سفر به مشهد مقدس راه های زیادی دارد. ما تمام راه های رفتن به مشهد را مورد بررسی قرار داده ایم و بهترین های آن را در اختیارتان قرار داده ایم. همچنین با بهترین هتل ها و مهمرانسراها و مراکز تفریحی و خرید مشهد آشنا شوید.

موقعیت جغرافیایی و جمعیت شهر مشهد

شهر مقدس مشهد ، مرکز استان خراسان رضوی با 204 کیلومتر مربع مساحت درست در شمال شرق ایران و در طول جغرافیایی 59 درجه و 15 دقیقه تا 60 درجه و 36 دقیقه و عرض جغرافیایی 35 درجه و 43 دقیقه تا 37 درجه و 8 دقیقه و در حوضه آبریز کشف رود ، بین رشته کوه‌ های بینالود و هزار مسجد قرار گرفته است.

موقعیت جغرافیایی مشهد - سفر به مشهد

و نیز ارتفاع شهر از سطح دریا 985 متر و فاصله آن از تهران 966 کیلومتر می باشد و همچنین شهر مشهد ، در سده اخیر از رشد جمعیت بسیار بالایی برخوردار شده و در نخستین سرشماری رسمی ایران که در سال 1335 انجام گرفته شد.

این شهر با 241.989 نفر جمعیت بعد از شهرهای تهران ، تبریز و اصفهان جزو چهارمین شهر پرجمعیت ایران محسوب شده و در ادامه در سرشماری بعدی و در سال 1345 ، این شهر پس از تهران و اصفهان جایگاه سوم را در بین شهرهای ایران به خود اختصاص داد.

و در سرشماری سال 1355 شهر مشهد بعد از تهران ، دومین شهر پرجمعیت ایران بود و تا آخرین سرشماری در سال 1385 ، همین جایگاه را حفظ کرد و اینکه براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1385 خورشیدی جمعیت شهر مشهد در این سال بالغ بر 2.410.800 نفر بوده‌ است .

پیشینه‌ای تاریخی از شهر مشهد

  • نام قدیم مشهد

واژه «مشهد» به معنی محل شهادت است. تا قبل از شهادت امام رضا (ع)، نام قدیم این شهر، «سناباد» بود. سناباد دهکده کوچکی از توابع نوغان بود که بعد از شهادت امام هشتم، به «مشهد الرضا» معروف شد و کم کم نام مشهد در میان مردم جا افتاد. بعد از شهادت امام رضا (ع)، مردم خانه هایشان را نزدیک حرم ساختند و مشهد امروزی شکل گرفت.

  • حرم امام رضا علیه السلام

حرم مطهر امام رضا علیه السلام مقصد اصلی اکثر مسافران مشهد است. این مکان مقدس در نیمه شرقی شهر مشهد است و چهار خیابان اصلی نواب صفوی، طبرسی، امام رضا و شیرازی به این حرم منتهی می‌شوند. به غیر از مقبره امام رضا (ع) در مرکز حرم، مساجد، آرامگاه‌ها، رواق‌ها، صحن‌ها، کتابخانه‌ها و موزه‌ها در اطراف آن قرار دارند. مسجد گوهرشاد و مسجد بالاسر از مهم ترین بناهای پیوست به حرم است.

حرم امام رضا - سفر به مشهد

قدمت بنای اولیه حرم به دوازده قرن پیش برمی‌گردد. در زمان سلطان محمود برای اولین بار گنبد حرم ساخته شد. در عصر تیموریان با همت شاهرخ تیموری و همسرش گوهرشاد، بخش‌های زیادی به حرم اضافه شد که مهم‌ترین آن مسجد گوهرشاد بود.

در گذر زمان ذره ذره به وسعت حرم اضافه شد و به شکل امروزی درآمد. در حال حاضر حرم 17 ورودی از چهار جهت شمال، شرق، غرب و جنوب دارد. حرم مطهر 9 صحن دارد به نام‌های صحن انقلاب اسلامی (عتیق)، صحن جمهوری اسلامی، صحن امام خمینی، صحن آزادی(نو)، صحن قدس، صحن جامع رضوی، صحن هدایت، صحن کوثر و صحن غدیر.

مقبره بسیاری از بزرگان تاریخ علم و هنر ایران در جوار امام رضا است. شیخ حر عاملی، شیخ بهایی و شیخ محمد عارف ( پیر پالان دوز) از جمله مشاهیر دفن شده در حرم هستند.

شما برای رسیدن به حرم امام رضا (ع) می‌توانید از اتوبوس، تاکسی و مترو استفاده کنید. اگر از مترو استفاده می‌کنید در ایستگاه میدان بسیج پیاده شوید و از طریق خیابان امام رضا (ع) خود را به حرم برسانید. قیمت بلیت مترو در مشهد 800 تومان، اتوبوس 650 تومان و تاکسی بسته به مسیر شما از 1500 تا 5000 تومان متفاوت است. (این قیمت‌ها مربوط به پاییز 98 است)

  • پایتخت بودن مشهد

نادر شاه افشار در سال 1145 ه.ق، بعد از خلع شاه طهماسب دوم و بزرگ شدن قلمرو ایران به سمت شرق مشهد را به عنوان پایتخت ایران انتخاب کرد. مشهد بعد از اصفهان و قبل از شیراز نزدیک به 35 سال پایتخت ایران و محل تحولات زیادی بود.

آب و هوای مشهد

آب و هوای مشهد به طور کلی معتدل و متمایل به سرد و خشک است. به خاطر موقعیت جغرافیایی مشهد، این منطقه ویژگی‌های آب و هوایی مختلفی دارد. در بعضی نقاط سرد و خشک و در بعضی مناطق سرد و مرطوب است.

تابستان‌های مشهد گرم و خشک است و میانگین دما 21 درجه و حداکثر دما تا 43 درجه بالای صفر می‌رسد. اگر تحمل گرما و شلوغی را ندارید، تابستان فصل مناسبی برای سفر شما نیست. گرم‌ترین ماه‌های سال در مشهد تیر و مرداد ماه است.

روستاهای اطراف مشهد - سفر به مشهد

زمستان‌های مشهد سرد و مرطوب است. در ماه‌های دی و بهمن، مشهد سردترین روزهای خود را سپری می‌کند و اگر تحمل سرما را دارید؛ به نسبت شهر و حرم خلوت تر است و زمان مناسبی برای سفر است. میانگین دما 7 درجه و حداقل دما در مشهد در زمستان‌ها 23 درجه زیر صفر است.

بهترین زمان سفر به مشهد

من از دو جنبه بهترین زمان سفر به مشهد را مشخص کرده‌ام.

  • بهترین زمان سفر به مشهد برای زیارت

مشهد مسافرپذیرترین شهر ایران است و در تمام سال مسافر ایرانی و خارجی در شهر دیده می‌شود. اما ایام تعطیل بخصوص مناسبت‌های تولد و شهادت امام رضا، تاسوعا و عاشورا عید فطر و عید نوروز و دیگر تعطیلات مذهبی شهر و حرم خیلی شلوغ است.

اگر میخواهید در حرم به‌راحتی و بدون دغدغه زیارت کنید و یا حتی دستی به ضریح برسانید، پاییز و زمستان و همینطور اواخر بهار فصل مناسبی برای شماست. در ایام خلوت بعضی از اقامتگاه‌ها نیز تخفیف های خوبی ارائه می‌دهند.

  • بهترین زمان گردش و خرید در مشهد

تابستان و تعطیلات مشهد حسابی شلوغ می‌شود. در تابستان بعضا دما تا 40 درجه می‌رسد و برای گردش در سطح شهر مناسب نیست؛ اما در اواخر تابستان اکثر مراکز خرید مشهد در حراج است و می‌توانید از تخفیف‌ها استفاده کنید.

برای گردش و تفریح، پارک‌های آبی مشهد در تابستان لذت و هیجان وصف ناپذیری دارد. اما در مجموع زمان طلایی برای سفر به مشهد اواخر بهار و اوایل پاییز از نظر آب و هوا و تراکم کم جمعیت در مناطق زیارتی و تفریحی است.

راه های سفر به مشهد

برای سفر به شهر مشهد راه ها و امکانات زیادی پیش رویتان است.

سفر زمینی به مشهد

سفر به مشهد با ماشین شخصی

خوشبختانه روش‌های زیادی برای سفر به مشهد با وسایل نقلیه متفاوت و هزینه‌های مناسب وجود دارد. شما می‌توانید با ماشین شخصی خودتان به مشهد سفر کنید و یا اگر حوصله رانندگی ندارید، با اتوبوس، قطار و هواپیما خود را به مشهد برسانید. فاصله تهران تا مشهد حدود 890 کیلومتر است و با ماشین شخصی تقریبا 9 ساعت طول می‌کشد.

برای سفر به مشهد با ماشین، دو مسیر وجود دارد، یکی از جاده سمنان و دیگری از جاده شمال که جاده سمنان تقریبا سه ساعت نزدیک تر است، اما مسیر یکنواخت کویری ممکن است خسته‌تان کند. شما در مسیر از شهرهای گرمسار، سرخه، سمنان، دامغان، شاهرود، سبزوار و نیشابور عبور می‌کنید.

جاده شمال سرسبز و خوش آب و هواتر است و در راه می‌توانید از جنگل‌های گلستان و طبیعت بکرش لذت ببرید و حتی  سری به دریای خزر هم بزنید، و سفر به مشهد با ماشین را خاطره انگیز کنید. در این مسیر هم از شهرهای آمل، بابل، قائم شهر، ساری، بهشهر، گلوگاه، گرگان، گالیکش، آشخانه، بجنورد، قوچان، چناران می‌گذرید.

سفر به مشهد با اتوبوس

یکی از راه‌های دیگر سفر به مشهد ، استفاده از اتوبوس است. طی کردن مسیر تقریبا 900 کیلومتری تهران به مشهد با اتوبوس شاید خسته کننده باشد، اما در هزینه سفر شما صرفه جویی می‌شود.

اگر برای این سفر اتوبوس را انتخاب کردید، حداقل باید 13 ساعت زمان بگذارید. اتوبوس‌ها از جاده سمنان-شاهرود به مشهد می‌روند. بلیطتان را هم به راحتی از علی بابا می‌توانید بخرید.

نمای شهر مشهد - سفر به مشهد

سفر به مشهد با قطار

مسیر ریلی تهران-مشهد بی شک پر رفت و آمد ترین مسیر ریلی کشور است. قطارهای مسیر تهران-مشهد بخصوص قطارهای لوکس در سال‌های اخیر در حال رقابت با هواپیما، از نظر قیمت و امکانات هستند.

طول سفر با قطار بسته به نوع قطار (تندرو و یا معمولی) از 8 ساعت تا 11 ساعت متفاوت است. برای مثال قطارهای فدک، لوکس و گران قیمت بوده و قطارهای رجا و یا جوپار قیمت های مناسب‌تری دارند.

معمولا سفر به مشهد، سفری خانوادگی است. برای مدیریت هزینه‌های سفر و امنیت بیشتر، می‌توانید با قطار سفر کنید.

سفر به مشهد با هواپیما

راحت‌ترین و سریع‌ترین راه رسیدن به حرم امام رضا (ع)، سفر با هواپیما است. فاصله هوایی تهران-مشهد 741 کیلومتر است و طول پرواز یک ساعت و بیست و پنج دقیقه.

فرودگاه هاشمی نژاد مشهد که در جنوب شرقی شهر مشهد قرار گرفته، 18 مسیر داخلی را پوشش می‌دهد و روزانه میزبان حدود 22000 مسافر داخلی و خارجی است. شما از فرودگاه راحت می‌توانید با مترو، اتوبوس و تاکسی های فرودگاه به هرکجای شهر بروید.

اقامت در مشهد

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های هر سفری اقامت در شهر مقصد است. اما بعید است شما در سفر مشهد خود، دچار دردسر برای پیدا کردن محل اقامت شوید.

برای اسکان در مشهد شما گزینه‌های زیادی پیش رو دارید. از زائرسراها و مهمانپذیرها گرفته تا هتل آپارتمان‌ها، هتل‌های ارزان و هتل های مجلل و پنج ستاره. قیمت اقامتگاه‌ها بستگی به فاصله‌شان از حرم و خدماتشان دارد.

اقامتگاه‌های نزدیک حرم معمولا قیمت بالاتری دارند، و آن هایی که دورترند، ارزان ترند و بعضی از آنها سرویس رفت و برگشت به حرم دارند. تنوع آنقدر زیاد است که دقیقا می‌توانید با توجه به بودجه مدنظرتان، جایی را برای اقامت انتخاب کنید.

زائرسرا و مهمانپذیر های مشهد

اگر شما می‌خواهید در سفر به مشهد، هزینه زیادی برای اسکان پرداخت نکنید، زائرسراها و مهمانپذیرها بهترین گزینه هستند. نزدیک به 300 زائرسرا و 500 مهمانپذیر در مشهد آماده پذیرایی از زائران و مسافران مشهد هستند.

اکثر این اماکن در خیابان‌های نزدیک حرم قرار دارند و برای زائرانی که هم دغدغه نزدیکی به حرم امام رضا (ع) و هم هزینه اقامت را دارند، بسیار مناسب است. زائرسراهای فدک، نفت، فرهنگیان و رضوی، از معروف‌ترین‌ها هستند.

شهر مشهد - سفر به مشهد

هتل آپارتمان های مشهد

مشهد نزدیک به 300 هتل آپارتمان دارد. این هتل آپارتمان‌ها به یک ستاره، یک ستاره ممتاز، دو ستاره و سه ستاره دسته بندی می‌شوند. معمولا هتل آپارتمان‌ها خدمات بهتری از زائرسراها و مهمانپذیرها دارند. هزینه اتاق‌ها در این اقامتگاه‌ها به زمان سفر به مشهد بستگی دارد. اما من سعی کردم قیمت حدودی و میانگین از اتاق‌ها را بنویسم.

  • هتل آپارتمان ملل مشهد در میدان بیت المقدس (فلکه آب) و در فاصله چند قدمی حرم قرار دارد. هتلی در ده طبقه که با معماری خاصش به یکی از اقامتگاه‌های پرطرفدار مشهد تبدیل شده و امکانات زیادی را در خود جا داده است. قیمت اتاق برای هرشب در این اقامتگاه از 150 هزار تومان شروع می‌شود.

آدرس: خیابان امام رضا (ع)، امام رضا (ع) 1

  • هتل آپارتمان تبسم هم که در صد متری حرم امام رضا(ع) قرار گرفته، به تازگی تاسیس شده و جزو هتل آپارتمان‌های تمیز و شیک است. قیمت اتاق‌های این هتل برای هر نفر، از شبی 90 هزار تومان شروع خواهد شد. در نظر داشته باشید، هزینه سفر به مشهد با اقامت در این هتل‌آپارتمان‌ها کمتر می‌شود.

آدرس: خیابان امام رضا (ع)، امام رضا (ع) 3، کوچه دوم

  • هتل آپارتمان ستاره آرمان توس، جزو هتل‌های سه ستاره مشهد است که در فاصله سه کیلومتری از حرم مطهر قرار دارد. شما در این هتل مشهد علاوه بر امکانات معمول، از استخر، سونا و جکوزی هم می‌توانید استفاده کنید.

آدرس: خیابان نواب صفوی، بین نواب صفوی 12 و 14

هتل های مشهد

بیش از 120 هتل در مشهد مشغول فعالیت هستند. این هتل‌ها از درجه یک تا پنج بسته به کیفیت ارائه خدماتشان، متفاوتند. بهترین هتل‌های مشهد معمولا درخیابان امام رضا (ع) قرار دارند. خیابان امام رضا (ع) در ضلع جنوبی حرم قرار دارد و تا حرم پنج تا ده دقیقه پیاده فاصله دارد.

برای رزرو هتل در مشهد نگران نباشید. شما می‌توانید با توجه به بودجه‌تان هتل را انتخاب کنید. قیمت هتل‌ها از شبی صد هزار تومان تا یک میلیون تومان متغیر است. ممکن است در ایام غیر شلوغی هتل‌هایی با قیمت مناسب‌تر هم پیدا کنید.

هتل درویشی مشهد - سفر به مشهد

  • هتل درویشی مشهد از مجلل ترین هتل‌های کشور است. این هتل پنج ستاره در حاشیه خیابان امام رضا (ع) و در فاصله 1.4 کیلومتری حرم قرار دارد.

مجموعه تفریحات آبی، خدمات ماساژ و اسپا هتل را حتما امتحان کنید. رستوران‌های متنوع با سرو انواع غذاها و امکانات عالی در اتاق‌ها، از دیگر ویژگی‌های این هتل بیست و سه طبقه است تا شما در مدت اقامتتان در مشهد، در رفاه و آرامش کامل باشید. هزینه یک شب اقامت در هتل درویشی از حدود 300 هزار تومان شروع می‌شود.

برای اقامتی جذاب و زیبا می‌توانید به هتل های زیر سر بزنید:

آدرس: خیابان امام رضا (ع)، بین امام رضا (ع) 24 و 26

هتل جواد مشهد - سفر به مشهد

  • اگر می‌خواهید پنج دقیقه پیاده تا حرم فاصله داشته باشید، هتل چهار ستاره جواد مشهد انتخاب مناسبی برای شماست. این هتل به مسجد گوهرشاد و بازار رضا هم نزدیک است.

از مزایای این هتل رستوران خوب، مجموعه ورزشی، سه طبقه پارکینگ و خشکشویی است. قیمت این هتل نسبت به هتل درویشی مناسب‌تر است و از حدود شبی 250 هزار تومان شروع می‌شود.

آدرس: خیابان امام رضا (ع)، امام رضا (ع) 3

هتل قصر مشهد - سفر به مشهد

  • کمتر کسی است که نام هتل بین المللی قصر را نشنیده باشد. این هتل پنج ستاره در فاصله 800 متری از حرم قرار دارد. هتلی که در سال 1356 ساخته و درسال‌های اخیر بازسازی شد.

16 مدل اتاق در هتل بین المللی قصر تعریف شده است که بسته به بودجه و تعداد نفرات می‌توانید انتخاب کنید. سوئیت های هتل قصر، مجهز است و امکانات استانداردی دارد.

از خدمات آبی تا صندوق امانات، خشکشویی، صرافی و تاکسی‎‌های ویژه گردشگری در شهر مشهد و … . هتل قصر ترنسفر رایگان به فرودگاه نیز دارد.

آدرس: خیابان امام رضا (ع)، بین امام رضا 14 و 16

به طور کلی هزینه سفر به مشهد کاملا نسبت به بودجه شما انعطاف پذیر است. شما می‌توانید ساده ترین و یا لوکس ترین سفر را به مشهد داشته باشید. این انتخاب خودتان است.

دیدنی‌های مشهد

جاذبه‌های تاریخی مشهد

در کنار زیارت حرم امام رضا (ع)، جنبه سیاحتی سفر به مشهد، روز به روز پررنگ‌تر می‌شود. مسجد گوهرشاد و آرامگاه پیر پالاندوز در کنار حرم، مسجد 72 تن و معماری بی‌نظیرش، مقبره نادرشاه در باغ نادری، حمام قلی بیک مشهد، آرامگاه فردوسی و … از مکان‌های تاریخی است که دیدنش را به شما پیشنهاد میکنم.

جاهای تفریحی مشهد

چالیدره - سفر به مشهد

چالیدره مشهد

یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف مشهد چالیدره است. چالیدره در غرب مشهد و در فاصله حدودا 30 کیلومتری از مرکز شهر قرار گرفته. چالیدره یکی از اماکن تفریحی مشهد است که در سال‌های اخیر گردشگران زیادی جذب آن شده‌اند. این منطقه توریستی امکانات متنوع و متعددی برای تفریح و خوشگذرانی دارد. در چالیدره یک دریاچه مصنوعی زیبا هست که قایق‌سواری در آن بسیار لذت خاصی به شما خواهد داد. انواع قایق‌های کوچک و بزرگ در این دریاچه برای تفریح در دسترس است. اما به غیر از قایق‌سواری این دریاچه جاذبه‌های دیگری هم دارد.

طرقبه - سفر به مشهد

طرقبه مشهد

حتما نام طرقبه مشهد را زیاد شنیده‌اید. طرقبه از دیگر جاهای تفریحی مشهد است که آب و هوای دلپذیری دارد. این آب و هوای خوشایند مدیون موقعیت کوهستانی طرقبه است. وجود تعداد زیادی رستوران و کافه با غذاهای خوشمزه و معروف در طرقبه رضایت خاطر مهمانان را جلب می‌کند.

سرزمین موج های آبی مشهد

برای رفتن به جاهای دیدنی مشهد مجبور نیستید که حتما از شهر خارج شوید. از جذاب‌ترین تفریحات در این شهر رفتن به مجموعه های آبی است. سرزمین موج های آبی، پارک آبی ایرانیان، پارک ساحلی آفتاب و… از جمله این مجموعه‌هاست.

سرزمین موج های آبی - ر

مراکز خرید مشهد

با رشد تعداد گردشگران ایرانی و خارجی در مشهد، به تعداد مراکز خرید هم اضافه شد. در مراکز خرید مشهد مثل بازار رضا، الماس شرق، پروما و آرمان می‌توانید هم گردش و تفریح کنید و هم برای عزیزانتان زعفران، زرشک و نبات بخرید و به عنوان سوغات مشهد ببرید.

غذاهای معروف مشهد

کمی بالاتر به شاندیز و طرقبه و کباب‌های خوش طعمشان اشاره کردم، اما در مرکز شهر مشهد هم رستوران‌های خوبی مثل پسران کریم در بلوار خیام 23، رستوران معین درباری در خیابان پاسداران، رستوران ایتالیایی لیو در بلوار احمدآباد و کافه رستوران تراس در بلوار وکیل آباد هستند.

غذای معروف مشهد - سفر به مشهد

اگر دوست دارید در سفر به مشهد، غذاهای سنتی مشهد را هم در رستوران های مشهد امتحان کنید، بهتر است بدانید شُله مشهدی معروفترین غذای مشهدی را می‌توانید در خیابان وکیل آباد، کترینگ خوش اخلاق پیدا کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید