قدم گذاشتن در فضای باز و دیدن نور خورشید، کارکردن با رایانه و ابزارهای دیجیتال از قبیل گوشی‌های هوشمند و… همه عواملی هستند که موجب می‌شوند چشمان شما در معرض انواع پرتوهای مرئی و نامرئی قرار بگیرند. این پرتوها اثرات بسیاری را بر روی چشمان شما ایجاد می‌کنند. لازم به ذکر است که نور خورشید بسته به نوع انرژی و طول موج، حاوی پرتوهای نور قرمز، نارنجی، سبز، آبی و… است. ترکیب این نورها را به نام نور سفید و یا نور خورشید می‌شناسیم. چنانچه در معرض تابش بیش از حد این اشعه‌ها قرار بگیرید، آسیب‌های جدی به چشمان شما وارد خواهد شد.

چیستی نور آبی

به طور کلی، طیفی از نورهای مرئی و نورهای آبی که طول موج کوتاهی دارند و از طرف دیگر سطح بالایی از انرژی را منتقل می‌نمایند به نام اشعه فرابنفش معروف هستند. بنابراین اشعه فرابنفش نور خورشید که بخشی از آن را پرتوهای نور آبی تشکیل داده‌اند، انرژی بسیار بالاتری نسبت به دیگر پرتوهای نوری دارد. این عامل موجب می‌شود تا این اشعه‌ها بتوانند تغییراتی عمده را در پوست بدن ایجاد کنند و یا حتی موجب پدید آمدن آفتاب در چشم شوند و شرایطی به نام فوتوکراتیت و یا کوری برفی را برای چشم ایجاد کنند.

اما لازم به ذکر است که این اشعه برای بدن اثرات بسیار مفیدی نیز دارد. به عنوان نمونه این اشعه تامین کننده ویتامین دی برای بدن به شمار می‌رود.

اثرات نورآبی بر چشم

1- آسیب به شبکیه چشم

همان‌طور که گفته شد پرتوهای نور آبی به دلیل داشتن طول موج کوتاه و انرژی بالا، بسیار آسان‌تر از دیگر پرتوهای نوری خورشید، پراکنده می‌شوند. از طرف دیگر چشمان ما در مسدود کردن این نور نمی‌تواند عملکرد مناسبی داشته باشد. در حقیقت ساختار قرنیه چشم به نحوی طراحی شده است که می‌تواند مانع از رسیدن اشعه ماوراء بنفش خورشید به شبکیه چشم شود و در واقع تنها کمتر از یک درصد از این اشعه به شبکیه منتقل می‌گردد اما اگر از امکاناتی مانند عینک آفتابی، فیلتر محافظ و… استفاده نشود تقریبا تمام نور آبی از قرنیه عبور می‌کند و به شبکیه می‌رسد.

2- بیماری ماکولا

یکی از خطرات تابش بیش از حد نور آبی به چشم، این است که این پرتو نوری می‌تواند خطر دژانسیون ماکولا را در چشم افزایش دهد. در حقیقت بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور آبی می‌تواند به سلول‌های حساس به نور شبکیه چشم آسیب برساند. از این طریق بیماری ماکولا به وجود می‌آید که موجب می‌شود بینایی فرد به مرور زمان به طور کلی از بین برود.

3- خستگی و آسیب چشم

همان‌طور که گفته شد طول موج کوتاه نورآبی، انرژی بسیار زیادی را تولید می‌کند. هم‌چنین این طول موج، با سرعتی بسیار بالاتر از دیگر پرتوهای نوری، منعکس می‌گردد. از دیگر ویژگی‌های این طول موج این است که به راحتی متمرکز نمی‌شود. بنابراین وقتی به صفحه نمایش دستگاه‌های دیجیتال از قبیل گوشی‌های همراه نگاه می‌کنیم مقدار قابل توجهی نور آبی از آن ساطع می‌گردد و به چشمان ما منتقل می‌شود. این نور آبی باعث می‌شود تا کنتراست بصری چشم، کاهش پیدا کند و به ایجاد خستگی در چشم منجر گردد. در چنین شرایطی اگر از عینک‌های مخصوص رایانه استفاده شود موجب می‌شود تا انرژی این نورها با کاهشی قابل ملاحظه مواجه شود و از خستگی چشم نیز جلوگیری به عمل آید.

4- آسیب به چشمان جراحی شده

یکی از نکاتی که لازم است حتما به آن توجه شود این است که افرادی که به جراحی در چشمان خود دست زده اند و به جراحی آب مروارید اقدام کرده‌اند باید پس از انجام این عمل جراحی، به محافظت از چشمان خود در برابر نورآبی بپردازند.

به طور کلی جلوگیری از آسیب‌های نورآبی پس از عمل جراحی حائز اهمیت بیشتری است. به طور معمول لنزهای موجود در چشمان انسان‌ها نزدیک به صد درصد از اشعه‌های ماوراء بنفش خورشید را مسدود می‌نمایند. اما بخشی از روند پیری در چشم که به صورت کاملا طبیعی اتفاق می‌افتد موجب می‌شود تا لنزهای طبیعی که در ساختمان چشم استفاده شده‌اند، کم کم برخی از نورهای آبی را از خود عبور دهند.

بنابراین عامل، مقدار زیادی از نور آبی خورشید، از قرینه چشم عبور می‌کند و خود را به شبکیه می‌رساند. لذا در بسیاری از موارد برای فرد، بیماری ماکولا و یا کاهش بینایی اتفاق می‌افتد. بنابراین موارد لازم است حتما چنانچه به عمل جراحی آب مروارید چشم اقدام نمودید پس از انجام این جراحی، حتما از عینک‌هایی که لنزهایی مخصوص و فیلترهایی ویژه برای جلوگیری از نور آبی دارند استفاده کنید.

خرید عینک‌های بلوکات در این زمینه می‌تواند کمک قابل توجهی به شما نماید و از آسیب به چشمان شما در برابر نور آبی جلوگیری کند.

به ویژه استفاده از این عینک‌ها برای افرادی که می‌خواهند ساعاتی طولانی از کامپیوتر استفاده کنند ضرورت دارد. هم‌چنین استفاده از این نوع از عینک‌های مخصوص، برای افرادی است که به میزان زیادی از دستگاه‌های دیجیتال از قبیل گوشی همراه، تبلت و… استفاده می‌نمایند.

نحوه محافظت از چشم در برابر نور آبی

افرادی که در طولانی مدت از تلفن همراه و دیگر دستگاه‌های دیجیتال استفاده می‌کنند در معرض آسیب نور آبی به چشمان خود هستند. بنابراین لازم است با استفاده از روش‌هایی از تابش بیش از حد نور آبی به چشمان خود جلوگیری نمایند. از جمله این روش‌ها می‌توان راهکارهای زیر را نام برد.

1- استفاده از فیلترهای نور آبی

فیلترهای نو رآبی در هنگام کاربرد دستگاه‌های دیجیتال مورد استفاده واقع می‌شوند. این فیلترها موجب می‌شوند تا مقدار زیادی از نور آبی، فیلتر شود و به چشمان شما منتقل نشود. بنابراین این فیلترها می‌توانند از رسیدن نور آبی با حجم زیاد به چشم پیشگیری کنند. اما بدانید انواع فیلتر های نور آبی که در موبایل ها و لپ تاپ های امروزی به صورت نرم افزاری وجود دارد، محافظ کامل نبوده و صرفا مقداری اثر نور آبی را کمتر می کند.

2- استفاده از عینک محافظ

یکی دیگر از روش‌های حفاظت از چشم در برابر نور آبی، استفاده از عینک‌های مخصوص این کار است. بنابراین با خرید عینک‌های بلوکات می‌توانید از چشمان خود در برابر نور آبی محافظت کنید. استفاده از این عینک ها بهترین راه پیشگیری بوده و می توان با آن ها تمام نور آبی مضر ورودی به چشم را بلاک کرد. نکته قابل توجه در خرید این عینک ها که باید به آن توجه کنید این است که این عینک ها در دو دسته بلوکات و بلوکنترل بوده و برای خرید آن ها باید به یک مرجع معتبر مراجعه کنید تا عدسی کاملا استاندارد و مناسب نیاز شما را برایتان انتخاب کنند. پیشنهاد ما خرید عینک بلوکات یا بلوکنترل از بهترین عینک فروشی ها است چرا که ارائه خدمات مناسب آن ها در کنار اعتباری که دارند، خیال شما را از بابت محصول خریداری شده راحت می کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید