سمنت برد یکی از انواع متریال‌های پیش ساخته ساختمانی است که با مسلح کردن سیمان تولید می‌شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی مهم ترین مزایای این متریال بپردازیم، همراه ما باشید.

صنعت ساخت و ساز  مانند هر صنعت دیگری، همواره رو به پیشرفت بوده است. در واقع پیشرفت علم و تکنولوژی در تمامی سال‌های گذشته کاربردی بوده است و کمک شایانی به صنایع مختلف کرده است. در صنعت ساخت و ساز، یکی از دلایل ارتقا یافتن متریال‌های مختلف و مقاوم سازی آنها در برابر عوامل مختلفی که می توانند باعث آسیب و بروز مشکلات شوند، همین پیشرفت تکنولوژی بوده است.

ارتقا دادن متریال‌هایی مانند بتن، سیمان یا حتی آجر در سال‌های اخیر کمک بسیاری به ساخت ساختمان‌هایی مقاوم و بادوام کرده است. در این مقاله قصد داریم به بررسی یکی از متریال‌های پرکاربرد و دارای مزیت‌های بسیار در ساختمان که حاصل ارتقا یافتن و مسلح شدن یکی از مصالح قدیمی است، بپردازیم. سمنت برد یا فایبر سمنت برد به معنی پنل‌های سیمانی، موضوع بحث این مقاله است.

‏سمنت برد (Cement board) پنل پیش ساخته سیمانی است که برای قسمت‌های مختلف ساختمان مانند؛ سقف، کف، دیوارهای داخلی، خارجی و حتی زیرسازی کاربرد دارد. اگر در رابطه با این متریال، نحوه تولید و مزایا و معایب آن کنجکاو هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم که تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

images_1673417829.jpg

پانل سیمانی سمنت برد چیست؟

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، سمنت برد به پنل سیمانی پیش ساخته ای گفته می‌شود که با ترکیب سیمان پرتلند، سیلیس، آب و انواع الیاف در کارخانه تولید شده است. عمده روش تولید سمنت برد با استفاده از ماشین هات چک و عمل آوری آن به سیستم اتوکلاو است. تمامی مصالحی که به آنها اشاره کردیم در کارخانه با یکدیگر ترکیب شده تا دوغابی یکدست به وجود آید و پس از آن طی فرایندی، قسمتی از این دوغاب بر روی نمدهای کاملاً خشک قرار می،گیرد و در ادامه، فرایند پرس شدن، خشک شدن و عمل آوری این دوغاب اتفاق می‌افتد و محصول نهایی که با سیستم اتوکلاو عمل آوری می‌شود، فایبر سمنت برد سیمانی است.

سمنت برد طرح چوب

‏از سمنت برد در چه فضاهایی استفاده می شود؟

سمنت برد با توجه به مزایایی که دارد به عنوان زیر سازی فضاهای مرطوب در واقعی زیرسازی سرامیک و کاشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر آن برای کف سازه‌ای در ساختمان‌هایی با سازه ال اس اف یا نما و سقف کاربرد دارد. نکته مهمی که باید به آن توجه شود این است که در هر کدام از این فضاها به سمنت برد با ضخامت خاص خود احتیاج دارند.

به صورت کلی، سمنت برد به عنوان متریالی با مقاومت بالا شناخته می‌شود، اما هرچه ضخامت سمنت برد بالاتر باشد، مطمئنا مقاومت آن بیشتر است. به همین علت وقتی که استفاده از این پنل‌ها در کف‌های باربر و سازه‌ای مدنظر باشد، از سمنت برد با ضخامت ۱۸ میلی‌متر به بالا استفاده می‌شود اما برای نمای ساختمان عمدتا از آکواپنل یا سمنت بردی با ضخامت بین ۱۰ تا ۱۲ میلی‌متر است.

مزایای فایبر سمنت برد

احتمالا تا به اینجای مقاله با مهم‌ترین مزیت سمنت برد که امکان استفاده در انواع قسمت‌های یک ساختمان است، آشنا شده اید. اگر بخواهیم به صورت جزئی به سایر مزایای سمنت برد بپردازیم؛ باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • مقاومت بالای سمنت در برابر آب و رطوبت
  • قابل رنگ آمیزی پس از اجرا
  • دارای طرح‌های مختلف (در ایران تنها طرح چوب و طرح ساده سمند برد موجود است)
  • مقاومت بالا در برابر نفوذ حشرات و خوردگی
  • سرعت اجرایی بالا
  • امکان اجرا در انواع اقلیم های گرم یا سرد
  • نصب بی‌دردسر و آسان
  • متریال مورد تایید شهرداری و آتش نشانی
  • مقاوم در برابر آتش سوزی
  • دارای گواهینامه فنی
  • وزن سبک
  • قیمت سمنت برد یا توجه به مزایایی که دارد، کاملا مناسب است.

images_1673417813.jpg

اجرای سمنت برد

متریال سمنت برد با روش جدید و مدرن یعنی سیستم خشک اجرا می‌شود، به صورتی که پروفیل‌هایی با سطح مقطع مخصوص به زیرسازی متصل شده و پس از آن پانل‌های سمنت برد به پروفیل ها پیچ می‌شود. روش خشک به عنوان سیستمی شناخته می‌شود که مزیت‌های بسیار زیادی دارد و می‌توان با استفاده از آن در مدت زمان کوتاهی، با بالاترین کیفیت ممکن اجرا را به پایان رساند. البته کیفیت اجرا منوط به این است که هم تیم طراحی و هم تیم اجرایی، افرادی با سابقه باشند و تجربه اجرای نمای خشک را در گذشته داشته باشند، برای اطمینان از این موضوع هنگام انتخاب تیم مجری از آنها بخواهید که نمونه پروژه‌های پیشین انجام شده خود را برای شما ارسال کنند.

کلام آخر

از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید، از شما سپاسگزاریم. این مقاله توسط کارشناسان نمادیزاین شرکتی با سابقه در زمینه طراحی و اجرای انواع نماهای خشک نگارش شده است. نمادیزاین، به واسطه سابقه ده ساله خود، علاوه بر اینکه اجرای نمای سمنت برد شما را با بهترین کیفیت انجام می‌دهد، سمنت برد مورد نیاز را نیز به صورت مستقیم از کارخانه تهیه می‌کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید به وبسایت نمادیزاین به آدرس nama.design مراجعه کرده و با کارشناسان این تیم در ارتباط باشید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید