انتخاب مسیر تحصیلی در خارج از کشور، برای دانشجویان تصمیمی بسیار مهم و سرنوشت‌ساز است. در این میان، کانادا و انگلیس به عنوان دو مقصد محبوب و برجسته در میان دانشجویان بین‌المللی از جمله ایرانیان، مطرح هستند. هر کدام از این کشورها مزایا و ویژگی‌های منحصر به فرد خود را در زمینه تحصیلات عالی دارا هستند و انتخاب بین آن‌ها می‌تواند برای متقاضیان تحصیل در خارج چالش‌برانگیز باشد.

در این مطلب، به مقایسه این دو کشور از نظر شرایط تحصیلی، زندگی، وضعیت مهاجران، روش‌های مهاجرت و بهترین گزینه‌ها برای تحصیل می‌پردازیم تا افراد بتوانند با مطالعه این مطلب، شرایط خود را برای تحصیل در هرکدام از کشورهای کانادا و انگلیس بسنجند.

کانادا؛ سرزمینی پهناور با طبیعت بکر و تنوع فرهنگی

کانادا دومین کشور پهناور جهان، با داشتن دانشگاه‌های معتبر و رنکینگ بالا در دنیا، به عنوان بهشتی برای دانشجویان بین‌المللی شناخته می‌شود.

دانشگاه‌های واقع در کانادا

برخی از بهترین دانشگاه‌های جهان مانند دانشگاه “تورنتو” و “بریتیش کلمبیا” در کانادا واقع شده‌اند. این دانشگاه‌ها با ارائه آموزش با کیفیت بالا در رشته‌های مختلف، فارغ‌التحصیلانی کارآمد و متخصص را به بازار کار جهانی معرفی می‌کنند. درواقع اغلب دانشگاه‌های کانادا از بهترین‌های جهان بوده و به فارغ‌التحصیلان خود، مدارکی معتبر در سراسر جهان را اعطا می‌کنند.

شرایط تحصیل در کانادا

برای تحصیل در کانادا، باید ابتدا در یکی از دانشگاه‌های معتبر این کشور پذیرش بگیرید. روند پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های خارجی معمولا با دشواری‌هایی همراه است که افراد می‌توانند با مراجعه به موسسات مهاجرتی معتبر مانند موسسه مهاجرتی اصطهباناتی، ازتجربیات و دانش کارشناسان آنها استفاده نمایند. پس از پذیرش، با دریافت ویزای تحصیلی می‌توانید به کانادا سفر کرده و در این کشور مشغول به تحصیل شوید.

هزینه تحصیل در کانادا

هزینه تحصیل در کانادا، به عنوان یکی از محبوب‌ترین مقاصد تحصیلی بین‌المللی، بسته به عوامل مختلفی مانند نوع دانشگاه، رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی، محل زندگی و سبک زندگی دانشجو متفاوت است. به طور کلی، می‌توان گفت که هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی کانادا کمتر از دانشگاه‌های خصوصی این کشور است. همچنین، شهریه رشته‌های علوم پایه و مهندسی معمولاً از رشته‌های علوم انسانی و هنر بیشتر است.

معرفی انگلیس: مهد علم و تاریخ با قدمتی چندین ساله

انگلستان کشوری با پیشینه‌ای غنی در علم و آموزش، میزبان دانشگاه‌های مشهور و معتبر در سطح جهان است.

دانشگاه‌های انگلیس

دانشگاه‌های “آکسفورد” و “کمبریج” به عنوان دو تا از بهترین دانشگاه‌های جهان، در انگلستان واقع شده‌اند. این دانشگاه‌ها با سابقه‌ای دیرینه و فارغ‌التحصیلان برجسته، در زمره برترین مراکز علمی دنیا قرار دارند. به شکلی که هر ساله دانشجویان زیادی از سراسر جهان تمام تلاش خود را برای اخذ پذیرش از این دانشگاه‌ها می‌کنند.

شرایط تحصیل در انگلیس

برای تحصیل در انگلیس، باید ابتدا در یکی از دانشگاه‌های این کشور پذیرش بگیرید. لازم به ذکر است که به دلیل سطح علمی بسیار بالای دانشگاه‌های این کشور، سخت گیری مسئولان این دانشگاه‌ها بسیار بالا بوده و تنها دانشجویانی ممتاز و با بهترین سوابق تحصیلی می‌توانند پذیرش این مراکز علمی را دریافت نمایند. با دریافت ویزای تحصیلی، می‌توانید به این کشور سفر کرده و مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های انگلیس شوید.

هزینه تحصیل در انگلیس

هزینه تحصیل در انگلیس، به عنوان یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب این کشور برای تحصیل، بسته به عوامل مختلفی مانند نوع دانشگاه، رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی، محل زندگی و سبک زندگی دانشجو متفاوت است. اما به طور کلی می‌توان گفت که هزینه تحصیل در انگلیس در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی و آمریکایی مانند ایالات متحده آمریکا به شکل قابل‌توجهی پایین‌تر است.

مهاجرت به کانادا و انگلیس

هر دو کشور کانادا و انگلیس، از جمله کشورهای مهاجرپذیر دنیا محسوب می‌شوند و از طریق روش‌های مختلفی به دانشجویان بین‌المللی اجازه تحصیل در این کشورها را می‌دهند.

روش‌های مهاجرت به کانادا

  • سیستم امتیازی اکسپرس اینتری: این روش بر اساس معیارهایی مانند سن، تحصیلات، سابقه کار، مهارت‌های زبانی و … به متقاضیان امتیاز می‌دهد و افراد با بالاترین امتیاز، می‌توانند ویزای تحصیلی کانادا را دریافت کنند.
  • بورسیه‌های تحصیلی: دولت کانادا و دانشگاه‌های این کشور، بورسیه‌های تحصیلی متنوعی را به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند.
  • ویزای کار دانشجویی: دانشجویان بین‌المللی در کانادا مجاز به کار تا 20 ساعت در هفته هستند. این امر می‌تواند به تامین بخشی از هزینه‌های زندگی آن‌ها کمک کند.

روش‌های مهاجرت به انگلیس

  • سیستم امتیازی Tier 4: این روش بر اساس معیارهایی مانند سطح زبان انگلیسی، پذیرش از دانشگاه معتبر، تمکن مالی و … به متقاضیان امتیاز می‌دهد و افراد با بالاترین امتیاز، می‌توانند ویزای تحصیلی انگلیس را دریافت کنند.
  • بورسیه‌های تحصیلی: دولت انگلیس و دانشگاه‌های این کشور، بورسیه‌های تحصیلی متنوعی را با شرایطی خاص به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند.
  • ویزای کار دانشجویی: دانشجویان بین‌المللی در انگلیس مجاز به کار تا 20 ساعت در هفته هستند. این امر می‌تواند به تامین بخشی از هزینه‌های زندگی آن‌ها کمک کند.

انتخاب بهترین روش مهاجرت به کانادا

  • اگر به دنبال اخذ ویزای سریع و آسان هستید، می‌توانید از طریق سیستم اکسپرس اینتری اقدام کنید.
  • اگر به دنبال تحصیل رایگان یا کم‌هزینه هستید، می‌توانید از طریق بورسیه‌های تحصیلی اقدام کنید.
  • اگر به دنبال فرصت‌های شغلی بعد از فارغ‌التحصیلی هستید، می‌توانید از طریق برنامه‌های کارآموزی یا ویزای کار پس از فارغ‌التحصیلی اقدام کنید.

انتخاب بهترین روش مهاجرت به انگلیس

  • اگر به دنبال تحصیل در دانشگاه‌های برتر جهان هستید، می‌توانید از طریق سیستم Tier 4 اقدام کنید.
  • اگر به دنبال تحصیل رایگان یا کم‌هزینه هستید، می‌توانید از طریق بورسیه‌های تحصیلی اقدام کنید.
  • اگر به دنبال فرصت‌های شغلی بعد از فارغ‌التحصیلی هستید، می‌توانید از طریق ویزای کار فارغ‌التحصیلان Tier 2 اقدام کنید.

نکات مهم تحصیل در هریک از کشورهای انگلیس یا کانادا

  • قبل از اقدام برای مهاجرت تحصیلی به کانادا یا انگلیس، به طور کامل در مورد این کشورها، دانشگاه‌ها، شرایط تحصیل، هزینه‌ها و بازار کار آن‌ها تحقیق کنید.
  • از تجربیات سایر دانشجویانی که در این کشورها تحصیل کرده‌اند، استفاده کنید.
  • با یک مشاور مهاجرت تحصیلی مشورت کنید تا در انتخاب بهترین مسیر برای شما راهنمایی و یاریتان کند.
  • قبل از اقدام برای ویزای تحصیلی، باید مدارک مورد نیاز را جمع‌آوری و به سفارت یا کنسولگری این کشورها ارائه کنید.
  • برای تحصیل در کانادا یا انگلیس، باید به زبان انگلیسی تسلط داشته باشید.

سخن پایانی

انتخاب بین کانادا و انگلیس برای تحصیل، تصمیمی دشوار است؛ چراکه هر دو کشور مزایا و ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند. بههمین دلیل است که انتخاب نهایی و سرنوشت ساز به شرایط، اهداف و اولویت‌های شما بستگی دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید