رفع نم و رطوبت در ساختمان که علاوه بر ایجاد نمای نامطلوب، باعث بروز انواع بیماری نیز می شود، به معضلی پیچیده برای افراد خانه تبدیل شده است. برای رفع آن همیشه نیاز به تخریب نیست. ما به شما به روز ترین و موثر ترین روش ها برای خلاص شدن از رطوبت را یاد میدهیم. مقابله با رطوبت - رفع نم و رطوبت

عوارض و تاثیرات منفی نم و رطوبت در خانه

وقتی رطوبت خانه بیش از حد مجاز افزایش یابد، بر زندگی ما تأثیر منفی خواهد گذاشت و عوارض زیر را به همراه دارد:

  • وجود نم و رطوبت در خانه، گرد و غبار را جذب کرده و می تواند فضای مناسبی را برای رشد و تکثیر اکثر باکتری ها مهیا کند و اگر نم و رطوبت رفع نشود، کپک ها و انواع قارچ بر روی دیوار و نقاط مرطوب خانه ایجاد خواهند شد.
  • نم و رطوبت سبب آسیب به دیوارها شده و ظاهر نامناسبی در منزل ایجاد می کند.
  • نم و رطوبت خانه باعث بروز انواع بیماری های مختلف می گردد. رطوبت دائمی در فضای خانه، موجب بروز حساسیت در افراد، به خصوص کودکان شده و برای افرادی که دچار بیماری های تنفسی و یا آلرژی می باشند بسیار مضر است. نم و رطوبت بالا در خانه، می تواند موجب بروز سردرد و درد مفاصل و متورم شدن عروق و بافت های بدن و افزایش درد هایی مانند آرتروز گردد.
  •  نم و رطوبت زیاد در خانه، باعث خراب و پوسیده شدن بسیاری از وسایل منزل مثل وسایل چوبی و پارچه ای،  وسایل آهنی و فلزی، آسیب دیدگی تأسیسات و وسایل منزل می شود.

رطوبت دیوار - رفع نم و رطوبت

چگونگی تشخیص وجود رطوبت بالا در خانه

اثرات ظاهری رطوبت و نم در خانه ممکن است روز ها طول بکشد تا اثرات خود را بر دیوار نشان دهد؛ بنابراین تا پیش از رخ دادن چنین اتفاقی باید از وجود رطوبت بالا در خانه آگاه شویم. برای تشخیص وجود رطوبت بالا در خانه :

  1. از یک رطوبت سینج استفاده کنید. اگر رطوبت اتاق بالاتر از 60 بود به معنای آن است که سطح رطوبت در خانه زیاد است.
  2. اگر در اتاق هایی که در آن ها حمام و یا سرویس بهداشتی قرار دارد اثری از کپک دیدید خیلی سریع برای کاهش رطوبت اتاق اقدام کنید.
  3. اگر بر روی شیشه بخار و یا قطرات آب وجود دارد احتمالاً سطح رطوبت در خانه زیاد است. چنین پدیده ای یا از برخورد هوای گرم اتاق با سردیِ پنجره بروز می کند و یا آن که نشان از رطوبت زیاد خانه دارد.
  4. اگر بر روی دیوار ها و یا سقف خانه لکه های آب دیدید، رطوبت خانه بالا است.
  5. اگر سطح رطوبت خانه زیاد باشد، وسایل چوبی کم کم پوسیده می شوند.
  6. اگر سطح رطوبت اتاق زیاد باشد، آلرژن ها به وجود می آیند و موجب بروز علائم آلرژی از جمله سوزش چشم، عطسه، آبریزش بینی و … می شوند.
نم زدن پنجره - رفع نم و رطوبت

روش از بین بردن و رفع نم و رطوبت در خانه

اگر به هر دلیل رطوبت خانه شما زیاد است اقدامات ساده ذیل را در پیش بگیرید:

از فن برای تازه نگه داشتن هوای خانه استفاده کنید

این مهم ترین توصیه است شما همیشه باید در خانه خود تهویه مناسب داشته باشید، به ویژه در مناطقی که احتمالا رطوبت دارد. سعی کنید پنجره ها را تا جای ممکن باز نگه دارید، اگر این کافی نیست، می توانید از فن برای تازه نگه داشتن خانه استفاده کنید از سوی دیگر، تهویه مطبوع می تواند به حفظ مناطق خاصی از خانه کمک کند که در آن هیچ رطوبتی نباشد و حتی به سختی یک هوای موجود در طبیعت در انجا باشد با این حال، از آن خیلی زیاد استفاده نکنید. هوایی که نفس میکشید باید رطوبت لازم برای جلوگیری از بیماری ها و خشک نشدن بینی را داشته باشد.تهویه ساختمان - رفع نم و رطوبت

دوش خنک تر و کوتاه تر بگیرید

دوش حمام یکی از مواردی است که رطوبت زیادی وارد منزل می کند پس زمان دوش گرفتن را کم کنید و همچنین دوش خنک تر بگیرید تا سطح رطوبت کاهش یابد.

از خشک کردن لباس ها در محیط داخلی ساختمان پرهیز کنید

سعی کنید لباس ها را با استفاده از روش هایی مانند استفاده از خشک کن ماشین های لباسشویی و باز کردن پنجره ها سریع تر خشک کنید و از خشک کردن لباس ها در محیط داخلی ساختمان پرهیز کنید.

گیاهان را به مکانی ببرید که از تهویه مناسب برخوردار باشد

وجود گیاهان در خانه در بالا بودن رطوبت نقش دارد و موجب افزایش رطوبت اتاق می شود؛ بنابراین بهتر است برای کاهش رطوبت محیط، گیاهان را به مکانی ببرید که از تهویه مناسب برخوردار باشد.

منابع رطوبتی را تشخیص دهید

اگر یک منطقه پر از رطوبت در خانه خود پیدا کردید، باید سعی کنید منبع اش را پیدا کنید، اگر لوله های شکسته یا دارای نشتی در مناطق غیر قابل مشاهده وجود داشته باشد، لکه هایی روی دیوارها ایجاد می شوند که به تدریج رشد می کنند. به یاد داشته باشید که اگر فورا این نشتی ها را اصلاح نکنید، وضعیت می تواند بدتر شود و حتی باعث آب گرفتی شود.

رفع نم دیوار - رفع نم و رطوبت  از رطوبت گیر استفاده کنید

این دستگاه مناسب برای مناطق بارانی یا سرد است.رطوبت به راحتی در این مناطق ایجاد و رشد میکنند، زیرا در این مناطق شانس کمتری برای هدایت و چرخش هوا در خانه ها وجود دارد. بنابراین، اگر می خواهید از رطوبت در خانه خلاص شوید، می توانید به راحتی از این دستگاه برای جذب و تخلیه رطوبت استفاده کنید. در مورد قبض برق خود نگران نباشید، چرا که آنها همانند دستگاه تهویه، برق مصرف میکنند و در اندازه و ظرفیت های مختلف در دسترس میباشند.

عایق بندی کنید

یکی از راه های ورود رطوبت به درون خانه از طریق کف ساختمان است، به ویژه درصورتی که استخر و سونا در طبقات زیرین و یا باغچه با خاک بسیار مرطوب در حیاط خانه وجود داشته باشند. در این خانه ها ورقه های نازک پلی تن را در کف ساختمان و حتی زیر کف پوش ها به کار ببرید. عایق بندی سقف نیز، با حفظ گرمای لازم در محیط خانه از رطوبت ناشی از سطوح سرد جلوگیری به عمل می آید.

از نمک برای رفع نم و رطوبت استفاده کنید

تمام چیزی که شما نیاز دارید، یک ظرف کم عمق و یک کیلو نمک است. به سادگی نمک را در ظرفی بریزید، خواهید دید رطوبت را در چند روز به خود میکشد زیرا نمک، ظرفیت جذب بسیار بالایی دارد. وقتی متوجه شدید نمک خیلی مرطوب یا سیاه شده، وقت آن رسیده است که آن را عوض کنید.

رطوبت زدن دیوار - رفع نم و رطوبت

رفع نم و رطوبت داخل کمد دیواری

در ساختمان های نوساز نم داخل کمد دیواری بیشتر دیده می شود. علت آن خشک نشدن گچ و ملات ساختمانی است. اما در ساختمان های قدیمی هم رطوبت و کپک کمد دیواری پیدا می شود. برای رفع نم داخل کمد دیواری رفع دیواری ابتدا باید علت اصلی را پیدا کنید. اینجا به بعضی از اصلی ترین مواردی که منجر به رطوبت و کپک کمد دیواری اشاره می کنیم:

  • نشتی لوله های آب یا فاضلاب در کمد دیواری
  • نقص در سیستم عایق کاری لوله ها یا سرویس بهداشتی
  • خرابی لوله های شوفاژ خانه

برای رفع بوی بد نم داخل کمد دیواری وقتی منشا اصلی نم و رطوبت را از بین ببرید خود به خود داخل کمد دیواری هم خشک می شود و کپک زدگی هم از بین می رود. برای رهایی از بوی رطوبت و کپک کمد دیواری از وانیل، قهوه و جوش شیرین استفاده کنید. روزها در کمد را باز بگذارید تا هوای داخل آن تهویه شود.

مشکل رطوبت و نم پشت بام

نم پشت‌ بام به دلیل خوب کار نکردن قیرگونی و عایق کاری و پروسه آن است. این درست کار نکردن باعث شده که آب باران و برف از سوراخ های سقف به داخل ساختمان نفوذ کنند و باعث نم دادن سقف آپارتمان شوند. این هم علتی دیگر در بروز نم پشت بام است. برای برطرف کردن آن نیاز است که کار عایق سازی و قیرگونی اصلاح شود.

چه عاملی نم سرویس بهداشتی را ایجاد می کند؟

علت هایی مانند: باز شدن بند کاشی، خراب شدن ایزوگام، یا قیرگونی دلایل نم دیوار است. وقتی که علت نم را پیدا کردید می توانید برای برطرف کردن رفع نم توالت اقدام کنید.

اگر ایراد از بند کشی دیوار باشد، راه حل رفع نم دیوار ساده است. لایه ایزوگام و یا قیرگونی سرویس های بهداشتی به همین دلیل در ساختمان به کار گرفته شده است که اگر به درستی عمل کنند نباید نم لوله فاضلاب از سرویس های بهداشتی به بیرون نشت کند. بیشتر اوقات نشت رطوبت به دلیل اجرای نکردن درست کفشور به وجود آمده است. لازم است بین لوله کفشور و لوله فاضلاب کمی فاصله عرضی باشد. اینجا برای رفع نم سرویس بهداشتی چند راه کار توصیه می کنیم:

دوغاب و پودر سنگ و سیمان سفید برای رفع نم دیوار بدون تخریب روی کاشی کف بریزید. روش درست کردن دوغاب به این شکل است که سیمان سفید الک شده و پودر سنگ را به نسبت 1 به 3 مخلوط کنید. با اضافه کردن آب به این مخلوط، می توانید دوغاب بسازید و روی بند کاشی های سرویس بهداشتی بریزید. پس از 5 تا 10 دقیقه که دوغاب سفت شد، آن را از روی سطح کاشی پاک کنید.اگر علت بندکشی باشد، با کمتر از 100 هزار تومان می توانید نم سرویس بهداشتی را برطرف کنید.

کپک زدن سقف - رفع نم و رطوبت

استفاده از مواد شیمیایی برای رفع نم بدون خرابی:

بند کاشی ها احتمالا پر نبوده و نم به دیوار سرویس نشت کرده، برای رفع این مشکل موادی ساخته و در ابزار فروشی های ساختمان می توانید پیدا کنید. بعضی از این مواد: ژیکا بام، ژل آب بندی c2، مایع آب بندی و…

ممکن است مشکل رطوبت ساختمان از لوله کشی ساختمان باشد. باید گفت که بسیاری از خانه های شهری به دلیل ساخت و ساز غیر اصولی و رعایت نکردن نکات فنی عایق ‌بندی، یا استفاده نکردن از مصالح مناسب و یا قدیمی بودن ساختمان دچار نم سرویس بهداشتی، نم دیوار گچی و نم داخل کمد دیواری می شوند. در صورتی که کاری برای رفع نم و رطوبت سرویس ها به موقع انجام نشود خسارت زیادی متحمل می شوید. اینجا نمی ‌توان از روش های رفع نم و رطوبت بدون نیاز به تخریب استفاده کرد. ایراداتی در سیستم های زیر است که باید مشخص شود و تخریب صورت بگیرد:

  • سیستم تخلیه توالت
  • اشکال در سیستم لوله کشی فاضلاب منزل
  • اشکال در سیستم تخلیه فاضلاب وان حمام
  • اشکال در کارگذاشتن روشویی
  • سیفون تخلیه فاضلاب لباسشویی
  • سینک ظرفشویی

اما اگر علت آن لوله و ایزوگام باشد، نهایتا تا یک میلیون رفع نم توالت برایتان هزینه خواهد داشت.

اگر مشکل نم و رطوبت از نشت و ترکیدگی لوله های آب باشد از روش های رفع نم سرویس بهداشتی بدون تخریب نمی توان استفاده کرد. اینجا مشکل نم لوله فاضلاب است. ممکن است علت نم و رطوبت دیوار در قسمتی از ساختمان شما یا ساختمان همسایگان شما اتفاق افتاده باشد که  ایجاد نم دیوار کرده است. اینجاست که برای مسئله نشت آب باید نگران نم دیوار گچی باشید.

این مسئله شاید کم باشد و جدی نباشد. ولی به مرور زمان، به صورت رطوبت و نم جذب دیوارها و حتی شالوده ساختمان می شود و اگر باعث تخریب ساختمان نشود به گچ دیوارها و سقف ساختمان صدمه خواهد زد و احتمالا باعث ایجاد بوی نم و رطوبت در کل ساختمان می شود.

 برای اطمینان به سراغ متخصصان و تعمیرکاران مورد اطمینان بروید تا از نبود نشت آب یا ترکیدگی لوله مطمئن شوید. آن ها از دستگاه مخصوص نشت یاب آب برای یافتن علت اصلی نم دیوار استفاده می کنند. با استفاده از این دستگاه می توان تشخیص داد که آیا در ساختمان ترکیدگی لوله اتفاق افتاده است یا نه.

روش های جدید جلوگیری از رطوبت

  1. هنگام پخت و پز، هود و هواکش را روشن کنید.
  2. هرگز درجه گرمای هیتر و وسیله گرمایی تان را بیشتر از 20 درجه سانتیگراد نکنید. زیرا به ایجاد رطوبت در دیواره ها و مناطق دیگر کمک می کند.
  3.  چیزهایی مانند روشنایی طبیعی و هوا را در خانه تان بررسی و چک کنید.
  4. شما باید پنجره ها و درها را در مناطقی قرار دهید که اجازه می دهد نور خورشید به آنها برسد.
  5. همچنین باید مبلمان خود را طوری بچینید تا هوا در خانه شما به راحتی گردش کند.

نم درز پنجره - رفع نم و رطوبت

نکاتی برای رفع نم و رطوبت دیوارهای خانه

  1. اگر علاقه ای به داشتن فن یا سیستم تهویه ندارید، می توانید یک پنجره را برای چند دقیقه باز نگه دارید تا هوای خشک داخل شود، به خصوص در حمام هایی که برای دوره های طولانی تری در رطوبت اضافی قرار دارند.
  2. از لحاظ ریاضی، فقط بین چهار تا شش پیمانه آب کافی است تا سطح رطوبت داخل را به مساحت 1000 فوت مربع را از 15% تا 60% افزایش دهد.
  3. مقدار افراد داخل خانه می تواند بر میزان رطوبت هوا نیز تاثیر بگذارد. تنفس یک فرد در حدود یک ساعت، میتواند یک فنجان آب تولید کند.
  4. اطمینان حاصل کنید که هوای فن در آشپزخانه، حمام، و اتاق خشکشویی به سمت خارج می رود.
  5. نصب فن ها و بادگیر در اتاق زیر شیروانی نیز می تواند مفید باشد.
  6. دمای محیط را افزایش دهید زیرا هوای گرم می تواند رطوبت بیشتری را حمل کند و در خود نگه دارد (اگر درجه حرارت افزایش یابد رطوبت نسبی نیز کاهش می یابد).
  7. از فن ها برای تهویه استفاده کنید.
  8. از سری دوش کوچکتر و یا کم فشار استفاده کنید و شیر آب را کامل باز نکنید.
  9. توجه به درجه حرارت داخلی و خارجی نیز می تواند نگرانی از رطوبت داخل خانه را کاهش دهد. دمای فعلی داخل و خارج از محیط چند است؟
  10. در حین پخت و پز، سعی کنید روی مواد غذای را بپوشانید و از فن به طور کامل استفاده کنید. گاز و اجاق گازهای رومیزی باعث ایجاد رطوبت بیشتری می شوند. اجاق های آهنی کمتر به مرطوب کردن داخل کمک می کنند. آرام پزها مداخله کمتری در  سطح رطوبت داخل خانه دارند.
  11. اگر در خانه وسیله یا مکان رطوبت سازی وجود دارد، کمی آن را خاموش کنید یا درجه اش را کم کنید. اکثر دستگاه هایی که باعث تولید رطوبت یا بخارپز میشوند، امروزه دارای یک درجه یا دکمه تنظیم میزان بخار یا آب مورد نیاز هوا هستند. (بدون برنامه ریزی، اما به منظور تکامل اضافه شده اند
  12. توصیه می شود برای استفاده از الگوی القایی، از دیگهای بخار قدرت، کوره و آبگرمکن استفاده شود.
  13. خطوط تخلیه تهویه هوا و قطره ها باید تمیز و بدون مانع نگهداری شوند.
  14. گیاهان رطوبت به هوا می دهند.به خصوص هنگامی که گیاهان زیادی وجود دارند، نقش آنها در سطح رطوبت خانه قابل توجه است. همچنین مطمئن شوید که آنها را بیش از حد آبیاری نکنید.
  15. هیزم تازه بریده شده، حاوی مقادیر زیادی آب است که در هنگام نگهداری در داخل خانه تبخیر می شوند. بهتر که آن را در خارج از خانه نگه داری کرد.
  16. آبنما و نهرها را تمیز نگه دارید تنظیمات آبنما را کاهش دهید تا آب را از خانه دورتر کند.

جمع بندی

بر اساس مطالب ذکر شده اینطور می توان جمع بندی کرد، که وجود نم در ساختمان به معنی بالا بودن بیش از حد رطوبت است و عوارض خانه مرطوب می تواند تاثیرات مخربی ایجاد کند.

در این صورت باید به دنبال منشاء اصلی نم در ساختمان بود، گاهی مواقع نم ایجاد شده به دلیل عایق کاری نامناسب و وجود بخار آب فراوان در ساختمان است.

در موارد شدیدتر نم به دلیل وجود نقص در سیستم لوله کشی ساختمان ایجاد شده است.

در هر صورت باید هر چه زودتر به منظور پیشگیری گسترش تشکیل نم زدگی در ساختمان اقدام کرد.

در غیر اینصورت با مشکلات تنفسی، مفصلی و حتی آسیب سازه و وسایل ساختمان همچون فرش و مبلمان مواجه خواهیم شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید