همه ما برای حداقل یک بار هم که شده جوش صورت را تجربه کرده‌ایم. جوش صورت یکی از رایج‌ترین مشکلات پوستی است که به دلایل گوناگون رخ می‌دهد و می‌تواند افراد با سنین مختلف را به خود درگیر کند. اما علت جوش زدن چیست و اصلا می‌توان کاری برای پیشگیری یا درمان آن انجام داد؟

در این مطلب با شما درباره انواع جوش‌های صورت صحبت می‌کنیم و به شما می‌گوییم که چطور می‌توانید تا حد زیادی به برطرف شدن این مشکل کمک کنید.

علت جوش ناگهانی صورت 

علت جوش ناگهانی صورت بسته به سن، موقعیت و شیوه زندگی هر فرد متفاوت است. با این حال برخی از رایج‌ترین دلایل جوش ناگهانی صورت به شرح زیر هستند:

  • بسته شدن منافذ باز به دلیل چربی بیش از حد پوست
  • جمع شدن آلودگی‌ها و باکتری‌ها در منافذ باز
  • تغییرات هورمونی
  • استفاده از داروهای خاص
  • استفاده از شوینده‌های بی‌کیفیت
  • رژیم غذایی نامناسب
  • استرس و تنش‌های عصبی
  • ژنتیک و عوامل ارثی

انواع جوش صورت 

جوش‌های صورت انواع مختلفی دارند و هر یک شکل و ظاهر متفاوتی روی پوست ایجاد می‌کنند. با این حال اغلب جوش‌های صورت در دسته‌بندی‌های زیر قرار می‌گیرند:

جوش‌های ریز و بدون رنگ صورت

جوش‌های ریز و بدون رنگ یکی از متداول‌ترین جوش‌های صورت هستند. این جوش‌ها معمولا به دلیل چربی بیش از اندازه پوست و یا جمع شدن باکتری‌ها در میان منافذ باز بوجود می‌آیند و ممکن است به جز صورت در نواحی دیگر بدن هم دیده شوند. گرچه این جوش‌ها در مقایسه با آکنه‌های قرمز و چرکی، دردناک و بزرگ نیستند اما می‌توانند تا حد زیادی ظاهر پوست را تحت تاثیر قرار دهند.

جوش‌های سر سیاه

بیشتر افراد در بخش‌هایی از صورت خود با جوش‌های سرسیاه مواجه شده‌اند. این جوش‌ها معمولا در نواحی چرب‌تر پوست مثل بینی، چانه و روی گونه‌ها دیده می‌شوند. مانند اغلب جوش‌ها، جوش سرسیاه هم به دلیل تجمع چربی و سلول‌های مرده در منافذ باز پوست بوجود می‌آید.

جوش‌های سرسیاه با قرار گرفتن در معرض هوا و اکسید شدن به رنگ تیره در می‌آیند. با وجودی که بیشتر افراد تمایل دارند تا این جوش‌ها را فشار دهند، بهتر است که برای پیشگیری از التهاب پوست از دستکاری کردن آنها خودداری نمود.

جوش‌های قرمز و دردناک

اغلب جوش‌های قرمز و دردناک به دلایل تغییرات هورمونی، بلوغ و یا استفاده از داروهای خاص بوجود می‌آیند. این جوش‌ها معمولا پوست را به التهاب، برآمدگی، قرمزی و تورم دچار می‌کنند. بهترین راه برای بهبود این جوش‌ها، تغییر سبک زندگی و دنبال کردن یک روتین مراقبت از پوست است. با این حال توصیه می‌شود که در صورت بروز ناگهانی جوش‌های قرمز و دردناک از یک پزشک متخصص کمک گرفت.

جوش‌های سر سفید

جوش‌های سرسفید از جمله جوش‌های خفیف و فاقد درد صورت به حساب می‌آیند. این جوش‌ها با لایه‌ای نازک از پوست پوشیده می‌شوند و به همین دلیل ظاهر سفید و نسبتا برجسته‌ای دارند. خوشبختانه جوش‌های سرسفید به راحتی و با مراقبت‌های ساده پوستی قابل درمان هستند.

 آکنه‌های کیست دار

آکنه‌های کیست دار معمولا ظاهر بزرگ و دردناکی دارند و مانند یک غده بسیار کوچک در صورت ظاهر می‌شوند. این جوش‌ها نسبت به درمان، مقاومت بالایی دارند و در صورت ترکاندن یا فشار دادن غیر حرفه‌ای می‌توانند باعث ایجاد اسکار، زخم و یا حفره‌های کوچک در پوست شوند.

آکنه‌های کیست دار اغلب به دلیل رشد موهای زیرپوستی و تجمع چربی بوجود می‌آیند. بهتر است که برای درمان این جوش‌ها به پزشک متخصص مراجعه کرد.

چه اقداماتی جوش صورت را تشدید می‌کند؟

درست است که بسیاری از جوش‌های صورت در نتیجه تغییرات هورمونی و عوامل خارجی اتفاق می‌افتند، اما بی‌توجهی به بعضی نکات هم می‌تواند باعث تشدید و بیشتر شدن آنها شود:

  • لمس کردن، خاراندن و فشار دادن جوش‌های صورت
  • تغذیه نامناسب و مصرف بیش از اندازه شیرینی، شکلات، فست فود و غذاهای چرب و ناسالم
  • استفاده بیش از حد از مواد شوینده و شستن مداوم صورت
  • استفاده از محصولات آرایشی نامرغوب که باعث بسته شدن منافذ پوست شود
  • خوابیدن با آرایش
  • تغییرات ناگهانی هورمونی مثل قاعدگی، بارداری و …
  • رو‌بالشی کثیف
  • کم‌خوابی

چه اقداماتی جوش صورت را بهتر می‌کند؟ 

خوشبختانه اغلب جوش‌های صورت با رسیدگی مناسب به راحتی درمان می‌شوند. در ادامه به برخی از موثرترین روش‌ها برای برطرف کردن جوش صورت اشاره می‌کنیم:

استفاده از یک شوینده مناسب پوست چرب

اولین قدم برای داشتن پوست بدون جوش، شستشوی آن با شوینده‌های مخصوص است. بهتر است که در این زمینه از محصولاتی کمک گرفت که حالت اسیدیته کمتری دارند و با PH طبیعی پوست سازگار هستند. یک شوینده مناسب ضمن حفظ رطوبت طبیعی صورت، چربی اضافه پوست را کاهش می‌دهد و با از بین بردن باکتری‌های مضر، مانع از ایجاد جوش‌ و آکنه می‌شود.

یکی از بهترین گزینه‌‎ها در این زمینه، ژل شستشوی صورت کامان مناسب پوست دارای جوش است که فرمولاسیون ملایمی دارد و با حذف سلول‌های مرده، احتمال بروز انواع جوش و آکنه را به حداقل می‌رساند.

استفاده از محصولات ضد جوش

خوشبختانه محصولات متعددی در بازار وجود دارند که به‌طور تخصصی به کاهش و رفع جوش و آکنه کمک می‌کنند. محصولات ضد جوش با لایه ‌برداری سلول‌‌های مرده و از بین بردن باکتری‌‌های مولد آکنه، انواع جوش‌های حاد مانند کومدون‌های سرسیاه، آکنه‌های چرکی و جوش‌های دوران بلوغ را از بین می‌برند.

ژل ضد جوش درموبای یکی از محصولات موثر در این زمینه است که به طرز قابل توجهی چربی پوست را کنترل کرده و با کاهش سایز منافذ باز، ظاهری صاف و یکدست به پوست می‌بخشد. این ضد جوش صورت در صورت تکمیل دوره درمان، لک‌ها و اثرات به‌ جا مانده از انواع جوش و آکنه که روی سطح پوست باقی مانده‌اند را از بین می‌برد.

مرطوب نگه داشتن پوست با محصولات فاقد چربی

باور کردنش سخت است اما یکی از دلایل بروز جوش و آکنه به شستشوی بیش از اندازه پوست و خشک شدن صورت مربوط می‌شود. به همین دلیل بسیار مهم است که پوست به کمک محصولات تخصصی آبرسان، نرم و مرطوب نگه داشته شود. مرطوب نگه داشتن پوست همچنین کمک می‌کند تا التهابات و اسکارهای ناشی از جوش با سرعت بیشتری بهبود یابند.

کرم مرطوب کننده و آبرسان شاربوت مناسب پوستهای چرب یکی از گزینه‎ های مناسب در این زمینه است که مزایای مختلفی دارد. این کرم پوست را نرم و مرطوب نگه می‌دارد، چربی صورت را تنظیم و کنترل می‌کند، منافذ باز را کاهش می‌دهد و احتمال بروز جوش و آکنه را به حداقل می‌رساند.

تغییر در سبک زندگی

هیچ چیز به اندازه داشتن یک سبک زندگی سالم، به کاهش و رفع جوش‌های صورت کمک نمی‌کند. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم که ضمن رعایت روتین مراقبت از پوست، توجه به نکات زیر را نیز در نظر بگیرید:

  • کنترل و مدیریت استرس
  • داشتن خواب کافی
  • دنبال کردن رژیم غذایی سالم و متعادل
  • انجام ورزش منظم

سوالات متداول

جوش‌های قرمز و دردناک صورت چطور درمان می‌شوند؟

بهترین راه برای بهبود جوش‌های قرمز و دردناک، تغییر سبک زندگی و دنبال کردن یک روتین مراقبت از پوست است.

چه دلایلی باعث بروز جوش و آکنه می‌شود؟

چربی بیش از حد پوست و جمع شدن آلودگی‌ها و باکتری‌ها در منافذ باز از جمله مهم‌ترین دلایل بروز جوش و آکنه هستند.

با چه روش‌هایی می‌توان جوش صورت را کاهش داد؟

استفاده از شوینده مناسب و محصولات ضد جوش، مرطوب نگه داشتن پوست و دنبال کردن یک سبک زندگی سالم به کاهش جوش و آکنه کمک خواهند کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید