پیاز داغ را می توان به عنوان پایه و اساس آشپزی در نظر گرفت. طرز تهیه پیاز داغ خشک و چیپسی را یاد بگیرید تا در خانه و با کمترین هزینه آن را تهیه نمایید. نکات مهم و فوت وفن های تهیه پیاز داغ خشک را در این بخش از آشپزی پارس مگ بخوانید.

پیاز داغ خشک چیست؟

پیاز داغ خشک - طرز تهیه پیاز داغ خشک

پیاز داغ خشک پیاز داغی است که بر اثر دو دما شدن پیازی که قبلا در آب جوش جوشیده و حالا در بیرون ظرف سرد شده است.

و میخواهد از یک دما و فضای متعادل  وارد یک دما و فضای خیلی داغ یعنی روغن داغ شود دچار شوک شده و همان لحظه خشک و به یک نوعی ترد و شکننده میشود را پیاز داغ خشک می گویند.

فرق پیاز داغ با پیاز داغ خشک؟

وقتی میگوییم پیاز داغ خشک ممکن است کمی برایمان این سوال پیش بیاید که چه تفاوتی میتواند با پیاز داغ داشته باشد و طرز تهیه آن به چه شکل است. پس برای رسیدن به پاسخ این سوال بهتر است ابتدا طرز تهیه پیاز داغ  و پیاز داغ خشک را یادبگیریم.

آموزش طرز تهیه پیاز داغ خشک

طرز تهیه پیاز داغ خشک

مواد لازم پیاز داغ چیپسی
پیاز قرمز ۱ کیلوگرم
آب به مقدار لازم
نمک ۱ قاشق چایخوری
روغن سرخ کردنی به مقدار کافی

مراحل طرز تهیه پیاز داغ خشک

مرحله اول

ابتدا پیازها ( از پیازها متوسط و رو به کوچک استفاده کنید ) را پس از پوست گرفتن به صورت خلالی یکدست خرد می کنیم، توجه داشته باشید از مغز پیاز به هیچ عنوان برای درست کردن پیاز داغ استفاده نکنید چون باعث نرم شدن پیاز داغ می شود و در پایان پیاز داغ شما چیپسی نمی شود.

مرحله دوم

پس از خرد کردن پیازها یک قابلمه مناسب حاوی آب روی حرارت قرار می دهیم و با حرارت زیاد اجازه می دهیم آب سریعا به جوش بیاید، پس از اینکه آب درون قابلمه به جوش آمد پیازهای خلالی شده را به مدت ۵ دقیقه درون آب جوش قرار می دهیم.

مرحله سوم

پس از پنج دقیقه پیازها را از آب جوش خارج می کنیم و پس از آبکشی روی یک پارچ تمیز پهن می کنیم تا خشک شوند. پیازهای ما پس از خشک شدن باید حالت شیشه ای و شفاف داشته باشند. پس از خشک شدن پیازها یک تابه بزرگ روی حرارت قرار می دهیم.

مرحله چهارم

حالا باید به حدی روغن بریزیم که پیازها در روغن شناور باشند. نکته مهم در مورد روغن هم این است که حتما از روغن مخصوص سرخ کردنی استفاده کنید، زیرا روغن مایع خوراکی جذب پیازها می شود و باعث نرم شدن پیاز داغ می شود.

پیاز داغ مجلسی - طرز تهیه پیاز داغ خشک

مرحله پنجم

پس از اینکه روغن به خوبی داغ شد پیازها را داخل روغن می ریزیم و مقداری نمک هم اضافه می کنیم، سپس صبر می کنیم تا پیازها سبک شوند، به هیچ وجه تاز مانی که پیازها سبک نشده اند با قاشق پیازها را هم نزنید.

مرحله ششم

برای هم زدن پیازها می توانید با احتیاط تابه را کمی بچرخانید. پس از اینکه پیازها سبک شدند و روی روغن جمع شدند به صورت دایره وار آنها را هم می زنیم تا طلایی شوند، پس از اینکه کمی طلایی شدند خیلی سریع از روغن خارج می کنیم.

مرحله هفتم

به دلیل اینکه پیاز داغ خیلی سریع می سوزد باید در این مرحله با سرعت عمل پیازها را از روغن خارج کنیم. سپس پیازها را روی یک توری فلزی قرار می دهیم تا روغن اضافی شان خارج شود. در ادامه پس از سرد شدن بسته بندی می کنیم و در فریزر نگهداری می کنیم.

پیاز داغ - طرز تهیه پیاز داغ خشک

نکات کلیدی در تهیه پیاز داغ

  1. به دلخواه می توانید به پیاز داغ نمک بزنید.
  2. افزودن زردچوبه یا زعفران باعث خوش رنگ شدن پیاز داغ می شود.
  3. تابه ای که برای تهیه پیاز داغ استفاده می کنید بسیار مهم است باید جنس گرانیت یا چدن باشد.
  4. روغنی که برای سرخ کردن انتخاب می کنید باید مقاومت حرارتی بالایی داشته باشد.
  5. پیاز داغ ها را روی هم نریزید و سعی کنید در چند نوبت آنها را سرخ کنید.
  6. برای جلوگیری از خام ماندن بعضی از پیاز ها باید مدام هم بزنید تا همه جای پیاز داغ یکنواخت هم بخورد.
  7. از روغنی که بعد از سرخ کردن به جای می ماند برای سرخ کردن بادمجان و سیب زمینی می توانید استفاده کنید.این روغن چون عطر و طعم پیاز گرفته است وقتی مواد دیگر با آن سرخ شود بسیار خوشمزه می شود.

طرز تهیه پیاز داغ کاراملی و عسلی

مواد لازم در طرز تهیه پیاز داغ کاراملی

مراحل تهیه پیاز کاراملی

مرحله اول

همانطور که در بالا گفته شد، پیازها را پوست کنده و خلال کنید. روغن زیتون و کره را در تابه ریخته و روی شعله ملایم قرار دهید تا گرم شود. برای تهیه پیاز کارملی و علسی لازم نیست روغن زیادی مصرف کنید. استفاده از کره طعم فوق‌العاده به پیاز کاراملایز شده شما می‌بخشد. راز داشتن پیاز کاراملی با کیفیت صبر است. در تهیه این مدل پیاز داغ نباید عجله داشته باشید یا پیازها را مدام هم بزنید.

پس از داغ شدن روغن خلال‌های پیاز را در روغن بریزید و کمی هم بزنید تا همه خلال‌ها به روغن آغشته شوند. اجازه دهید پیازها برای مدت ۱۰ دقیقه به آرامی بپزند. سپس کمی نمک به آن اضافه کنید. اگر برای تهیه سس یا غذای خاصی به پیاز داغ شیرین نیاز دارید در این مرحله کمی شکر نیز به آن اضافه کنید.

مرحله دوم

حرارت را کم کنید تا پیازها برای ۳۰ تا ۴۵ دقیقه به آرامی کاراملی شوند. یک یا دوبار در این مدت آنها را هم بزنید تا همه پیازها طلایی شوند. در این مدت اگر احساس نیاز کردید، کمی روغن به آن اضافه کنید. وقتی رنگ پیازها شروع به تغییر کرد دفعات هم زدن را افزایش دهید.

پیاز سرخ کرده ی مجلسی - طرز تهیه پیاز داغ خشک

کاربردهای پیاز داغ خشک

پیاز داغ خشک همان پیاز داغ چیپسی یا مجلسی است که استفاده از هرکدام از این  کلمات برای رساندن بهتر حق مطلب در نوع غذایی ست که میخواهید استفاده کنید.

کاربرد پیاز داغ خشک بیشتر در تزیین غذاهاست آن هم در غذاهای ایرانی مثل:

  • آش رشته
  • کشک بادمجان
  • حلیم بادمجان
  • عدس پلو
  • املت گوجه فرنگی
  • سیب زمینی آبپز
  • تخم مرغ
  • کوکواسفناج

از چه پیازی برای پیاز داغ خشک استفاده میشود؟

پیاز یکی از مواد اولیه پرکاربرد در آشپزی محسوب می شود و این یک مسئله ی کاملا بدیهی هست. پیاز انواع مختلفی دارد (انواع پیاز داغ) که همه ی ما این موضوع را هم به خوبی می دانیم ولی مساله ای که ممکن هست خیلی ما به آن خیلی دقت نکرده باشیم.

هر پیاز خاصیت، طعم، تندی و تیزی خاص خودش را دارد به همین دلیل هم کاربردش در آشپزی متفاوت هست.

در بین پیازها پیاز شیرین یا ویدالیا پیاز مناسبتری برای سرخ کردن و در نتیجه تهیه پیاز داغ خشک است زیرا این نوع، شیرین، ترد و آبدار هست و کمی طعم اون به تندی میزند و در نتیجه طعم دهنده خوبی برای غذا است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۴ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید