درمان شلختگی گامی بزرگ برای نظم بخشیدن به محیط خانه و کار می باشد. بی نظمی علاوه بر ایجاد ظاهری نامناسب در محیط، تاثیرات مخربی نیز روی روان انسان می گذارد. در این بخش از موفقیت پارس مگ به شما یاد می دهیم چگونه به درمان شلختگی بپردازید.

فهرست محتوا نمایش

چرا شلخته‌ایم؟

«مشاهدات کلینیکی نشان داده که افراد شلخته حتما در خانواده خودشان یک فرد شلخته داشته‌اند. به عنوان نمونه خاله یا عمویی شلخته بوده ولی بچه با او تماس چندانی نداشته که رفتارش را از طریق یادگیری کسب کند؛ پس شلختگی می‌تواند ارثی باشد هرچند که هنوز ژن مخصوصی برایش یافته نشده است.

شلختگی محیط کار - درمان شلختگی

یکی دیگر از دلایل شلختگی می‌تواند مشاهده باشد؛ یعنی به عنوان نمونه پدر شلخته است و کودک رفتارهای او را مشاهده می‌کند و از آنجا که بیشتر انسان‌ها متمایل به راحت طلبی‌اند، کودک ترجیح می‌دهد از پدرش الگوبرداری کند تا از مادرش که منظم‌تر است، بنابراین مسواک نمی‌زند، لباس‌هایش را جمع نمی‌کند و… یادگیری هم یکی دیگر از عوامل موثر است یعنی رفتار شلختگی بر اثر تکرار اتفاق می‌افتد.

به عنوان نمونه بچه از اول لباس‌هایش را می‌ریزد و جمع نمی‌کند و کسی هم به او چیزی نمی‌گوید. همین رفتار به تدریج تبدیل به عادت می‌شود.» اما به وجود آمدن رفتار شلختگی علت‌های دیگری هم می‌تواند داشته باشد.

گاهی اوقات فرزندان خانواده‌های منظم و سختگیر هم شلخته می‌شوند. دکتر رزاقی اسم این نوع بی‌نظمی را شلختگی وارونه می‌گذارد. در بعضی خانواده‌ها تحکم و زورگویی پدر و مادر برای رعایت نظم و تکرار پیام‌های کلامی متوالی فرد را وادار به مقاومت می‌کند و در او نوعی شلختگی به وجود می‌آورد.

در بعضی از موارد هم فرد از ابتدا شلخته نیست ولی به خاطر شرایط خاصی دچار این رفتار می‌شود. بعضی‌ها در بحران بلوغ به دلیل میل به استقلال در مقابل نظمی که خانواده روی آن تاکید دارد مقاومت می‌کنند. به عنوان نمونه نوجوان نمی‌گذارد مادرش اتاقش را منظم کند و می‌گوید این طور راحت‌تر است. سپس این رفتار به شکل عادت در می‌آید و فرد در باقی زندگی‌اش شلخته می‌شود.

راه های درمان شلختگی و بی نظمی

جمع کردن خرده ریزها

اگر جای روزنامه و مجله در خانه دارید، از آن به صورت عمودی به عنوان مکانی برای قرار دادن کیسه های فریزر، پلاستیک و فویل الومینیومی در آشپزخانه استفاده کنید.

حلقه کردن سیم ها

لوله های مقوایی داخل دستمال توالت را دور نریزید. آنها را به طور مرتب درون یک جعبه کنار هم بچینید و سیم، کابل و شارژرهای اضافه را به طور مرتب حلقه کنید و درون آنها قرار دهید. به این ترتیب، از در هم پیچیده شدن سیم ها جلوگیری خواهید کرد.

زن شلخته - درمان شلختگی

افزایش فضای زیر کابینت

دیوارهای داخل کابینت زیر سینک را از دو طرف سوراخ کنید و یک میله بلند همچون رگال داخل کمد دیواری، در سقف آن اضافه کنید. با این کار می توانید اسپری های پاک کننده، شیشه شوی و … را از قسمت نازل روی این میله آویزان کنید و به این ترتیب، فضای داخل کابینت باز می شود.

برای درمان شلختگی از سیستم تا کردن استفاده کنید

کشوهای دِراوِر ها جای چندانی برای جا دادن لباسها ندارند. اگر لباسها را به طور نامرتب در این کشوها و قفسه ها قرار دهیم، فضا از آن چیزی که هست هم کمتر خواهد شد. بنابراین، سعی کنید همه لباس ها را به طور مرتب تا کنید و از جلو تا عقب کشو با نظم بچینید. به این ترتیب، می توانید همه آنها را به خوبی ببینید و به راحتی از میانشان یکی را برای پوشیدن انتخاب کنید.

مرتب چیدن سینی ها و تخته آشپزخانه

برای مرتب چیدن سینی، تخته آشپزخانه و حتی تابه های تخت می توانید از قفسه های جداکننده که بیشتر در ادارات و شرکت ها استفاده می شوند، کمک بگیرید. هر کدام از سینی ها را می توانید در بخش های مختلف آن قرار دهید.

استفاده از رخت آویزهای مخصوص روسری

برای مرتب نگه داشتن روسری و مقنعه و جمع بودن آنها درون کمد لباس ها، از رخت آویزهای طبقه ای مخصوص این کار استفاده کنید. به این ترتیب، علاوه بر مرتب شدن کمد، روسری ها نیز چروک نمی شوند.

جمع کردن مَلحَفه ها درون یک روبالشتی برای درمان شلختگی

پس از شستشو و اتو کشی ملحفه های روتختی و روبالشتی اگر قرار نیست روی تخت استفاده شوند، آنها را به طور مرتب تا کنید و درون یک روبالِشی جمع کنید. به این ترتیب، هیچ کدام از آنها را گم نخواهید کرد.

ساختن چوب رختی برای کفش ها

برای ساختن چوب رختی برای کفش های خود باید میله پایین چوب رختی لباس را با انبردست قطع کنید، آن را به دو طرف به بیرون یا به طور موازی به داخل خم کنید و آن را به شکل چنگک در آورید.

برای دمپایی و صندل باید چنگک های این چوب رختی را به بیرون خم کنید و برای کفش های معمولی دو بازوی آن را به طور موازی به طرف داخل خم کنید. با این خلاقیت جالب، می توانید کفش ها و صندل هایتان را از کمد آویزان کنید.

جمع کردن اسباب بازی داخل سبد

می توان با سیم های موجود در انبار خانه سبدی دیواری ساخت و آن را به اندازه قد کودکان، به دیوار نصب کرد و اسباب بازی های اضافه را داخل این سبد ریخت. با این کار می توانید بالاخره کف اتاق فرزند خود را ببینید.

ریخت و پاش کودک - درمان شلختگی

مرتب کردن زیورآلات کمک به درمان شلختگی

برای نگهداری از زیورآلات، دستبند، النگو و دکمه های سر دست لازم نیست از جعبه های جواهرات استفاده کنید. به راحتی می توانید با خریدن یک میله چوبی عمودی همچون جای دستمال حوله ای آشپزخانه، آنها را داخل این میله قرار دهید تا دسترسی راحت تری نیز داشته باشید.

دیدن همه وسایل به طور یکجا

در بازار، قفسه های پارچه ای چند طبقه وجود دارد که می توان از پشت در کمد یا اتاق آویزان کرد. این قفسه های پارچه ای، برای قرار دادن وسایلی همچون، باتری، کِلید، چتر، خودکار، عینک و … جای زیاد و مجزایی دارند.

جایی برای سنجاق سرها

پیدا کردن سنجاق سر در ته کیف و کوله پشتی کار چندان ساده ای نیست. باید همه کیف را بیرون بریزید تا سنجاق سرهای خود را بیابید. برای جلوگیری از این مشکل، می توانید از قوطی یا جعبه آدامس برای جمع کردن سنجاق ها در یک جا استفاده کنید. با این کار دیگر سنجاق سر خود را گم نمی کنید و هنگام نیاز، دسترسی راحتی نیز به آنها خواهید داشت.

مرتب کردن داخل اتومبیل راهی برای درمان شلختگی

اگر کودک زیر ۶ سال دارید، احتمالا صندلی عقب ماشین پر از اسباب بازی، کتاب و وسایل کودک شماست. برای جلوگیری از این به هم ریختگی می توانید از ظرف های پلاستیکی دیواره دار یا سبدهای کوچک پیکنیک برای یکجا کردن این وسایل استفاده کنید. حتی می توانید وسایل خود همچون عینک آفتابی، دستمال ماشین و … را نیز در آن قرار دهید.

نظم بخشیدن به سه راهی برق

برای تشخیص بهتر سیم های برقی که داخل سه راهی قرار دارند، می توانید برچسب های پلاستیکی از داخل سیم ها عبور دهید و نام وسیله ای که به آن تعلق دارد را بنویسید. با این خلاقیت ساده، دیگر به اشتباه سیم وسیله ها را به اشتباه از پریز خارج نمی کنید.

استفاده بهینه از سبد چهارگوش

هنگام خرید از سوپر مارکِت، وسایل داخل کیسه های پلاستیکی مختلف قراردارند و قرار دادن آنها روی صندلی اتومبیل این احتمال را دارد تا روی دست انداز یا هنگام پیچ لیز بخورند و کف ماشین بیفتند. می توان به راحتی با خرید یک سبد چهارگوش یا حتی سبد رختشویی،از این مشکل جلوگیری کرد. با این کار، وسایل را داخل سبد و در صندق عقب قرار می دهید و هیچ چیز جابه جا نمی شود.

جلوگیری از مشکلات ناشی از ماشین لباسشویی

برای جلوگیری از مشکلات ناشی از ماشین لباسشویی می توانید از ماژیک های وایت برد که به راحتی با دستمال پاک می شوند، استفاده کنید. به این ترتیب که لباس هایی که نباید با آب گرم شسته شوند، لباس های رنگی، یا لباس هایی که نباید در دور خشک کن قرار داشته باشند را روی بدنه ماشین لباسشویی بنویسید.

خانه تکانی - درمان شلختگی

درمان شلختگی با کاور کردن دفترچه های راهنمای وسایل

برای همیشه در دست بودن دفترچه های راهنمای وسایل خود، آنها را درون کاور قرار دهید و به پشت دستگاه ها بچسبانید.

به خط کردن چاقوها

چاقوهای بزرگ را از داخل کشو در بیاورید و داخل جا چاقویی های رومیزی یا دیواری قرار دهید. برای این منظور می توانید از تخته های آهن ربایی استفاده کنید و چاقوها را به آن بچسبانید.

استفاده صحیح از نرم افزارهای گوشی موبایل

هدف گوشی های موبایل هوشمند، آسان تر کردن زندگی مردم است نه افزودن به اضطراب های آنها. برای استفاده بهتر از اسمارت فون خود، بهتر است همه نرم افزارها و اپلیکیشن هایی که مشابه هم هستند در در یک جا و یک دسته بندی نگهدارید.

کاربران اندروید می توانند اپلیکیشن App Folder را دانلود کنند تا همه برنامه هایشان در فولدرهای جداگانه دسته بندی شود. اگر از اپلیکِیشِنی بیشتر از سه ماه استفاده نکردید، آن را پاک کنید.

یکجا کردن کیسه های پلاستیکی موثر در درمان شلختگی

اگر عادت به نگهداری کیسه های پلاستیکی زیر سینک ظرفشویی یا داخل فر دارید، بهتر است برای آنها یک جای مخصوص درست کنید. می توانید از سبدهای حصیری یا ساک کاغذی برای یکجا کردن آنها استفاده کنید.

چگونه از شلختگی در خانه جلوگیری کنیم ؟

با نظافت دقیق منزل و مرتب نگه داشتن آن به راحتی جلوی شلختگی گرفته خواهد شد. اکنون قصد داریم کاری کنیم که دیگر شلخته نباشیم. توضیح مختصر این که برای این که هیچ نقطه‌ای دارای بی نظمی در خانه وجود نداشته باشد ما هر منطقه از خانه را تشریح کرده و برای حل نامرتب بودن آن توضیحاتی ارائه خواهیم کرد.

از بین بردن شلختگی در اتاق خواب

اتاق خواب یکی از مهم‌ترین و تاثیر گذارترین مکان‌ها در زندگی شخصی افراد است. با در نظر گرفتن این که بر اساس علوم روانشناسی محیط بر انسان تاثیر می‌گذارد، تاثیر اتاق خواب در رتبه‌های بالا قرار می‌گیرد. به همین منظور مهم است که اتاق خواب را همواره تمیز و مرتب حفظ کنیم تا نقش آن بر روی خلق و خویمان دیده شود.

ابتدا به سراغ مهم‌ترین قسمت سرویس خواب، یعنی تخت خواب می‌رویم. شلختگی از زمانی در اتاق خواب شروع می‌شود که از خواب بر می‌خیزید، ولی تخت را مرتب نکرده از اتاق خارج می‌شوید. مطمئن باشید در بدترین حالت مرتب کردن تخت خوابتان حدود دو دقیقه یعنی صد و بیست ثانیه از شما زمان خواهد گرفت!

کلافگی - درمان شلختگی

پس با مرتب کردن وسایل خواب تخت خود (که شامل پتو یا لحاف، روتختی و متکاها می‌شود) نظم اولیه را در اتاق برقرار کنید. زیر تخت خواب نیز از نقاط فراموش شده در نظافت‌ها و ترسناکی است که اگر به حال خود رها شود، به خانه اشباح تبدیل می‌شود.

هر چیزی که برای آن جایی پیدا نمی‌کنید را زیر تخت هل ندهید. برای استفاده از زیر تخت بهتر است آن را به دو قسمت تقسیم کنید و برای حفظ نظم از کیسه‌های پارچه‌ای برای نگهداری لوازم مازاد کمک بگیرید.

به سراغ کمدهای لباس می‌رویم. برای این که شلخته نباشیم پیش از آن که از اتاق خارج شویم، به جای این که لباس‌ها را به گوشه‌ای پرت کرده و یا روی تخت قرار دهید، لباس‌های خواب خود را درون کمد یا سبد مخصوص قرار داده و یا بر روی جالباسی قرار دهید.

همینکار شاید از شما حداکثر سی ثانیه زمان بگیرد، اما دو اثر مفید خواهد داشت. مرتب شدن اتاق و راحتی شما هنگام بازگشت به اتاق و استفاده مجدد از لباس‌هایتان. به مظور ایجاد نظم در کمد لباس‌ها سعی کنید لباس‌های مجلسی را با کاور و رخت آویز در محل جداگانه‌ای نگهداری کنید و سایر لباس‌ها را با دسته بندی مخصوص به خودتان در کشوها یا کمد بچینید.

این کار باعث می‌شود به راحتی به هر نوع لباس دسترسی داشته باشید. کشوهای دراور لباس را به منظور دسترسی بهتر تقسیم بندی کنید. این تقسیم بندی مانع از آسیب دیدن اکسسوری‌های شما و حتی گم شدنشان می‌شود.

کف اتاق را نیز به صورت دوره‌ای و زمانبندی کوتاه نظافت کنید و لوازم کوچکی که در کف اتاق هستند را درون سبدی بریزید تا هر شخصی به دنبال آن‌ها گشت، با آدرس مشخص به سراغشان برود. این راه کارها برای اینکه شلخته نباشیم در اتاق خواب بسیار کارساز خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم که شما نیز شروع کنید.

راه کارهایی برای اینکه در آشپزخانه شلخته نباشیم

آشپزخانه قلب تپنده هر خانه و عرشه کشتی خانم‌های خانه‌دار است! و هر چه ناخدا عرشه مرتب‌تری داشته باشد، سکان هدایت خانه روان‌تر به گردش در می‌آید. با توجه به وجود ابزار و لوازم بسیار در آشپزخانه‌های امروزی کوچک‌ترین بهم ریختگی نشان از شلختگی خواهد بود.

از سوی دیگر تبدیل شدن آشپزخانه‌های گذشته به مدل‌های آشپزخانه جزیره ای و مدل‌های اُپن آشپزخانه امروزی، این کار را بسیار سخت کرده است. اما با رعایت نکات زیر  علاوه بر جلوگیری از شلختگی، می‌توانید تحسین خانواده و دوستان خود را برای خویش به ارمغان بیاورید.

برای اینکه شلخته نباشیم در آشپزخانه از کابینت‌ها شروع می‌کنیم. معمولا کابینت‌ها محل نگهداری ظروف آشپزی، سِرو و صَرف غذا است. بخش دیگری از کابینت‌ها محل نگهداری مواد غذایی هستند و بخش باقی مانده نیز به محل نگهداری سایر لوازم اضافی تعلق دارد.

بهم ریختگی اتاق خواب - درمان شلختگی

اگر آشپزخانه شما چنین ساختاری را به خود نمی‌بیند، مطمئنا شلختگی از سر رو روی آن می‌بارد. برای اینکه کابینت‌ها مرتب شوند بهتر است لوازم تزیین و بلوری جات که زیبایی دارند در کابینت های فوقانی جای بگیرند تا در هنگام باز شدن درب کابینت نمایی زیبا برای بینندگان به تصویر بکشند.

هم چنین مواد غذایی حجیم و سنگین را در کابینت‌های بالا قرار ندهید، مگر از روی کمبود جا یا اجبار؛ چرا که جابه جایی و استفاده از آن‌ها را سخت و دشوار می‌کند. هم چنین ظروف را با ساختار شبیه به هم در کمد ها بچینید. یعنی ظروف غذاخوری در یک جا، لیوان‌ها و لوازم نوشیدنی در جای دیگر و سایر لوازم مشابه نیز کنار هم.

لوازم آشپزی مانند سرخ کن، مایکروویو، چرخ گوشت و از این دست ابزارها را با ترتیب استفاده و یا سایز بچینید. به طوری که هنگام دیده شدن دارای نظم باشند و هنگام استفاده چیدمان فضا را به هم  نریزند. پس از کابینت‌ها مرتب سازی میز غذا خوری و لوازم روی آن اهمیت بالایی دارد. بهتر است اگر میز غذا خوری در آشپزخانه دارید جایی به دور از تردد زیاد برای آن انتخاب کنید. هر چند اگر مجبور شوید از تعدادی از صندلی‌ها استفاده نکنید.

یخچال نیز بخش مهمی از آشپزخانه است که نظم آشپزخانه را به نمایش می‌گذارد و تاثیر زیادی در آن دارد. برای بهتر دیده شدن یخچال و مواد درون آن برنامه ریزی کنید که یک ساختار منظم در آن پدید آوردید. به این گونه که بطری‌ها، موادی که دورن کیسه قرار می‌گیرند و ظروف میوه به شکلی زیبا در یخچال چیده شوند که هم دسترسی به آن‌ها ساده باد و هم اینکه اگر مهمانی یخچال خانه‌تان را باز کرد، شما را بابت این با سلیقه بودن تحسین کند.

با  رعایت نکات فوق آشپزخانه برای خانم‌ها محیطی آرامش بخش‌تر از قبل شده و اعضای خانواده را نیز به وجد خواهد آورد.

اتاق نشیمن را با چیدمان صحیح مرتب کنید

با توجه به میزان فضای موجود اتاق نشیمن می‌توانید ساختاری منظم و زیبا طراحی کنید تا از به کار بردن این که چگونه شلخته نباشیم فارغ باشید. با توجه به این که انواع چیدمان‌ها و دکوراسیون‌ها برای اتاق نشیمن در مجله مبلمان و دکوراسیون توکامگ برای شما عزیزان مطرح شده است، شما می‌توانید آرایش صحیح خانه خود را برگزینید، ما از نحوه چیدمان پذیرایی مستطیل شکل گرفته تا چیدمان مبل های ال در فضای کوچک برای شما مطلب تهیه و ارائه کرده‌ایم تا شما بدون دغدغه و با دستانی باز، سلیقه خود را در خانه‌هایتان به نمایش بگذارید.

فارغ از مطالب موجود، در اینجا توضیح می‌دهیم که با توجه به ساختار اتاق نشیمن مبل‌ها را به صورت یکنواخت کنار هم قرار ندهید. از دکوراتیوها برای پر کردن فضا استفاده کنید، اما محیط را شلوغ نکنید. با استفاده از جا به جایی‌های بسیار، به بهترین محل‌ها برای قرارگیری تلویزیون یا سایر لوازم اتاق نشیمن دست پیدا می‌کنید

کوسن‌های مبل را مرتب کرده و عسلی‌ها را با نظم در مقابل مبل‌ها بچینید. اگر از فرش در دکوراسیون خانه خود و برای کف اتاق نشیمن استفاده می‌کنید، بهتر است آن را با ساختار منظمی در اتاق به کار ببرید تا با محل قرارگیری مبل‌ها، همخوانی داشته باشد. اگر میز یا استندی در محل قرار دارد لوازم آن را حتما مرتب نگه دارید تا نظم محیط را بر هم نزند.

درمان شلختگی در اتاق کار

کار سختی است که اتاق کار که محل تفکر، طراحی و اجرای کار است را همیشه مرتب نگه داشت، اما با رعایت نکات زیر می‌توان بهبود زیادی در نظم این نوع اتاق‌ها به وجود آورد. بیشترین بی‌نظمی‌ها و شلختگی‌ها در اتاق کار در دو نقطه دیده می‌شوند:

شلختگی در اتاق کار - درمان شلختگی

  • میز کار
  • کتابخانه یا قفسه‌ها

ابتدا از میز کار شروع می کنیم. اگر شما کسی هستید که با رایانه و لوازم الکترونیکی کار می‌کنید، کار زیاد سختی ندارید و به راحتی می‌توانید همواره اتاق کار خود را مرتب نگه دارید. به شرطی که با داکت‌های مخصوص و همین طور سیم جم کن‌ها، کابل‌های اضافی را به صورت منظمی بسته و در پشت میز کارتان نصب کنید.

روی میز را هم پس از پایان کار مرتب کرده و بعد از اتاق خارج شوید. همچنین با گردگیری صفحه نمایش و صفحه کلید به صورت بازه‌های زمانی کوتاه مدت، مانع از پدیدار شدن آلودگی‌هایی شوید که هم جلوه بدی به اتاق می‌دهند و هم ممکن است در طولانی مدت باعث بیماری و اذیت شما نیز شوند.

اما اگر محصل هستید و با نوشتار سر و کار دارید، کار کمی برای شما زمانبر خواهد بود. چرا که باید سبد سطل زباله‌تان را به صورت منظم خالی نگه دارید، کاغذهای مازاد را پس از پایان کارتان درون باکس یا کشو میز قرار دهید، لوازم التحریر روی میز را در جای مخصوص خود بگذارید و میز را همواره مرتب کنید.

کتابخانه نیز بخش دیگری است که نظم در چیدمان قفسه‌های کتاب آن باعث منظم دیده شدن اتاق شده و بی‌نظمی آن باعث می‌شود که اتاق شلخته به نظر بیاید. برای این که شلخته نباشیم بهتر است قفسه‌ها یا کتابخانه‌ها را با یک ساختار اولیه، ولی صحیح برای همیشه مرتب کنید. کتاب‌ها را یا بر اساس موضوع یا رنگ و یا حتی حجم و اندازه در درون قفسه‌ها بچینید.

از کارهای دیگر برای نظم دادن به دکوراسیون کتابخانه‌های خانگی کوچک این است که با قرار دادن کتاب‌های زیبا در کمد و قفسه کتاب‌ها جلوه بصری خوبی از کتابخانه خود به نمایش بگذارید. و در نهایت فضایی برای جمع‌آوری و نگه‌داری لوازم ریز و غیر قابل استفاده در اتاق کارتان فراهم کنید تا کف اتاق نیز همواره تمیز باقی بماند.

اتاق کودک را از دست بهم ریختگی ها نجات دهیم

در این که کودکان در دنیای کودکانه خود سیر می‌کنند و کاری به اطرافشان ندارند شکی نیست؛ اما با کمی حوصله و ذوق می‌توانید از فرزندان خود بخواهید با مرتب نگه داشتن خانه از هم اکنون با شلختگی بجنگند و شخصیتی دیسیپلین و منظم برای خود بسازند.

مرتب نگه داشتن تخت کودک را خود کودکتان نمی‌تواند به عهده بگیرد. پس باید برای آن فکری کنید؛ چرا که بخش بزرگی از نظم اتاق را بر عهده دارد. مانند روش نظم‌دهی به اتاق خواب، تخت خواب فرزندتان را نیز هر روز مرتب کنید. کمد اتاق بچه‌ها و کف اتاق دو نقطه‌ای هستند که بیشرین بی‌نظمی را به وجود می‌آورند. برای فرار از دست اینکه شلخته نباشیم باید هر دوی این نقاط را مرتب نگه بداریم.

مرتب کردن کمد لباس - درمان شلختگی

ابتدا به سراغ کمد اتاق خواب بچه‌ها می‌رویم؛ بیشترین حجم شلوغی و نامرتبی کمد مربوط به بخش اسباب بازی‌های آن‌هاست. پس برای این که درگیر شلختگی کلی کمدها نشوید، بخش لباس‌ها و اساب بازی‌ها را جدا کنید. در قسمت اسباب بازی‌ها نیز لوازم دم دستی و پر کاربرد را درون سبد مخصوص قرار داده و سایر اسباب بازی‌ها را که کودکتان از آن‌ها استفاده زیادی نمی‌کند، در محلی دیگر از کمدشان نگه داری کنید و در انتها از کودکانتان بخواهید پس از اتمام کارشان با لوازمشان، آن‌ها را در محل قبلی خود قرار دهند و برای این که به این کار ترغیب شوند در ابتدا از تشویق‌های منتوع استفاده کنید. در این صورت کودک شما خود به خود یاد خواهد گرفت که در زندگی آینده‌اش نیز شلخته نباشد.

کف اتاق کودکان هیچ وقت مرتب و تمیز نیست و این موضوع امری بدیهی است. اما با روش فوق، یعنی تشویق کودکان و بازی‌های سرگرم کننده می‌توانید به راحتی آن‌ها را در مسیر ایجاد یک شخص منظم و مسئولیت‌پذیر قرار دهید.

درمان شلختگی در سرویس بهداشتی و حمام

همین که برای اولین بار وارد یک خانه می‌شوید، و از سرویس بهداشتی آن استفاده می‌کنید، به میزان تمیزی و نگهداری خانه پی‌خواهید برد. در منازل ایرانی قدیمی که سرویس‌های بهداشتی خارج از خانه قرار داشت، رسیدگی و طراحی خاصی برای این فضاها در نظر گرفته نمی‌شد.

اما با ورود به دوره زندگی مدرن و آپارتمان نشینی، سرویس‌های بهداشتی ادغام شده و وارد محیط خانه‌ها شدند. به همین منظور نگهداری و نظافت ویژه‌تری می‌طلبد تا ساختار کلی نظم خانه حفظ شود. به همین منظور برای اینکه شلخته نباشیم، سرویس بهداشتی که شامل حمام و دستشویی می‌شود را باید همواره تمیز نگه داری کنیم و از نگه داری لوازم اضافی در این فضا بپرهیزیم.

در حمام از آویزهای نگه دارنده وسایل شستشو استفاده کنید تا هر شخص لوازم مخصوص خود را در بخش مشخصی نگه داری کند. همچنین با استفاده از شوینده‌های قوی کف حمام را مرتبا شستشو دهید تا جرم میان درزهای کاشی باقی نماند.

برای دسشویی نیز همین منوال وجود دارد، با این تفاوت که اگر فضای کافی در بخش توالت وجود دارد از میز آرایش یا میز توالت استفاده کنید و لوازم اضافی را درون آن قرار دهید تا از لحاظ ظاهری نظم بهتری پدیدار گردد. استفاده از خوشبو کننده‌ها در این فضا نیز یکی از ضروری‌ترین کارهاست و کمک می‌کند حس بهتری نسبت به محیط بوجود بیاید.

فنگ شویی - درمان شلختگی

حیاط و باغچه

اگر حیاط خانه شما دارای باغچه می‌باشد، اگر فضای بزرگ یا کوچک ورودی شما دارای گل و گیاه است، زیبا جلوه کردن این فضا به منظم بودن و زیبایی سراسر خانه اثر می‌گذارد. به همین منظور برای اینکه شلخته نباشیم یا شلخته دیده نشویم همواره گل‌ها را هرس کرده و مرتب نگه دارید.

خاک باغچه را با سنگ‌های تزیینی بپوشانید و یا با چمن کاری بخشی از باغچه طرح متفاوتی ایجاد کنید، حتی می‌توانید با کاشت سبزه‌های خوردنی در حیاط ویژگی خاصی به خانه خود ببخشید و با چیدن گلدان‌ها در حیاط و مراقبت مستمر از آن‌ها نظم را در آن به نمایش بگذارید.

انباری فراموش نشود

این که پیش خود بگوییم اینجا انباری است و نیازی به نظافت یا نظم ندارد، حرفی کاملا ناردست است. پس بهتر است این مکان را در لیست محل‌هایی که نیاز دارد تا ساماندهی شود برای اینکه شلخته نباشیم لقب بگیریم بنویسید. در این مکان نیازی نیست همه چیزها را به هم زده و دوباره بچینید.

فقط کافی است نظم مناسبی ایجاد کنید تا لوازم مورد نیاز در محل صحیح قرار بگیرند و برای استفاده از آن‌ها کل مجموعه بهم نریزد. لوازم مازادی که بدردتان نمی‌خورد را دور بریزید تا فضای کافی در این مکان به وجود بیاید. در کل با یک تغییر کوچک نظم بزرگ به انباری ببخشید، درب انباری را رنگ کنید و یا اگر آسیب دیده تعویض نمایید.

مردان شلخته ترند یا زنان؟

تجربه و تحقیقات نشان داده است تعداد مردان شلخته بسیار بیشتر از زنان شلخته است که البته این مساله از نقطه نظر روان شناسی تربیتی قابل اثبات است. دکتر فربد فدایی، روانپزشک در این باره می گوید: با توجه به نحوه تربیت دختران و پسران در خانواده، ما معمولا می بینیم به دختران بیش از پسران رعایت نظم و ترتیب و قوانین و مقررات آموزش داده می شود و به طور معمول دختران در خانه باید کارهای شخصی خود را خودشان انجام دهند، اما متاسفانه در مورد پسرها معمولا مادرها خودشان این کارها را انجام می دهند.

وی می افزاید: همچنین در مورد رعایت نظم در ساعات رفت و آمد ها هم همین مساله مطرح می شود؛ یعنی دختران حتما باید سر ساعت معینی در منزل باشند، اما به طور معمول در مورد پسرها چنین سختگیری اعمال نمی شود و نتیجه آن می شود که بعد ها با مردانی مواجه می شویم که نوعی حالت بی نظمی و بی برنامگی در کارشان است و با زنانی که می خواهند به طور مرتب و صحیح کارهای زندگی را انجام دهند و طبیعی است که در این مورد بین آنها اختلاف به وجود می آید.

دکتر فدایی به والدین توصیه می کند به پسرها هم از همان آغاز به اندازه دخترها نظم و ترتیب را آموزش دهند و به آنها مرتب یادآوری کنند وظیفه زنان نیست که تمام کارهای شخصی آنها و کارهای خانه را انجام دهند، بلکه مردها نه تنها باید کارهای شخصی خودشان را انجام دهند، بلکه باید در انجام امور خانه هم با همسر خود همکاری کنند.

پذیرایی بهم ریخته - درمان شلختگی

از ​آن طرف بام نیفتید

بی نظمی و شلختگی خوب نیست. همه هم این را می دانند، اما تمیزی بیش از حد هم خوب نیست. اگر خیلی مرتب و منظم وسایل تان را در جای مخصوص بگذارید و هر چیزی را به درستی در جایش قرار دهید، هیچ ایرادی ندارد ولی اگر این کار به وسواس تبدیل شود و همه فکر و ذهن تان را مشغول کند، دیگر نمی شود از این رفتار دفاع کرد.

البته بسیاری از کسانی که دچار چنین وسواسی هستند فکر می کنند کارشان طبیعی است و بقیه مردم بی فکرند و نمی دانند چطور باید خانه و زندگی شان را تمیز و مرتب نگه دارند. این گروه، معمولا فرصت کافی برای رسیدگی به سایر کارها را هم ندارد، چون از صبح تا شب مشغول جمع و جور کردن خانه شان هستند.

هفت روز هفته، خانه را جارو می کنند، روزی چند مرتبه ظرف ها را می شویند، هر وسیله ای که روی زمین جا مانده باشد، سریع برمی دارند، می شویند و در جای خودش می گذارند و البته خیلی هم حواس شان هست که لوازم کج و نامرتب در جایش قرار نگیرد. با این همه کار، معلوم است که دیگر وقتی برای سرو سامان دادن به بقیه کارهای مهم خانه باقی نمی ماند!

اینجا هم مثل بقیه مواردی که در زندگی با آن روبه رو هستیم، تعادل حرف اول و آخر را می زند. به این معنی که نه شلختگی و بی انضباطی خوب است و نه تمیزی و نظم بیش از حد. مسلما رفتاری متعادل که نه به سمت در هم ریختگی و بی نظمی پیش برود و نه موجب وسواس شود، بهترین راهکار خواهد بود. پس تا حد امکان تمیز و مرتب باشید، اما نگذارید این رفتار مثبت به شکل وسواس دربیاید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید