همۀ ما می‌دانیم یک شروع خوب و پر انرژی می‌تواند کل روزمان را تحت تأثیر قرار دهد، اما اینکه چگونه روزمان را پرانرژی شروع کنیم، سوال خیلی از افراد است.

در این مقاله قرار است 10 عادت فوق العاده‌ای را که می‌توانند روز بی‌نظیری برایتان رقم بزنند با هم مرور کنیم. این عادات از بین صدها عادت مهم دنیا، بنا به آمارهای جهانی به عنوان برترین‌ها شناخته شده‌اند.

  1. هیدراته کردن

هیدراته کردن یا همان آبرسانی به بدن، یکی از مهم‌ترین کارها بعد از بیدار شدن از خواب است. در طول خواب، بدن شما مایعات را ازطریق تعریق و تنفس از دست می‌دهد. شروع روز با نوشیدن یک یک لیوان آب، به آبرسانی مجدد به بدن، دفع سموم و بهبود عملکرد مغز کمک می‌کند.

براساس گزارشات، کم‌آبی می‌تواند حتی روی خلق و خوی انسان در طول روز اثر بگذارد.

  1. اجازه دهید بدنتان حرکت کند

بدون انجام حرکات کششی بعد از بیدار شدن، از رختخواب بیرون نیایید. این مورد باید یکی از برنامه‌های ضروری روزانه شما باشد که باعث انعطاف پذیری و آرامش بدن و ذهنتان می‌شود.

فعالیت بدنی به سلول‌های خونی اکسیژن رسانی می‌کند.
آنچه در مورد فعالیت بدنی مهم است این است که نوع ورزشی را انتخاب کنید که با ریتم زندگی شما مطابقت داشته باشد؛ زیرا یک ورزش سنگین به جای انرژی دادن، امکان دارد شما را خسته کند و انرژی کل روزتان را از بین ببرد.

یوگا نیز به شما این فرصت را می‌دهد که ستون فقرات خود را کشیده، عضلات خود را تقویت کرده و آرامش درونی پیدا کنید.

  1. طبیعت را گرامی بدارید

یکی از بهترین منابع انرژی بخشِ صبح‌ها، نور خورشید است.
این انرژی را دست کم نگیرید. اگر می‌توانید برای دقایقی در طبیعت باشید، از این کار دریغ نکنید و اگر نمی‌توانید، کمترین کار این است که خود را در معرض نور خورشید قرار دهید و بگذارید این انرژی سراسر بدنتان را غرق خود کند.

اگر در مرکز شهر زندگی می‌کنید، نیازی نیست که از زندگی سخت و حوصله سر بر شکایت کنید. کافی است خود را به نزدیک‌ترین پارک برسانید، کفش‌هایتان را دربیاورید و احساس کنید که زمین با پاهای شما تماس دارد. این کار فوراً انرژی مثبت شما را شارژ می‌کند.

  1. با یک صبحانه سالم به بدن خود انرژی دهید

خوردن یک صبحانه متعادل و خوب به بدن شما مواد مغذی ضروری مانند پروتئین، فیبر و… را می‌رساند که همگی برای بهبود عملکرد بدنتان در طول روز لازم هستند.

یک صبحانه سالم باید ترکیبی از پروتئین، کربوهیدرات‌های پیچیده و چربی‌های سالم باشد.

  • پروتئین مثل: تخم مرغ، ماست یونانی، آجیل و دانه‌ها

  • کربوهیدرات‌های پیچیده مثل: غلات کامل مانند بلغور ،جو دوسر، نان تُست گندم کامل یا میوه‌ها

  • چربی‌های سالم مانند آووکادو، روغن زیتون در کنار دیگر مواد

5. برنامه ریزی روزانه

احساس غرق شدن در افکار بی‌شمار و پراکندگی آنها در ذهن آن هم در ابتدای روز، می‌تواند زمینه را برای یک روز پراسترس و کم انرژی فراهم کند.

برای بهبود تمرکز و حس کنترل خود، در ابتدای روز برای برنامه‌ریزی و اولویت بندی وظایف خود وقت بگذارید. برنامه ریزی روزانه می‌تواند روزتان را از آنچه که فکر می‌کنید بهتر و با انگیزه‌تر و مرتب‌تر پیش ببرد.

6. مهم‌ترین وظایف خود را اولویت بندی کنید

برخی از کارها را در لیستِ «زیاد مهم نیست اما دوست دارم انجام بدهم» بگذارید و زمانی که توانستید یکی از آنها را انجام دهید و به خودتان جایزه‌ای در پایان روز بدهید؛ مثل خوردن یکی از نوشیدنی‌های مورد علاقه‌تان.

7. یک زبان جدید یاد بگیرید

یادگیری یک زبان جدید، حتی شده برای چند دقیقه در هر روز، می‌تواند به معنای واقعی کلمه روز شما را روشن کند.

این کار نه‌تنها مغز را با چالش‌های جدید مواجه می‌کند، بلکه به شما امکان می‌دهد تا با نظرات جدید آشنا شده و ارتباطات معنادارتری با دیگران برقرار کنید.

وقتی شما یک زبان جدید یاد می‌گیرید، هر روز با هدفی مشخص آغاز می‌شود: پیشرفت در مهارت‌های زبانی. این هدف، انگیزه‌ای قوی برای بیدار شدن و شروع یک روز پرانرژی است.
علاوه بر این، فرایند یادگیری میتواند حس شادی و دستاورد را افزایش دهد، زیرا هر گام کوچک در یادگیری، پیروزی شخصی به حساب می‌آید.

نیازی نیست که برای یادگیری زبان مورد علاقه‌تان، زمان زیادی را تا رفتن به آموزشگاه‌ها صرف کنید. شما می‌توانید به راحتی در یک کلاس زبان آنلاین شرکت کرده و با هر روشی که دوست دارید و برایتان مناسب است، هر روز زبان یاد بگیرید.

8. به موسیقی‌های نشاط آور گوش کنید

قدرت یک موسیقی خوب روی حال ما، غیر قابل انکار است. یک آهنگ خوب و پرمعنا و یا حتی ریتمیک و پرانرژی می‌تواند کل روز شما را تحت تأثیر قرار دهد.

برای اینکه هر روز زمان زیادی صرف پیدا کردن موسیقی‌تان نکنید، راهکارهای زیر می‌توانند کمکتان کنند:

  • برای خودتان یک پلی لیست شخصی بسازید.

  • گاهی به پادکست‌های انگیزشی گوش کنید.

9. با افرادی که دوستشان دارید در ارتباط باشید

ایجاد یک رابطه صمیمی با عزیزانی که برایمان مهم هستند برای حال درونی ما ضروری است.

چند دقیقه وقت گذاشتن در ابتدای روز برای برقراری ارتباط با یکی از اعضای خانواده، دوستان، افراد مهم یا حتی یک حیوان خانگی می‌تواند خلق و خوی شما را به میزان قابل توجهی در طول روز افزایش دهد و احساس حمایت و عشق بیشتری بکنید.

برای مثال:

  • یک فنجان قهوه یا چای را با شریک زندگی‌تان بنوشید.

  • با یکی از دوستان یا اعضای خانواده تماس بگیرید و یا چت کنید.

  • برای کسی که دوستش دارید یک پیام محبت‌آمیز بفرستید.

  • حیوان خانگی خود را کمی نوازش کنید.

10. قدردان بودن را تمرین کنید

قدردانی در زندگی واقعا مهم بوده و یک ابزار قدرتمند برای پرورش ذهنی مثبت و کاهش استرس است.

اگر آگاه باشید و نگرش سپاسگزاری داشته باشید، می‌توانید روز خود را با دیدگاهی مثبت آغاز کنید و بهتر خود را برای مقابله با چالش‌هایی که ممکن است پیش بیاید آماده سازید.

می‌توانید فهرستی از چیزهایی که بابت آن‌ها سپاسگزار هستید ساخته و در طول هفته به‌عنوان یادآوری نعمت‌هایتان، آنها را مرور کنید.

شما حتی می‌توانید در دلتان از زندگی سپاسگزار باشید یا با صدای بلند تشکر کنید. گاهی با صدای بلند آنچه را که دارید به زبان آورده و بابتشان قدردان باشید.

سخن پایانی

در این مقاله به 10 روش مهم و ساده‌ای که می‌توانید به به کار بستن آنها روزی شاد و پرانرژی آغاز کنید و این حال خوب را تا پایان شب با خودتان داشته و حتی به دیگران هم منتقل کنید اشاره کردیم.

شما برای این که روزی شاد و سرشار از انرژی مثبت داشته باشید، صبحتان را با انجام دادن چه کارهایی شروع می‌کنید؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید