شامپو خانگی به هیچ عنوان مضرات شامپوهای صنعتی و کارخانه را ندارد و شما میتوانید به راحتی در خانه یک شامپو خانگی برای پرپشتی موهایتان درست کنید.در این مطلب از پارس مگ با روش ساخت این شامپو خانگی آشنا میشوید.

شامپو خانگی - شامپو و حوله

بسیاری از افراد در دوران مختلف زندگی خود به دلایل مختلف مانند استرس، فشار کاری، کمبود ویتامین، تغییرات هورمونی و ژنتیک دچار ریزش مو می‌شوند. ریزش مو اگر بین ۵۰ الی ۱۰۰ تار مو در روز باشد کاملا طبیعی بوده و جای نگرانی نیست. اما اگر بیش از این تعداد در روز باشد، نگران کننده و آزار دهنده است.

برای درمان ریزش مو سر و تقویت موها روش‌های متعددی مانند استفاده از شامپو ضد ریزش مو، روغن ضد ریزش مو و … وجود دارد. در بازار و داروخانه‌ها شامپوهای ضد ریزش مو بسیار متعددی وجود دارد که باید هزینه‌های زیادی برای خرید آنها صرف کنیم اما ممکن است به نتیجه دلخواه دست نیابیم زیرا تحقیقات بسیاری حاکی از این است که مواد کشنده و سرطان‌زایی مانند دی اتانولامین در بیشتر شامپوهای موجود در بازار وجود دارد که صدمات زیادی را به سلامتی پوست و مو می‌رساند و می‌تواند سبب ریزش مو، حساسیت چشم و پوست شود.

ساخت شامپو خانگی پرپشت کننده موی سر گیاهی

بسیاری از افراد در دوران مختلف زندگی خود به دلایل مختلف مانند استرس، فشار کاری، کمبود ویتامین، تغییرات هورمونی و ژنتیک دچار ریزش مو می شوند. ریزش مو اگر بین 50 الی 100 تار مو در روز باشد کاملا طبیعی بوده و جای نگرانی نیست. اما اگر بیش از این تعداد در روز باشد، نگران کننده و آزار دهنده است.

 

ساخت شامپو طبیعی

 

برای درمان ریزش مو سر و تقویت موها روش های متعددی مانند استفاده از شامپو ضد ریزش مو، روغن ضد ریزش مو و … وجود دارد.

در بازار و داروخانه ها شامپو های ضد ریزش مو بسیار متعددی وجود دارد که باید هزینه های زیادی برای خرید آنها صرف کنیم اما ممکن است به نتیجه دلخواه دست نیابیم زیرا تحقیقات بسیاری حاکی از این است که مواد کشنده و سرطان زایی مانند دی اتانولامین در بیشتر شامپوهای موجود در بازار وجود دارد که صدمات زیادی را به سلامتی پوست و مو می رساند و می تواند سبب ریزش مو، حساسیت چشم و پوست شود.

شامپو خانگی پرپشت کننده مو شیر نارگیل

این شامپو به دلیل نداشتن مواد مضر برای مو و پوست سر سبب تقویت موها و جلوگیری از ریزش موها می شود. شامپوی گیاهی زیر را تهیه کنید و به طور منظم از آن استفاده نمایید. پس از مدتی استفاده خواهید دید که موهای شما سالم ، پرپشت و درخشان خواهد شد. لازم است در این مدت به هیچ وجه از شامپوهای دیگر استفاده نکنید.

مواد لازم برای تهیه شامپو خانگی و گیاهی

  • صابون کاستیا دو سوم فنجان
  • روغن زیتون یا روغن بادام 2قاشق چای خوری
  • برخی روغن های لازم 10 تا 15 قطره
  • شیر نارگیل نصف فنجان

طرز تهیه و طریقه استفاده از شامپو خانگی پرپشت کننده مو:

1. ابتدا درون ظرفی دو سوم فنجان صابون کاستیا را می ریزیم.

2. سپس به آن روغن بادام و یا زیتون و دیگر روغن ها را می افزاییم.

3. در انتها به این ترکیب شیر نارگیل را اضافه می کنیم و با یکدیگر ترکیب می نماییم.

4. این ترکیب را در یک بطری یا جای خالی شامپوهای قبلی می ریزیم.

5. برای هر بار استفاده بطری را تکان می دهیم.

طریقه استفاده :این شامپو را به طور منظم استفاده نمایید و در این مدت به هیچ وجه از شامپوهای دیگر استفاده نکنید.

شامپو خانگی - نارگیل

تهیه این شامپو خانگی با عصاره گیاهان

این شامپو گیاهی مانند یک داروی بسیار قوی از پوست و موی سر محافظت کرده و مانع از ریزش موی سر، تقویت و افزایش رشد موها می شود. گزنه موجود در این شامپو سبب تسریع گردش خون در پوست سر، پانتنول، به احیای مجدد سلول های پوست سر و حفظ عملکرد فولیکول های مو کمک می کند.

روغن کرچک، دارای خواص ضد قارچی و باکتریایی است و از اثرات مخرب رادیکال های آزاد در ریشه مو و پوست کف سر جلوگیری کرده و التهاب های پوست سر را از بین می برد. ویتامین B کمپلکس نیز سبب تغذیه موها و حفظ استحکام موها می شود.

مواد لازم برای تهیه شامپو با عصاره گیاهان

  • عصاره گیاه گزنه 30 میلی لیتر
  • پانتنول( محلول آبی) 100 میلی لیتر
  • قطره ADمحلول آبی 30 میلی لیتر
  • ویتامین B2 یک ویال
  • شامپو گزنه 750 میلی لیتری از برندهای گیاهی

طرز تهیه و طریقه استفاده :

1. عصاره گیاه گزنه پانتنول، قطره AD، ویتامین B2 را با هم ترکیب نمایید.

2. ترکیب فوق را درون شامپو گزنه بریزید.

3. در آخر به شامپو روغن کرچک اضافه و مخلوط نمایید.

طریقه استفاده :قبل از هر بار استفاده شامپو را به خوبی تکان دهید و روی موهای مرطوب چند دقیقه ماساژ داده و موها را با آب ولرم شستشو دهید.

شامپو را در دمای مناسب تا چند ماه می توانید نگهداری و از آن استفاده کنید. 

شامپو خانگی پرپشت کننده مو سیر

استفاده از شامپوی سیر باعث تحریک رشد موهای جدید در کسانی می شود که دچار ریزش مو هستندمخصوصا اگر علت ریزش مو عفونت باکتریایی باشد، این شامپو حاوی آنتی بیوتیک هایی است که از این بیماری ها پیشگیری کرده و ضخامت مو را افزایش می دهد.

مواد لازم برای تهیه شامپو سیر

  • یک شامپو ارگانیک بدون سولفات
  • سیر ده حبه
  • روغن زیتون بودار یا روغن جوجوبا

طرز تهیه و طریقه استفاده :

1. سیرها را با آب تمیز بشویید و پوست سیر را جدا کنید.

2. سیرهایی که پوستشان را کنده اید ، را در میکسر آسیاب کنید تا به شکل خمیر در آید.

3. مخلوط را هم بزنید و کم کم آب اضافه کنید تا خمیر شکل خامه ای پیدا کند.

4. برای از بین رفتن بوی سیر مقداری روغن زیتون بودار یا روغن جوجوبا به آن اضافه کنید.

5. مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید تا خمیر یکدست و نرم شود.

6. شامپوی ارگانیک را با خمیر سیر مخلوط کرده و این ترکیب را به خوبی هم بزنید تا کاملاً یکدست شود.

طریقه استفاده :این شامپو را درون یک بطری هوابندی شده بریزید و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

موهایتان را روزی یکبار ترجیحا هنگام صبح، با این شامپو بشویید. در هنگام شستشو، پوست سرتان را به خوبی ماساژ دهید. سپس، موهایتان را بشویید و با استفاده از یک شانه، خرده های سیر را از موها جدا کنید.

شامپو خانگی رزماری

برای پر پشت شدن موها و جلوگیری از ریزش مو از داروهای گیاهی کمک بگیرید . رزماری یکی از گیاهانی است که برای تقویت و درمان ریزش مو می توان از آن استفاده نمود و با استفاده از این گیاه شامپویی مفید برای درمان ریزش مو تهیه کرد. برای درمان ریزش موهای سرتان شامپوتان را عوض نکنید بلکه یک شامپوی گیاهی دست ساز را امتحان نمایید.

مواد لازم برای تهیه شامپو تقویت مو رزماری :

  • روغن رزماری
  • کپسول روغن لیمو
  • ویتامین E
  • شامپو ارگانیک بدون سولفات

طرز تهیه و طریقه استفاده:

1. روغن رزماری، روغن لیمو و ویتامین E را با یکدیگر ترکیب نمایید.

2. این ترکیب را به شامپو خود اضافه کنید و از نتایج شگفت انگیز آن بهره مند شوید.

طریقه استفاده :از این شامپو هفته ای دو بار هنگام استحمام استفاده نمایید و آن را به همه قسمت های سر بمالید و با نوک انگشتانتان به آرامی روی پوست سرو موهایتان ماساژ دهید تا پوست سر تقویت و ریزش موهایتان کنترل شود.

شامپو خانگی - شامپو در حمام

شامپوی طبیعی بابونه

یک هفتم (۷/۱) لیتر آب جوش را بروی ۳ قاشق غذاخوری گل بابونه خشک بریزید و پس از ۲ ساعت آن را صاف کنید، سپس ۶ قاشق غذاخوری پودر صابون زیتون را در ظرف و بر روی حرارت بگذارید و در حین هم زدن چند قطره آب لیمو به آن اضافه کنید . بعد از روی حرارت برداشته و پس از سرد شدن از آن استفاده کنید. قبل از استفاده، شامپو را خوب هم بزنید. پس از شستن موها را خوب آب بکشید.

شامپو برای موهای تیره

۲ قاشق غذاخوری سرکه را با ۲ عدد تخم مرغ و ۲ قاشق چای خوری گلاب مخلوط نموده، به مو و کف سر بمالید. موها را خوب شسته و دوباره موها را با شامپو بشویید.

شامپوی طبیعی ماست

۳ قاشق سوپخوری ماست ، ۳ قاشق سوپخوری آب و ۳ قاشق سوپخوری ژلاتین را مخلوط کرده و بروی مو ماساژ دهید. سپس موهایتان را آبکشی کنید.

شامپو جوشانده چوبک

یکی از شامپوهای مناسب موی سر می باشد که برای شست و شو ابتدا باید یکصد گرم چوبک را در یک لیتر آب به مدت ۱۵-۳۰ دقیقه جوشانده و پس از گذراندن از صافی، مصرف نمایید. شامپوی طبیعی ذکر شده به علت دارا بودن “ساپوتین” موی سر را به خوبی تمیز نموده و دارای مواد قلیایی نیست و پوست سر را تحریک نمی کند.

ساخت شامپو خانگی

همانطور که گفتیم، شامپو خانگی می تواند از آسیب های احتمالی وارده استفاده از شامپوهای صنعتی جلوگیری کند. به طور معمول در ساخت شامپوهای صنعتی ترکیبات شیمیایی به کار می رود که می توانند چربی های طبیعی سر را که برای سلامت موها مورد نیاز است نیز از بین ببرند و در نهایت منجر به خشکی، وزی، اگزما و… در پوست کف سر و موها شوند. ترکیبات نگه دارنده و یا اسانس های خوشبو کننده به طور معمول منجر به ایجاد حساسیت در فرد می شوند. ترکیباتی مانند:

  • هیدروکسی انیسول بوتیله به عنوان نگه دارنده شامپو باعث بروز آلرژی و آسیب به اندام های داخلی می شود؛
  • لورث سولفات به عنوان جایگزین مصنوعی برای صابون که منجر به خارش می شود؛
  • دی اکسان، یک ترکیب شیمیایی سرطان زا در شامپوهای صنعتی است؛
  • و…

وظیفه اصلی شامپو، از بین بردن آلودگی ها و چربی های اضافی کف سر است. شما می توانید با یک سری از ترکیبات طبیعی که به طور معمول در هر خانه ای یافت می شود برای خودتان و اعضای خانواده تان شامپو طبیعی و خانگی درست کنید تا علاوه بر پاکسازی موهایتان از آلودگی ها، به تقویت رشد و ضخامت آن ها هم کمک کنید. با ما همراه باشید تا ساخت شامپو خانگی را به شما آموزش دهیم.

شامپو خانگی - شامپو و دست

ساخت شامپو خانگی برای ریزش مو

ریزش مو، یکی از معضلات همه افراد اعم از خانم و آقا است که با آن مواجه هستند. البته باید بدانید که ریزش 50 تا 100 تار مو در روز کاملا طبیعی است اما در صورت ریختن بیشتر از این مقدار می توانید یک شامپو خانگی ضد ریزش مو استفاده کنید.

1. شامپو تخم مرغ برای جلوگیری از ریزش مو

مواد لازم:

  • تخم مرغ
  • صابون رنده شده

سفیده و زرده تخم مرغ را به صورت جداگانه هم بزنید. هم زدن سفیده را تا جایی ادامه دهید که کف کند. صابون را به زرده اضافه کرده و با یکدیگر مخلوط کنید. سپس به آرامی تمام مواد را هم بزنید تا یک دست شود. مخلوط به دست آمده را به تمامی قسمت های مو و کف سر خود بمالید و سپس با آب ولرم به خوبی شستشو دهید.

طرز تهیه شامپو خانگی برای موهای خشک

برای شستشوی موهای خشک خود می توانید از شامپو خانگی روغن درخت چای استفاده کنید.

مواد لازم:

  • یک دوم پیمانه شامپو بچه ارگانیک
  • پنج قطره روغن درخت چای
  • یک قاشق غذا خوری آب لیموترش تازه
  • یک چهارم پیمانه آب مقطر

همه مواد را به خوبی با یکدیگر ترکیب کنید و جهت نگهداری در یک بطری درب دار بریزید.

شامپو خانگی برای موهای چرب

برای ساخت بهترین شامپو برای موهای چرب، به چند ماده ساده نیاز دارید. هدف ما از شامپو مخصوص موهای چرب، کنترل چربی های اضافه کف سر و کاهش برق ناخوشایند ناشی از آن است. چند روش ساخت شامپوی خانگی برای موهای چرب عبارت است از:

1. شامپو برای موهای چرب با آلوئه ورا

مواد لازم:

  • یک چهارم پیمانه شامپو بچه
  • یک قاشق غذا خوری ژل آلوئه ورا
  • یک قاشق غذا خوری آب لیمو تازه
  • یک قاشق غذا خوری عسل طبیعی بدون موم

همه مواد را به خوبی با هم ترکیب کرده و هفته ای سه مرتبه موهایتان را با آن بشویید. 

2. طرز تهیه شامپو برای موهای چرب با برگ تمشک

مواد لازم:

  • یک پیمانه آب جوشیده
  • دو قاشق غذا خوری صابون کاستیل مایع
  • یک چهارم پیمانه برگ تمشک
  • یک قاشق غذا خوری روغن زیتون

برگ تمشک را در ظرفی ریخته و با آب جوش ترکیب کنید. مخلوط مواد را از صافی رد کنید. سپس روغن کاستیل مایع و روغن زیتون را به آن اضافه کنید. مواد را به خوبی با هم ترکیب کنید و سپس در هر استحمام مانند شامپوی معمولی مورد استفاده قرار دهید.

شامپو خانگی - ظرف شامپو بنفش

چند ماسک عالی و طبیعی برای تقویت مو

۱- ماسک سیر

ماساژ پوست سر با سیر له شده می تواند موها را تقویت کند. سیر متوسط – هشت یا ۹ حبه روغن زیتون – یک لیوان کوچک

روش آماده سازی: سیرها را پوست کنده و له کنید. روغن زیتون را در تابه گرم کنید سپس روی پوره سیر ریخته و هم بزنید تا یکدست شود. مخلوط سیر و روغن را در یک بطری شیشه ای بریزید و بگذارید دو تا سه روز بماند. هفته ای دوبار این ماسک خانگی را روی پوست سرتان بگذارید و ماساژ دهید. ماسک به مدت یک ساعت روی موهایتان بماند سپس با آب ولرم بشویید.

۲- ماسک عسل و تخم مرغ

عسل و تخم مرغ موهای را تقویت می کنند. تخم مرغ – یک عدد عسل – یک قاشق سوپخوری

روش آماده سازی: تخم مرغ را با عسل مخلوط کنید و هم بزنید. ماسک را روی موهایتان گذاشته و بعد از ۱۵ دقیقه بشویید.

۳- ماسک عسل، ماست و روغن زیتون

ترکیب زیر دارای قدرت تقویت کنندگی برای موهاست. عسل – یک قاشق سوپخوری سس مایونز – یک قاشق سوپخوری ماست – یک قاشق سوپخوری روغن زیتون – یک قاشق سوپخوری زرده تخم مرغ – یک عدد

روش آماده سازی: همه مواد را مخلوط کنید و هم بزنید. ماسک را دو ساعت روی موهایتان نگه دارید سپس با آب ولرم بشویید.

شامپو خانگی - موی سر مرد

هفت روش ساخت شامپو خانگی 

روش اول

در خانه یک شامپوی طبیعی و بسیار خوش بو تهیه کنید و علاوه بر درمان مشکلات مو، از اثرات شگفت آور آن بر اعصاب و قلب خویش بهره ببرید.برگ های گیاه مورد را اسیاب کنید. همچنين کتیرا را کاملاً پودر نمایید. از هر دو به یک مقدار بردارید و با میزان کافی آب بجوشانید. هنگامی که به جوش آمد و حالت لعابی ظاهر گشت، از روی حرارت بردارید. این ژل را بر روی مو ها بگذارید و با پلاستیک بپوشانید و سه ساعت صبر کنید.

این شامپو برای برای شوره، مو خوره, ریزش مو، خشکی و شکنندگی مو بسیار مناسب می باشد.

در مواقع استفاده از این شامپوی طبیعی هیچ شامپو و نرم کننده دیگری نزنید، زیرا این گیاه، قادر است باکتری ها و قارچ ها و ویروس ها را از بین ببرد و چربی پوست سرتان را متعادل سازد.

روش دوم

به اینصورت که 1 عدد تخم مرغ را بردارید و زرده و سفیده را از هم جدا کنید. سفیده را آن قدر بهم بزنید تا به کف تبدیل شود بعد از آن زرده را بهمراه 1 قاشق چای خوری صابون رنده شده اضافه کنید.

نصف شامپو را بر روی پوست سر خویش با آرامش ماساژ دهید، پس از ماساژ به مدت 1 دقیقه بگذارید بر روی سر بماند و آنگاه با آب ولرم سر خویش را بشورید.

روش سوم

این دستور شاپو مخصوص کسانی ست که موهایی خشک و اسیب دیده دارند.

1/4 فنجان ژل آلوئه ورا بهمراه قدری صابون و 1/4 قاشق چای خوری روغن نباتی و 1 قاشق چای خوری گلیسیرین را باهم مخلوط کنید و در بطری شیشه ای بریزید و پس از هربار استفاده در آنرا محکم ببندید، فراموش نکنید پیش از استفاده شیشه را تکان دهید.

شامپو خانگی - لیو در دست زن

روش چهارم

می توان از ترکیب سدر( 300 گرم)، مورد( 150 گرم)، حنای بی رنگ ( 25 گرم) اندکی روغن زیتون، 1 استکان آب کرفس، 2 قاشق غذاخوری سرکه را مخلوط و با آب یا عرق شاهتره رقیق نموده و بعنوان شامپو یا صابون برای شستشوی سر و بدن استفاده کرد.

روش چهارم برای موهای چرب

برگ خشک نعناع ۱ قاشق چای خوری

پوست لیموترش تازه ا قاشق چای خوری( ریز شده)

برگ خشک گیاه بومادران ۱ قاشق چای خوری

آب نصف استکان

شامپو طبیعی غیرمعطر ۲ قاشق غذاخوری

ابتدا نعناع، پوست لیموترش و گیاه بومادران را با نصف استکان آب بجوشانید. آنگاه آنرا از روی حرارت بردارید و بگذارید ۳۰ دقیقه دم بکشد. در ادامه آنرا صاف نموده و در یک بطری درب دار تمیز بریزید و بعد شامپو را هم اضافه نموده و خوب تکان دهید تا مخلوط شود. از این مخلوط به مدت ۷ روز برای پاک سازی عمیق موها استفاده کنید. همچنین میتوانید این شامپو گیاهی خانگی را به مدت ۳۰ روز در یخچال نگهداری کنید.

روش پنجم شامپوی پروتئینه

۵۷۰ گرم محلول صابون گیاهی را در ظرفی بریزید سپس ۲ قاشق غذاخوری آب پرتقال و ۲ عدد زرده تخم مرغ( خانگی) را به آن اضافه کنید. ظرف را در یخچال بگذارید. سر را قبلا با یک صابون گیاهی یا شامپو بچه ملایم بشویید و بعد شامپو را به موها بزنید، سپس موها را با آب ولرم بشویید.

شامپو خانگی - ظرف شامپو و شمع

روش ششم شامپوی درخشان کننده ی مو

این شامپو را بسازید و از آن استفاده کنید تا موهایی خوش بو، شاداب، و درخشان داشته باشید!

– یک چهارم فنجان آب مقطر

– یک چهارم فنجان صابون کاستیل مایع – با رایحه ی لیمو!

– ۲ قاشق غذاخوری رزماری خشک شده 

– ۲ قاشق غذاخوری روغن بادام شیرین

– قدری روغن عصاره ای لیمو

– بطری با درپوش فلزی محکم یا ظرف مخصوص صابون مایع

آب مقطر را بجوشانید، سپس رزماری را به آن اضافه کنید؛ قدری صبر کنید تا رزماری داخل آب جوش دم بکشد و رایحه اش به مشام تان برسد. ترکیب آب و رزماری را از صافی عبور دهید، و اجازه دهید قدری خنک شود. سپس، بقیه مواد را به آب اضافه کنید و خوب به هم بزنید.

این شامپو را درون یک بطری بریزید. این شامپو را میتواند مثل هر شامپوی دیگری استفاده کنید. پیش از استفاده بطری را به خوبی تکان دهید.

شامپو خانگی - شیشه و قاشق چوبی

روش هفتم

مطمئنا همه اشخاص از خواص شگفت آور آلوئه ورا بر روی پوست و مو آگاهی دارند این گیاه سرشار از خواص میتواند با ترکیب با گیاهان ديگر بعنوان یک شامپوی مناسب برای مو استفاده شود. مطمئنا تهیه این شامپو برای افرادی که دارای موهای چرب هستند میتواند بعنوان یک شامپوی مناسب باشد ماده های تشکیل دهنده این شامپو میتواند که چربی موها را تا حد زيادي کنترل کند.

مواد مورد نیاز برای تهیه این شامپو خانگی:مقدار ۱/۴ فنجان شامپو بچه آلی، ۱ قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا، ۱ قاشق غذاخوری آبلیمو و ا قاشق غذاخوری عسل می باشد.

طرز تهیه:همه موارد را با هم مخلوط می کنیم و پس از اینکه مواد به خوبی مخلوط گردید آنرا در ظرف مناسبی ریخته و برای شستن موهای چرب استفاده می کنید بهتر است هر هفته ۳ بار از این شامپو استفاده کنید.

شامپو خانگی - آلوئه ورا

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید