فواید نوشیدن آب برای بدن را اگر بدانید دیگر از خوردن آن دریغ نمی کنید. بدن انسان برای انجام فعالیت های روزانه به 8 لیوان آب سالم نیاز دارد. ما به شما فواید نوشیدن آب، و بهترین جایگزین های این مایه حیاتی را میگوییم.

فواید آب برای تندرستی

مهم‌ترین ماده شیمیایی در بدن ما که بیش از ۶۰ درصد وزن ما را تشکیل می‌دهد، «آب» است.

لازم به یادآوری نیست که زندگی ما به آب وابسته است. هر سلول بدن، هر بافت و هر عضوی از بدن برای کارکرد درست به آب نیاز دارد.آب ریختن - فواید نوشیدن آب

چند نمونه از کارهای آب در بدن:

  • از راه ادرار، تعریق و مدفوع، دفع مواد زائد را انجام می‌دهد.
  • به تنظیم حرارت بدن کمک می‌کند.
  • باعث روانکاری مفاصل (حرکت نرم غضروف‌ها روی یکدیگر) می‌شود و در مفصل خاصیت ضربه‌گیری دارد.
  • از اعضای حساس مانند قلب و مغز، حمایت فیزیکی انجام می‌دهد.

کمبود آب در بدن باعث کم‌آبی (دهیدراتاسیون) می‌شود. در حالت کم‌آبی بدن، مقدار آب موجود در بدن کافی نیست تا بدن بتواند کارهای طبیعی را به درستی انجام دهد. حتی کم‌آبی خفیف بدن می‌تواند با احساس خستگی و کمبود انرژی همراه باشد.

فواید نوشیدن آب در زیبایی پوست

پوست مانند سایر ارگانهای بدن، از چند سلول مختلف ساخته شده است. تمام سلولهای پوستی مانند سلولهای سایر قسمتهای بدن، برای عملکرد بهتر به حجم مناسبی از آب نیاز دارند. از اینرو، در ادامه به مهمترین فواید نوشیدن آب و استفاده از آب برای داشتن پوستی سالمتر اشاره میکنیم

۱. نوشیدن آب برای حفظ رطوبت پوست و رساندن ریزمغذیهای ضروری به سلولهای پوستی مهم است. نوشیدن آب باعث افزایش انعطافپذیری پوست میشود و علائم پیری پوست مانند چین وچروک یا خطوط مشهود روی پوست را کاهش میدهد.

۲. آب جایگزین مناسبی برای درمانهای ضدپیری گرانقیمت پوست است. نوشیدن حداقل ۸ تا ۱۰ لیوان آب در طول روز با حفظ تعادل رطوبت پوست باعث پیشگیری از ایجاد خطوط عمیق در قسمتهای نازک و حساس پوست صورت مانند زیر چشمها، پیشانی و خط خنده میشود.

۳. اگر همه افراد عادت کنند روزانه حداقل ۸ لیوان آب ساده بنوشند، میتوانند خطر ابتلا به بعضی اختلالهای پوستی مانند اگزما و چینوچروک را هم در خود کاهش دهند.

۴. نوشیدن روزانه حداقل 8 لیوان آب ساده به بهبود عملکرد سیستم گوارشی و دفع سموم از بدن کمک میکند. این کار درنهایت باعث افزایش درخشش و لطافت پوست میشود و احتمال ابتلا به آکنه های پوستی را هم کاهش میدهد.

۵. اگر بتوانید روزانه حدود ۲ تا ۳ دقیقه، دوش آب خنک بگیرید یا در وان آب خنک بنشینید، تا حد زیادی استرسهایی که میتوانند منجر به آسیبهای پوستی شوند را کاهش میدهید. فقط حواستان باشد این آرامسازی در آب خنک، بیشتر از 3 دقیقه طول نکشد زیرا میتواند باعث کاهش چربیهای طبیعی سطح پوست شود و خشکی پوست را به دنبال داشته باشد.آب خوردن - فواید نوشیدن آب

۶. اگر دچار التهاب پوستی هستید، بهجای استفاده از انواع محصولات ضدالتهاب موضعی و گرانقیمت، باز هم استفاده از دوش آب خنک را به شما پیشنهاد میکنیم. دوش آب خنک باعث کاهش التهاب در سطح پوست و کاهش احتمال ابتلا به آکنه های پوستی میشود.

۷. یک پیشنهاد شگفت انگیز برای افرادی که دچار التهاب و تیرگی زیر چشم هستند، این است که از کمپرس آب خنک استفاده کنند. کمپرس آب خنک باعث کاهش دمای پوست و رفع التهاب و پف دور چشم میشود.

۸. اگر پوستتان پوسته پوسته و زبر شده، بخار آب میتواند به کمک شما بیاید. برای بخاردرمانی میتوانید حمام را با آب گرم بخار بدهید یا صورتتان را زیر پتو بالای بخار یک ظرف آب گرم بگیرید. بعد از بخاردهی و نرم شدن پوست میتوانید به آرامی دست خود را روی پوستتان بکشید و سلولهای خشک و مرده را از پوست جدا کنید. بعد از اینکه ۱۵ دقیقه در این شرایط بودید، پوستتان را با آب خنک بشویید و از شادابی و شفافی آن لذت ببرید.

فواید نوشیدن آب برای مو

نوشیدن و استفاده از آب، علاوه بر حفظ سلامت پوست میتواند سلامت و شادابی موها را هم تامین کند. در ادامه به بعضی از مهمترین فواید آب برای داشتن موهایی زیباتر و درخشانتر اشاره خواهیم کرد.

۱. نوشیدن آب کافی در طول روز باعث بهبود جریان خون و افزایش اکسیژنرسانی به سلولهای پوستی کف سر میشود و به این ترتیب، احتمال افزایش ریزش مو یا ریزش موهای غیرمنتظره را کاهش میدهد.

۲. نوشیدن آب کافی در طول روز، علاوه بر پیشگیری از خشکی پوست باعث پیشگیری از خشکی و شکنندگی موها نیز میشود.

۳. نوشیدن آب بهاندازه کافی در طول روز باعث پیشگیری از خشکی بیش از اندازه پوست کف سر و پوستهپوسته شدن آن میشود. درنتیجه، موها همیشه سرشار از پوسته هایی که شبیه شوره هستند، نخواهند بود.

۴. آب خنک برای شستن موها بهتر از آب گرم است. استفاده از آب خنک یا ولرم برای شستن موها مانع از خشک و وز شدن بیش از حد موها میشود.

۵. آب، یکی از ترکیبات معجزه آسای طبیعی برای جذب بهتر ویتامینها به موهاست. اگر قصد دارید موهای خود را با محصولات مختلف موجود در بازار ویتامینه کنید یا از انواع سرمهای مو برای حفظ سلامت و درخشندگی موهایتان کمک بگیرید، سعی کنید قبل از این کار حتما ساقه موها را خیس کنید تا جذب بهتری از ترکیبات مفید موجود در این محصولات انجام شود.

۶. فواید نوشیدن آب کافی در طول روز باعث بهبود در عملکرد سلولهای کف سر و پیشگیری از ابتلا به شوره سر و درماتیت سبورئیک میشود.یک لیوان آب - فواید نوشیدن آب

چقدر آب نیاز داریم؟

ما هر روز مقداری آب از راه تنفس، عرق کردن، ادرار و مدفوع از دست می‌دهیم. برای این که بدن به کار طبیعی خود ادامه دهد، لازم است با نوشیدن مایعات یا خوردن غذاهای آب‌دار، کسری آب را جبران کنیم.

حالا ببینیم یک فرد بزرگسال سالم که در منطقه‌ای با آب و هوای معتدل زندگی می‌کند، به طور متوسط چقدر آب نیاز دارد.

در شرایط ذکرشده، یک مرد به ۳.۷ لیتر (حدود ۱۵.۵ لیوان) و یک زن به ۲.۷  لیتر (حدود ۱۱.۵ لیوان) مایعات در روز احتیاج پیدا می‌کند.

دقت کنیم که این مقادیر، کل میزان آبی است که بدن باید از طریق آب، نوشیدنی‌ها و غذا دریافت کند. در حالت عادی، نزدیک به ۲۰ درصد از این مقدار از راه غذاها و بقیه از راه نوشیدن تامین می‌گردد.

۸ لیوان آب در روز کافی است؟

شاید بیشتر ما این توصیه بهداشتی-پزشکی را شنیده باشیم که روزی ۸ لیوان (با حجم ۲۴۰ میلی‌لیتر) آب بنوشیم. توصیه‌ای خوب که هم به سادگی به یاد می‌آوریم، هم منطقی به نظر می‌رسد.

بیشتر افراد سالم فقط کافی است در زمان احساس تشنگی، آب بنوشند و با همین کار دچار کم‌آبی بدن نمی‌شوند.

برای برخی، کمتر از ۸ لیوان آب هم کفایت می‌کند. اما بقیه افراد شاید به مقادیر بیشتر هم نیاز پیدا کنند.

نیاز ما به آب تحت تاثیر چه عواملی است؟

نیاز ما به مصرف مایعات به عوامل متعددی بستگی دارد:

ورزش

با هر تحرکی عرق می‌کنیم و برای جبران آب از دست رفته از طریق عرق، بیشتر به نوشیدن مایعات احتیاج پیدا می‌کنیم.

بهتر است پیش، در حینِ و پس از ورزش مایعات بنوشیم. اگر ورزش شدید و برای مدت بیش از یک ساعت انجام می‌دهیم، می‌توانیم از نوشیدنی مخصوص ورزشکاران استفاده کنیم تا علاوه بر آب، املاح معدنی از دست رفته هم جبران شوند.

محیط

هوای بسیار گرم یا مرطوب تعریق را زیاد می‌نماید و برای جبران آن، به نوشیدن بیشتر نیاز داریم. در ارتفاعات بالا هم امکان بروز کم‌آبی بدن بیشتر است.پارچ آب و لیوان - فواید نوشیدن آب

وضعیت کلی تندرستی

اگر تب، اسهال یا استفراغ داشته باشیم، بدن آب بیشتری از دست می‌دهد.

در این موارد باید توصیه‌های پزشک معالج را برای نوشیدن آب یا مایعات بیشتر (مانند محلول ORS) جدی بگیریم.

مبتلایان به عفونت ادراری یا سنگ کلیه و مجاری ادراری هم به نوشیدن مایعات بیشتر نیاز دارند.

بارداری یا شیردهی

بانوانی که باردار هستند یا به نوزاد شیر می‌دهند لازم است آب و مایعات بیشتری بنوشند.

توصیه می‌شود زنان باردار روزانه ۱۰ لیوان (۲.۴ لیتر) و مادران شیرده روزانه ۱۳ لیوان (۳.۱ لیتر) مایعات بنوشند.

جایگزینی برای نوشیدن آب

بخش بزرگی از آب بدن را به غیر از نوشیدن، می‌توان با خوردن موادغذایی مناسب هم تامین کرد. بسیاری از میوه‌ها و سبزی‌ها مانند هندوانه و اسفناج دارای آب فراوان (بیش از ۹۸ درصد وزن‌شان) هستند.

بسیاری از نوشیدنی‌های غیر از آب هم مناسب هستند. شیر، آبمیوه و دمنوش‌ها هم عمدتا از آب تشکیل شده‌اند. قهوه و چای هم می‌توانند مفید باشند.

یادمان باشد بهترین گزینه که باعث اضافه وزن نمی‌شود و به سادگی و ارزان در دسترس قرار دارد، همان آب است.

نوشابه های انرژی‌زا به‌جز آب، حاوی کافئین و مواد محرک دیگر هستند و برای جایگزینی آب توصیه نمی‌شوند.

از کجا بدانیم آب کافی نوشیده‌ایم؟

آب کافی دریافت کرده‌ایم اگر:

  • زیاد احساس تشنگی نمی‌کنیم
  • ادرار بی‌رنگ یا زرد روشن است

برای پیشگیری از کم‌آبی بدن، بهتر است آب را به عنوان گزینه نخست نوشیدن در دسترس خود قرار دهیم. موارد زیر کمک می‌کند عادات نوشیدن درست در ما شکل بگیرد:

  • هنگام خوردن هر وعده غذایی حتما یک لیوان آب بنوشیم.
  • پیش، در حین و پس از ورزش آب بنوشیم.
  • هر وقت گرسنه شدیم ابتدا آب بنوشیم. گاهی بدن تشنگی را به گرسنگی تعبیر می‌کند.

افراد مبتلا به اختلال کارکرد کلیه نباید در نوشیدن مایعات زیاده‌روی کنند و حتما مطابق توصیه پزشک معالج اقدام نمایند.

کسانی که برای مدت طولانی ورزش می‌کنند یا ورزش سنگین یا قدرتی انجام می‌دهند اگر فقط آب بنوشند (بدون نمک و املاح معدنی) ممکن است دچار کمبود سدیم خون شوند و بهتر است از نوشیدنی ویژه ورزشکاران استفاده کنند.

نوشیدنی ویژه ورزشکاران با نوشابه‌های انرژی‌ زا تفاوت دارد و فقط حاوی املاح و گاهی ویتامین است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید