گروه لنز پارس مگ تصاویری کمیاب از عکس قدیمی طهران را برای شما به نمایش می گذارد.

عکس قدیمی طهران و خیابان هایش

تهران قدیم یا همان طهران قدیم، کلان‌شهری که امروزه با عنوان پرجمعیت‌‌ترین شهر ایران و بزرگ‌ترین شهر فارسی زبان دنیا از آن یاد می‌شود، تاریخی چند هزار ساله در پیشینه خود دارد.

تاریخی پر فراز و نشیب که گاهی در دل کوچه‌‌پس‌کوچه‌های قدیمی شهر، هنوز هم می‌توان سراغی از آن گرفت. تهران قدیم، روزی روستایی از توابع ری معرفی می‌شد و باغ‌های میوه فراوان و آب گوارایش زبانزد خاص و عام بود.

عکس قدیمی طهران عکس قدیمی طهران عکس قدیمی طهران عکس قدیمی طهران عکس قدیمی طهران عکس قدیمی طهران عکس قدیمی طهران عکس قدیمی طهران

امروزه، از آن کوچه باغ‌های زیبا، آب و هوای مطلوب و خانه‌هایی با هشتی، اتاق‌های آفتابگیر، پنجره‌های رنگی، حیاط وسیع و حوض کوچکی که هر شب میزبان مهتاب بود، تنها عکسی در قاب خاطرات باقی مانده است.

طهران قدیم کجاست

تهرانی که امروزه به‌عنوان سومین کلان‌شهر پرجمعیت خاورمیانه می‌شناسیم، روزی روستایی کوچک و شکارگاه پادشاهان سلسله صفوی به حساب می‌آمد.

این حصار شاه طهماسبی با چهار دروازه و ۱۱۴ برج به عدد سوره‌های قرآن بود که چشم‌انداز دیگری را برای روستای خوش آب و هوای تهران با درختان انار مرغوب و چنارهای بلند معروف رقم زد.

«آقا محمدخان» اولین پادشاه سلسله قاجار، تهران را به‌عنوان پایتخت خود اعلام کرد و در ادامه ناصرالدین شاه قاجار با توسعه و آبادانی تهران قدیم، نقطه عطفی را در تاریخ این شهر به وجود آورد.

اتفاقی که همچنان آثارش پا برجاست و هنوز هم بسیاری از بناهای مهم و قدیمی پایتخت، یادگار تهران قدیم عصر قاجاریه و عکس قدیمی طهران هستند.

عکس قدیمی طهران عکس قدیمی طهران عکس قدیمی طهران عکس قدیمی طهران

طهران آن روزها به چهار محله مهم چال میدان، عودلاجان (اودلاجان)، سنگلج و بازار محدود می‌شد .

در این میان، قدمت چال میدان از بقیه بیشتر بود. سایر محلات قدیمی تهران چون ارگ، دولت، یافت‌آباد، صابون‌پزخانه، تجریش، هفت‌چنار، ‌لاله‌زار، فرحزاد و… در عهد ناصری ساخته شدند.

نقشه تهران قدیم

عکس قدیمی طهران عکس قدیمی طهران عکس قدیمی طهران

مردمان طهران قدیم

عکس قدیمی طهران عکس قدیمی طهران عکس قدیمی طهران عکس قدیمی طهران عکس قدیمی طهران

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید