براساس قوانین فعلی کشور ایران و مشخصاً مادهٔ 6 قانون مدنی، طلاق در خارج از کشور برای تمامی اتباع ایرانی بر طبق قوانین ایران انجام می‌شود. در این مقاله توضیحاتی درمورد شرایط مرتبط با طلاق ایرانیان خارج از کشور و چگونگی انجام آن ارائه کردیم. برای آشنایی کامل با انواع طلاق در خارج و نحوهٔ انجام آن، تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

مدارک موردنیاز برای ثبت طلاق ایرانیان خارج از کشور

برای درخواست طلاق خارج از کشور، هموطنان باید به‌صورت شخصی یا با کمک وکیل رسمی، با توجه به نوبت تعیین‌شده، به سفارت مراجعه کنند. مدارک موردنیاز برای این فرایند شامل موارد زیر است:

  • برگهٔ جاری شدن صیغهٔ شرعی طلاق که توسط یک مرکز اسلامی معتبر و قابل تأیید توسط سفارت صادر شده باشد. به همراه یک‌سری کپی از سند طلاق شرعی؛
  • اصل شناسنامهٔ خانم و آقا؛
  • چهار عدد عکس پرسنلی جدید به اندازهٔ 4×3 سانتی‌متر. (عکس‌ها باید پشت‌نویسی شده باشند و عکس خانم باید با حجاب باشد)؛
  • اصل حکم طلاق صادرشده از دادگاه کشوری که اقامت دارند به همراه ترجمهٔ فارسی آن؛
  • اصل سند ازدواج زوج و زوجه به همراه یک‌سری کپی از آن.

دلایل طلاق

در این بخش از مقاله به بیان چند دلیل رایج طلاق به‌طورکلی و طلاق در خارج از کشور می‌پردازیم. سپس به مواردی از قبیل طلاق توافقی، طلاق یک‌طرفه و طلاق غیابی خارج از کشور خواهیم پرداخت. همچنین درمورد حق طلاق و مهریهٔ طلاق توافقی و شرایط آن‌ها برای ایرانیانی که خارج از کشور زندگی می‌کنند مطالبی را بیان کرده‌ایم.

به‌طورکلی افراد به دلایلی از قبیل درگیری، مشاجره، شکست غیرقابل جبران در رابطه، خیانت (روابط خارج از ازدواج)، متعهد نبودن زوجین، مشکلات ارتباطی، عدم صمیمیت فیزیگی، خشونت و آزار کلامی، فیزیکی یا عاطفی زوج یا زوجه، عدم درک متقابل از ارزش‌ها و اخلاقیات متفاوت همسر، سوءمصرف مواد، فقدان عشق و محبت، مشکلات مالی، ازدواج در سن خیلی پایین، عدم وجود منافع مشترک، ناسازگاری بین زوجین و … به نتیجه‌گیری جدایی و طلاق می‌رسند.

طلاق توافقی در خارج از کشور

همان‌طور که می‌دانید، زوجین خارج از کشور برای طلاق نیاز به وکیل دارند و باید هرکدام برای انجام امور طلاق توافقی به وکیل جداگانه‌ای وکالت دهند. با این حال پیشنهاد ما این است که زوجین توافقات را با یک وکیل طلاق توافقی قطعی کرده و انتخاب وکیل مختص همسر دیگر را به او بسپارند. این روش باعث می‌شود که فرایند طلاق با سرعت و کیفیت مناسب‌تری پیش برود.

در صورت توافق برای انتخاب وکیل توافقی، هر دو وکیل هماهنگی‌های لازم را برای امور طلاق انجام می‌دهند و پرونده را با هم دنبال می‌کنند. بدین ترتیب زوجین مجبور نیستند برای هماهنگی با وکلا با یکدیگر در ارتباط باشند.

پس از تواقق زوجین در انتخاب وکیل، وکالت‌نامهٔ طلاق برای هر یک از زوجین (یکی به نام خانم و دیگری به نام آقا) توسط وکیل طلاق توافقی قطعی، از طریق سامانه میخک تنظیم خواهد کرد. برای ثبت وکالت‌نامهٔ طلاق در سامانهٔ میخک، هر یک از زوجین باید مشخصات اصلی وکیل و متن وکالت‌نامه را به‌طور جداگانه ثبت کنند. زوجین پس از دریافت تأیید و کد رهگیری از سامانه، برای دریافت وکالت‌نامه فیزیکی باید به سفارتخانه مراجعه کرده و آن را به همراه سایر مدارک موردنیاز برای وکیل خود ارسال کنند. در این مرحله هر یک از وکلا اقدامات لازم را برای انجام مراحل حقوقی طلاق توافقی و دریافت حکم طلاق را انجام می‌دهند.

پس از دریافت حکم طلاق، وکلا آن را به‌صورت رسمی در دفترخانه ثبت می‌کنند و درنهایت مدارک معتبر اعم از سند طلاق و شناسنامه به همراه مهر طلاق را برای زوجین ارسال می‌کنند. وکلا می‌توانند این مدارک را به تأیید وزارت امور خارجه رسانده تا آن‌ها سفارت اطلاع دهند.

توافقات طلاق توافقی در خارج از کشور

طلاق توافقی در خارج از کشور نیز همان معنای طلاق توافقی یعنی قبول طلاق و جدایی از طرف زوجین و توافق دربارهٔ مسائلی مانند مهریه، نفقه، حضانت فرزندان و استرداد جهیزیه را دارد. زن و شوهر می‌توانند در خصوص نحوهٔ پرداخت مهریه و نفقه به توافق برسند. در این شرایط زوجین می‌پذیرند که مهریه و نفقه به‌طور کامل پرداخت شود یا این‌که زوج بخشی از آن را ببخشد و مابقی باید به او پرداخت شود.

شرایط طلاق در خارج از کشور برای زوجینی که فرزند دارند نیز براساس همان قوانین کلی طلاق است. یعنی این‌که زوجین در صورت داشتن فرزند، باید با یکدیگر توافق کنند که حضانت فرزند به عهدهٔ پدر یا مادر باشد. به طورکلی درمورد هر نوع توافقی که برای طلاق توافقی انجام می‌شود، برای دادگاه محترم است.

طلاق یک‌طرفهٔ ایرانیان خارج از کشور

طلاق یک‌طرفه پیچیده‌ترین نوع طلاق در خارج از کشور و مستلزم صرف زمان و انرژی بیشتری نسبت‌به سایر انواع طلاق است. این نوع طلاق در دو حالت زیر صورت می‌گیرد:

  • زوجه خواهان طلاق است و زوج با طلاق موافق نیست

در این حالت درخواست طلاق خارج از کشور توسط زوجه و با کمک وکیل او تنظیم می‌شود. این پروسه نیز باید تنظیم وکالت‌نامه طلاق در سایت میخک آغاز می‌شود. سپس با کمک و همفکری وکیل، اسناد و دلایل طلاق (یکی از شروط دوازده‌گانه ضمن عقد، عسر و حرج و …) را به دادگاه خانواده تسلیم و درخواست طلاق یک‌طرفه از سوی زن (زوجه) تنظیم می‌شود.

  • زوج خواهان طلاق است و زوجه با آن موافق نیست

در حالت دیگر طلاق یک‌طرفه، درخواست طلاق از طرف زوج صورت می‌گیرد و سپس برای وکیل وی در ایران پست می‌شود. پس از ارائه مشاوره و همفکری‌های لازم توسط وکیل، تقاضای طلاق ضمن ارائه اسناد و دلایل منطقی برای طلاق برای وکیل فرستاده می‌شود. وکیل نیز براساس این اسناد دادخواست طلاق را تنظیم کرده و مراتب حقوقی و قانونی لازم را تا رسیدن به دریافت حکم طلاق دنبال می‌کند.

طلاق غیابی خارج از کشور

در صورت درخواست طلاق یک‌طرفه و عدم حضور طرف مقابل در هیچ‌کدام از مراحل پرونده و بی‌توجهی به ابلاغیه‌های طلاق، طلاق یک‌طرفه به طلاق غیابی تغییر حالت می‌دهد. در این صورت یک‌سری مراحل و اقدامات به از قبیل استعلام‌ها به پرونده افزوده می‌شود. طلاق غیابی در خارج از کشور نیز همان روال کلی طلاق غیابی را دارد. البته مراجعه به وکلای کاربلد و متخصص طلاق در خارج از کشور به تسریع پرونده و رسیدن به نتیجه کمک زیادی خواهد کرد. توجه داشته باشید که طلاق غیابی در دو حالت طلاق غیابی از طرف مرد و طلاق غیابی از طرف زن انجام می‌شود.

مشاورهٔ آنلاین و حضوری طلاق

موسسه حقوقی دادسو یکی از مؤسسات مشهور درزمینهٔ پرونده‌های مختلف حقوقی ازجمله طلاق و طلاق در خارج از کشور است. برای دریافت مشاورهٔ آنلاین از طریق واتساپ یا مشاورهٔ حضوری، می‌توانید با کارشناسان و وکلای باتجربهٔ این مؤسسه در ارتباط باشید.

افراد در خارج از کشور به دلایل مختلفی درخواست طلاق می‌دهند. این درخواست ممکن است به‌صورت توافقی، یک‌طرفه یا غیابی صورت گیرد. طلاق در خارج از کشور برای ایرانیان مقیم کشورهای دیگر پروسهٔ سختی نیست، به شرطی که تمامی مراحل قانونی را با کمک وکلای باتجربه و کاربلد به پیش ببرند.

منبع : دادسو

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید