راه های افزایش قد بدون مصرف قرص و دارو و با رعایت یک سری اصول صحیح تغذیه و ورزش را یاد بگیرید. اگر کودکتان در سن رشد است این موارد خیلی به کار شما می آید. هیچ وقت سعی نکنید برای اینکه یک شبه راه صد ساله را بروید از قرص های افزایش قد استفاده کنید. در این مقاله با گروه آموزشی پارس مگ همراه باشید.

عوامل مؤثر در افزایش قد

عوامل ژنتیکی

قد شما بیش از هر چیز تابعی از عوامل ژنتیکی است. اما اگر والدین شما هر دو قدی کوتاه یا متوسط داشته باشند شما لزوما سرنوشت مشابهی نخواهید داشت. قد، خصوصیتی چندژنی است. یعنی گروهی از ژن‌ها روی آن اثر دارند. اگر در خاندان شما افراد بلندقدی وجود داشته باشند این شانس وجود دارد که ژن بلندی قد به شما هم رسیده باشد.

افزایش قد

تعیین سقف قد شما امکان‌پذیر نیست. اما با استفاده از فرمول ساده‌ی زیر می‌توانید پتانسیل قد خود را حساب کنید:

قد مورد انتظار = (مجموع قد پدر و مادر شما + ۱۳ اگر پسر هستید یا – ۱۳ اگر دختر هستید) / ۲

عددی که به دست می‌آورید،‌ به اضافه و منهای ۵ سانتی‌متر،‌ قد مورد انتظار شماست. در نظر داشته باشید که اگرچه این یک تخمین کلی است باز هم باید خیلی به قدی که در نهایت به آن می‌رسید نزدیک باشد.

عوامل غیرژنتیکی

عوامل غیرژنتیکی دیگری هم می‌توانند روی قد مورد انتظار شما اثر بگذارند. تعیین‌کننده‌ی بیشتر این فاکتورها محیطی است که فرد در آن رشد می‌کند. بلندی قد با رشد در ارتباط است. بنابراین،‌ عواملی که مخل رشد باشند همان تأثیر را بر قد خواهند داشت.

برخی از این عوامل غیرژنتیکی عبارتند از:

  • قرار گرفتن در معرض دود تنباکو در زمان جنینی
  • بیماری زمان کودکی یا بلوغ
  • کیفیت مراقبت‌های پس از تولد
  • وزن پایین هنگام تولد

با اینکه بسیاری از عوامل موثر بر قد از کنترل شما خارج هستند، چندین کار هست که می‌توانید برای رسیدن به نهایت قد خود انجام دهید. با در نظر گرفتن این نکته، بهترین روش‌ها برای افزایش قد طبیعی در ادامه ذکر می‌شوند.

نکاتی برای افزایش قد به شکل طبیعی

توجه به خواب کافی از راه های افزایش قد

ناگفته پیداست که خواب خوب و کافی یکی از عوامل مهم برای رشد سالم است. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که نوجوانان در حال رشد حداقل به ۸ ساعت خواب شبانه نیاز دارند (۱۱ ساعت خواب برای بهبود رشد سلامت بسیار موثرتر است).

خواب مناسب اهمیت زیادی دارد چون بدن در هنگام خواب رشد کرده و بافت نو تولید می‌کند. مغز ما به خصوص زمانی که در حالت امواج آهسته و چرخه‌های عمیق خواب هستیم هورمون رشد انسانی (HGH) ترشح می‌کند. به این ترتیب،‌ خواب ناکافی تولید HGH را کاهش داده و مانع رشد شما تا حداکثر قد مورد انتظارتان خواهد شد.

خوشبختانه،‌ برای داشتن خواب مناسب چندین کار می‌توانید انجام بدهید. اول از همه، زمان‌تان را به خوبی مدیریت کنید تا بعد از یک روز کاریِ شلوغ زمان کافی برای استراحت داشته باشید. دوم،‌ محیط مناسبی برای خواب خود ایجاد کنید تا بتوانید خوب بخوابید. عواملی را که باعث اختلال در خواب می‌شوند،‌ مانند نور یا سروصدای زیاد، از بین ببرید. به علاوه، پیش از رفتن به بستر از نوشیدن نوشیدنی‌های حاوی کافئین بپرهیزید چون زمان ارزشمند خواب شما را از بین خواهند برد. در عوض،‌ پیش از رفتن به بستر می‌توانید چای بابونه بنوشید چون خواب را بهبود می‌دهد. حمام گرم پیش از خواب هم می‌تواند کیفیت خواب شما را تا حد زیادی بهتر کند.

تغذیه سالم

داشتن تغذیه‌ سالم از راه های افزایش قد

تغذیه‌ی مناسب برای رشد کافی کاملا ضروری است چرا که کمک می‌کند اطمینان حاصل کنید همه‌ی مواد غذایی لازم برای رشد کامل به بدن شما می‌رسد. کلید تغذیه‌ی سالم متعهد بودن به رژیم غذایی متعادل و اجتناب از غذاهای ناسالم است. برای اینکه به حداکثر قد بالقوه‌ی خود برسید موارد زیر را در تغذیه‌ی خود رعایت کنید.

مصرف ویتامین D کافی از راه های افزایش قد

برای رشد سلامت استخوان‌ها ضروری است،‌ به خصوص در مورد کودکان. این ویتامین را می‌توان از غذاهایی مانند ماهی، قارچ و لبنیات، تخم‌مرغ، یونجه و توفو یا قرار گرفتن در معرض نور مناسب خورشید به دست آورد.

کلسیم کافی

کلسیم دریافتی هم بسیار اهمیت دارد چرا که استخوان‌ها برای رشد و شکل‌گیری به این ماده نیاز مبرمی دارند. منابع غنی کلسیم عبارتند از پنیر،‌ دانه‌های سویا،‌ ماهی ساردین، سبزیجات و لبنیات.

مصرف روی از راه های افزایش قد

روی دریافتی خود را با استفاده از غذاهایی مانند حبوبات، مارچوبه، تخم‌مرغ، شکلات و صدف افزایش دهید تا رشد سلامت شما بهبود یابد. مصرف روی به خصوص در کودکان اهمیت دارد چرا که کمبود روی باعث توقف رشد می‌شود.

سایر مواد غذایی مهم

به جز موارد ذکرشده‌ی فوق،‌ از سایر مواد غذایی هم غافل نشوید چرا که آنها هم به رشد مناسب کمک می‌کنند. برای انرژی بخشیدن به سلول‌ها به کربوهیدارت‌ها احتیاج دارید. مصرف پروتئین کافی هم لازم است تا بدن‌تان آجر کافی برای بالا بردن ساختمان قامت شما داشته باشد. اگر به هر دلیلی قادر نیستید مواد غذایی لازم برای رشد خود را از طریق غذا دریافت کنید می‌توانید به سراغ مواد دارویی مکمل بروید.

زمانبندی غذایی خوب

قانون کلی این است که باید سه وعده‌ی غذایی متعادل در طول روز مصرف کنید. خوردن میان‌وعده‌های سالم بین این وعده‌های غذایی هم متابولیسم بدن شما را فعال نگه داشته و رشد سالم شما را بهبود می‌دهد.

قد بلند

انجام ورزش منظم از مهم ترین راه های افزایش قد

ورزش منظم یا انجام ورزش مورد علاقه‌تان یکی از بهترین روش‌ها برای قدبلند شدن است. بچه‌ها و نوجوانان همیشه تشویق می‌شوند که از نظر فیزیکی فعال باشند چرا که این کار باعث بهبود رشد می‌شود. حتی اگر بیشتر از ۱۸ سال دارید تا زمانی که در میانه‌ی دهه سوم زندگی (تقریبا تا ۲۵ سالگی) هستید می‌توانید با ورزش کردن چند سانتی‌متری به قد خود اضافه کنید.

دلیل علمی اینکه فعالیت فیزیکی به رشد کمک می‌کند ساده است: هرچه بدن فعال‌تر باشد مواد غذایی بیشتری جذب می‌کند. افزایش دریافتی مواد غذایی هم به معنای رشد است. به علاوه، ورزش منظم به تحریک هورمون‌های رشد هم کمک می‌کند.

عادت به صاف نگه‌ داشتن بدن

افراد زیادی عادت دارند موقع نشستن پشت کامپیوتر یا وقتی از گجت‌هایی مثل گوشی تلفن استفاده می‌کنند بد بنشینند. این عادت در طول زمان باعث خم شدن ستون فقرات می‌شود.

این حالت خمیدگی روی قد شما اثر گذاشته و باعث می‌شود کوتاه‌تر از چیزی که واقعا هستید به نظر برسید. از طرف دیگر، حالت خوب بدن سر را هم در راستای گردن قرار می‌دهد. این هم چند سانتی‌متری به شما اضافه خواهد کرد چون قد واقعی‌تان دیده خواهد شد.

اگر حالت بدنی بدی دارید ناراحت نباشید. نرمش‌های کششی زیادی وجود دارند که می‌توانند آسیبی که عادت‌های بد هنگام نشستن به ستون فقرات شما وارد کرده‌اند را جبران کنند.

اینکه چه نرمش‌هایی برای شما ایده‌آل هستند به میزان تحدب (برآمدگی) غیرعادی ستون فقرات شما بستگی دارد. برای جلوگیری از آسیب به ستون فقرات خود سعی کنید از همان ابتدا به صاف نگه‌داشتن بدن‌تان عادت کنید. ایجاد چنین عادتی زمان‌بر است و روش‌های زیادی برای گنجاندن آن در کارهای روزمره‌تان وجود دارد.

برای شروع،‌ موقع راه‌رفتن همیشه شانه‌ها را عقب و چانه را بالا نگه دارید. اگر از کامپیوتر یا گجت‌های دستی مثل تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند زیاد استفاده می‌کنید سعی کنید مدت استفاده‌تان را کم کنید. یا اگر مجبور به استفاده طولانی‌مدت از این وسایل هستید به طور مکرر زنگ تفریح برای خود در نظر بگیرید.

خستگی زیاد از حد باعث می‌شود در حالت‌های بدی بنشینید که به گردن یا ستون فقرات‌تان فشار می‌آورد. به علاوه باید ارگونومی مناسب استفاده از این ابزارها را یاد بگیرید. با این حال،‌ بهترین حالت‌های بدنی هم کمکی به رشد شما نمی‌کنند بلکه فقط شما را بلندقدتر نشان می‌دهند.

داشتن سیستم ایمنی قوی

سیستم ایمنی بدن نقشی کلیدی در تعیین قد شما ایفا می‌کند. اگر سیستم ایمنی شما قوی باشد، بیمار‌ی‌ها نمی‌توانند به سادگی روند رشد بدن‌تان را کند کنند. توان مبارزه با بیماری‌ها به خصوص در نوجوانی و زمانی که در سن رشد هستید اهمیت دارد. درست است که بعضی بیماری‌ها در دوران کودکی یا بلوغ می‌توانند رشد شما را متوقف کنند اما خبر خوب این است که می‌توانید به سادگی و با خوردن غذاهای سالم سیستم ایمنی خودتان را تقویت کنید. به جای خوردن غذاهای فراوری شده سعی کنید رژیم غذایی‌تان سرشار از دانه‌ها،‌ لبنیات کم‌چرب،‌ پروتئین،‌ میوه و سبزیجات باشد.

مرکبات (پرتقال،‌ لیمو و …) سرشار از آنتی اکسیدان ها هستند. این مواد با اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده و بدن شما را از بیماری‌ها دور نگه می‌دارند. غذاهایی مانند ماهی،‌ روغن کبد ماهی و مغزها هم منابعی غنی از اسید‌های چرب امگا۳ هستند که به تقویت سیستم ایمنی بدن شهره‌اند.

فواید نوشیدن آب

خوردن آب فراوان از راه های افزایش قد

بشکه بشکه آب نوشیدن شما را غول پیکر نخواهد کرد اما بدن‌تان برای اینکه به حداکثر رشد بالقوه‌ی خود برسد باید آب کافی داشته باشد. وقتی بحث رشد قد در میان است معمولا کسی به نوشیدن آب فکر نمی‌کند. اما آب هضم غذا را راحت‌تر می‌کند، مواد سمی را از بدن خارج می‌کند و متابولیسم شما را بهبود می‌دهد و به این ترتیب، تأثیر مستقیمی بر قد شما خواهد داشت.

برای اینکه در حالت بهینه‌ی سلامتی خود باشید باید روزانه حداقل ۸ لیوان آب بنوشید. روش خوب دیگر برای اینکه آب کافی به بدن‌تان برسد استفاده از میوه‌های پرآبی مثل هندوانه و خیار است.

دوری از موانع افزایش قد

الکل و مواد مخدر دو مورد از رایج‌ترین عوامل مانع رشد هستند که باید به هر قیمتی از آنها اجتناب کنید چرا که مخل رشد عادی شما خواهند بود. تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف استروئیدها در سنین پایین هم می‌تواند رشد را متوقف کند. بنابراین اگر نوجوان هستید باید از این مواد هم دوری کنید.

اینها صفحه‌ی رشد شما را بسته و به این ترتیب رشد استخوانی را متوقف می‌کنند. در حقیقت،‌ به شهادت تحقیقات، حتی کودکان و نوجوانانی که از داروهای ضد آسم استفاده می‌کنند (این داروها حاوی مقادیر بسیار اندکی از بودزونید هستند که نوعی استروئید به شمار می‌رود) هم معمولا ۲ سانتی‌متر کمتر از همتایان سالم خود قد می‌کشند.

به جز استروئید،‌ مواد مخدر و الکل، کافئین هم می‌تواند،‌ به خصوص در کودکان، مخل رشد باشد. البته این دخالت مستقیم نیست بلکه کافئین مانع خواب عمیق می‌شود. از آنجایی که کودکان و نوجوانان برای رشد مناسب به ۸ تا ۱۱ ساعت خواب نیاز دارند، مصرف بیش از اندازه‌ی کافئین می‌تواند باعث خواب نامناسب و به نوبه‌ی خود کوتاهی قد شود.

احتیاط در مصرف مکمل‌های «بلندی قد»

حتما هنگام جستجو در اینترنت درباره افزایش قد به نام بعضی مکمل‌های غذایی برخورده‌اید که گفته می‌شود معجزه می‌کنند. در بیشتر موارد این مکمل‌ها صرفا ترکیبی از مواد معدنی، ویتامین‌ها و سایر مواد غذایی هستند که رشد بدن شما را بهبود می‌دهند. بنابراین،‌ قبل از اینکه بررسی کاملی در مورد محتویات این مکمل‌ها انجام بدهید به سرعت سراغ‌شان نروید. بعضی از این مکمل‌ها ممکن است عوارض جانبی شدید داشته و یا اصلا اثری نداشته باشند. بهترین حالت این است که مکمل غذایی حاوی ۱۰۰٪ مواد طبیعی باشد.

عوارض جانبی قرص افزایش قد چیست؟

هر دارویی قطعا عوارضی آزار دهنده برای فرد دارد. به‌خصوص اگر در موقعیت نامناسب که بدن به آن نیاز ندارد مصرف شود. سوماتروپین و هورمون رشد (HGH) دو داروی پر استفاده برای افزایش قد هستند. در ادامه عوارض جانبی هر کدام را ذکر می‌کنیم.

افزایش قد کودکان

عوارض جانبی داروی تزریقی سوماتروپین شامل موارد زیر است:

  • سردرد
  • استفراغ و حالت تهوع
  • ورم اعضای بدن
  • درد عضلانی و درد مفاصل
  • اختلال در بینایی

عوارض جانبی هورمون رشد نیز موارد زیر است:

  • درد مفاصل
  • عدم تحمل گلوکز
  • ورم و احتباس مایعات
  • واکنش دستگاه ایمنی بدن به دارو
  • هیدروسفالی و سندرم تونل کارپال

مراجعه به پزشک

اگر خواهر و برادرهای‌تان در سن شما حسابی رشد کرده‌اند اما به نظر می‌رسد شما قرار نیست از اینکه هستید بلندتر شوید، شاید بد نباشد به یک پزشک مراجعه کنید. مشکلاتی که باعث نقص در رشد انسان شوند زیاد رایج نیستند اما وجود دارند. یک متخصص سلامت به شما کمک می‌کند با این مشکلات برخورد کرده و شانس‌تان را برای رشد تا حداکثر رشد بالقوه‌ی خود بالا ببرید.

برخی مشکلات در دوران کودکی (مانند نرمی استخوان) می‌توانند باعث شوند رشد شما در سنین پایین متوقف شود. به این ترتیب حتی در زمان بلوغ کامل هم به حداکثر قد بالقوه‌ی خود نمی‌رسید. پزشک به شما کمک خواهد کرد تا با انتخاب سبک زندگی سالم تا آنجا که امکان دارد به سقف بالقوه‌ی رشد خود نزدیک شوید.

از دیگر راه های افزایش قد انجام جراحی می باشد

جراحیِ بلند کردن طول پا هم یکی از روش‌های مدرنی است که بسیاری از افراد با امید به افزایش قد به سراغ آن می‌روند. اصل روند عمل به این صورت است که استخوان‌های درشت‌نی و نازک‌نی (استخوان‌های ساق پا) شکسته شده و یک میله‌ی تلسکوپی (میله‌ای که طول آن قابل تنظیم است) در میان آنها قرار داده می‌شود.

این میله خارج از پا قرار گرفته و باید چندین بار در طول روز تنظیم شود. با هر بار تنظیم، فاصله دو سر استخوان‌ها کمی از هم بیشتر شده و امید می‌رود که بافت جدید شکاف به وجود آمده را پر کند. این میله استخوان‌ها را روزانه ۱ میلی‌متر از هم دور می‌کند. کل روند ممکن است ۶ ماه طول بکشد و بعد هم ۳ تا ۶ ماه فیزیوتراپی سنگین لازم است.

این نوع عمل جراحی،‌ اگر موفقیت‌آمیز باشد،‌ تنها در حدود ۷ سانتی‌متر به قد فرد اضافه خواهد کرد. عددی که می‌تواند برای یک انسان کوتاه قد مطلوبیت زیادی داشته باشد. اما در نظر داشته باشید که این گزینه را باید به عنوان آخرین راه‌حل به کار ببرید چون می‌تواند بسیار گرانقیمت و دردناک بوده و به مشکلاتی منجر شود.

موارد فوق برترین روش‌های رشد قد و رشد هستند. به خاطر داشته باشید که بهترین روش استفاده از راه‌حل‌های طبیعی است که در این مقاله به آنها اشاره شده است.

حرکات ورزشی برای افزایش قد

بهترین راه ممکن برای افزایش قد به طور طبیعی ترکیب یک برنامه ورزشی با رژیم غذایی مناسب است. ورزش مناسب به نرم کردن و تقویت ماهیچه ای کمک می کند و هورمون های رشد را ترشح می کند که مسئول افزایش قد هستند، ورزش های مناسب شامل :

بارفیکس

بارفیکس برای بلند شدن قد

وزن به طور معکوس بر روی قد با فشرده کردن ستون فقرات و مفاصل تاثیر می گذارد، که غضروف را فشار می دهد و ظاهر فرد را کوتاه تر می کند. بارفیکس راه ساده ای برای مقابله با این مشکل است. کششی که در این ورزش ایجاد می شود منجر به افزایش قد از 1 تا 2 اینچ می شود، اما نه بلافاصله. بارفیکس را طوری نصب کنید که پاها کاملا آویزان باشد در این حالت 20 ثانیه بمانید.

شنا روی زمین

این تمرین به عنوان “ضربه متناوب” شناخته می شود و اساسا روی کمر تمرکز دارد. با خوابیدن روی شکم شروع کنید. بدن باید کاملا بسط داده شود. دست هایتان را مستقیم در مقابل خود قرار دهید و کف دست هایتان را به سمت زمین قرار دهید. سپس دست چپ خود را بالاتر از دست راست بلند کنید.

پاها را صاف نگاه دارید، پای راست خود را تا جایی که می توانید در هوا بلند کنید. حداقل 4 ثانیه در این موقعیت بمانید و سپس روند را با پای دیگر و دست دیگر تکرار کنید. شما باید این موقعیت را 20 ثانیه نگه دارید. اضافه کردن وزن مچ و قوزک پا بیشتر مفید خواهد بود چون باعث می شود ماهیچه های کمر خود را کاهش داده و مقاومت تان را افزایش دهید.

کشش لگن

این تمرین به شدت ساده کمک می کند تا بدن خود را از ستون فقرات و همچنین باسن کشش دهید. می توانید با دراز کشیدن روی کمر شروع کنید. شانه ها و بازوهای خود را محکم روی زمین قرار دهید.

حالا زانوهای خود را خم کنید و هر چه می توانید پاهایتان را به باسن نزدیک کنید. قوس پشت خود را به سمت بالا قرار دهید تا لگن تان را به سمت بالا هل دهید. این موقعیت باید 20 تا 30 ثانیه انجام شود. این تمرین این امکان را می دهد که انعطاف پذیری بیشتری به باسن بدهید.

کشش کبرا

کشش کبرا

این تمرین یوگ قصد دارد ستون فقرات را کشش دهد در نتیجه انعطاف پذیر و نرم می شود. برای رشد غضروف بین مهره ها و ایجاد افزایش قد مفید است. روی زمین دراز بکشید و صورت خود را روی زمین زیرشانه قرار دهید.

ستون فقرات و چانه خود را نیز بالا ببرید تا زاویه بالاتری شکل دهید. قوس تا جایی که ممکن است عقب می رود حداقل 3 تا 4 بار بین 5 تا 30 ثانیه طول می کشد.

کشش سوپر کبری

با نگه داشتن بازوهای عمود بر کف زمین و ستون فقرات (مشابه موقعیت انتهای کشش کبری) شروع کنید. حالا باسن خود را خم کنید و بدن را بالا بیاورید تا موقعیت ایجاد کنید. در حالی که این کار را انجام می دهید، چانه خود را در مقابل سینه V قرار دهید و سپس به موقعیت اصلی برگردید. هر تکرار باید به مدت 10 تا 20 ثانیه طول بکشد.

با یک پا جست و خیز کردن

به عنوان یکی از ساده ترین تمرین هایی که تا به حال انجام شده است، این کار می تواند در هر جایی انجام شود، در هر فعالیتی مثل تماشای تلویزیون، بازی کردن در پارک و یا انجام هر کار دیگری. هشت بار روی پای چپ خود بپرید و دست هایتان را بالا ببرید و سپس روی پای خود آورید. این فعالیت بالا و پایین برای رشد مغز، تقویت پاها و تولید هورمون های رشد مفید است.

پیلاتس

از راه های افزایش قد که به افزایش کشش ستون فقرات کمک می کند و طول اضافی به بالا تنه می دهد. همچنین به مهره های گردن خود کشیدگی می دهد. با دست به پشت دراز بکشید و دست هایتان را کنار خود طوری که کف دست ها پایین باشد قرار دهید.

پاهایتان را با هم نگه دارید، آن ها را مستقیم به سمت سقف دراز کنید و آن ها را به عقب خم کنید تا به زمین برسند طوریکه زمین را لمس کنند ممکن است در ابتدا دشوار به نظر برسد اما با تمرین این کار آسان تر می شود. هر چه بیشتر دراز بکشید، ستون فقرات بیشتر کشیده می شود.

حرکت موقعیت بچه

کشش رو به جلو ستون فقرات

با پاهای صاف بنشینید. پاهایتان را باید به عرض شانه باز کنید، پاها باید خم شوند. را جلو خود دراز کنید. در حالی که این کار را انجام می دهید دم انجام داده خم شوید و سعی کنید نوک انگشتان پا را لمس کنید. اگر بتوانید نوک انگشت را لمس کنید، پس می توانید تلاش کنید تا ستون فقرات را تا حداکثر اندازه باز نگه دارید. این ممکن است در ابتدا دشوار به نظر برسد، اما این موقعیت می تواند از طریق عمل عادی به دست آید.

خم شدن

صاف بایستید و دست هایتان را روی باسن قرار دهید. در این موقعیت بمانید و تا جایی که ممکن است خم شوید. همیشه به خاطر داشته باشید که زانوها را خم نکنید و چانه را از سینه دور نگاه دارید. هر تکرار باید 4 تا 8 ثانیه طول بکشد.

ضربه زدن به پا

این در واقع حرکتی از تکواندو است. حرکتی دفاعی است اما به افزایش قد کمک می کند. برای انجام این کار، روی زمین بایستید طوری که پاهایتان کمی از هم فاصله داشته باشند. سپس، انرژی خود را رها کرده بدون اینکه ران خود را جابجا کنید، ضربه بزنید. کمک دو سرعت به افزایش قد

دو سرعت نیز به افزایش قد کمک می کند. اما کلید موفقیت آن ها انجام مرتب و مداوم آنها است. علاوه بر این، شدت و طول مدت این تمرینات باید به تدریج افزایش یابد و ورزش باید با یک رژیم متعادل برای کسب بهترین نتیجه ترکیب شود.

طناب زدن برای بلند شدن قد

صرف نظر از تمرین های داده شده در بالا، طناب زدن هم در افزایش قد نقش مهمی دارد. افزایش قد با طناب زدن تنها بخشی از فواید این ورزش ساده و مفید است.

شنا کردن برای بلند شدن قد

شنا کردن چند ساعت به مدت حداقل 5 روز در هفته برای افزایش قد بسیار مفید است، شنا مهم ترین نوع ورزش است که در آب انجام می شود. این به شما این امکان را می دهد که از پاهایتان، بدن، و بازوها به کامل ترین شکل استفاده کنید و در نتیجه قدرت ماهیچه را افزایش دهید. ضربه به سینه بهترین روش شنا برای افزایش قد است. از این رو، اگر می خواهید قد را افزایش دهید، توصیه می شود که شنا یاد بگیرید و شنا کنید.

بسکتبال

یکی راه های افزایش قد ورزش بسکتبال است که تمام ماهیچه ها را تمرین می دهد و به رشد کمک می کند. این ورزش که با پرش ادغام می شود به رشد ماهیچه وافزایش قدرت ماهیچه کمک می کند. هم چنین به افزایش تمرکز و تامین خون به بخش های مختلف بدن کمک می کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید