خانه تاریخی طباطبایی ها یکی از زیباترین خانه های تاریخی ایران و جهان است. مالک این بنای بی نظیر یک تاجر فرش ایرانی است. خانه ی طباطبایی ها دارای معماری عجیب و فوق العاده ای می باشد که در این بخش از لنز پارس مگ به آن پرداخته ایم.

خانه طباطبایی ها - خانه تاریخی طباطبایی ها

درباره خانه طباطبایی ها

کاشان، صاحب کهن‌ترین تمدن های جهان، بی‌شک یکی از زیباترین شهرهای جهان است. این شهر گرچه قسمت عظیمی از شهرتش را مدیون منطقه باستانی سیلک است ولی شگفتی هایش به همین جا ختم نمی‌شود. این شهر دارای ۱۷۰۰ آثار تاریخی شناخته شده است که ۳۱۳ مورد آن به ثبت ملی رسیده‌اند.

از جمله آثار تاریخی کاشان، خانه‌ های تاریخی آن است. خانه های تاریخی کاشان به دلیل معماری جذابشان از جذاب‌ترین آثار ایران هستند. خانه طباطبایی ها یکی از این خانه های قدیمی کاشان است که به عروس خانه های ایران معروف است.

خانه طباطبایی ها در کاشان - خانه تاریخی طباطبایی ها

تاریخچه خانه تاریخی طباطبایی ها ها و سازنده‌اش سید جعفر طباطبایی

سید جعفر طباطبایی، تاجر به نام اهل نطنز در دوران قاجار خانه‌ای برای خود در کاشان ساخت که امروزه به خانه طباطبایی ها معروف است. این خانه بزرگ و زیبا بیشتر از ۴۷۰۰ مترمربع وسعت دارد.

ساختن همچین خانه‌ی بزرگ و زیبایی ده سال زمان برد. ولی وقتی وارد این خانه شوید و از نزدیک جزئیات زیبای معماری آن را ببینید متوجه می‌شوید چرا ساختن خانه این همه طول کشیده است.

سید جعفر طباطبایی تاجر ثروتمندی بود که تجارت فرش می‌کرد و آدم خوش ذوقی بود. به سفارش او بخش‌های مختلفی از ساختمان خصوصاً گچ کاری‌ها را به سبک نقش‌های اصیل فرش ایران طراحی و اجرا کرده‌اند.

مالک خانه طباطبایی ها - خانه تاریخی طباطبایی ها

چرا بازدید از خانه طباطبایی ها پیشنهاد می‌شود؟

خانه طباطبایی ها یکی از زیباترین خانه های تاریخی ایران است. بازدید از این خانه امکان آشنایی با سبک زندگی و معماری قدیمی را فراهم می‌کند. جاذبه های دیگری در نزدیکی خانه طباطبایی ها قرار دارند که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید.

معماری خانه طباطبایی ها - خانه تاریخی طباطبایی ها

معماری خانه طباطبایی ها

معمار این بنای باشکوه استاد علی مریم کاشانی است و برای ساخت این خانه سنگ تمام گذاشته است. مساحت این خانه ۴۷۰۰ مترمربع است و از بخش های مختلفی تشکیل شده است. به دلیل اینکه کاشان از مناطق کویری است، این بنا به شیوه گودال باغچه یعنی کمی پایین‌تر از سطح زمین ساخته شده است.

گلاب گیری کاشان - خانه تاریخی طباطبایی ها

این شیوه مزیت هایی از جمله افزایش مقاومت در برابر زلزله و عایق سازی خانه در برابر صدا دارد. همچنین در ساخت این خانه مسائل دینی و اعتقاداتی در نظر گرفته‌شده و خانه طوری ساخته شده که از بیرون به داخل دید نداشته باشد. هشتی‌ها، آینه‌کاری، گچ کاری و نقاشی های این خانه به بهترین و زیباترین شکل ممکن و زیر نظر بهترین استادان انجام‌ شده است.

جاهای دیدنی کاشان - خانه تاریخی طباطبایی ها

بخش های مختلف خانه تاریخی طباطبایی ها

به‌طورکلی خانه طباطبایی ها از دو بخش بیرونی و اندرونی تشکیل شده است. خانه طباطبایی ها دارای ۵ ورودی است، البته در حال حاضر فقط از ورودی اصلی استفاده می‌شود. پس از ورودی، یک راهروی پر پیچ‌ و خم وجود دارد که به قسمت هشتی می‌رسد. بخش هشتی یک فضای هشت ‌ضلعی است که به قسمت بیرونی خانه راه دارد. یک حیاط بسیار زیبا و بزرگ در قسمت بیرونی خانه قرار دارد. بخش های مختلفی در اطراف حیاط ساخته‌شده‌اند.

آثار تاریخی ایران - خانه تاریخی طباطبایی ها

شاه‌نشین

می‌توان گفت شاه‌نشین زیباترین قسمت خانه است. شاه‌نشین محلی برای پذیرایی از مهمانان بوده است و تزئینات مختلفی دارد. اتاق شاه‌نشین به علت آینه‌کاری فراوان و زیبای این قسمت، به تالار آینه شهرت یافته است. نقاشی، گچ‌بری، مقرنس بندی و پنجره‌های مشبک از تزئینات این قسمت هستند.

گران ترین خانه ایران - خانه تاریخی طباطبایی ها

اتاق ها

خانه طباطبایی ها دارای ۴۰ اتاق است. اتاق های بخش زمستانه دارای سقف کوتاه و دو لایه هستند و شومینه داخل اتاق ها قرار گرفته است. اتاق های بخش تابستانه که فاقد شومینه هستند، به دور از تابش آفتاب ساخته شده‌اند.

خانه ی قدیمی - خانه تاریخی طباطبایی ها

بخش اندرونی

بخش اندرونی محل زندگی خانواده طباطبایی ها بوده است. این بخش ساده‌تر از قسمت های دیگر بوده و با شیشه های رنگارنگ تزئین شده است. این قسمت بین دو حیاط قرار گرفته است. بخش اندرونی شامل یک اتاق مرکزی، چندین اتاق دیگر، ایوان و باغچه است.

سرداب - خانه تاریخی طباطبایی ها

سرداب

دو سرداب بزرگ در خانه طباطبایی ها قرار دارند. سرداب ها پایین تر از سطح زمین قرار دارند و به دلیل بادگیرها، طاق ضربی و حوضی در مرکز سرداب حدود ۲۰ درجه خنک‌تر از دیگر بخش های خانه هستند.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از خانه طباطبایی ها چقدر است؟

برای بازدید از خانه طباطبایی ها باید بلیطی به قیمت ۴۰۰۰ تومان خریداری کنید. حدود ۱.۵ الی ۲ ساعت برای تماشای این خانه کافی است.

گرانترین خانه دنیا - خانه تاریخی طباطبایی ها

فصل مناسب برای بازدید از خانه طباطبایی ها چه زمانی است؟

بهترین فصل برای سفر به کاشان، بهار است. در این فصل می‌توانید از هوای خنک کاشان لذت برده و همچنین از مراسم گلاب گیری بازدید کنید.

معماری ایرانی - خانه تاریخی طباطبایی ها

چگونه به خانه تاریخی طباطبایی ها برویم؟

خانه طباطبایی ها در خیابان علوی کوچه سلطان میر احمد قرار دارد. با خودروی شخصی و یا تاکسی به راحتی می‌توانید به این مکان بروید.

مکان های دیدنی کاشان - خانه تاریخی طباطبایی ها

در نزدیکی خانه طباطبایی ها از چه جاهای دیدنی دیگری می‌توان بازدید کرد؟

خانه بروجردی ها: ۱۹۰ متر
حمام سلطان امیر احمد: ۶۰۰ متر
خانه تاریخی عباسیان: ۶۵۰ متر
قلعه جلالی و حصار سلجوقی: ۷۰۰ متر
خانه تاریخی تاج: ۷۰۰ متر
پارک ملت: ۷۰۰ متر
خانه تاریخی غفاریان: ۹۰۰ متر

شهر کاشان - خانه تاریخی طباطبایی ها

چه هتل هایی در نزدیکی خانه طباطبایی ها برای اقامت وجود دارد؟

اقامتگاه خانه ایرانی: ۶۵۰ متر
اقامتگاه سنتی صادقی: ۷۰۰ متر
اقامتگاه سنتی نه چم: ۹۰۰ متر
اقامتگاه سرای امیر: ۹۰۰ متر
اقامتگاه سنتی خانه مرشدی: ۱.۳ کیلومتر

گران ترین خانه دنیا - خانه تاریخی طباطبایی ها

چه رستوران ها و غذاخوری هایی در نزدیکی خانه تاریخی طباطبایی ها وجود دارد؟

رستوران تالار آینه: ۴۵۰ متر
رستوران غزال: ۷۵۰ متر
رستوران سنتی مظفری: ۸۰۰ متر
رستوران نقلی: ۱.۱ کیلومتر
رستوران مرشدی: ۱.۳ کیلومتر

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید