ماهی سفید شکم پر مجلسی یکی از غذاهای خوشمزه و پرطرفدار است. این غذا سرشار از کلسیم و ویتامین های ضروری است. روش های مختلفی برای تهیه ماهی شکم پر وجود دارد. با ما همراه باشید تا دو تا از پر طرفدار ترین روش ها را در اختیارتان قرار دهیم.

ویدیو طرز تهیه ماهی سفید شکم پر مجلسی

مواد لازم برای تهیه ماهی سفید شکم پر مجلسی
ماهی ۱ عدد
سیر ۲ حبه
نعنا، جعفری، گشنیز ۳۰۰ گرم
انار جنگلی یا رب انار ۳ قاشق غذا خوری
گردو خرد شده ۲ قاشق غذاخوری
ادویه ماهی به مقدار لازم
آبلیمو طبیعی به میزان لازم
نمک، فلفل سیاه به میزان لازم
روغن مایع به مقدار لازم

دستور تهیه ماهی سفید شکم پر مجلسی در روی گاز

در انتخاب ماهی شکم پر توصیه می‌شود که از ماهی سفید یا ماهی قزل آلا استفاده کنید و اگر به این ها دسترسی ندارید می‌توانید هر گونه ماهی که مد نظرتان است، استفاده کنید.

بعد از اینکه ماهی را تهیه نمودید، نوبت به تمیز کردن آن می‌رسد. با استفاده از یک چاقوی تیز ماهی را به صورت طولی برش دهید و محتویات داخل شکم آن را کاملا خالی کنید و خوب داخل و خارج ماهی را با آب بشویید تا هیچ گونه رد خون در آن باقی نماند و در ادامه مقداری آبلیمو طبیعی را به همراه نمک بر روی سطح و داخل شکم ماهی بریزید.

در گام بعدی نوبت تمیز کردن سبزی‌ها است. بعد از اینکه سبزی‌ها را پاک کردید، آن را بشویید و بر روی تخته آشپزخانه به صورت ساطوری خرد کنید.

سپس به سبزی خرد شده انار جنگلی ساییده شده یا رب انار را اضافه کنید و در ادامه به آن گردو خرد شده، نمک، ادویه ماهی و فلفل سیاه اضافه کنید و خود مواد را هم بزنید تا کاملا یکدست شوند و طعم یکدیگر را بگیرند.

بعد از اینکه مایه داخل شکم ماهی آماده شد، آن را به داخل شکم ماهی بریزید و با استفاده از نخ آشپزی شکم ماهی را به گونه ای بدوزید که مواد از داخل آن بیرون نریزند.

در ادامه یک تابه مناسب تهیه کنید و درون آن روغن مایع بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید و بگذارید تا روغن داغ شود. سپس ماهی را در داخل تابه قرار دهید و همچنین حرارت را کم کنید. سپس دو طرف ماهی را در آن سرخ کنید و برای ناهار میل کنید.

پر کردن شکم ماهی - ماهی سفید شکم پر مجلسی

 دستور تهیه دیگر ماهی سفید شکم پر مجلسی

ماهی مایه داخل شکم ماهی را در یک تابه جداگانه تفت می دهند و مقداری سرخ می کنند. سپس ماهی را نیز به طور جداگانه سرخ می کنند و در نهایت مایه را در داخل شکم ماهی می‌ریزند.

دقت داشته باشید که مقداری از مایه داخل شکم ماهی را جدا کنید و در یک قابلمه دیگر بریزید تا سس ماهی شکم پر را با آن درست کنید.

بعد از اینکه داخل شکم ماهی را با مایه پر کردید، ماهی را در قابلمه سس قرار دهید و به آن یک پیمانه آب جوش و یک قاشق غذاخوری رب انار اضافه کنید. سپس حرارت اجاق گاز را بر روی کم تنظیم کنید تا ماهی به آرامی پخته شود و آب داخل قابلمه به خورد ماهی برود.

طرز تهیه ماهی شکم پر در فر

در بالا به تهیه ماهی شکم پر مجلسی با استفاده از روش بدون فر پرداختیم. در ادامه به تهیه ماهی در فر خواهیم پرداخت.

بعد از اینکه مایه را به داخل شکم ماهی اضافه کردید و شکم آن را با نخ آشپزی دوختید. فر را روشن کنید و دمای آن را بر روی ۲۰۰ درجه سانتیگراد یا ۴۰۰ درجه فارنهایت تنظیم کنید و صبر کنید تا فر کاملاً گرم شود.

مقداری پیاز و فلفل دلمه‌ای را به صورت ورقه ای و با ضخامت ۳ تا ۴ سانتی متر بر کف ظرفی که می‌خواهید در فر قرار دهید بگذارید تا ماهی به کف ظرف نچسبد.

ماهی‌ها را درون ظرف پیرکس بر روی پیاز و فلفل ورقه ای قرار دهید و سپس با فویل آلومینیومی روی ظرف را بپوشانید. به این نکته توجه کنید که ماهی ها نباید با فویل تماس برقرار کنند. اگر ظرف به گونه ای بود که فویل با ماهی در تماس بود، بر روی ماهی مقداری کاغذ نسوز قرار دهید، سپس فویل را بر روی آن قرار دهید.

بعد از اینکه فر کاملا داغ شد، ظرف پیرکس را در وسط فر قرار دهید و به مدت ۴۵ دقیقه صبر کنید. سپس فویل و در صورت استفاده از کاغذ نسوز آن را از روی طرف بردارید و فر را در حالت گریل قرار دهید تا روی ماهی نیز به خوبی برشته شود.

ماهی شکم پر را بعد از آماده شدن می‌توانید در کنار سبزی پلو، پلو زعفرانی یا به همراه نان سرو کنید.ماهی خوشمزه - ماهی سفید شکم پر مجلسی

نکاتی در مورد ماهی شکم پر در فر

برای پخت ماهی در فر ۲ روش وجود دارد:

۱- یکی آنکه ماهی را به صورت درسته یا تکه شده به همراه مخلفات و طعم دهنده های مختلف بدون در پوش داخل ظرف مخصوص فر قرار داده و داخل فر بپزید.

۲- روش دیگری که شکم ماهی را از مواد طعم دهنده پر کرده و پس از پیچیدن داخل لایه ای از فویل آلومینیوم یا کاغذ مخصوص ، داخل فر قرار دهید.

برای اینکه ماهی داخل کاغذ الومینیوم پوستی سرخ شده پیدا کند ، یک عدد تخم مرغ را در ۲ قاشق آب سرد بزنید و با قلم مو روی ماهی بمالید ، سپس کمی پودر سوخاری روی آن بریزید .

اگر می خواهید ماهی را به صورت تکه تکه در فر بپزید ، راهکار دیگر ، ریختن مقداری کره ، چند حبه سیر خرد شده ، ۲ عدد پیاز خلال شده و مقداری برگ رازیانه در کف ظرف مخصوص فر و قرار دادن ماهی روی این مواد است؛ البته تکه های ماهی را با نمک و فلفل و هر ادویه دلخواه دیگر طعم دار کنید و سپس روی این مواد بچینید.سفره ایرانی - ماهی سفید شکم پر مجلسی

نکاتی در تهیه ماهی شکم پر

  •  میزان موادی که برای داخل شکم ماهی استفاده می‌کنید را با توجه به اندازه ماهی انتخاب کنید و همچنین داخل شکم ماهی را خیلی با مواد پر نکنید، چونکه مانع از دوختن آن می‌شود.
  •  از سبزی معطری به اسم نارلنگ استفاده می کنند، در صورت عدم دسترسی به آن از سبزیجاتی مانند نعنا، گشنیز، جعفری و ترخون استفاده کنید.
  •  در تهیه این غذا از تخم ماهی به اسم اشپل استفاده می‌کنند. در صورتی که تمایل به استفاده از آن را ندارید می توانید مقدار گردو، سیر و سبزی را بیشتر کنید.
  •  برای خوشمزه تر شدن ماهی شکم پر، به مواد داخل شکم آن مقداری زرشک و زعفران دم کرده اضافه کنید، تا ماهی شما طعم بی نظیری به خود بگیرد.
  •  در جنوب در تهیه ماهی شکم پر حتما از ادویه کاری استفاده می کنند که طعم ماهی را بسیار متفاوت و خوشمزه خواهد کرد.
  •  خوشمزه ترین نوشیدنی که می توانید در کنار این غذا بنوشید، شربت آبلیمو که از لیموی تازه تهیه شده است.
  • برای طعم دار کردن ماهی بهترین روش، آغشته کردن ماهی به مخلوطی از زعفران ساییده شده ، زردچوبه ، پودر سیر ، نمک ، پودر فلفل سیاه و یا تمبر هندی ، گاهی آرد سوخاری است.
  • گاهی می توانید برشهایی بر روی ماهی ایجاد کنید و زنجبیل تازه را در روغن ریخته یا از پودر آن برای مزه دار کردن استفاده کنید .
  • سیر تازه هم طعم و عطر و بویی خاص برای طعم دار کردن ماهی به آن می‌بخشد.

راهکارهایی برای از بین بردن بوی ماهی برای زمان پخت

چگونه بوی بد ماهی را قبل از پختن از بین ببریم؟ بسیاری از ما به خاطر بویی که ماهی در آشپزخانه راه میاندازد، از طبخ آن طفره میرویم. ولی از بین بردن بوی ماهی کار خیلی سختی نیست. به خصوص برای ما ایرانی ها که عاشق استفاده از ادویه‌ و مواد معطر در غذاها هستیم. در ادامه روش‌هایی را پیشنهاد می‌کنیم که علاوه بر کمک به طبخ بهتر ماهی و کم کردن بوی زهم آن، عطر و مزه کلی غذای شما را بهبود می‌بخشند.
ماهی خوشمزه - ماهی سفید شکم پر مجلسی

از بین بردن بوی ماهی با شیر

ماهی یا هر غذای دریایی را در مقداری شیر بخوابانید و سپس آن را آب بکشید. این اتفاق باعث می شود که بوی بد ماهی گرفته شود و دیگر هنگام غذا خوردن و پخت آن راحت باشید.

ترکیب نشاسته ذرت، نمک و زردچوبه برای از بین بردن بوی ماهی

باید ماهی را یک ساعت یا بیشتر داخل این ترکیب نگه دارید و سپس آن را با آب بشویید و بعد طبخ ماهی را انجام دهید.

تاثیر استفاده از سرکه در کاهش بوی ماهی

 سرکه 50 درصد بوی بد ماهی را از بین می برد. فقط باید ماهی را به مدت 5 دقیقه داخل سرکه بخوابانید و سپس آن را آب بکشید و آن را پخته و یا سرخ کنید.

لیمو برای از بین بردن بوی ماهی

لیمو را مستقیماً برای غذا استفاده کنید. سیتیریک اسید موجود در لیمو به شدت بو را خنثی کرده و یک بوی خوشایند به ماهی می دهد. ماهی را تمیز کنید و بعد مقداری آب لیمو به آن اضافه کنید و بعد از چند دقیقه آن را سرخ کنید.

تاثیر استفاده از زنجبیل در زمان پخت ماهی

باید مقداری زنجبیل را به قطعات کوچک خرد کنید. سپس دانه های زنجبیل را نیم ساعت قبل از پخت آن، روی ماهی قرار دهید.

از بین بردن بوی ماهی با نمک

بعد از این که ماهی را تمیز کردید، مقداری نمک روی آن بمالید تا بوی بد آن از بین برود. اجازه دهید که ماهی پنج دقیقه داخل نمک بماند و بعد آن را آب بکشید و وارد مرحله پخت کنید.

بهترین روش های رفع بوی بد ماهی از ظروف

بود بد ماهی - ماهی سفید شکم پر مجلسی

از بین بردن بوی ماهی از ظرف

اگر بعد از شستن و قطعه کردن ماهی، بوی آن روی چاقو، تخته یا ظرف‌های شما باقی‌ماند، می‌توانید با کمک محلول خردل زرد و آب این بو را از روی ظرف‌ها پاک کنید.
هنگام طبخ ماهی، یک تکه چوب دارچین در روغن مورد استفاده برای سرخ کردن ماهی قرار دهید تا فضای خانه و تابه مورد استفاده برای طبخ ماهی، بو نگیرد.
با قرار دادن یک قاشق غذاخوری کره بادام زمینی در تابه به هنگام سرخ کردن ماهی، می‌توانید بوی نامطبوع ماهی را از بین ببرید و مانع بو گرفتن تابه شوید.

بهترین روش رفع بوی بد ماهی از قاشق، چنگال نقره ای و فلزی

سینک  را کمی از آب کنید. داخل آب یک قاشق خردل بریزید. سپس قاشق و چنگال‌ها  را پس از شستن  با مایع ظرفشویی در مخلوط آب و خردل بشویید. سپس برای اطمینان از تمیزی، با آب خالص آب کشی کنید.

بهترین روش رفع بوی بد ماهی از ظرف چینی

داخل ظرف را آب بریزید. کمی سرکه به آب اضافه کنید. بگذارید کمی بماند. سپس آب کشی نمایید.

بهترین روش رفع بوی بد ماهی از ماهیتابه و قابلمه

کمی آب و دارچین داخل ظرف بریزد. سپس بگذارید روی شعله گاز. کمی که جوشید زیر گاز را خاموش کنید. ظرف را بشویید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید