بهترین شغل های آینده ی ایران و دنیا را بشناسید، تا با تمرکز و سرمایه گذاری روی آنها آینده شغلی بهتری را برای خود رقم بزنید. در دنیایی که در آن پیشرفت تکنولوژی روز به روز سرعت بیشتری میگیرد نیاز است اطلاعاتتان را به روز کنید.

بهترین شغل های آینده ایران

دنیا به سرعت در حال تغییر است و پیشرفت تکنولوژی، فرصتی برای پیش رفتن در مسیرهای اشتباه و قدیمی به ما نمی‌دهد. همانطور که حالا کمتر به بانک می‌رویم و کارهای مربوط به آن را با گوشی هوشمند انجام می‌دهیم، کمتر به فروشگاه‌های حضوری مراجعه می‌کنیم و از آنلاین شاپ‌ها خرید می‌کنیم، در سال‌های آینده هم دیگر از نانوایی و قصابی گوشت نمی‌خریم.تکنولوژی - بهترین شغل های آینده

کمااینکه الان هم چنین مشاغلی کم رونق شده‌اند. شغل هایی که در آینده از بین میروند به جایگزین نیاز دارند و مشاغل جذاب آینده  مثل صرافی ارز دیجیتال، متخصص هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ باب می‌شود.

به نظر شما در سال‌های آینده ایران به چه شغل هایی نیاز دارد ؟ برای اینکه با بهترین شغل های ۱۰ سال آینده ایران آشنا شوید، با من در این مقاله عظیم مدیا همراه باشید.

تولیدکننده محتوا در شبکه‌های اجتماعی، یکی از بهترین شغل های اینده دار در ایران

این شغل قطعا یکی از بهترین شغل های ۱۰ سال آینده ایران است. در حال حاضر هم خیلی محبوب و البته پردرآمد است؛ اما پیش‌بینی می‌شود که در سال‌های آینده اهمیت بیشتری پیدا کند و به یکی از مهم‌ترین مشاغل در ایران تبدیل شود.

به خصوص اینکه امروزه از یک کودک دبستانی تا افراد مسن، همه و همه گوشی هوشمند دارند و می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند. وجود اینترنت هم کار را خیلی ساده‌تر کرده است.تولیدکننده محتوا - بهترین شغل های آیندهاز طرف دیگر اکثر نیازهای روزمره و سوالات و مشکلاتی که برای همه ما پیش می‌آید، با یک جستجو در شبکه‌های اجتماعی حل می‌شود. موضوعی نیست که در مورد آن محتوایی ساخته نشده باشد؛ مگر اینکه خیلی جدید باشه که همین فرصت مناسبی برای تولید محتوا را فراهم می‌کند.

یا اینکه مطلب مهمی نیست که می‌توان پاسخ آن را در کتاب‌ها یا سایت‌ها پیدا کرد. خلاصه اینکه پاسخ سوالات یا نیازهای روزمره و خریدهای ما به راحتی در شبکه‌های اجتماعی پیدا می‌شود.

حتی دیگر لازم نیست برای شنیدن اخبار تلویزیون ببینیم! می‌توانیم خیلی راحت صفحات خبر را دنبال کنیم و از این طریق از اتفاقات جهان باخبر شویم. این روند با گذشت زمان پررنگ‌تر می‌شود؛ تا جایی که به افراد بیشتری برای تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی نیاز خواهیم داشت.

نکته مهمی که چنین مشاغلی لازم دارند، داشتن خلاقیت، نوآوری، ایده‌پردازی و توانایی در نوشتن است. چه در بستر متن در توئیتر تولید محتوا کنید، چه عکاسی و فعالیت در اینستاگرام و پینترست و چه ویدیوهای یوتیوب، قدرت نویسندگی خیلی مهم است.

دیجیتال مارکتر، یکی از ابر شغلهای آینده

دیجیتال مارکتینگ هم یکی از بهترین شغل های ۱۰ سال آینده ایران است. بازاریابی دیجیتال خیلی گسترده است و بسیاری از افرادی که در زمینه شبکه‌های اجتماعی، سئو، تولید محتوا و … کار می‌کنند، به عنوان دیجیتال مارکتر شناخته می‌شوند.دیجیتال مارکتر - بهترین شغل های آیندهاین صنعت خیلی خاص است و شرایط لازم در آن، فراتر از استراتژی‌های اساسی بازاریابی و مهارت‌های خلاقانه است. یک دیجیتال مارکتر از شبکه‌های دیجیتالی برای تولید لید و ایجاد آگاهی از برند استفاده می‌کند. این کانال‌های دیجیتالی شامل موارد زیر است :

  • وب‌سایت شرکت
  • شبکه‌های اجتماعی
  • سئو (بهینه‌سازی و رتبه‌بندی موتورهای جستجو)
  • بازاریابی ایمیلی
  • تبلیغات آنلاین
  • و بلاگ‌های شرکتی

یک دیجیتال مارکتر باید بتواند تجزیه و تحلیل دقیقی انجام دهد و و نقاط ضعف را شناسایی کند. همچنین راه‌حل‌هایی برای بهبود عملکرد در این کانال‌ها پیدا کند. یک دیجیتال مارکتر یا در یک حوزه خاص مشغول به کار می‌شود یا مسئول تمام جنبه‌های استراتژی دیجیتال یک شرکت است.

معمولا شرکت‌های کوچک‌تر یک متخصص یا مدیر عمومی دارند؛ در حالی که شرکت‌های بزرگ‌تر می‌توانند مسئولیت‌ها را به کل تیم یا حتی بین چندین بخش مختلف تقسیم کنند. اگر میخواهید راجع به اصول سئو بیشتر بدانید پیشنهاد میکنم مقاله کاربرد سئو در کسب و کار را مطالعه کنید.

یک دیجیتال مارکتر موفق در حوزه‌های مختلفی مثل

  • پرفورمنس مارکتینگ
  • بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)
  • بازاریابی موتور جستجو (SEM)
  • طراح کمپین‌های تبلیغاتی
  • بازاریابی محتوا
  • آنالیز محتوا با گوگل آنالیتیکس
  • و مدیریت شبکه‌های اجتماعی

کار می‌کند و بهتر است به همه یا اکثر این زمینه‌ها مسلط باشد.

مشاور توسعه دیجیتال کسب و کار، یکی از بهترین شغل های ۱۰ سال آینده ایران

همانطور که کسب و کارهای مختلف در حوزه دیجیتال مارکتینگ و بیزنس‌های آنلاین رشد می‌کنند، کسب و کارهای سنتی هم باید خود را به آن‌ها برسانند و عقب نمانند.

به همین دلیل کسب و کارها به مشاورانی نیاز دارند تا به آن‌ها برای توسعه دیجیتال کسب و کارشان کمک کنند. مشاور توسعه دیجیتال کسب و کار، یکی از بهترین شغل‌های آینده است.مشاور توسعه دیجیتال کسب و کار - بهترین شغل های آیندهیک مشاور توسعه دیجیتال شغل حساسی دارد و باید به اتفاقات روز دنیای دیجیتال آگاه باشد و بتواند ترندها را بررسی کند. یک مشاور باید هر کسب و کار را با توجه به اقتضای همان بیزنس بررسی کند و توصیه‌های لازم را برای تغییر استراتژی‌ها و انتقال از سنت به مدرنیته ارائه دهد.

مشاور تحول دیجیتال می‌تواند به روش‌های مختلفی مثل راه‌اندازی یک سایت، کار در دفتر و حضور در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کند.

مهم این است که بتواند توانایی خود را در مورد مشاوره کسب و کار نشان دهد و از طرفی مراجعین به او به دیده الگو نگاه کنند. به همین دلیل حضور فعال در فضای آنلاین و دیجیتال به نفع چنین افرادی است.

یک مشاور دیجیتال به کسب و کارها کمک می‌کند برندسازی دیجیتال انجام دهند و فروش بیشتری تجربه کنند؛ در راه‌اندازی کمپین‌های بازاریابی هم به بیزنس‌ها مشاوره می‌دهد.

توسعه دهنده هوش مصنوعی، یکی از مشاغل اینده دار در ایران

با پیشرفت تکنولوژی و هوش مصنوعی، به افراد متخصص بیشتری در این زمینه نیاز داریم. با توجه به اینکه این مقوله در ایران هنوز پیشرفت زیادی نکرده است، احتمالا یکی از بهترین شغل های ۱۰ سال آینده ایران باشد. به همین دلیل در سال‌های آینده به نیروی کار بیشتری در این زمینه نیاز داریم.

توسعه دهنده هوش مصنوعی - بهترین شغل های آینده

مهم‌ترین مزیت این شغل، این است که هنوز اشباع نشده است و احتمالا به این زودی هم نخواهد شد. روز به روز به تعداد درخواست‌ها برای متخصصان هوش مصنوعی اضافه می‌شود و همینطور که فرصت‌های جدیدی به وجود می‌آید، خیلی از مشاغل از بین می‌روند.

به خصوص اینکه هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ در سال‌های آینده پیشرفت چشم‌گیری خواهند داشت؛ به همین دلیل یک متخصص هوش مصنوعی خیلی سریع کار پیدا می‌کند و درآمد بسیار بالایی هم خواهد داشت.

یک متخصص AI با شبکه‌های عصبی و الگوریتم‌ها سر و کار دارد و در پروژه‌های مختلفی از ضعیف و ساده گرفته تا سخت و پیچیده‌تر کار می‌کند. یک متخصص باید علوم مختلفی مثل

  • ریاضی، آمار و جبر خطی
  • علوم کامپیوتر
  • تکنولوژی اطلاعات
  • معماری شبکه‌های عصبی
  • سرمایه‌گذاری
  • و …

را بداند.

همچنین با زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی مانند

  • پایتون (Python)
  • جاوا (Java)
  • C++
  • R
  • Lisp
  • و Prolog

آشنا باشد.

البته توانایی‌های یک متخصص هوش مصنوعی به دانش و علم خلاصه نمی‌شود. یک متخصص باید توانایی حل مسئله، تفکر خلاقانه، برقراری ارتباط موثر و دانش صنعتی داشته باشد و همیشه به دنبال یادگیری باشد.

کاربرد هوش مصنوعی در کسب و کار بسیار زیاد است و در آینده بیشتر خود را نشان می‌دهد.

توسعه دهنده ماشین لرنینگ، یکی از بهترین شغل های ۱۰ سال آینده جهان

ماشین لرنینگ چیست؟ یادگیری ماشینی یا همان ماشین لرنینگ در ادامه هوش مصنوعی و پیچیده‌تر از آن است. متخصصین هوش مصنوعی روی ساخت ربات‌ها و برنامه‌ریزی آن‌ها کار می‌کنند.توسعه دهنده ماشین لرنینگ - بهترین شغل های آیندهاما توسعه‌دهنده ماشین لرنینگ، هوشی را طراحی می‌کند که توانایی یادگیری خودکار داشته باشد و حتی مانند یک انسان فکر کند و تصمیم بگیرد.

همین تعریف‌ها نشان می‌دهد که شغل توسعه‌دهنده ماشین لرنینگ چقدر سخت، پیچیده و حساس است؛ همینطور جای پیشرفت زیادی به خصوص در ایران دارد و افراد باهوش و متخصص می‌توانند در این زمینه پیشرفت کنند. به خصوص اینکه کاربرد ماشین لرنینگ در صنعت بسیار زیاد است.

برای متخصص شدن در این زمینه به توانایی‌ها و مهارت‌های مهم و سختی نیاز داریم. اولا اینکه علوم ریاضی، آمار، احتمال و کامپیوتر را خیلی خوب بدانیم و الگوریتم‌های معروف این حوزه مانند:

  • رگرسیون خطی و لجستیک
  • خوشه‌ بندی
  • درخت تصمیم
  • جنگل تصادفی
  • CART
  • Apriori
  • K-means

و خیلی از الگوریتم‌های دیگر را بدانیم.

علاوه بر با زبان‌های برنامه‌نویسی R و پایتون هم آشنایی کامل داشته باشیم. آشنایی با ساختمان داده، طراحی الگوریتم و معماری کامپیوتر هم اهمیت دارد.

اگر با اصول بیگ دیتا هم آشنا باشید، خیلی بهتر می‌توانید با داده‌هایی که در طول مسیر با آن‌ها سر و کار دارید، کار کنید.

ذخیره بیگ دیتا، فراخوانی و پذیرش آن‌ها به شما کمک می‌کند. مشاغلی که در این رابطه وجود دارد، مهندس ماشین لرنینگ، دانشمند رباتیک، مهندس دیپ لرنینگ، دانشمند داده و متخصص بینایی ماشین است.

صرافی ارز دیجیتال، یکی از بهترین شغل های آینده

همانطور که ارزهای دیجیتال رشد می‌کنند و روز به روز بر ارزش آن‌ها افزوده می‌شود، علاقه‌مندان به این عرصه و افرادی که دوست دارند وارد حوزه رمزارزها شوند، بیشتر می‌شود. همین موضوع کافی است تا مشاغلی مانند صرافی‌های ارز دیجیتال پا به عرصه وجود بگذارند.صرافی ارز دیجیتال - بهترین شغل های آیندهصرافی‌های ارز دیجیتال، وب‌سایت‌ها یا اپلیکیشن‌هایی هستند که مردم از آن‌ها برای ذخیره، خرید و فروش ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند.

در حال حاضر خیلی از افرادی که در این زمینه کار می‌کنند، از سایت بایننس استفاده می‌کنند، اما احتمالا در سال‌های آینده شاهد استفاده بیشتر از سایت‌های داخلی در این حوزه باشیم. البته هم اکنون تعداد زیادی سایت در حال فعالیت هستند، اما هنوز هم استقبال کاربران و فعالان از سایت‌های خارجی بیشتر است.

چیزی که مشخص است این است که دنیای ارز دیجیتال فرصت‌های زیادی پیش رو دارد و بیشتر از چیزی که فکر کنیم، رشد می‌کند.

طی سال‌های آینده تراکنش‌های این حوزه خیلی بیشتر می‌شود و با توجه به این موضوع، راه‌اندازی یک صرافی خیلی سودآور خواهد بود. البته تبلیغات، آگاهی از برند و جلب اعتماد مردم هم در توسعه صرافی دیجیتال تاثیر دارد.

صرافی‌های دیجیتال به دو صورت کار می‌کنند:

  1. کاربران با خود صرافی معامله می‌کنند؛ از آن ارز می‌خرند یا به آن می‌فروشند؛
  2. صرافی از معامله بین خریداران و فروشندگان مبلغی (مثلا ۰.۱% مبلغ معامله) را دریافت می‌کند.

مورد اول بیشتر در صرافی‌های ایرانی و مورد دوم در صرافی‌های خارجی رواج دارد. همین نکته‌ می‌تواند برگ برنده صرافی‌هایی باشد که در آینده شروع به کار می‌کنند. بهتر است معامله بین افراد انجام شود تا اینکه صرافی مستقیما خرید و فروش را انجام دهد.

یک صرافی خوب به میزان کارمزد، حجم معاملات بالا، امنیت قابل‌قبول و رابط کاربری ساده بستگی دارد. خیلی از صرافی‌ها اپلیکیشن ندارند یا قیمت‌های دقیق و لحظه‌ای ارائه نمی‌دهند؛ کارمزد بالایی می‌گیرند یا قابلیت معامله تنها چند ارز دیجیتال را دارند.

متخصصان حوزه اینترنت اشیا، یکی از بهترین شغل های ۱۰ سال آینده ایران

یکی دیگر از مشاغلی که در ۱۰ سال آینده در ایران پیشرفت می‌کند و رونق می‌گیرد، متخصص اینترنت اشیا است. شاید این شغل در حال حاضر جزء شغل هایی که هنوز در ایران نیست محسوب شود، اما هر چقدر اینترنت رشد بیشتری می‌یابد و اشیای مختلفی قابلیت اتصال به آن را پیدا می‌کنند، اهمیت این شغل بیشتر می‌شود.متخصصان حوزه اینترنت اشیا - بهترین شغل های آیندهبا فراگیر شدن اتصال اشیاء منزل و محیط اطراف، به افرادی نیاز داریم که بتوانند این تجهیزات را تعمیر یا مدیریت کنند. همچنین از نظر امنیتی از آن‌ها حفاظت کنند.

متخصصان بلاکچین، یکی از ابر شغلهای آینده

با افزایش ارزش رمزارزها و افرادی (مانند تحلیل‌گران و تریدرها) که در این حوزه فعالیت می‌کنند، بلاکچین و تخصص پیدا کردن در این حوزه هم اهمیت پیدا می‌کند.

بلاکچین فضا و روشی است که برای انتقال دارایی‌های دیجیتال استفاده می‌شود. این انتقال تضمینی و امن است و هیچ نهادی نمی‌تواند آن را زیر سوال ببرد؛ گرچه مانند بانک زیر نظر نهاد خاصی نیست.متخصصان بلاکچین - بهترین شغل های آیندهبلاکچین پروتکل یا پایگاه داده‌ای است که امکان تغییر و بازنویسی در اطلاعات ذخیره شده آن وجود ندارد. به همین دلیل سوابق دائمی در آن ایجاد می‌شود. پیچیده بودن همین نرم افزار یا پروتکل باعث می‌شود که به متخصصانی در این حوزه نیاز پیدا کنیم.

متخصصین این حوزه باید در مورد

  • استخراج یا ماینینگ
  • تشکیل زنجیره بلوک
  • ذخیره‌سازی اطلاعات

اطلاعات و تخصص کافی داشته باشند. از آنجایی که در سال ۱۳۹۶ انجمن بلاکچین ایران تاسیس شده است، پیش‌بینی می‌شود که این شغل در آینده بیشتر مورد استقبال قرار بگیرد. همچنین این حوزه در صنایع مختلفی مثل

  • حمل و نقل دریایی
  • فناوری مالی
  • پزشکی
  • پرداخت الکترونیکی
  •  بانکداری
  • بهداشت و درمان
  • قانون کپی رایت
  • انتخابات
  • و اینترنت اشیا

کاربرد دارد و اهمیت آن در آینده هم بیشتر می‌شود.

کارآگاه داده، شغلی مرموز و پر هیجان در آینده

در حال حاضر یک حجم باورنکردنی از اطلاعات در دنیای اینترنت وجود دارد که ممکن است بی‌استفاده به نظر برسد. اما در آینده نزدیک هر کمپانی نیاز به تعدادی کارآگاه داده خواهد داشت.

کارآگاه داده از شغل‌های نوظهور آینده است که تمامی این اطلاعات را بررسی می کند. او پاسخ تمام رمز و رازهای پیشرفت در تجارت را با کندوکاو در داده‌ها پیدا خواهد کرد.

یک کارآگاه داده این کار را از طریق بررسی داده‌های تولید شده توسط اینترنت اشیا، دستگاه‌ها، سنسورها، مانیتورهای بیومتریک و زیرساخت‌های محاسباتی سنتی انجام می‌دهد.کارآگاه داده - بهترین شغل های آیندهالبته تصور این شغل در آینده چندان عجیب نیست. بسیاری از مشاغل در حال حاضر وقت و هزینه خود را صرف خرید اطلاعات افراد می‌کنند تا بتوانند به آنها محصول بفروشند. شما با انتخاب این شغل جذاب آینده‌دار، کاری می‌کنید که افراد رویاهای خود را زندگی کنند.

کارآگاهان داده دقیقا چه کاری انجام می‌دهند؟

  • مجموعه داده‌ها را از چندین منبع شناسایی و بررسی می‌کنند
  • منابع جدید داده را کشف می‌کنند
  • مجموعه داده‌ها را از چندین منبع داده ترکیب می‌کنند
  • داده‌ها را مقایسه و تجزیه و تحلیل کنند
  •  یافته‌های خود را به شرکت ارائه می‌دهند.

کارآگاه داده به عنوان یکی از شغل های آینده بینشی داده محور دارد. او با استفاده از این بینش به مشاغل و سازمان‌ها می‌گوید که مردم چه چیزهایی دوست دارند و کمپانی‌ها چگونه باید با استفاده از رویاهای افراد پیشرفت کنند.

طراح صدا، یکی از شغل های آینده

حتما تابحال تجربه کار siri ،alexa یا google home را داشته‌اید. این ربات‌ها شاید تا حد زیادی کمک کننده باشند، اما باید قبول کنیم که هرگز حس مکالمه با یک شخص حقیقی را به ما منتقل نمی‌کنند.

در حقیقت رنگ و خلاقیت لذت‌بخش مکالمه‌های انسانی هنوز به ربات ها منتقل نشده است. اما باید گفت این حوزه افق بسیار روشنی برای پیشرفت دارد.

با توسعه سیستم عامل‌های صوتی وابسته به هوش مصنوعی، این سیستم‌ها نیاز به یک طراح صدا خواهندداشت. طراحان صدای UX قادر به انتخاب گویش و لهجه مناسب با توجه به مشتری هستند.طراح صدا - بهترین شغل های آیندهآینده پژوهی حوزه دیجیتال یک باور جالب در این باره دارد: در آینده نزدیک زبان‌شناسان به دنبال ارائه یک بستر صوتی شخصی با کمک هوش مصنوعی هستند. اگر مکالمه انسان با ربات منعکس‌کننده گویش و خصوصیات گفتاری هر فرد باشد، موثرتر خواهد بود.

این رویکرد به شکل‌گیری یکی دیگر از شغل‌ های آینده کمک خواهد کرد: در آینده برای بهتر کردن تجربه مکالمه میان انسان و ربات به طراحان صدای UX نیاز است.

مشاغلی که در حال از بین رفتن هستند

  • کارکنان خدمات پستی
  • مدارس ابتدایی و دوره اول و دوم شبانه بزرگسالان
  • طراحان گُل
  • گویندگان رادیو و تلویزیون
  • خبرنگاران و تحلیلگران
  • تایپیست‌ها
  • تکنیسین‌های درمان دستگاه تنفسی
  • دستیاران داروساز
  • کارگران پارکینگ‌ها
  • اپراتور تلفن و تابلو برق
  • تحویلدار بانک‌ها
  • مسئولان بایگانی
  • مامور قرائت کنتور
  • منشیان و دستیاران ادرای
  • کارگران چاپخانه
  • کارمندان تاریک‌خانه‌های عکاسی
  • آتشنشانان لوکوموتیو
  • چوب برها
  • تعمیرکاران ساعت
  • ماموران اعمال قانون

حرف آخر

مشاغلی که در آینده با آن‌ها سر و کار داریم، با چیزی که امروزه می‌بینیم کاملا متفاوت است. خیلی از خدمات دیگر حضوری انجام نمی‌شوند و همه در بستر اینترنت، سایت و اپلیکیشن‌ها خواهند بود. همچنین شغل‌هایی وجود خواهند داشت که حتی امروز به ذهنمان هم خطور نمی‌کند.

به نظر شما چه مشاغل دیگری در ایران توسعه پیدا می‌کنند؟ آیا فرصت و بستر کافی برای رشد این مشاغل وجود دارد؟ ممنون که با ما همراه بودید. نظرات و سوالاتتان را با ما در میان بگذارید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید