درمان سنگ کیسه صفرا با آب سیب امکان پذیر است؟ سنگ صفرا از جمله بیماری هاییست که با رعایت رژیم غذایی قابل درمان است. در این مقاله از سلامتی پارس مگ بهترین مواد غذایی برای دفع و جلوگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرا را به شما معرفی می کنیم.

آب سیب - درمان سنگ کیسه صفرا با آب سیب

چند حقیقت کوتاه در رابطه با دفع سنگ کیسه صفرا

  • سنگ های کیسه صفرا ذرات جامدی هستند که در کیسه صفرا تشکیل می شود.
  • تحقیقات زیادی وجود ندارد که موید تاثیر درمان های خانگی باشد.
  • مهم است که قبل از شروع درمان با درمان های خانگی و طبیعی با پزشک مشورت کنید.

انواع سنگ کیسه صفرا

کیسه صفرا دارای دو نوع سنگ کلسترولی یا رنگدانه ای است.

کلسترولی

سنگ صفراوی کلسترولی رایج ترین شکل آن است و عمدتاً از کلسترول حل نشده تشکیل شده‌اند.

رنگدانه‌ای

این سنگ ها از بیلی روبین اضافی (رنگدانه ای که طی تجزیه گلبول های قرمز تشکیل می‌شود) تشکیل می شوند. رنگ آنها قهوه‌ای یا سیاه است.

سیب دارچین - درمان سنگ کیسه صفرا با آب سیب

علائم سنگ صفرا

  • درد در ناحیه بالا و راست شکم
  • درد در شانه راست یا بین استخوان های کتف
  • حالت تهوع
  • مدفوع سیاه
  • اسهال شدید
  • استفراغ

آب سیب چگونه سنگ های صفراوی را دفع می کند؟

ساعت 10 صبح با استفاده از 5 تا 6 عدد سیب بزرگ در آبمیوه گیری آب سیب تازه درست کنید و بنوشید. آب سیب به حل شدن سنگ های صفراوی کمک می کند و انتقال خوبی برای کبد از سم زدایی به غذای عادی است. بعد از 30 دقیقه، یک سالاد سیب خرد شده یا یک اسموتی سیب ساده با استفاده از 3 تا 4 عدد سیب آماده کنید (با پوست آن مشکلی ندارد).

آیا آب سیب برای کیسه صفرا مفید است؟ درمان سنگ کیسه صفرا با آب سیب

برخی افراد از آب سیب برای درمان سنگ کیسه صفرا استفاده می کنند. به این دلیل که آنها معتقدند آب سیب ممکن است سنگ های صفراوی را نرم کند و به دفع سنگ ها کمک کند.

چه چیزی می تواند سنگ کیسه صفرا را حل کند؟

رقیق شدن صفرا با قرص های اسیدی می تواند سنگ های صفراوی را حل کند برخی از مواد شیمیایی مانند اورسودیول یا چنودیول که نشان داده شده است برخی از سنگ های صفراوی را حل می کند، در قرص های اسید صفراوی خوراکی موجود است. این داروها با رقیق شدن صفرا عمل می کنند که به حل شدن سنگ های صفراوی اجازه می دهد.

آیا سنگ کیسه صفرا را دفع می کنید؟

برخی از سنگ های صفراوی کوچک می توانند خود به خود از بدن شما عبور کنند. اکثر افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا کیسه صفرا خود را خارج می کنند . شما هنوز هم می توانید غذا را بدون آن هضم کنید.

آب سیب طبیعی - درمان سنگ کیسه صفرا با آب سیب

درمان‌های طبیعی سنگ کیسه صفرا

درمان سنگ کیسه صفرا با آب سیب

سیب علاوه بر تمام فوایدی که دارد، هنگامی که بصورت آب سیب و سرکه‌ی سیب استفاده شود، توانایی حل کردن سنگ صفرا را نیز دارد. اسید مالیک موجود در سیب، سنگ صفرا را حل می‌کند و سرکه‌ی سیب از تشکیل کلسترول در کبد جلوگیری می‌کند.

کلسترول عامل اصلی تشکیل سنگ در کیسه‌ی صفرا است. سیب نه تنها سنگ صفرا را حل می‌کند و از بین می‌برد بلکه از تشکیل دوباره‌ی آن نیز پیشگیری می‌کند. به این منظور یک لیوان آب سیب را با یک قاشق چایخوری سرکه‌ی سیب مخلوط کنید و هر روز بنوشید.

درمان سنگ کیسه صفرا با آب سیب در واقع این یک درمان طبیعی بسیار سریع برای رهایی از درد حاصل از سنگ صفرا است. حتی پس از حل شدن سنگ صفرا باز هم بطور مداوم از سیب استفاده کنید.

لیزیماکیای سکه‌ ای

لیزیماکیای سکه‌ای یا گیاه سکه طلا درمان سنتی چینی برای سنگ کیسه صفرا است. طبق تحقیقات این گیاه می‌تواند، برای دفع سنگ کیسه صفرا کلسترولی یا پیشگیری از تشکیل آنها مفید باشد.

درمان سنگ کیسه صفرا با آب گلابی

«پکتین» موجود در گلابی، سبب دفع سنگ‌ صفرا از بدن می‌شود. اما بنا بر نظر ژورنال انگلیسی تغذیه، پکتین از ساخته شدن سنگ صفرا پیشگیری نمی‌کند و بر متابولیستم کلسترول نیز اثر ندارد. گلابی در طب سنتی نیز برای حل کردن سنگ صفرا استفاده می‌شود. به این منظور نصف لیوان آب داغ، نصف لیوان آب گلابی و دو قاشق چایخوری عسل را با هم مخلوط کنید و سه بار در روز میل کنید.

آب چغندر - درمان سنگ کیسه صفرا با آب سیب

آب چغندر، خیار و هویج

درمان با آبمیوه یکی از درمان‌های سنتی طبیعی است که بسیار توصیه می‌شود. چغندر نه تنها کیسه صفرا و کبد را تصفیه می‌کند، بلکه به تمیز شدن روده و خون نیز کمک می‌کند. خیار نیز مانند هویج به سم‌زدایی از کبد و کیسه‌ی صفرا کمک می‌کند. به این منظور یک عدد چغندر، یک خیار و 4 هویج متوسط را آب بگیرید و با هم مخلوط کنید. توجه کنید که مقدار مساوی از این سه آبمیوه را با هم مخلوط کنید. از این ترکیب روزی دو بار بنوشید. می‌توانید به آن زنجبیل نیز بیافزایید.

گیاه خار مریم برای درمان سنگ کیسه صفرا

خارمریم یک گیاه مدیترانه‌ای است که در طب سنتی برای درمان صفرا و سم‌زدایی از کبد بسیار مورد استفاده است. خارمریم به کوچک شدن سنگ صفرا و رفع درد ناشی از آن کمک می‌کند. این گیاه را به رژیم غذایی‌تان بیافزایید تا از درد سنگ صفرا خلاص شوید. می‌توانید برگ‌های آن را به صورت چای مصرف کنید یا پودر دانه‌ی این گیاه را به آبمیوه، سالاد، و غذاهای دیگر بیافزایید.

قاصدک

برگ‌های آن به خروج صفرا از کبد و در نتیجه سم‌زدایی و متابولیسم چربی به طور مؤثری کمک می‌کند. همچنین در رفع تنبلی کیسه‌ی صفرا نیز مؤثر است. مقداری از برگ سبز قاصدک را می‌توانید به سالاد بیافزایید یا آنها را بخارپز کنید و بخورید. همچنین از چای قاصدک می‌توانید استفاده کنید. اگر مبتلا به دیابت هستید بهتر است پیش از استفاده از قاصدک با پزشک مشورت کنید.

پسیلیوم برای درمان سنگ کیسه صفرا

رژیم غذایی سرشار از فیبر برای پاکسازی سنگ‌صفرا بسیار ضروری است. در حالی که باید رژیمی پر فیبر و ویتامین داشته باشید، می‌توانید از پسیلیوم نیز برای درمان سنگ صفرا استفاده کنید. پسیلیوم سرشار از فیبرهای محلول است که به کلسترول موجود در صفرا متصل می‌شود و از تشکیل سنگ صفرا جلوگیری می‌کنند. علاوه بر این پسیلیوم از یبوست که خود یکی از دلایل تشکیل سنگ صفرا است، پیشگیری می‌کند. به این منظور یک قاشق چایخوری پسیلیوم را با یک لیوان آب مخلوط کنید و آن را یکبار در شبانه روز و پیش از خواب بنوشید.

کنگر فرنگی - درمان سنگ کیسه صفرا با آب سیب

کنگر فرنگی

نشان داده شده است که عصاره کنگر فرنگی تولید صفرا را تحریک و به عملکرد کیسه صفرا و کبد کمک می کند؛ اما هیچ تحقیقی به طور خاص با تمرکز بر تاثیرات کنگر فرنگی بر سنگ کیسه صفرا انجام نشده است.

کنگر فرنگی گرد را می توان به روش های مختلف طبخ و تهیه کرد. اما تحقیقات انجام شده بر روی مکمل های عصاره کنگر فرنگی بوده است. اینگونه تصور می شود که مصرف آن به این شکل بهتر از مصرف خود گیاه است.

قبل از مصرف عصاره کنگر فرنگی حتماً باید با پزشک مشورت کنید؛ زیرا در صورت انسداد مجرای صفراوی احتمال حمله کیسه صفرا وجود دارد.

درمان سنگ کیسه صفرا با آب لیموترش

درست مانند سرکه که از ساخته شدن کلسترول در کبد پیشگیری می‌کند، آب لیموترش نیز چنین است. بنابراین روزانه مقدار آب لیموترش بنوشید. به این منظور می‌توانید آب نصف لیموترش را به یک لیوان آب بیافزایید و دو تا سه بار در روز بنوشید. همچنین می‌توانید یک 2 قاشق روغن زیتون را با 2 قاشق آب لیمو و 5 گرم سیر رنده شده مخلوط کنید و این مخلوط را هر روز صبح پیش از صبحانه بخورید. این درمان را به مدت 40 روز ادامه دهید.

بسته روغن کرچک

بسته های روغن کرچک برای طیف متنوعی از مشکلات استفاده می شود و یک درمان محبوب در میان علاقمندان به زندگی طبیعی و طرفداران درمان‌های طبیعی است.

برای استفاده از بسته روغن کرچک، پارچه ای را به روغن کرچک گرم آغشته کرده و روی شکم قرار دهید. آن را با یک حوله بپوشانید.

بعضی از افراد ترجیح می‌دهند که یک منبع گرمایی مانند یک بطری آب گرم یا پدگرمایی را بر روی آن قرار دهند. این بسته را بیشتر از یک ساعت بر روی شکم بگذارید.

هیچ مطالعه علمی وجود ندارد که استفاده از این درمان را برای سنگ های کیسه صفرا تایید کند.

نعناع برای درمان سنگ کیسه صفرا

روغن نعناع به گوارش کمک می‌کند و جریان صفرا را در کبد بهبود می‌بخشد. همچنین حاوی ماده‌ای به نام «ترپن» است که به حل شدن سنگ صفرا کمک می‎کند. بهتر است برگ نعناع را به صورت چای مصرف کنید. در غیر اینصورت می‌توانید از کپسول‌های روکش‌دار استفاده کنید که در روده‌ی کوچک و بزرگ حل می‌شوند نه در معده و برای افراد مبتلا به سوزش سردل و ریفلاکس معده مشکلی ایجاد نمی‌کنند.

نعناع - درمان سنگ کیسه صفرا با آب سیب

چای نعناع در مواقعی که درد ناشی از سنگ صفرا وجود دارد بسیار مفید است و به تسکین درد کمک می‌کند. به این منظور یک قاشق غذاخوری برگ نعناع خشک یا تازه را در یک فنجان آب جوش بریزید و آن را به مدت 3 تا 5 دقیقه دم کنید و محلول حاصل را صاف کنید و مقدار کمی عسل به آن بیافزایید. از این دمنوش بین وعده‌های غذایی استفاده کنید.

تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی

تغییرات خاصی در رژیم غذایی و سبک زندگی باعث از بین رفتن سنگ صفرا می‌شود که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم:
8 تا 10 لیوان آب در روز بنوشید.
اگر اضافه وزن دارید، وزنتان را کاهش دهید. از غذاهای چرب پرهیز کنید. بطور منظم ورزش کنید. در هر وعده حجم کمتری غذا بخورید و بجای 3 وعده بزرگ، 4 تا 5 وعده کوچکتر بخورید.
سعی کنید یبوست نداشته باشید، زیرا یبوست باعث تشکیل سنگ صفرا می‌شود.
هر روز قهوه بنوشید ولی نه به مقدار زیاد. یک یا دو فنجان قهوه در روز کافی است. قهوه باعث افزایش جریان صفرا و جلوگیری از تشکیل سنگ صفرا می‌شود.
•از مرکبات به ویژه لیموترش در رژیم غذایی‌ روزانه‌تان استفاده کنید.
•از ادویه‌جاتی مانند زردچوبه، زنجبیل، فلفل سیاه، فلفل قرمز و انقوزه در غذایتان استفاده کنید.

برنامه ی غذایی برای از بین بردن سنگ کیسه صفرا

برای درمان سنگ کیسه صفرا، باید تغییرات خاصی در برنامه ی غذایی و شیوه ی زندگی تان اعمال کنید. در اینجا چند پیشنهاد برای اعمال این تغییر می بینید.

  • ۸ تا ۱۰ لیوان آب در روز بنوشید.
  • اگر اضافه وزن دارید، وزن تان را کاهش بدهید. از غذاهای چرب اجتناب کنید. به طور منظم ورزش کنید. وعده های غذایی کوچک تر بخورید و آنها را در طول روز پخش کنید. مثلا به جای ۳ وعده غذای بزرگ، ۵ تا ۶ وعده غذای کوچک تر میل کنید.
  • از ابتلا به یبوست جلوگری کنید، زیرا این مشکل به تشکیل سنگ کیسه صفرا کمک می کند.
  • به طور روزانه قهوه بخورید، اما در خوردن آن زیاده روی نکنید. یک یا دو فنجان در روز کافی است. قهوه جریان صفرا را افزایش می دهد و به این ترتیب مانع از تشکیل سنگ کیسه صفرا می شود.
  • به میزان زیاد ویتامین ث در طول روز بخورید. برای این منظور، میوه های خانواده ی مرکبات را در برنامه ی غذایی تان بگنجانید. آب لیمو بخورید.
  • از ادویه جات و گیاهان دارویی که باعث تحریک کبد و همچنین کیسه صفرا می شوند استفاده کنید، از جمله زردچوبه، زنجبیل خشک، فلفل سیاه، فلفل سبز، آنقوزه، و غیره.

خواص سیب - درمان سنگ کیسه صفرا با آب سیب

پیشگیری از تشکیل سنگ های کیسه صفرا

نمی‌توان در مورد تمام عوامل خطرزا برای تشکیل سنگ صفراوی کاری انجام داد، مثلا:

  • زن بودن
  • افزایش سن بالای ۴۰ سال
  • نژاد
  • سابقه خانوادگی

اما می‌توان به عوامل خطرزای دیگری مانند موارد زیر رسیدگی کرد:

بنابراین تکنیک‌های پیشگیرانه باید متمرکز بر عوامل قابل اصلاح باشند. رعایت نکات زیر می‌تواند خطر تشکیل سنگ های صفراوی را برای برخی افراد کاهش دهد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

برای درمان این مشکل با درمان‌های طبیعی، ابتدا باید با پزشک مشورت کرد. علائم مشکلات کیسه صفرا عبارتند از:

  • درد شکمی که بیش از ۵ ساعت طول بکشد
  • تب
  • لرز
  • زرد شدن چشم ها یا پوست
  • تغییر رنگ ادرار به رنگ چای
  • روشن شدن رنگ مدفوع
  • حالت تهوع
  • استفراغ

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲۰ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید