خشک کردن میوه؛ اگر از علاقه مندان به میوه خشک هستید، ما به شما ترفند های مقرون به صرفه و راحت خشک کردن میوه در خانه را یاد میدهیم.

میوه خشک را میتوانید همراه اوت میل در صبحانه میل کنید، یا به عنوان تنقلاتی سالم در میان وعده استفاده نمایید.

پرتقال خونی خشک شده - خشک کردن میوه

چگونه میوه ها را خشک کنیم؟

فرآیند خشک کردن میوه در اصل، روشی مناسب برای محافظت از طعم میوه است. گاهی اوقات میوه خشک شده نسبت به نوع تازه آن به دلیل طعم بهتر، برتری دارد. برخی میوه ها در برخی از فصول سال فراوان تر از دیگر میوه ها هستند. در صورت تمایل به استفاده از میوه ها در فصول مختلف سال لازم است میوه ها را خشک کرده تا سلامت آن حفظ شود، و از آن استفاده کنید.

روش خشک کردن میوه ها بهترین راه برای خراب نشدن میوه های اضافی است. میوه خشک ترد و شیرین و نوعی آب نبات طبیعی است و مواد مغذی موجود در آنها تفاوت چندانی با میوه ی تازه ندارد. از میوه خشک می توان به صورت میان وعده استفاده نمود.

خشک کردن میوه در آفتاب

اناناس خشک - خشک کردن میوه

معمول ترین و ابتدایی ترین روش خشک کردن میوه استفاده از آفتاب است. در این روش میوه را نصف یا خرد کرده و به مدت چند روز در فضای بیرون و در معرض نور آفتاب قرار می دهند.

مراحل خشک کردن میوه در آفتاب

  1. برای خشک کردن میوه یک روز گرم آفتابی را که رطوبت هوا زیر 60 درصد و هوا هم آفتابی و گرم باشد، انتخاب نمایید. این کار چند روز طول می کشد بنابراین لازم است که هوا برای چند روز متوالی صاف و خوب باشد.
  2. میوه ها را روی سینی توری استیل ضدزنگ، پلاستیکی یا فایبرگلاس با روکش تفلون قرار دهید و با کمی فاصله روی توری بچینید.
  3. سینی میوه را روی دو عدد آجر قرار دهید تا از زمین فاصله بگیرد و بر روی آن یک توری نازک بیاندازید و زیر نور آفتاب قرار دهید. قرار دادن سینی روی آجر سبب بهتر جریان یافتن هوا و سریع تر خشک کردن میوه می شود.
  4. برای سرعت بخشیدن به روند خشک شدن میوه ها، در زیر سینی یک ورق آلومینیوم یا قلع قرار دهید. هوای خنک شب می تواند میوه را دوباره مرطوب کند. پس سینی را در شب در جای سرپوشیده قرار دهید.
  5. هر روز چند بار به میوه ها سر بزنید و میوه ها چروکیده و جویدنی (ترد) را جمع آوری کنید.

خشک کردن میوه در فر

خشک کردن میوه در فر - خشک کردن میوه

یکی دیگر از روش های خشک کردن میوه، خشک کردن با جریان هوا می باشد که ترکیبی از جریان هوا و حرارت کم است، این کار معمولاً در فر انجام می شود. خشک کردن با فر بهترین روشی است که می توانید استفاده کنید، زیرا شکر یا ماده افزودنی دیگری به آن نمی افزایید و تنها چندین ساعت زمان برای این کار نیاز دارید.

فایده انجام این کار در خانه آن است که روی نتیجه کار خود کنترل دارید و میوه ها را به هر اندازه و شکلی که مایل باشید، خشک می کنید.

کیفیت میوه خشک شده به اندازه تکه های میوه و مدت زمان خشک کردن آن بستگی دارد.

مواد لازم برای خشک کردن میوه در فر

فر، کاغذ مومی یا لاینر های سیلیکونی و سینی فر یا توری های گرد مخصوص پیتزا.

میوه خشک مخلوط - خشک کردن میوه

  •  در این روش برای جلوگیری از رشد باکتری ها میوه ها را در دمای پایین گرم می کنند تا آب آنها به قدر کافی تبخیر شود.
  •  میوه ی موردنظرتان را آماده کنید، بهتر است این میوه ها کاملا رسیده باشند.
  •  میوه ها را با آب سرد بشویید قسمت لکه دارشان را جدا کنید و هسته میوه و ساقه میوه را جدا کنید.
  •  میوه ها را به صورت هم اندازه برش بزنید تا در زمان یکسانی خشک شوند. میوه های کوچک مثل انگور، توت فرنگی، گیلاس و گوجه رنگی مینیاتوری را می توان به صورت درسته خشک کرد. میوه های متوسط را می توان نصف یا حلقه حلقه کرد و میوه های بزرگ یا خیلی سفت مثل انبه، آناناس و نارگیل را باید ورقه ورقه کرد.
  •  اگر دوست دارید پوست میوه ها را بگیرید، تکه های میوه را 30 ثانیه در آب جوش بریزید و سپس به یک ظرف آب یخ منتقل کنید تا پوست میوه ها راحت جدا شود.
  •  برای حفظ ظاهر زیبای میوه ها و به حداقل رسیدن تغییر رنگ شان آنها را 10 دقیقه درون آب لیمو و آب قرار دهید، سپس در آبکش بریزید و با یک حوله ی بدون پرز به آرامی خشک کنید.
  •  فر را از قبل در دمای 54 تا 71 درجه ی سانتی گراد گرم کنید.
  •  از درجه ی حرارت پایین تر برای میوه های برش خورده ی نازک مانند سیب یا هلو و از دمای بالاتر برای توت فرنگی ها و سایر توت های کامل استفاده کنید.
  •  روی سینی فر را با کاغذ مومی بپوشانید و تکه های میوه را با حفظ فاصله بچینید.
  •  یک توری گرد مخصوص پیتزا یا یک لاینر سیلیکونی روی میوه ها برای جلوگیری از جمع شدن (لوله شدن) آنها قرار دهید.
  •  میوه ها را درون فر بگذارید و هر دو ساعت سینی فر را بچرخانید.
  •  هنگامی که میوه خشک بافتی مانند چرم پیدا کرد و حدی منعطف بود، آماده بیرون آوردن از فر است.
  •  بعد از بیرون آوردن میوه های خشک از فر آنها را در ظرف های پلاستیکی یا شیشه ای بریزید و برای 4 تا 5 روز سر ظرفها را باز بگذارید تا رطوبت باقی مانده آنها تبخیر شود. در طی این روزها ظرف را، تکان دهید تا میوه ها کمی جابه جا شوند. پس از 5 روز، در ظرف را ببندید
  •  حدود 10 ماه بعداز این میوه های خشک می توانید استفاده کنید.
  •  یک توری گرد مخصوص پیتزا یا یک لاینر سیلیکونی روی میوه ها برای جلوگیری از جمع شدن (لوله شدن) آنها قرار دهید.
  •  میوه ها را درون فر بگذارید و هر دو ساعت سینی فر را بچرخانید.
  •  هنگامی که میوه خشک بافتی مانند چرم پیدا کرد و حدی منعطف بود، آماده بیرون آوردن از فر است.
  •  بعد از بیرون آوردن میوه های خشک از فر آنها را در ظرف های پلاستیکی یا شیشه ای بریزید و برای 4 تا 5 روز سر ظرفها را باز بگذارید تا رطوبت باقی مانده آنها تبخیر شود. در طی این روزها ظرف را، تکان دهید تا میوه ها کمی جابه جا شوند. پس از 5 روز، در ظرف را ببندید
  •  حدود 10 ماه بعداز این میوه های خشک می توانید استفاده کنید.

چیپس سیب - خشک کردن میوه

مدت زمان لازم برای خشک شدن انواع میوه ها در فر 

  • سیب:6 ساعت
  • انگور:8 تا 10 ساعت
  • پوست مرکبات:8 تا 10 ساعت
  • گیلاس:12 ساعت
  • توت فرنگی:12 ساعت
  • زردآلو:12 ساعت
  • آلو:6 ساعت
  • گلابی:6 ساعت
  • هلو:6 ساعت
  • موز:6 ساعت

روش سرخ کردن برای خشک کردن میوه

روش سرخ کردن یکی دیگر از بهترین روش ها برای خشک کردن میوه های پر نشاسته و کم رطوبت مثل موز است.

خشک کردن میوه با شکر

خشک کردن با شکر نوع دیگری از روش خشک کردن میوه است که با خیساندن یا جوشاندن میوه در یک شیره شکری انجام می شود.

طرز تهیه میوه خشک روی بخاری

اگر توانایی استفاده از روش های گفته شده را ندارید و نمی‌خواهید برای دستگاه میوه خشک کن نیز هزینه کنید، یکی از بهترین راه های تهیه خانگی میوه خشک، استفاده از بخاری یا شوفاژ است؛ البته طریقه خشک کردن میوه ها روی بخاری، کمی زمان‌بر می‌باشد.

برای این کار ابتدا باید روی بخاری و شوفاژ را با یک فویل آلومینیومی بپوشانید. سپس روی فویل یک پارچه تمیز نخی پهن کنید. (اگر پارچه نخی در دسترس نبود سعی کنید از پارچه‌ای استفاده کنید که پرز نداشته باشد؛ زیرا باعث خراب شدن چیپس ها می‌شود.) میوه هایی را که از قبل برش داده و طعم‌دار کرده‌اید روی پارچه بچینید و به آن ها زمان بدهید تا کاملا خشک شوند.

با استفاده از پارچه، دیگر نیازی به زیر و رو کردن میوه ها نیست و با گذشت زمان، میوه ها به خوبی و یک‌دست خشک خواهند شد. بعد از گذشت زمان لازم میوه‌ها را از پارچه جدا کرده و داخل ظرف دربسته بریزید. مدت زمان مورد نیاز برای خشک کردن میوه ها به عوامل مختلفی از جمله ضخامت میوه، نوع میوه، حرارت بخاری یا شوفاژ و غیره بستگی دارد.

شما می‌توانید آخر شب میوه ها را روی بخاری یا شوفاژ بچینید و ظهر روز بعد آن ها را جمع کنید؛ مدت زمانی حدود ۱۰ تا ۱۲ ساعت. یکی از نکاتی که باید در این روش به آن توجه کنید این است که میوه ها تا زمانی که روی بخاری هستند کمی نم‌دار به نظر می‌رسند؛ اما کمی پس از جع کردن سفت می‌شوند و آماده مصرف هستند. دمای بخاری یا شوفاژ باید حتماً کم باشد؛ چرا که در غیر این صورت کیفیت چیپس شما بد شده و میوه ها در اثر حرارت زیاد چروکیده می‌شوند. روش خشک کردن میوه ها روی بخاری اینگونه است.

خشک کردن میوه با میوه خشک کن

موز خشک - خشک کردن میوه

استفاده از دستگاه میوه خشک کن، سبب می شود آب میوه به صورت خیلی آرام، آهسته و با حرارت خیلی کم تبخیر شود.اکثر این دستگاه های میوه خشک کن در کف خود المنت برقی مشبک دارند که روی آن ها هواکش قرار دارد.

بسته به نوع میوه و نوع دستگاه میوه خشک کن، 24 ساعت وقت لازم است تا میوه ها به صورت کامل خشک شوند. اگر قصد خشک کردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات را داشته باشید استفاده از دستگاه های میوه خشک کن یکی از بهترین گزینه هاست.

  •  میوه خشک کن را روی تنظیمات خشک کردن میوه قرار دهید و اگر چنین تنظیماتی ندارد، آن را روی درجه ی حرارت 57 درجه ی سانتی گراد بگذارید.
  •  میوه ها را درون خشک کن بچینید.
  •  میوه ها در این دستگاه با توجه به میوه و ضخامت آن به 24 تا 48 ساعت زمان برای خشک شدن نیاز دارند.
  •  بعد از 24 ساعت اول برای جلوگیری از خشک شدن بیش ازحد میوه ها، آنها را مدام چک کنید.
  •  میوه ها خشک و ترد شده را جمع آوری کنید. میوه خشک باید نسبتا سفت باشند زیرا رطوبت آنها از بین رفته است.

مشکل چروک شدن میوه خشک

یکی از مهم ترین دلایلی که میوه خشک خانگی جمع می شود این است که با بخاری یا شوفاژ خشک می شود که باعث چروک شدن و جمع شدن میوه خشک می شود. برای اینکه میوه خشک شما به صورت یکدست و صاف خشک شود باید از دستگاه میوه خشک کن استفاده کنید.

میوه خشک را چگونه نگهداری کنیم ؟

گلابی خشک - خشک کردن میوهمیوه‌ها دارای خواص فراوانی هستند که متاسفانه نمی‌توان از آنها در تمام فصول استفاده کرد؛ زیرا هر میوه‌ای فصل خاص خودش را دارد. برای اینکه بتوان از میوه‌ها در تمام فصول استفاده کنیم، می‌توانیم آنها را خشک کنیم.

برخی افراد برای اینکه میوه‌ها را خشک کنند از مواد نگهدارنده استفاده می‌کنند، که معمولاً برای سلامتی فرد مضر است. بهترین راه حل برای خشک کردن میوه‌ها بدون استفاده از هر ماده‌ای است. سپس بهتر است میوه‌های خشک را در مکانی خنک نگهداری کنید.

مکان‌های مرطوب جای خیلی بدی برای نگهداری میوه خشک است، زیرا حشرات به آنها حمله می‌کنند و باعث آسیب رساندن به میوه‌ها می‌شوند.

بهترین دما برای نگهداری میوه‌های خشک

سیب خشک - خشک کردن میوهبرای اینکه میوه‌های خشک تازگی خود را حفظ کنند، باید آنها را در دمای نزدیک به صفر نگهداری کنید. اگر میوه‌ها به خوبی خشک نشده باشند، ممکن است با خود کمی رطوبت داشته باشند و این باعث می‌شود پس از مدتی کپک بزنند. در نتیجه باید میوه‌ها را به خوبی خشک کنید و در مکانی خنک و خشک نگهداری کنید.

همچنین بهتر است در فضای باز آنها را قرار ندهید تا دچار هجوم حشرات نشوند. اگر میوه خشک شده‌ای دارای رطوبت بود، بهتر است ابتدا رطوبت آن را بگیرید؛ سپس در مکان مناسب قرار دهید تا دیگر میوه‌ها را دچار کپک زدگی نکند.

اگر میوه‌های خشک را از بیرون خریداری کرده‌اید، بهترین مکان برای نگهداری آنها یخچال است. همچنین باید بدانید زمان ماندگاری آنها در یخچال خیلی بیشتر از مکان‌های دیگر است. زمان نگهداری آنها در یخچال حدوداً به یکسال خواهد رسید و همچنین در کیفیت و ماندگاری آنها تغییری ایجاد نخواهد شد. به همین دلیل یخچال برای نگهداری میوه خشک معمولاً بهترین گزینه می‌باشد.

بسته بندی و نگهداری میوه خشک

برای نگهداری و بسته‌بندی میوه‌های خشک باید از ظروف و وسایل مناسبی استفاده کنید، تا به صورت طولانی مدت از آن‌ها استفاده کنید. و همچنین زمان نگهداری آن را افزایش دهید. بهترین وسایل که می‌توانید برای بسته‌بندی میوه‌های خشک از آنها استفاده کنید شامل:

  • ظروف پلاستیکی دردار
  • کیسه‌های فریزر پلاستیکی
  • بسته بندی وکیوم

مدت زمان نگهداری میوه خشک

میوه خشک مخلوط - خشک کردن میوه

بهترین زمان برای نگهداری میوه‌های خشک ۴ تا یکسال است. و در این مدت باید آنها را در جای خنک و خشک نگهداری کنید تا دچار خرابی نشوند. عوامل زیادی در زمان انقضای میوه‌های خشک تأثیر گذار است، که مهم‌ترین عامل دما است؛ زیرا اگر دمای مناسب را انتخاب نکنید میوه‌ها به سرعت خراب می‌شوند و از بین می‌روند.

دماهای نزدیک به صفر بهترین دما برای نگهداری آنها است. همچنین قرار گرفتن در نور آفتاب باعث خرابی و کاهش کیفیت میوه‌ها می‌شود. یکی دیگر از عواملی که بر روی زمان نگهداری میوه‌ها تأثیر می‌گذارد، دارا بودن رطوبت است. اگر میوه‌های خشک دارای رطوبت باشند مشخصاً خیلی زودتر خراب می‌شوند، در نتیجه باید قبل از خریداری به این نکته توجه کنید.

می‌توانید از میوه خشک در دستورات غذایی مختلف استفاده کنید یا آنها را به‌تنهایی بخورید

برخی از میوه‌های خشک را می‌توان با خیساندن در آب گرم یا آهسته جوشاندن دوباره آبدار و مرطوب کرد. این کار معمولا برای میوه‌های خشک‌شده‌ای مانند سیب، زردآلو، هلو، آلو و گلابی به‌کار می‌رود. انبه و پاپایا خشک‌شده را می‌توانید یک ساعت قبل از استفاده در آب سرد بخیسانید تا آبدار و مرطوب شوند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۹ رای

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید