سفید کردن دندان از اهمیت بسیاری برخوردار است. به مرور زمان با مصرف غذاهای مختلف کم کم دندان ها رو به زردی خواهند رفت. به کمک یک سری روش های خانگی میتوان این روند زرد شدن را کندتر کرد. همراه ما باشید تا راهکار های سفید کردن دندان و انتخاب خمیر دندان مناسب را به شما یاد بدهیم.

فهرست محتوا نمایش

روش های طبیعی برای سفید کردن دندان ها چیست؟

همه ما،برای سفید کردن دندان هایمان، به دنبال راهکار و روشهایی هستیم که به ما نشان دهند چگونه دندان هایمان را سفید کنیم. دندان‌ها به ناچار و طی یک روند طبیعی با افزایش سن، شروع به زرد شدن می‌کنند.

اما طیف وسیعی از استراتژی‌ها و راهکارها می‌توانند روند زرد شدن دندان ها را کندتر کرده و حتی آن را معکوس کنند و به سفید شدن دندان های زرد منجر شوند.رنگ دندان - سفید کردن دنداندر حالی که کیت‌های سفید کننده دندان در اکثر داروخانه ها به راحتی در دسترس است، اما بسیاری از داروهای طبیعی وجود دارند که می توانند به سفید شدن دندانهای زرد کمک کنند. در این محتوا با ما همراه باشید تا به بررسی روش های طبیعی برای سفید کردن دندان ها و دلایل زرد شدن دندانها بپردازیم.

چرا دندان ها زرد می‌ شوند؟

دلایل مختلفی برای زرد شدن دندانها وجود دارد، که می‌توان آنها را به دو دلیل عمده تقسیم کرد؛ که هر دو علت با افزایش سن تشدید پیدا میکنند و سفیدی دندان را از بین می‌برند.

از بین رفتن سفیدی دندان با لکه های خوراکی

غذاها و نوشیدنی‌های خاص مانند قهوه، می توانند دندان ها را لکه دار کنند. بعضی از این غذاها و نوشیدنی ها مینای دندان را هم پوشانده و باعث افزایش زردی آن می‌شود.

از دیگر مواردی که میتوانند باعث ایجاد لکه بر روی دندان ها شوند سیگار کشیدن، مصرف مواد مخدر و یا حتی مصرف انواع خاصی از آنتی بیوتیک است.

فرسودگی و نازک شدن مینای دندان

لایه بیرونی دندان‌ها از مینای دندان تشکیل شده است. مینا لایه ای تقریباً سفید رنگ است و از ساختار عمیق‌تر دندان محافظت می‌کند. در واقع سفیدی دندان به دلیل همین مینای دندان است.مینای دندان - سفید کردن دنداندر زیر مینای دندان لایه‌ای دیگر به نام عاج قرار دارد که به رنگ زرد مایل به قهوه ای است. هنگامی که لایه مینای دندان نازک یا از بین می‌رود، دندان های شما زرد به نظر می‌رسند.

مصرف غذاهای اسیدی، خوراکی‌های نامناسب و نوشیدنی‌های گازدار و رنگی، بیماری لثه و روند پیری می‌توانند در گذر زمان، مینای دندان را خراب و سفیدی دندان را از بین ببرند.

از بین رفتن سفیدی دندان بر اثر عوامل اکتسابی

بعضی از عوامل زرد شدن دندانها، اکتسابی هستند و بر اثر عوامل خارجی، مثل ضربه خوردن به دندان و از بین رفتن مینای دندان یا مصرف بعضی از داروها در طولانی مدت بوجود می‌آیند.

چگونه دندان هایمان را سفید کنیم؟

برای دانستن اینکه، چگونه دندان هایمان را سفید کنیم، روش های مختلفی وجود دارد، ما در ادامه به بررسی روشهای آسان و طبیعی که به سفید شدن دندان‌ها کمک می‌کند می‌پردازیم و شما می‌توانید در خانه، اقدامات لازم برای سفید شدن دندانهای زرد را انجام دهید.

برای سفید شدن دندانها از روغن های گیاهی استفاده کنید

یکی از راه‌های سفید کردن دندان های زرد، استفاده از روغن‌های گیاهی است. روغن کشیدن به دندان ها یکی از روش های باستانی شستشوی دهان و دندان با کمک روغن های طبیعی است.روغن های گیاهی - سفید کردن دنداندر این روش برای از بین بردن کثیفی، باکتری ها و باقی مانده غذا در لابلای دندان از روغن های قوی گیاهی استفاده میشود. روغن کشیدن دندان به هیچ عنوان جایگزین مناسبی برای مسواک و نخ دندان نیست.

اما برخی تحقیقات نشان می دهد که شستن دهان با روغن های خاص، به سفید شدن دندان ها کمک می‌کند. هیچ شواهدی مبنی بر نا کار آمد بودن این روش در دسترس نیست. پس استفاده از روغن ها، جهت سفید کردن دندانها، ضرری ندارد.

برای امتحان کردن این روش، ده دقیقه پس از مسواک زدن دهان را با روغن بشویید و سپس آن را از دهان خود خارج کنید. روغن های مناسب برای کشیدن روغن به دندان عبارتند از:

  • روغن نارگیل
  • روغن آفتابگردان
  • روغن کنجد

سفید کردن دندان با سرکه سیب و جوش شیرین

برای سفید کردن دندان های زرد، کافی است مقداری از سرکه سیب را در دهان خود، به مدت 2 دقیقه بگردانید و پس از آن، مسواک را به سرکه سیب آغشته کنید و دندانهایتان را بشویید.

برای از بین بردن سرکه سیب از دهانتان، کافی است یکبار دیگر با خمیر دندان مسواک بزنید.

سفید کردن دندان ها با ریحان

از ریحان، علاوه بر جلوگیری از خونریزی لثه، جهت سفید کردن دندانها هم استفاده می‌شود. برای این کار، چند برگ ریحان را ریز کنید و با پوست پرتقال مخلوط کنید. پوست پرتقال سرشار از ویتامین c است که به سفیدی دندان ها کمک می‌کند.

سپس با مسواک و خمیر خانگی ریحان، به مدت 5 دقیقه دندانهای خود را بشویید. شما می‌توانید این کار را هفته ای دو مرتبه انجام دهید.

سفید شدن دندانها با جوش شیرین

جوش شیرین می تواند به آرامی لکه های سطح دندان را از بین ببرد و به سفید شدن دندانهای زرد کمک کند. برخی افراد نگران این هستند که جوش شیرین خیلی زننده است و ممکن است مینای دندان را خرد کرده یا به آن آسیب بزند.

اما تحقیقات سال 2017 نشان داد که جوش شیرین برای سفید کردن دندانها یک راه ایمن است و برای از بین بردن لکه ها و زردی دندان مناسب است.

جوش شیرین همچنین ممکن است به مبارزه با باکتری ها کمک کند. تحقیقات نشان می دهد که ممکن است جوش شیرین بتواند پلاک را کاهش داده و علاوه بر سفید کردن دندان، از پوسیدگی دندان هم جلوگیری کند.

با پراکسید هیدروژن، چگونه دندان هایمان را سفید کنیم؟

پراکسید هیدروژن یک سفید کننده طبیعی است که می تواند به سفیدتر شدن دندانهای لکه دار کمک کند. برای سفید کردن دندان ها به پراکسید هیدروژن، فرد می تواند به مدت 1-2 دقیقه، دو بار در روز به مدت یک هفته با ترکیبی از جوش شیرین و پراکسید هیدروژن مسواک بزند.پراکسید هیدروژن - سفید کردن دنداندقت کنید که در روش سفید شدن دندان با استفاده از پراکسید هیدورژن، تنها به صورت گاه به گاه باید از آن استفاده کرد و نباید هر روز این کار را تکرار کنید.

پراکسید هیدروژن ممکن است حساسیت دندان را افزایش دهد، بنابراین برای استفاده طولانی مدت یا برای افرادی که می‌دانند، دندان‌های حساس دارند مناسب نیست.

سفید کردن دندان با نمک دریا

سفید کردن دندان با نمک دریا، یکی از موثرترین روشها است.شما می‌توانید به دو روش از نمک دریا برای سفیدکردن دندان هایتان استفاده کنید.نمک - سفید کردن دندان

  • سفید کردن دندان فقط با نمک دریا: که بدر این روش، کافی است مسواکتان را نم دار کنید و به نمک دریا آغشته کنید و به مدت 2 دقیقه دندانهایتان را مسواک بزنید.
  • سفید کردن دندان با نمک دریا و جوش شیرین: در این روش، 1/2 قاشق چایی خوری نمک دریا را با 1 قاشق چایی خوری جوش شیرین و کمی آب مخلوط می‌کنید تا یک خمیر نرم به دست آید. حالا به مدت 2 دقیقه، دندانهایتان را با این خمیر مسواک می‌زنید.

سفید کردن دندان های زرد با پوست موز

قسمت داخلی پوست موز، سرشار از پتاسیم، منیزیوم و دیگر مواد معدنی است، که می‌توانند جذب مینای دندان شوند و به سفید شدن دندانها کمک کنند.

در این روش، بهتر است که بعد از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، یک موز تازه را پوست بگیرید و قسمت داخلی پوست موز را به مدت 2 دقیقه روی دندانهایتان بکشید و بعد از شستن دندانها، تا یک ساعت چیزی میل نکنید. شما می توانید نتیجه آن را بعد از دو هفته ببینید.

سفید شدن دندان ها با توت فرنگی

میوه‌ی دیگری که به سفید شدن دندانهای زرد کمک می‌کند، توت فرنگی است. برای استفاده از آن، کافی است مقداری توت فرنگی را رنده کنید و سپس کمی جوش شیرین به آن اضاف کنید تا ماده‌ای خمیری شکل بدست آورید و با مسواک روی دندانها  زرد بکشید.

شما می‌توانید این کار را هقته ای دو مرتبه انجام دهید.

سفید شدن دندانهای زرد با ذغال سنگ فعال

برای سفید کردن دندانها با ذغال فعال، کافی است ذغال فعال را از داروخانه تهیه کنید و سپس مقداری از آن را روی مسواک نم‌دار خود بگذارید و حدود 2 دقیقه مسواک بزنید. انجام این کار حدود 2 یا 3 مرتبه در هفته به سفید شدن دندان هایتان کمک می‌کند.

در نظر داشته باشید که این روش برای افرادی که لمینت یا روکش دندان دارند، راهکار مناسبی برای سفید کردن دندان به حساب نمی‌آید.

سفید کردن دندان با آبلیمو و جوش شیرین

در این روش، 1 قاشق چایی خوری جوش شیرین و یک قاشق چایی خوری آبلیمو را مخلوط کرده و خمیر به دست آمده را به مدت 2 دقیقه روی دندانهایتان مسواک کنید. (مواظب باشید که این مخلوط را به مدت ظولاتی روی دندان نگذارید)لیمو ترش - سفید کردن دندانبهتر است ابتدا این کار را هفته ای دو بار انجام دهید و با گذشت زمان هر 10 روز یکبار از این خمیر استفاده کنید.

سفید کردن دندان با زردچوبه

از آنجایی که زردچوبه، یک ماده گیاهی ضد التهابی و ضد میکروبی است، بسیار مناسب برای مراقبتهای دندانی و همچنین یکی از روش‌های خوب برای سفید کردن دندانها در خانه است. برای استفاده از این ماده جهت سفید شدن دندانهای زرد، باید یکی از دو روش زیر را انجام دهید:

  • زردچوبه را مثل خمیر دندان روی مسواک بریزید و به مدت 5 دقیقه دندانهایتان را بشویید.
  • با استفاده از از زرد چوبه و روغن نارگیل، با نسبت 2 به 1، یک خمیر غلیظ درست کرده و با آن دندانهایتان را جهت سفید شدن بشویید.

سفید کردن دندان با آبلیمو و نمک

در این روش 1 قاشق چایی خوری نمک را با 2 قاشق چایی خوری آبلیمو مخلوط کرده و به عنوان خمیر دندان از آن استفاده کرده و هفته ای دو بار دندانهایتان را با این مخلوط تمیز می‌کنید. اسیدی بودن و ویتامین c موجود در آبلیمو به از بین رفتن لکه های زرد دندان کمک می‌کند.بلیچینگ - سفید کردن دندان

آیا رژیم غذایی مثبت در سفید شدن دندان موثر است؟

برای پاسخ دادن به این سوال که برای سفیدی دندان چه کنیم، مهمترین و اولین کار، درست کردن رژیم غذاییتان است. در ادامه مواردی را که باید در رژیم غذایی خود استفاده کنید را شرح داده ایم:

  • برای سفید کردن دندان ها، باید از مصرف غذاها و نوشیدنی هایی که موجب تغییر رنگ یا زرد شدن دندان ها می‌شوند اجتناب کرد، مانند قهوه و نوشابه و آب میوه های تیره که باعث لکه دار شدن دندان می‌شوند.
  • برای سفید شدن دندان، از مصرف بیش از حد مرکبات جلوگیری کنید و همیشه دندان‌های خود را بعد از مصرف این مواد غذایی و نوشیدنی ها مسواک بزنید.
  • حداکثر 30 دقیقه پس از صرف غذا حتما مسواک بزنید. چون بلافاصله پس از مصرف غذا فعالیت باکتری ها و میکروب ها در دهان شما شروع میشود. که میتوانند محیط دهان را اسیدی کرده و به بافت دندان ها آسیب برسانند.
  • نکشیدن سیگار و ترک آن، یکی از راه های جلوگیری از پوسیدگی دندان و بیماری لثه است و به سفید شدن دندان های زرد کمک زیادی می‌کند، زیرا خطر ایجاد لکه های نیکوتین روی دندان را کاهش می‌دهد.

اهمیت حفظ بهداشت دهان، برای سفید شدن دندان

حفظ بهداشت دهان و دندان مهم‌ترین کاری است که افرد می‌توانند برای جلوگیری از زردی دندانهایشان انجام دهند. رعایت این اصول ، از به سفید ماندن دندانها در طول زمان کمک می کند.

  • حداقل دو بار در روز مسواک بزنید. حتما باید اطراف لثه و قسمت پشتی دندان را نیز تمیز کنید.
  • با استفاده از خمیر دندان فلوراید مسواک بزنید: فلوراید می تواند حتی پوسیدگی دندان را معکوس کند. اگرچه برخی از افراد با استفاده از فلوراید مخالف هستند، اما دندانپزشکان معتقدند که فلوراید برای سلامتی دندان‌ها ایمن و مفید است.
  • برای از بین بردن پلاک بین دندان ها خمیردندان بکشید.
  • بعد از مسواک، حتما از نخ دندان استفاده کنید.

مسواک زدن - سفید کردن دندانمسواک زدن و نخ دندان کشیدن به طور منظم موارد زیر را به دنبال دارد:

  • از مینای دندان محافظت می کند
  • از پوسیدگی لثه جلوگیری می کند
  • و لکه ها را از بین می برد.

در این محتوا، سعی کردیم به این سوال که چگونه دندان هایمان را سفید کنیم، پاسخ دهیم. همچنین دلایل زرد شدن دندان و در ادامه راهکارهای خانگی برای سفید کردن دندان‌ها را بررسی کردیم. انجام موارد بالا، به همراه کمی صبر و حوصله می‌تواند به سفید شدن دندان هایتان کمک کند.

ویژگی های خمیر دندان خوب

بیشتر دندان‌پزشکان فلوراید را مهم و ضروری می‌دانند

در وب‌سایت انجمن دندان‌پزشکی آمریکا گفته شده است که هرکس باید دست‌کم دو بار در روز، دندان‌های خود را با خمیر دندان دارای فلوراید بشوید. فرمول‌های شیمیایی مختلفی از فلوراید در تولید خمیردندان‌ها به کار گرفته می‌شود، اما تمام آنها ویژگی مشترکی دارند: توانایی مبارزه با ایجاد حفره و مقابله با پوسیدگی دندان. در بعضی از خمیر دندان‌هایی که با مواد طبیعی ساخته می‌شوند، خبری از فلوراید نیست.

مصرف این ماده برای کودکان زیر شِش سال هم توصیه نمی‌شود. اما تمام اینها دلیل نمی‌شود که به‌سراغ خمیر دندانی بروید که فاقد فلوراید است، زیرا به‌باور بیشتر متخصصان و پزشکان، اثرگذاری فلوراید در سلامت و مقاومت دندان در برابر پوسیدگی و خرابی، بیشتر از مصرف خمیر دندان‌هایی است که فاقد این ماده‌اند.انتخاب خمیر دندان - سفید کردن دندان

مشورت با پزشک قبل از خرید خمیر دندان ضروری است

مراجعه به دندان‌پزشک و معاینات چندماه‌یک‌بار، یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید در طول سال انجام بدهید. نگذارید دندان‌ها عفونت کنند و بپوسند و بعد به پزشک مراجعه کنید. با رفتن به مطب دندان‌پزشک، از اوضاع دهان، دندان و لثه‌ها باخبر و متوجه می‌شوید که باید چه مسواک و خمیردندانی بخرید.

دندان‌پزشک با توجه به نوع نیازتان به شما می‌گوید که باید خمیر دندان سفیدکننده، مخصوص دندان‌های حساس یا … تهیه کنید. مثلا اگر دندان‌های‌تان حساس باشد اما ندانید و به‌سراغ خمیر دندان‌هایی قوی و مخصوصِ نوع دیگری از دندان بروید، به مشکل برخواهید خورد. پس حتی اگر بهترین خمیر دندان را هم بخرید اما نوع آن با نوع دندان و نیازهای‌تان سازگار نباشد، در مسیر حفظ سلامت دهان و دندان باز هم راه به جایی نخواهید برد.

با احتیاط به‌سراغ خمیر دندان‌های سفیدکننده بروید

خمیر دندان‌های سفیدکننده دارای مواد شیمیایی قوی برای براق و سفید کردن دندان هستند. البته این مواد شیمیایی هم تحت‌نظر پزشکان و بادقت در خمیر دندان‌ها استفاده می‌شوند و خطرناک نیستند. ولی اگر دندان‌هایی حساس دارید، شاید مصرف مواد شیمیایی قوی باعث تحریک دندان و لثه‌ها شود و حساسیت‌های دندان‌تان افزایش پیدا کند. درصورتی‌که دندان‌های‌تان حساس است، باید با پزشک دربارۀ مصرف خمیر دندان‌های سفیدکننده مشورت کنید.

برچسب و اطلاعات محصول را به‌دقت بخوانید

همیشه اطلاعاتی را که روی بسته خمیردندان‌ها نوشته می‌شود به‌دقت بررسی کنید. بعضی از خمیر دندان‌ها مخصوص استفادۀ بزرگ‌سالان و کودکان بالای شِش سال هستند.

بعضی از خمیر دندان‌ها را هم نباید به‌طور مداوم مصرف کرد. به عبارت دیگر، نباید از بعضی محصولات به‌عنوان خمیر دندان اصلی و روزانه استفاده کرد. در نتیجه، به اطلاعات روی جعبه خمیر دندان‌ها دقت کنید و اگر خمیر دندانی خارجی خریده‌اید و نمی‌توانید روی آن را بخوانید، از کسانی که دانش انگلیسی دارند کمک بگیرید یا از مترجم گوگل برای ترجمۀ جملات روی محصول استفاده کنید.خمیر دندان - سفید کردن دندانمواد سازندۀ هر خمیر دندان را هم به‌دقت بررسی کنید. شاید به‌نظرتان این‌همه وسواس برای خریدن یک عدد خمیر دندانِ ناقابل لازم نیست. اگر این‌طور فکر می‌کنید، سخت در اشتباه هستید. رعایت بهداشت دهان و دندان و توجه به سلامت آن از مهم‌ترین چیزهایی است که باید در طول روز در نظر بگیرید.

پس اهمیت این موضوع را دست‌کم نگیرید. بیشتر خمیردندان‌ها حاوی مواد طعم‌دهنده، شیرین‌کننده و مواد شیمیایی مختلف هستند. هرقدر مواد سازندۀ یک محصولْ بیشتر باشد، احتمال اینکه بالاخره یکی از مواد موجود در آن اذیت‌تان کند هم بیشتر می‌شود. پس این نکته را به خاطر بسپارید و برای کم کردن خطر حساس شدن دندان‌ها یا آزردگی دهان از خمیر دندان‌هایی استفاده کنید که مواد سازندۀ پرشماری ندارند.

خمیردندان‌های حاوی جوش‌شیرین مفید هستند

جوش شیرین هم از موادی است که دندان‌ها را پاک و سفید می‌کند. وجود این ماده در خمیر دندان‌ها برای دندان‌تان مفید خواهد بود. یکی از مزایای آن نسبت به مواد شیمیایی دیگر این است که میزان ساییدگی دندان با مسواک زدن با خمیر دندان حاوی آن، کمتر از مواد شیمیایی دیگر خواهد بود. به‌طور کلی از جوش‌شیرین برای بوزُدایی و خنثی کردن اسید مواد بهداشتی مختلف استفاده می‌شود.

وجود آن در خمیردندان‌ها هم برای افرادی که دندان‌های حساس دارند بسیار مفید و مؤثر است. پس وقتی به ترکیبات خمیر دندان که روی جعبۀ آن نوشته شده دقت می‌کنید، حواس‌تان به وجود جوش شیرین باشد. ازآنجاکه معمولا خمیردندان‌های مختلف اطلاعات خود را به انگلیسی روی جعبه درج می‌کنند، بهتر است با نگارش لاتین این واژه آشنا باشید. یادتان باشد که در زبان انگلیسی به جوش‌شیرین، «بیکینگ‌سودا» (baking soda) گفته می‌شود.

دور خمیر دندان‌های شیرین را خط بکشید

بعضی از برندها برای اینکه تجربۀ مسواک زدن را برای مصرف‌کنندگان خوشایندتر کنند به راهکارهایی مانند افزودن شکر و طعم روی می‌آورند. شکر و مواد نامناسب اضافی می‌تواند موجب تخریب دندان‌ها شود. خوشایند بودن طعم و مزه خمیر دندان نباید باعث شود که دندان‌های‌تان را در معرض شکر و مواد نامناسب قرار بدهید (البته به‌هیچ‌وجه نباید خمیردندان را قورت داد ولی درهرحال، هنگام مسواک زدن، طعم آن در دهان می‌پیچد). بیشتر خمیر دندان‌هایی که برای کودکان به بازار عرضه می‌شود، حاوی شکر هستند. یادتان باشد که دورِ چنین محصولاتی یک خط بزرگ قرمز بکشید!

خمیر دندان زغالی، عجیب اما سفیدکننده است

اخیرا خمیر دندان‌های زغالی بسیار رایج شده‌اند. شاید وجود زغال در خمیر دندان کمی عجیب به نظر برسد اما اثرگذاری خوبی در سفیدی و پاک‌کنندگی دندان‌ها دارد. ذرات زغال موجود در این خمیر دندان‌ها باعث جذب آلودگی‌ها و رفع لکه‌های روی دندان می‌شود. خمیر دندان زغالی - سفید کردن دندانالبته مصرف این خمیر دندان‌ها به‌طور مداوم توصیه نمی‌شود زیرا باعث از بین رفتن مینای دندان می‌شوند و آن را در معرض خطرات جدی قرار می‌دهند. با از بین رفتن مینای دندان، مقاومت و سلامت دندان به‌طور جدی به خطر می‌افتد.

در مصرف خمیر دندان‌های طبیعی هوشیار باشید

در تولید خمیر دندان‌های طبیعی، به‌جای برخی از مواد شیمیایی، از مواد طبیعی و ارگانیک استفاده می‌شود. در برخی از این محصولات طبیعی، فلوراید هم وجود دارد. اما فلورایدی که در آنها به کار می‌رود از منابع طبیعی تولید می‌شود و شیمیایی نیست. به‌جای مواد شیرین‌کنندۀ مصنوعی هم در خمیر دندان‌های طبیعی از موادی مانند زایلیتول بهره می‌برند. این ماده به‌اندازۀ شیرین‌کننده‌های مصنوعی موجب پوسیدگی دندان‌ها نمی‌شود، اما مصرف زیاد آن در برخی از افراد، باعث دل درد می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید