در این موزه ببینید.باغ موزه نظر - جاهای دیدنی شیرازباغ حکومتی، آرامگاه وکیل، باغ شاهزاده و باغ موزه، از دیگر نام‌های باغ نظر است که متناسب با هر دوره تاریخی به آن نسبت داده شده است. بنای کلاه فرنگی باغ با طرحی هشت ضلعی بنا شده است و بخش‌های مختلف عمارت‌های قدیم همچون شاه نشین اتاق گوشواره در آن دیده می‌شود. تزئینات آجری، کاشی‌گری، نقاشی، مقرنس و… از هنرهایی هستند که بیشتر بخش‌ها و سالن‌های عمارت با آن‌ها تزئین شده‌اند.

یکی از قسمت‌های دیدنی و پرماجرای این باغ، آرامگاه وکیل آباد است. این آرامگاه با سنگ قبر مرمری‌اش، خانه ابدی کریم‌خان زند است که در دوره آقا محمد خان قاجار با سرنوشت عجیبی روبه‌رو شد. به دستور آقا محمد خان استخوان‌های پادشاه زندیه به کاخ گلستان، محل سکونت شاه قاجار آورده شد تا در پله‌ها دفن شود و شاه قجری هر روز آن‌ها را لگدمال کند.

در زمان پهلوی اول دوباره استخوان‌های کریم‌خان به شیراز و آرامگاه او بازگردانده شدند. در هنگام ماجراجویی در باغ نظر و موزه پارس، بازدید از مزار کریم‌خان زند، یکی از مهم‌ترین مکان های دیدنی شیراز را از قلم نیندازید.

آدرس: میدان شهدا، زیرگذر زند، روبه‌روی ارگ کریمخانی

ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۶ عصر

باغ ارم، در فهرست میراث جهانی یونسکو

باغ ارم از جاهای دیدنی شیراز و از نمونه‌های بی‌نظیر باغ ایرانی است که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. درختان سرسبز شیرازی و جذابیت‌های معماری ساختمان اصلی، از ویژگی‌های باغ ارم شیراز است. به‌محض ورود به باغ ارم شیراز، محو زیبایی رویایی آن خواهید شد. گذرگاه‌های باغ ارم همچون دیگر باغ‌های خوش‌آب‌ورنگ شیراز، فضایی بهشتی دارند.

با وقت‌گذرانی و قدم زدن در باغ ارم حس‌وحالی تازه پیدا خواهید کرد و از عطر گل‌های رز سرمست خواهید شد. گذرگاه‌های این باغ از غرب به شرق و از شمال به جنوب امتداد پیدا می‌کنند و در ابتدای مسیر غرب به شرق باغ، استخر بزرگ و ساختمان چشم‌نواز این مجموعه را خواهید دید.باغ ارم - جاهای دیدنی شیرازعمارت اصلی باغ ارم، یک شاهکار معماری است و نمی‌توان از ظرافت هنر کاشی‌کاری و نمای هفت‌رنگ آن چشم برداشت. این بنای سه طبقه با الگوبرداری از تاریخ معماری زندیه و صفویه بنا شده است و تزئینات چشم‌نوازی دارد. کاشی‌کاری، گچ‌بری، نقاشی، ستون‌های سنگی، درهای چوبی منبت‌کاری شده و… از تزئینات انجام شده در طراحی ساختمان باغ ارم شیراز است.

طراحی ساختمان و تزئینات هنرمندانه آن، شما را به یاد عمارت باغ نارنجستان قوام خواهد انداخت. فراموش نکنید، حتما به موزه سنگ و گوهر دریای نور در عمارت اصلی باغ ارم سر بزنید تا کلکسیونی ارزشمند از انواع سنگ‌های قیمتی جهان را در یکی از زیباترین مکان های شیراز مشاهده کنید.

مثل بسیاری از باغ‌های شیرازی، از دیگر جذابیت‌های ارم‌گردی، پوشیدن لباس سنتی و ثبت عکس یادگاری در فضای تاریخی باغ است. همچنین می‌توانید سراغ غرفه‌های صنایع دستی و سوغات خاص شیرازی بروید و خریدگردی لذت‌بخشی را بعد از گشت‌وگذار در باغ تجربه کنید.

آدرس: میدان ارم، بلوار ارم

ساعت بازدید: 8 صبح تا 8:30 شب

باغ جهان نما، از دیگر جاهای دیدنی شیراز

باغ جهان نما یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز است که بعد از دروازه قرآن، پیش رویتان سبز می‌شود. این باغ زیبا در همسایگی مقبره حافظ واقع شده است و فاصله آن با پای پیاده تا حافظیه در حدود 15 دقیقه است. کنده‌کاری‌های هنرمندانه‌ای روی چوب‌های تنه درخت، در ورودی باغ از شما استقبال می‌کنند. وارد باغ جهان نما بشوید و از قدم زدن در اطراف باغچه‌هایی پر از بنفشه، اطلسی، داوودی، رز هفت رنگ و… لذت ببرید.

درختانی همچون سرو، کاج و نارنج را در این باغ بسیار خواهید دید. عمارتی کلاه فرنگی را در مرکز باغ جهان نما خواهید دید که ساختاری هشت ضلعی دارد. هر چند قدمت این باغ به زمان حکومت سلسله «مظفر» و «اینجو» در قرن هشتم می‌رسد، اما ساختمان این باغ و حوض‌های آن در زمان کریم‌خان زند و به دستور وی بنا شده است.باغ جهان نما - جاهای دیدنی شیرازطرح باغ جهان نما همچون باغ نظر اجرا شد؛ عمارت در مرکز باغ قرار گرفت، چهار خیابان یا همان چهار باغ در اطراف سازه با ردیفی از درختان سبز شدند و جوی‌های آب در مسیر این چهار خیابان جاری شدند. داخل عمارت اصلی باغ جهان نما امروزه به موزه تبدیل شده است. لذت ماجراجویی در این موزه تاریخی را بعد از گشت‌وگذار در خیابان‌های پر گل‌وگیاه باغ از دست ندهید.

جهانگردان اروپایی توصیف خود را از بناهای تاریخی ایران، در زمانی که هنوز دوربین اختراع نشده بود، روی کاغذ طراحی می‌کردند و در این موزه نقاشی‌های سیاه قلم این گردشگران به نمایش گذاشته شده است. کلکسیون تمبر، سکه، قفل‌های دست‌ساز، اسناد تاریخی و… از دیگر اشیای ارزنده در موزه باغ جهان نما هستند.

آدرس: چهارراه حافظیه، خیابان حافظ، بعد از مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس

زمان بازدید: 7:30 صبح تا 8:30 شب

آرامگاه خواجوی کرمانی، در حوالی دروازه قرآن

در حوالی دروازه قرآن شیراز، می‌توانید به سراغ آرامگاه خواجوی کرمانی، شاعر بلند آوازه ایرانی بروید. این آرامگاه در در دامنه کوه صبوی شیراز و دل بوستانی سرسبز واقع شده است و به همین دلیل این بوستان با این شاعر خوش قریحه هم‌نام شده است.

در آرامگاه خواجوی کرمانی سنگ قبری را خواهید دید که در بالا و پایین آن دو ستون سنگی کوتاه وجود دارد. در آرامگاه خواجو تندیس سنگی این شاعر را نیز ساخته‌اند و فضای بوستان را زیباتر کرده‌اند. از دیگر جاذبه‌های بوستان خواجو، غارهایی است که در فاصله کمی از مقبره واقع شده‌اند.

خواجوی کرمانی درون یکی از این غارها زمان بسیاری را به عبادت مشغول می‌شده و روح خود را جلا می‌داده است. نقش برجسته نبرد رستم با شیر و همچنین نقش فتحعلی‌شاه و پسرانش در دیواره‌های کناری غارها دیده می‌شود.آرامگاه خواجوی کرمانی - جاهای دیدنی شیرازبوستان خواجو یکی از جاذبه‌های تفریحی و در عین حال تاریخی در میان جاهای دیدنی شیراز است که موقعیت جغرافیایی خوبی دارد و در ارتفاعات این بوستان تقریبا می‌توانید قابی تماشایی از شهر ببینید. کافی شاپ، فروشگاه‌های صنایع دستی و… از دیگر امکانات بوستان بزرگ خواجو در شیراز است.

آدرس: بلوار امام رضا، جنب دروازه قرآن

ساعت بازدید: 7:30 صبح تا 12 ظهر

مسجد نصیرالملک، دنیای عرفانی رنگ و نور

شیشه‌های رنگی و کاشی‌کاری‌های خوش‌رنگ‌ولعاب، مسجد نصیرالملک را به یکی از منحصربه‌فردترین مساجد ایران تبدیل کرده است و هرساله سیل گردشگران داخلی و خارجی به سمت این مسجد سرازیر می‌شوند. رنگ صورتی جلوه خاصی در هنر ظریف کاشی‌کاری این مسجد دارد و به همین دلیل نصیرالملک به «مسجد صورتی» ایران نیز شناخته می‌شود.

این مسجد در محله قدیمی گود عربان واقع شده است و مثل سایر بناهای سنتی ایران، با فضای هشتی و دالان شما را به حیاط هدایت می‌کند. قسمت منحصربه‌فرد این مسجد بنای شبستان آن است که با شیشه‌های رنگی، کاشی‌های خوش‌رنگ و مقرنس‌کاری ظرافتمندانه‌ای آراسته شده است.مسجد نصیرالملک - جاهای دیدنی شیرازاز ویژگی‌های منحصربه‌فرد مسجد نصیرالملک، می‌توان به نبود گنبد در آن اشاره کرد. طاق‌نماهای شمالی و جنوبی از دیگر بخش‌های مسجد نصیرالملک است. گلدسته در طاق‌نمای جنوبی واقع شده است و در طاق‌نمای شمالی یا همان طاق‌نمای مروارید، می‌توانید شکوه هنر کاشی‌کاری و مقرنس‌کاری را مشاهده کنید. مسجد صورتی در میان مکان های دیدنی شیراز، یکی از سوژه‌های ناب عکاسی است و به همین دلیل بازدید از این بنا فرصت خوبی است تا استعداد هنر عکاسی را در وجودتان زنده کنید.

آدرس: محله گود عربان (اسحاق بیگ)، جنوب خیابان لطفعلی خان زند، نرسیده به بلوار زینبیه

ساعت بازدید: 7 صبح تا 5 بعدازظهر

حافظیه، خانه ابدی لسان الغیب

حافظ شناسنامه شیراز است و این شهر با نام و نشان این شاعر بزرگ ایرانی گره خورده است. حافظیه یا آرامگاه حافظ مقبره لسان الغیب است و بازدید از مکان های دیدنی شیراز، با رفتن به حافظیه کامل می‌شود. مقبره حافظ در دوران‌های مختلف دست‌خوش تغییرات و مرمت‌های بسیاری شده است، اما بنای کنونی این مقبره متعلق به دوران پهلوی و بر اساس طرح یکی از معمارها و باستان‌شناس‌های فرانسوی با نام «آندره گدار» ساخته شد.

ساخت حافظیه با حمایت وزارت آموزش و پرورش و یکی از چهره‌های سیاسی و ادبی آن زمان به نام «علی اصغر حکمت» ممکن شد و این بنا تا امروز به‌عنوان یادبودی از شاعر بزرگ ایرانی در شهر شعر و ادب پابرجاست.حافظیه - جاهای دیدنی شیرازمجموعه حافظیه شامل دو بخش شمالی و جنوبی است و این مرز به‌وسیله تالار میانی که در واقع یک ایوان بزرگ با بیست ستون سنگی زیبا و ردیف پله‌های طولانی در دو طرف است، مشخص می‌شود. بنای گنبدی مقبره حافظ با هشت ستون، در بخش شمالی مجموعه واقع شده است.

زیبایی هنر کاشی‌کاری، استفاده از اشعار حافظ در این بنا و ستون‌های خوش‌قدوقامت سنگی از ویژگی‌های این مقبره است. کاشی‌کاری داخل قوس سقف مقبره می‌تواند چند دقیقه میخکوبتان کند و دلتان نخواهد چشم از آن بردارید.

بخش جنوبی حافظ به‌عنوان ورودی مجموعه، با عطر بهار نارنج، سرسبزی درختان و رنگارنگی گل‌ها، از بازدیدگنندگان استقبال می‌کند. بنابراین از لحظه ورودتان به این مجموعه، حس شاعرانگی در وجودتان زنده خواهد شد. در هوای ناب شیراز و میان سرسبزی این مجموعه، مهمان حافظ می‌شوید و یک فال نیک از او سوغات می‌گیرید.

آدرس: منطقه شمالی شهر شیراز، بلوار آزادی، مابین چهارراه حافظیه و چهار راه ادبیات

 ساعت بازدید: 8:30 صبح تا 10‌:30 شب

سعدیه، آرامگاه استاد سخن

شیراز شهر شعر ادب است و خانه ابدی یکی دیگر از شاعران خوش‌قریحه سرزمین پارس در این شهر واقع شده است. شیرازگردی با رفتن به سعدیه، آرامگاه استاد سخن، رنگی از آرامش به خود می‌گیرد. این مقبره تماشایی با طرحی از «محسن فروغی»، با الهام از معماری خاص ایرانی ساخته شده و امتیاز موقعیت مکانی این مقبره، همسایگی با باغ دلگشا است.

ساختمان آرامگاه شامل دو ایوان متقاطع است و ردیف پله‌ها روبه‌روی بنا واقع شده است. گنبد فیروزه‌ای سعدیه توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند و استفاده از سنگ مرمر در فضای داخلی، زیبایی بنا را دو چندان کرده است. سعدیه با هشت ستون بنا شده و با هنر کاشی‌کاری مزین شده است.سعدیه - جاهای دیدنی شیرازاین آرامگاه در باغ سرسبزی جا خوش کرده است و چیدمان ردیف درخت‌ها، باغچه‌های پر از گل و حوض‌های آبی، سبک طراحی باغ ایرانی را به شما یادآور می‌شود. جالب است بدانید، طراح ورودی سعدیه، معمار فرانسوی بنای حافظیه، آندره گدار است و خوش‌آمدگاهی زیبا برای این مقبره طراحی کرده است.

آدرس: چهارراه دلگشا، بلوار بوستان، حوالی باغ دلگشا و پارک کوهستان

ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۱۰ شب

دروازه قرآن، خوش‌آمدگویی شیراز

شروع جاهای دیدنی شیراز با دروازه قرآن شروع می‌شود و این سازه تاریخی در شمال شرقی شهر به مسافران خوش‌آمد می‌گوید. دروازه تاریخی قرآن بازمانده از مجموع ۶ دروازه شیراز است که در زمان «عضدالدوله دیلمی» از امیران سلسله آل بویه ساخته شده است. گفته می‌شود که قرآنی در سردر این دروازه به دستور وی قرار داده شد تا اهالی شهر و مسافران آن با عبور از زیر آیات نورانی، در پناه خداوند، سلامت به مقصد برسند.دروازه قرآن - جاهای دیدنی شیرازبا ساخت مجدد بنا در زمان کریم خان زند، دو جلد قرآن به اتاقک بالای سازه منتقل شد. آیات این قرآن‌ها با هنر خوش‌نویسی یکی از شاهزادگان هنرمند تیموری به‌نام «سلطان ابراهیم بن‌شاهرخ تیموری» نوشته شده و این قرآن‌های نفیس امروزه در گنجینه آثار تاریخی موزه پارس واقع شده‌اند. حافظیه و باغ جهان نما از جاهای دیدنی شیراز در اطراف دروازه قرآن هستند. همچنین مقبره خواجوی کرمانی، از دیگر مکان های دیدنی شیراز، در چند متری این دروازه واقع شده است.

آدرس: آزادراه شیراز – مرودشت، بلوار امام رضا، ورودی شهر شیراز

ساعت بازدید: در تمام ۲۴ ساعت از شبانه‌روز

شاهچراغ، آرامش ملکوتی شیراز

شاهچراغ از جاهای دیدنی شیراز و از معروف‌ترین جاذبه‌های مذهبی در ایران است. مسافران شیراز بدون رفتن به این سرای ملکوتی شهر را ترک نمی‌کنند و چند ساعتی را غرق در آرامش این بارگاه می‌شوند. شاهچراغ به مقبره برادران امام هشتم شیعیان، رضا(ع) است و این خود دلیلی برای ارزش بالای این زیارتگاه در بین مردم شیراز و مسافران شهر است.

آرامگاه اصلی شاهچراغ مقبره «احمدبن موسی» پسر بزرگ امام هفتم است و در ضلع شمال شرقی آن برادر کوچک‌تر این حضرت آرمیده است. در شاهچراغ معماری اصیل ایرانی و اسلامی را مشاهده خواهید کرد و از ظرافت هنر کاشی‌کاری و آینه‌کاری در این بنا لذت خواهید برد.

گنبد شاهچراغ شما را محو زیبایی خود خواهد کرد و از تماشای رنگ‌ولعاب کاشی‌های آبی، فیروزه‌ای، لاجوردی، مشکی، سفید، زرد و طلایی در آن سیر نخواهید شد. دو گلدسته بلندقامت، زیبایی این گنبد را کامل کرده‌اند.شاهچراغ - جاهای دیدنی شیرازبه‌محض ورود به داخل حرم، متوجه ظرافت هنر آینه‌کاری و انعکاس چشمگیر نور در این فضای روحانی خواهید شد. استفاده از شیشه‌های رنگی، این جاذبه را بیش از حد تماشایی کرده است و همچنین هنر کاشی‌کاری نیز به درون حرم رنگ‌ولعاب زیبایی بخشیده است. در اطراف کاشی‌ها و آینه‌ها می‌توانید جملاتی را به زبان عربی و فارسی ببینید که به زیبایی مجموعه افزوده‌اند. ضریح مقدس در زیر گنبد، با بدنه‌ای از نقره قرار گرفته است و در میان بازی نور و آینه‌های سقف و دیوار حرم، مثل الماس می‌درخشد.

آدرس: خیابان لطفعلی خان زند، بلوار دستغیب، خیابان 9 دی

ساعت بازدید: 24 ساعت شبانه‌روز

بقعه سید میرمحمد، در همسایگی آرامگاه برادر

بقعه سید میرمحمد یکی دیگر از بناهای مذهبی در جاهای دیدنی شیراز است که فرزند کوچک‌تر امام هفتم مسلمانان است. این مقبره متبرک در مجموعه شاهچراغ شیراز، در همسایگی آرامگاه برادر واقع شده است.بقعه سید میرمحمد - جاهای دیدنی شیراززائران این آرامگاه شاهچراغ بدون زیارت بقعه سید میرمحمد، این بارگاه را ترک نمی‌کنند. بقعه سید میرمحمد و آرامگاه برادر ایشان، احمدبن موسی، مجموعه زیارتی شاهچراغ را به یکی از جاذبه‌های مذهبی و گردشگری در شیراز تبدیل کرده‌اند. معماری ایوان بزرگ این بقعه با چهار ستون، بسیار زیبا و تماشایی است و گنبد آن به هنر کاشی‌کاری مزین شده است.

آدرس: خیابان لطفعلی خان زند، بلوار دستغیب، خیابان 9 دی

ساعت بازدید: در تمام ۲۴ ساعت از شبانه‌روز

آرامگاه امامزاده علی بن حمزه

یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز، با حال‌وهوای مذهبی و عرفانی، در جنوب خیابان حافظ واقع شده است. آرامگاه امام‌زاده علی‌بن حمزه یکی دیگر از بناهایی است به دستور عضدالدوله دیلمی، در دوره دیلمیان بنا شده است.آرامگاه امامزاده علی بن حمزه - جاهای دیدنی شیرازاین بنا در حوالی دروازه قرآن قرار دارد و حدود نیم‌ساعت زمان لازم است تا از دروازه اصلی شهر به این بقعه برسید. این بقعه در دوره‌های بعدی همچون تیموری، زندیه و پهلوی مرمت شده و اکنون با صحنی بزرگ و درختانی خوش‌قدوقامت، در یکی از خوش‌آب‌هواترین مناطق شیراز واقع شده است. تزئینات خاص معماری ایرانی همچون آینه‌کاری، کاشی‌کاری، گچ‌بری و منبت‌کاری درهای چوبی، در این بقعه تماشایی است.

آدرس: جنوب دروازه قرآن، خیابان حافظ، جنب پل علی‌بن حمزه

ساعت بازدید: ۱۲ ظهر تا ۱۲ شب

مسجد وکیل، از مکان های دیدنی شیراز

مسجد وکیل یا همان مسجد سلطانی، از بناهای تاریخی در میان جاهای دیدنی شیراز است و از زمان زندیه تا امروز در این شهر باپرجاست. دو بنای تاریخی دیگر در چند متری مسجد وکیل واقع شده‌اند و با آن هم‌نام هستند. بازار وکیل در شرق مسجد، در راسته شمشیرگرها و همچنین حمام تاریخی وکیل نیز در شمال این مسجد جا خوش کرده است.مسجد وکیل - جاهای دیدنی شیرازکاشی‌کاری‌های خوش‌رنگ، قوس سقف و ۴۸ ستون سنگی و مارپیچ شبستان، این مسجد را به بنایی خاص و تماشایی تبدیل کرده است. قسمت‌های مختلفی همچون دالان، حیاط، دو ایوان شمالی و جنوبی، دو شبستان جنوبی وشرقی، محرابی از سنگ مرمر، طاق نماها و سردر ورودی‌ها، در این مسجد بزرگ وجود دارند.

آدرس: خیابان طالقانی، بین زیرگذر زند و خیابان لطفعلی‌خان زند

ساعت بازدید: ۸:۳۰ صبح تا ۹:۳۰ شب

حمام وکیل، نگارگری‌های منحصربه‌فرد

در میان بناهای دوران زندیه که به‌دستور کریم‌خان بنا شده، حمام وکیل شاهکار هنر معماری سنتی ایران است و در بین جاهای دیدنی شیراز بسیار معروف و محبوب است. کریم‌خان زند سهم بزرگی در آبادانی شیراز داشته و بسیاری از بناهای تاریخی که امروزه در شیراز می‌بینیم، نتیجه دوران حکومت این پادشاه است.

همه این بناهای تاریخی از جمله حمام وکیل که به دستور وکیل الرعایا ساخته شده، در نوع خود یک شاهکار معماری محسوب می‌شوند. حمام وکیل با هنر آهک‌بری و نگارگری هوش از سرتان می‌برد و تنها نوع معماری و تزئینات نیست که این حمام را تماشایی کرده است؛ طراحی هوشمندانه و مدرن سازه، مانع خروج گرما و ورود سرما به حمام می‌شود.حمام وکیل - جاهای دیدنی شیرازمعماران سنتی ایرانی راهکار جالبی برای حفظ گرما داشته‌اند و ورودی اصلی حمام را کوچک ساخته‌اند. مردم باید از این ورودی می‌گذشتند و با کمک سطح شیب‌دار ملایمی به فضایی سرپوشیده می‌رسیدند. این قسمت هم سطح با کف زمین نبوده و افراد بعد عبور از آن، به‌وسیله دالانی به بخش رختکن می‌رسیدند و از ورودی زاویه‌دار آن که تدبیری دیگر برای حفظ گرما بوده است، داخل این قسمت می‌شدند.

سطح هشت ضلعی رختکن یا همان سربینه، با هشت ستون، حوض، طاق‌های زیبا و سکو، به زیبایی آراسته شده است. از دیگر بخش‌های حمام وکیل می‌توان به گرم‌خانه که فضای اصلی حمام برای شست‌وشو بوده است اشاره کرد. قسمت‌های شاه‌نشین خزینه در اطراف گرم‌خانه واقع شده‌اند. قسمت شاه‌نشین بسیار زیبا است و سوژه جذاب عکاسی در میان مکان های دیدنی شیراز است. در شیرازگردی از ماجراجویی در حمام وکیل و تماشای این موزه جذاب لذت خواهید برد.

آدرس: خیابان طالقانی، بین زیرگذر زند و خیابان لطفعلی‌خان زند، جنب مسجد وکیل

ساعت بازدید: ۹ صبح تا ۹ شب

آب انبار وکیل، ماجراجویی در موزه آب

سومین بنایی که از مجموعه وکیل در شیراز به‌دستور کریم‌خان زند ساخته شده، آب‌انبار وکیل است. این اثر تاریخی ارزنده امروزه به موزه آب و یکی از مکان های دیدنی شیراز تبدیل شده و در شرق میدان شهرداری و ۵۰۰ متری شمال شرق مسجد وکیل قرار گرفته است.آب انبار وکیل - جاهای دیدنی شیرازدر این آب‌انبار کریم‌خانی، ماکت انواع سازه‌های تاریخی آبی را می‌توانید ملاحظه کنید و از چگونگی مهندسی سنتی آب در گذشته مطلع شوید. این آب‌انبار شامل ردیف پله‌های طولانی، مخزن و طاق‌‌های سنتی است. همچنین یک بادگیر آجری با تزئیناتی به سبک ارگ کریم‌خانی در بخش بالایی این آب‌انبار دیده می‌شود. این بادگیر به همراه آب ذخیره شده در آب‌انبار، به یک خنک‌کننده در روزهای گرم تبدیل می‌شده است.

آدرس: شرق میدان شهدا، انتهای خیابان طالقانی، بعد از زیر گذر زند، حوالی پارک ابوذر

ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۸ شب

بازار وکیل، تماشای تاریخ و تجارت

مجموعه وکیل با بازار وکیل در مرکز شیراز و همسایگی با مسجد و حمام کامل می‌شود. این ‌بازار نیز به دستور کریم‌خان بنا شده و تا امروز، مرکز تجارت مهم شهر در بافت سنتی شیراز محسوب می‌شود. بازار وکیل از محبوب‌ترین جاهای دیدنی شیراز برای عاشقان بازارگردی در سفر است.

در بافت سنتی بازار شیراز قدم بزنید، حجره به حجره این بازار را کندوکاو کنید و از معماری تاریخی این بازار لذت ببرید. به اعتقاد بسیاری، ایده ساخت بازار وکیل توسط کریم‌خان، از معماری «بازار قیصریه» در شهر «لار» که توسط «شاه عباس» بنا شده، ناشی می‌شود.بازار وکیل - جاهای دیدنی شیرازدر محدوده چهارسوق بازار می‌توانید سوغات خوشمزه استان فارس همچون مسقطی شیرازی، حلوای لاری، نان برنجی فسا و… را بخرید. گلیم، گبه و فرش‌های دستبافت از صنایع دستی محبوب عشایر است که طرح و رنگشان مجذوبتان می‌کند. همچنین در بازارچه شمشیرگرها، پارچه‌های رنگارنگ با طرح‌های متنوع سنتی و عشایری منتظرتان است. خاتم‌کاری، منبت‌کاری، قلم‌زنی، ظروف مسی و نقره، لباس‌های محلی، عرقیجات گیاهی و… از دیگر کالاهای این بازار سنتی هستند.

آدرس: خیابان لطفعلی‌خان زند، جنوب شرقی میدان شهرداری

ساعت بازدید: شنبه تا پنجشنبه از ۸ صبح تا ۹ شب

خانه زینت الملک، بنایی قجری در شیراز

یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز را باید در خیابان لطفعلی‌خان زند و در همسایگی نارنجستان قوام بیابید. خانه زینت الملک، یکی از بناهای به‌جامانده از دوران حکومت قاجار است که با معماری سنتی خاص این دوره بنا شده است.خانه زینت الملک - جاهای دیدنی شیرازاین خانه در ضلع غربی باغ نارنجستان قوام، با همت «علی محمدخان قوام الملک دوم» در سال ۱۲۹۰ هجری قمری ساخته شد که در نهایت در سال ۱۳۰۲ توسط «محمدرضاخان قوام الملک سوم» تکمیل شد. زینت الملک دختر قوام الملک چهارم در این خانه زندگی می‌کرده و این اثر با نام او یاد می‌شود.

آدرس: خیابان لطفعلی خان زند، بعد از بلوار زینبیه

ساعت بازدید: 8 صبح تا 7 شب

ارگ کریم‌خان، مقر خانواده سلطنتی زندیه

ارگ کریم‌خان، از مهم‌ترین آثار تاریخی شیراز است که از معماری زیبای دوران زندیه در این شهر به‌جامانده است. این بنای تاریخی محل سکونت خانواده سلطنتی در زمان حکومت زندیه بوده است و اکنون نام آن در فهرست آثار ملی دیده می‌شود. ارگ کریم‌خان با دیوارها و برج‌های خوش‌قدوقامتش، در شمال شرقی میدان شهدا خود نمایی می‌کند و می‌توان آن را تاریخ مصور شیراز از روزگار زندیه دانست.ارگ کریم‌خان - جاهای دیدنی شیرازنکته جالب معماری ارگ کریم‌خان، ترکیب عناصر معماری بنای مسکونی و نظامی است. بخش‌هایی همچون ایوان‌ها، اتاق‌ها، باغچه و آب‌نماها، یک بنای مسکونی را یادآور می‌شوند. اما در مقابل، چهار برج بلند نگهبانی که در چهار جهت از این قلعه حفاظت می‌کنند و همچنین دیوارهای بلند آجری که دورتادور این بنا قدعلم‌کرده‌اند، ارگ را به یک پایگاه نظامی تبدیل کرده‌اند.

از بخش‌های دیدنی این بنا، حمام ارگ است که به سبک حمام‌های سنتی ایرانی بنا شده و شامل سربینه، سکوها، حوض، خزینه و… است. در روزهای شیرازگردی، ماجراجویی در این جاذبه تاریخی را از دست ندهید.

آدرس: شمال شرقی میدان شهدا، بلوار هجرت

ساعت بازدید: ۹ صبح تا ۱۰ شب

مدرسه خان

مدرسه خان یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز است که مثل بیشتر جاذبه‌های این شهر، رنگ‌وبویی از تاریخ دارد. این بنا در زمان شاه عباس صفوی بنا شده است و یکی از مراکز علم‌آموزی در این دوران محسوب می‌شود.مدرسه خان - جاهای دیدنی شیرازمدرسه خان به همت «الله وردی‌خان گرجی»، حاکم خاک فارس در زمان صفوی و همچنین همراهی پسر این سپهسالار بنا شده است. فلسفه و فقه از دروس اصلی تدریس شده در این مرکز علمی است و «ملاصدرا»، فیلسوف مسلمان ایرانی، در این مدرسه به دعوت الله وردی‌خان گرجی، فعالیت کرده است. ادبیات، ستاره‌شناسی، ریاضی، شیمی، علوم هندسه، زمین‌شناسی و گیاه‌شناسی، از دیگر مباجث علمی مهمی است که علاوه بر فقه، در مدرسه خان تدریس می‌شده است.

آدرس: خیابان لطفعلی‌خان زند، جنوب شهدا، نرسیده به خیابان طالقانی

ساعت بازدید: از ۷ صبح تا ۱:۳۰ ظهر و از ۲:۳۰ دقیقه تا ۶ بعدازظهر

بهترین زمان سفر به شیراز از نظر آب و هوا

شیراز تقریبا شهری چهار فصل بوده و آب و هوای گرم و خشکی دارد. تابستان‌های شیراز بسیار گرم و زمستان‌های آن هم بسیار سرد است، اما بالاترین و پایین ترین دمای آن به طور میانگین به مثبت ۳۵ درجه سانتی گراد می‌رسد. در حالت کلی می‌توان گفت شیراز از آب و هوای نسبتا معتدل و خوبی برخوردار بوده و هر چند سال یکبار مردم آن شاهد بارش برف، این نعمت الهی هستند. سفر به شیراز در ماه اردیبهشت از نظر آب و هوا دارای بهترین شرایط بوده و برای مسافرت کاملا مطلوب است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید