افزایش تمرکز در گرما در فصل گرما سختتر از روزهای دیگر سال است.ما در این مطلب از پارس مگ قصد داریم شما را با چند نکته در مورد افزایش تمرکز در گرما آشنا کنیم.

افزایش تمرکز در گرما- آدم و مغز

فهرست محتوا نمایش

افزایش تمرکز در گرما

اگر تا به حال احساس کرده اید که نمی توانید درست فکر کنید یا روی یک کار در هوای گرم و مرطوب تمرکز کنید، تنها نیستید. بسیاری از افراد این مه مغزی را زمانی تجربه می‌کنند که درجه حرارت به سطوح ناخوشایند افزایش می‌یابد. با نزدیک شدن تابستان، نگرانی‌های بیشتری ایجاد می‌شود.تحقیقات رو به رشدی وجود دارد که نشان می دهد چگونه شرایط محیطی – و به ویژه گرما – می تواند بر عملکرد ذهنی تأثیر بگذارد.

یک مطالعه در سال 2006 نشان داد که افزایش دمای داخلی می تواند بهره وری کار در دفتر را کاهش دهد. محققان بررسی کردند که شرکت‌کنندگان تا چه اندازه وظایف معمول اداری را انجام می‌دهند. مشاهده کردند که وقتی دما به بالای 75.2 درجه فارنهایت می‌رسد، عملکرد آنها کاهش می‌یابد.

براساس مطالعه‌ای که یکی از زیرمجموعه‌های آموزشی مایکروسافت در سال 2015 انجام داد، مشخص شد که میزان متوسط تمرکز انسان‌ها، تنها هشت ثانیه است. درست مثل یک ماهی قرمز که طبق افسانه‌ها، تنها 8 ثانیه می‌تواند چیزی را به خاطر بسپارد! 

میزان تمرکز به خاطر کاهش میزان ارتباطات رودررو کاهش زیادی یافته است. واقعیت این است که مغز ما در دنیای کنونی که دائماً در حال تحول است، به دنبال چیزهای جدیدتر و جالب‌تر می‌گردد و توانایی تمرکز زیاد روی یک چیز را از دست داده است. در واقع موبایل و شبکه‌های اجتماعی هم یکی از متهمین اصلی کاهش میزان تمرکز ما انسان‌ها هستند. 

مطالعه‌کنندگان تحقیق بالا البته مهم‌ترین راه حل برای افزایش تمرکز را تغییر سبکی می‌داند که ما با آن زندگی می‌کنیم. از جمله همین کاهش میزان استفاده از موبایل و مدیریت آن.

افزایش تمرکز در گرما - انسان در حال تفکر

این کاهش عملکرد ذهنی به کارکنان اداری یا بزرگسالان محدود نمی شود. 

در دانش آموزان دبیرستانی نیز مشاهده شده است. یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که چگونه یک روز گرم 90 درجه فارنهایت می تواند عملکرد آموزشی در امتحانات را تا 14 درصد کاهش دهد. همچنین منجر به کاهش 10.9 درصدی احتمال قبولی در یک موضوع شود.

بنابراین، چرا گرما بر توانایی ما برای فکر کردن و انجام دقیق وظایف تأثیر می گذارد ؟ ممکن است ناشی از عوامل مختلفی باشد.

تابستان فصل استراحت است یا کار ؟

وقتی بچه بودیم تمام سال تحصیلی را منتظر می‌ماندیم تا به تابستان برسیم. در این فصل به دور از هیاهوی مدرسه، با دوستان خود بازی می‌کردیم و با خانواده برای بستنی‌خوردن بیرون می‌رفتیم. سفرهای تابستانی و شنا در استخر و دریا بخش مهمی از خاطرات ما از این فصل گرم سال است.

بااین‌حال وقتی بزرگ می‌شویم، دیگر چیزی به‌نام تعطیلات تابستانی وجود ندارد. ما تمام سال را باید کار کنیم، اما کارکردن به این معنا نیست که نمی‌توانیم از تابستان لذت ببریم. مهم این است که بفهمیم چطور بین کار و استراحت تعادل ایجاد کنیم.

وقتی هوا گرم است، کارکردن و افزایش تمرکز در گرما سخت می‌شود. وقتی در اتوبوس یا ترافیک گیر کرده‌اید و آفتاب روی سرتان می‌تابد یا وقتی مجبورید از ایستگاه تا دفترتان پیاده‌روی کنید و عرق می‌ریزید، عصبی و خسته می‌شوید. با چنین حالی به محل کار می‌رسید و تازه باید کارهای روزانه خود را شروع کنید

اگر در شرکتی بزرگ با چند تیم کار می‌کنید، کارتان سخت‌تر هم می‌شود. همیشه بعضی از همکارانتان در تعطیلات‌اند. یک نفر از سفر برمی‌گردد و ۲ نفر دیگر مرخصی می‌گیرند. هماهنگی بین اعضای مختلف گروه دشوار می‌شود و ممکن است شما را کلافه و خسته کند، بنابراین باید بدانید چطور در فصل تابستان بهره‌وری خود را حفظ کنید.

افزایش تمرکز در گرما - مرد در خانه

تمرکز چیست ؟

تمرکز عمل متمرکز کردن توجه فرد است. وقتی تمرکز می‌کنید، تلاش ذهنی خود را به یک موضوع، فکر یا هدف معطوف می‌کنید. در حالی که این کار را انجام می‌دهید، هرگونه احساس، فکر، ایده‌ یا حس غیرمرتبطی را کنار می‌گذارید. یادگیری راه های افزایش تمرکز ذهنی در محل کار برای موفقیت در کار حرفه‌ای شما حیاتی است.

فواید افزایش تمرکز در گرما چیست ؟ (در محل کار)

از آن‌جایی که تمرکز توانایی اِعمال توجه شما به هر کار، موضوع، شیء یا فکری است، توانایی حفظ و افزایش تمرکز ذهنی شما را قادر می‌سازد تا هرگونه کار یا مسئولیت مربوط به کار را با موفقیت بیش‌تری انجام دهید. شما قادر خواهید بود که سریع‌تر به تصمیم یا راه‌حل واحدی برسید و وظایفتان را به طور مؤثر و کارآمد انجام دهید.

از مزایای دیگر افزایش تمرکز در گرما در محل کار موارد زیر را می‌توان نام برد:

  • در کارهای خود سریع‌تر عمل خواهید کرد: شما می‌توانید کارها را سریع‌تر و با خلاقیت بیش‌تری انجام دهید و بهره‌وری کلی خود را افزایش دهید؛
  • با کیفیت بالاتری در محل‌ کارتان عمل خواهید کرد: شما به‌کمک راه های افزایش تمرکز می‌توانید با اشتباهات کم‌تری وظایف خود را به اتمام برسانید و ایده‌های خلاقانه‌تری داشته‌باشید؛
  • استرس کم‌تری خواهید داشت: حذف عوامل حواس‌پرتی از کار خود به این معنی است که احتمال عقب‌ افتادن از برنامه را کاهش می‌دهید و در نتیجه در طول روز استرس کم‌تری دارید؛ هم‌چنین، می‌توانید به‌ جای این‌که همه‌ی مسئولیت‌ها خودتان را به عهده بگیرید، بهتر دریابید که کدام مسئولیت‌ها را باید واگذار یا برون‌سپاری کنید؛
  • ذهن ناخودآگاه شما کمک می‌کند تا کارآمدتر عمل کنید: اگر به طور کامل متمرکز باشید، ضمیر ناخودآگاه شما در پس‌زمینه‌ فعالیت می‌کند و به شما کمک می‌کند تا کارها را سریع‌تر و با کارایی بیش‌تری انجام دهید.

به طور کلی، این مزایا به عملکرد کلی بهبود‌یافته در کار منجر می‌شوند که می‌توانند به فرصت‌های شغلی، پیشرفت بیش‌تر و هم‌چنین ترفیع‌های بالقوه منتهی شوند.

افزایش تمرکز در گرما - پسر بچه با عینک

تأثیر گرما بر بهره‌وری و تمرکز

گرما یکی از عوامل مهمی است که بر بهره‌وری اثر منفی می‌گذارد. هوای گرم استرس را بیشتر می‌کند و انرژی زیادی از بدن می‌گیرد؛ به همین دلیل تمرکز افراد کم می‌شود. وقتی دمای بدن زیاد می‌شود، اندام‌های مختلف کم‌آب (دهیدراته) می‌شوند. کم‌آبی باعث می‌شود حتی در ابتدای روز احساس خستگی کنید و روحیه مناسبی برای کار نداشته باشید.

خستگی و استرس عملکرد ذهن را کاهش می‌دهند و ممکن است مجبور شوید برای کار کوچکی چندین ساعت زمان صرف کنید. علاوه‌بر این، استرس و گرمای هوا افراد گروه را عصبی و کلافه می‌کنند درنتیجه کوچک‌ترین چالشی همه را عصبانی و در شرکت تنش ایجاد می‌کند.

افزایش تمرکز در گرما - مرد و خورشید

استرس گرمایی و تعریق

لاو وارشنی، عصب شناس و دانشیار مهندسی برق و کامپیوتر در دانشگاه ایلینویز Urbana-Champaign توضیح می دهد. استرس گرمایی زمانی رخ می دهد که بدن نتواند به اندازه کافی خود را خنک کند تا دمای سالمی را حفظ کند. درنتیجه می تواند عملکرد شناختی ما و یا عملکرد ذهنی ما را کاهش دهد.
قرار گرفتن زیاد در معرض گرما همچنین می تواند جریان خون و اکسیژن رسانی به مغز را فراهم کند و به طور بالقوه منجر به غش شود. در دماهای بالا، سد خونی-مغزی شروع به شکستن می‌کند. بنابراین پروتئین‌ها و یون‌های ناخواسته می‌توانند در مغز انباشته شوند. باعث التهاب و اختلال در عملکرد طبیعی شوند.
ورشنی می‌گوید پروتئین‌هایی نیز آشکار می شوند که می‌توانند باعث مرگ سلولی در مغز شوند. کارشناسان بر این باورند که هیپوتالاموس ممکن است با تأثیر گرما بر ما نیز وارد بازی شود. این ناحیه ای از مغز است که دمای داخلی بدن را تنظیم می کند. همچنین سیگنال هایی را به غدد عرق می فرستد تا عرق تولید کنند و بدن را خنک کنند.

مکانیسم های تطابقی بدن در گرما

“درجه حرارت های بالاتر باعث از دست دادن آب به دلیل تعریق بیش از حد می شود. این یک مکانیسم جبرانی برای حفظ دمای بدن است. اگر با هیدراتاسیون کافی مطابقت نداشته باشد، می تواند منجر به کم آبی شود. درنتیجه می تواند بر عملکرد مغز شما تأثیر بگذارد. همه ما به مایعات کافی نیاز داریم تا بدن خود را بهینه کنیم. دماهای بالاتر حتی برای افراد مبتلا به بیماری‌های عصبی مشکل‌سازتر است. زیرا ممکن است نتوانند دمای بدن را تنظیم کنند و به راحتی گرما را تحمل کنند.
ویکتوریا ام. لیویت، استادیار عصب روانشناسی در مرکز پزشکی ایروینگ دانشگاه کلمبیا و مدیر ارشد علمی eSupport Health، توضیح می دهد که «برای افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (ام اس)، یک بیماری عصبی که بر مغز تأثیر می گذارد، قرار گرفتن در معرض گرما یک پیامد منفی برای مغز دارد.“
حجم فزاینده ای از داده ها که نتایج آموزشی و اقتصادی دماهای بالا را توصیف می کنند، اهمیت راه حل هایی را برجسته می کند که می توانند به طور مؤثر اثرات گرما را برطرف کنند.
افزایش تمرکز در گرما - زن در محل کار

برای افزایش تمرکز در گرما خنک و هیدراته بمانید

این نگران کننده است که چگونه گرما می تواند عملکرد ذهنی ما را به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهد. کارشناسان می گویند که این فقط موقتی است و روش های مختلف خنک کننده می توانند اثرات منفی را کاهش دهند.

به عنوان مثال، نوشیدن منظم و خوردن غذاهایی با محتوای آب بالا یک راه آسان و مقرون به صرفه برای مبارزه با گرما در روزهای گرم است. ورشنی می‌گوید: «آب‌رسانی تأثیرات مثبتی بر عملکرد شناختی دارد. نوشیدن آب به حمایت از تعریق کمک می‌کند. درنتیجه منجر به خنک‌سازی تبخیری می‌شود».

علاوه بر مطالعات فوق الذکر، مقالات مجلات دیگری نیز نشان می دهند که چگونه ساختمان های دارای سیستم تهویه مطبوع به اندازه کافی شرایط حرارتی را بهبود می بخشند. درنتیجه عملکرد شناختی دانشجویان و کارکنان اداری را افزایش می دهند.

ثابت شده است که یک محیط گرم بر مغز و عملکرد ذهنی تأثیر می گذارد

گرمای ناراحت کننده توانایی های شناختی را کاهش می دهد. یک بررسی در مجله بین المللی هیپرترمی به این نتیجه رسید که کارهای پیچیده بیش از کارهای ساده آسیب می بینند. در دمای حدود 30 درجه سانتیگراد، انجام هر کاری که به تلاش ذهنی زیادی نیاز دارد بسیار دشوارتر می شود.

درواقع فاکتورهای خطر می تواند زیاد باشد. مطالعات نشان داده اند که افزایش دما به کاهش ایمنی محل کار کمک می کند. تقریباً هر شغلی دارای یک مؤلفه شناختی است. بنابراین کارگرانی که وقت خود را در خارج از منزل یا در دفاتر بدون تهویه مطبوع می گذرانند، همراه با هر موج گرمایی با کاهش بهره وری و خطر مواجه می شوند.

با گرم شدن سیاره، این مشکل با گذشت سالها رایج تر خواهد شد. تنها راه حل در حال حاضر برای افزایش تمرکز در گرما این است که از گرما خارج شوید. سایه پیدا کنید. در مقداری آب غوطه ور شوید. یا به خانه برگردید. آب آشامیدنی نیز کمک خواهد کرد. بدیهی است که گرما به سرعت شما را کم آب می کند. حتی جدا از استرس ناشی از دما، ننوشیدن آب کافی اثرات مضر خود را بر عملکرد شناختی دارد.

افزایش تمرکز در گرما - مرد نشسته

عملکرد ذهنی بهینه در گرما برای افزایش تمرکز در گرما

ماهاجان می‌گوید نوشیدن آب، استفاده از پنکه‌ها و نصب تهویه مطبوع همگی «راه‌حل‌های عالی برای عملکرد ذهنی و بدنی بهینه هستند». راه های ساده دیگری برای خنک نگه داشتن اتاق وجود دارد. مانند کشیده نگه داشتن پرده ها برای جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید.

با این حال، این راه حل ها تنها به طور موقت به یک جنبه از یک مشکل رو به رشد می پردازند.

تغییرات آب و هوا. روزهای گرمتر به دلیل گرم شدن کره زمین رایج تر می شوند. امواج گرما شدیدتر می شوند که می تواند منجر به بیماری های مرتبط با گرما شود. بیشتر اثرات استرس گرمایی موقتی است. اما مرگ سلولی ناشی از گرمازدگی ممکن است دائمی باشد.

به همین دلیل بسیار مهم است که تا حد امکان از دمای بالا اجتناب کنید. نه فقط برای جلوگیری از زوال موقت شناختی. بلکه همچنین برای به حداقل رساندن اثرات نامطلوب و طولانی مدت گرمای شدید.

نکاتی برای افزایش تمرکز در گرما در محل کار

برای افزایش تمرکز در روزهای گرم روش‌های مختلفی وجود دارد. شما باید به نیازهای بدن و ذهن خود آگاه باشید تا بتوانید بهره‌وری خود را ثابت نگه دارید. در ادامه، مؤثرترین روش‌های متمرکزماندن در تابستان را توضیح می‌دهیم.

۱. برای افزایش تمرکز در گرما بیش‌ از حد کار نکنید

برای افزایش تمرکز در گرما تلاش نکنید تمام کارهای خود را در یک روز انجام دهید. گرما خلق‌وخویتان را تغییر می‌دهد و شما را خسته می‌کند. فهرست طولانی کارها استرس را افزایش می‌دهد و روی نتایج کارتان اثر می‌گذارد. بنابراین کارهای خود را اولویت‌بندی کنید و فقط کارهای خیلی مهم را در یک روز انجام دهید. 

کارهایی را که فوری نیستند به روز بعد یا آخر هفته موکول کنید که وقت‌تان آزادتر است و زمان بیشتری دارید. این‌طوری استرس کمتری خواهید داشت و عملکردتان بهبود خواهد یافت.

۲. برای افزایش تمرکز در گرما مقدار کافی آب بنوشید

گرما بدن را کم‌آب می‌کند و کم‌آبی اثر منفی روی بهره‌وری دارد. وقتی بدنتان کم‌آب می‌شود، احساس خستگی می‌کنید و تمرکزتان کم می‌شود. سعی کنید همیشه یک بطری آب خنک همراه خود داشته باشید و هر نیم ساعت کمی آب بنوشید. مصرف میوه و سبزیجات نیز انرژی و قدرت تمرکزتان را افزایش می‌دهد.

۳. برای افزایش تمرکز در گرما بین کارها استراحت کنید

تمام روز را صرف کار نکنید. حتی وقتی فعالیت بدنی زیادی ندارید، گرمای هوا شما را خسته می‌کند. برای افزایش تمرکز در گرما هر یکی‌دو ساعت به خود استراحت دهید. کمی در فضای باز قدم بزنید و هوای تازه تنفس کنید. این کار به ذهن شما استراحت می‌دهد، درنتیجه انرژی و تمرکز بیشتری خواهید داشت. علاوه‌بر این، خوب است چند بار در روز صورت خود را با آب خنک بشویید تا دمای بدنتان کاهش یابد و احساس شادابی کنید.

۴. برای افزایش تمرکز در گرما دورکاری کنید

اگر در شرکتی کار می‌کنید که امکان دورکاری دارید، برای افزایش تمرکز در گرما از این فرصت استفاده کنید. روزهای خیلی گرم در خانه بمانید و کارهای خود را از راه دور انجام دهید. با دورکاری دیگر انرژی‌تان در مسیر و ترافیک تلف نمی‌شود و در روزهای طولانی و گرم کمتر دچار استرس می‌شوید. درنتیجه بهره‌وری شما بیشتر می‌شود.

۵. برای افزایش تمرکز در گرما تهویه محیط را بررسی کنید

اکثر شرکت‌ها کولر دارند، اما مطمئن شوید که کولر به‌خوبی کار می‌کند. تهویه مطبوع تأثیر زیادی بر عملکرد کارمندان دارد. گرمای طولانی‌مدت شما را کلافه و زمان انجام کارها را طولانی می‌کند. اگر محیط اتاق کارتان گرم است، حتما آن را به مدیران خود گزارش دهید. از آنها بخواهید کولر را تعمیر کنند تا هوای تازه و خنک در اتاق جریان داشته باشد.

افزایش تمرکز در گرما - کودک خندان

۶. برای افزایش تمرکز در گرما پرده‌های اتاق کارتان را ببندید

نور خورشید اتاق شما را روشن و روحیه‌بخش می‌کند، اما باعث گرمای هوا هم می‌شود. بر اساس تحقیقات، بهتر است در فصل تابستان پرده‌های اتاق را ببندید تا فضای داخلی خنک بماند. البته پرده‌های تیره و ضخیم اتاق را گرم‌تر می‌کنند، بنابراین بهتر است از پرده‌هایی استفاده کنید که بازتاب نور بیشتری دارند و جلوی گرما را می‌گیرند.

۷. برای افزایش تمرکز در گرما از نوشیدنی‌های شیرین پرهیز کنید

همه ما وقتی هوا گرم است وسوسه می‌شویم شربت‌های خنک یا قهوه سرد بنوشیم، اما این نوشیدنی‌ها بهره‌وری را کاهش می‌دهند. وقتی در هوای گرم گلوکز زیادی مصرف می‌کنید، انرژی‌تان کم می‌شود و در طولانی‌مدت احساس خستگی بیشتری می‌کنید. به‌جای این نوشیدنی‌ها، آب بنوشید. وعده‌های غذایی خود را سبک‌تر کنید و بین وعده‌ها آب بنوشید تا عملکرد مغزتان در هوای گرم کم نشود.

۸. برای افزایش تمرکز در گرما دوش آب سرد بگیرید

بسیاری از پزشکان معتقدند دوش آب سرد برای سلامتی مضر است. آنها می‌گویند آب سرد متابولیسم بدن را کاهش می‌دهد و کالری زیادی می‌سوزاند. علاوه‌بر این، احتمال ابتلا به اگزما را افزایش می‌دهد. اما دوش آب سرد خستگی را از تن دور می‌کند و به شما انرژی می‌دهد. اگر نمی‌توانید دوش آب سرد بگیرید، یک حوله را آب سرد خیس کنید و هر چند ساعت صورت و گردن خود را با آن پاک کنید.

۹. برای افزایش تمرکز در گرما لباس راحت بپوشید

لباس‌های گشاد و رنگ روشن بهترین انتخاب برای تابستان‌اند. پارچه‌های نخی الیاف طبیعی دارند و خنک‌تر از لباس‌هایی‌اند که با الیاف مصنوعی تولید شده‌اند. سعی کنید روزهای گرم، لباس راحت و سبک بپوشید. همچنین می‌توانید لوسیون‌ها و تونرهای آرایشی خود را در یخچال نگهداری کنید. وقتی دمای بدنتان بالاست، لوسیون یا تونر خنک را روی پوست خود استفاده کنید تا دمای بدن تنظیم شود و خستگی‌تان از بین برود.

۱۰. برای افزایش تمرکز در گرما پاشویه کنید

پاها نقش مهمی در تنظیم دمای بدن دارند. همان طور که در فصل زمستان با پوشیدن جوراب گرم تمام بدنتان گرم می‌شود، در تابستان هم می‌توانید با خنک‌کردن پاها تمام بدن خود را خنک کنید. مقداری آب و یخ آماده کنید و پاهای خود را چند دقیقه در آن قرار دهید. خنکی آب خستگی و کسالت بدن را از بین می‌برد. توجه داشته باشید که نباید با آب خیلی سرد پاشویه کنید. آب خیلی سرد ممکن است درد و خستگی پاهایتان را بیشتر کند.

۱۱. برای افزایش تمرکز در گرما کارهایتان را برنامه‌ریزی کنید

اخبار هواشناسی را دنبال کنید و برنامه هفتگی خود را بر اساس آن تنظیم کنید. گرمای هوا به‌قدر کافی باعث استرس می‌شود، بنابراین بهتر است در این روزها برای افزایش تمرکز در گرما کارهای پراسترس انجام ندهید. اگر می‌توانید بخشی از کارهایتان را به غروب یا اول صبح که هوا خنک‌تر است موکول کنید. اگر کاری دارید که به تمرکز زیاد نیاز دارد، روزی را برای آن کار انتخاب کنید که خیلی گرم نباشد.

۱۲. برای افزایش تمرکز در گرما مدیتیشن کنید

امروزه برنامه‌های مختلفی وجود دارند که به‌کمک آنها می‌توانید متمرکز بمایند و بهره‌وری خود را افزایش دهید. مدیتیشن و تمرینات ذهن‌آگاهی استرس را کم و مغز شما را برای انجام کارهای روزانه آماده می‌کنند. چند دقیقه از روز خود را به این کار اختصاص دهید. موسیقی آرامی گوش دهید.

تنفس عمیق و منظم را تمرین کنید و به ذهن و بدن خود آگاه شوید. این کار به شما انگیزه می‌دهد کارهایتان را ادامه دهید. پس از تمام‌کردن هر پروژه مهم هم به خود پاداشی بدهید که خوشحالتان می‌کند و بهتان روحیه‌ می‌دهد.

افزایش تمرکز در گرما - مرد با چشم بسته

سخن آخر

در روزهای طولانی تابستان، طبیعی است که در برابر گرما تسلیم شویم و تمرکزمان کم شود اما باید بدانید راه‌هایی برای مقابله با این مسئله وجود دارد. اگر می‌خواهید حتی در گرم‌ترین روزهای بهره‌وری خوبی داشته باشید، باید استراتژی مناسبی در ذهنتان بچینید؛ به نیازهای بدنتان آگاه باشید و به مغزتان کمک کنید تمرکز و توانایی خود را حفظ کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید