شستن سبزیجات روشهای بسیاری دارد اما همه این روش ها خوب نیستند و برای سلامتی ضرر دارند.در این مطلب از پارس مگ با شما را با روش های صحیح شستن سبزیجات آشنا میکنیم.

شستن سبزیجات - شستن کاهو

استفاده از انواع سبزیجات و میوه‌ها باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. مقدار زیادی از ویتامین‌های مورد نیاز بدن از طریق میوه و سبزیجات تامین می‌شود ولی نکته مهم قبل از مصرف، ضدعفونی کردن سبزیحات و صیفی‌جات و شستن صحیح میوه است.

این روزها نیز به دلیل شیوع گسترده کرونا در جهان استفاده نحوه شستن میوه و ضدعفونی کردن و گندزدایی سبزیجات بیش از گذشته به آن توجه می‌شود. البته شستن میوه و سبزجات و ضدعفونی کردن آنها و گندزدایی و میکروب زدایی سبزیجات برای فصل و زمان خاصی نیست و باید همیشه توجه کرد چون عامل انتقال بسیاری از بیماری‌‌ها است.

فهرست محتوا نمایش

هرگز از مایع ظرفشویی برای شست و شوی سبزیجات استفاده نکنید

مصرف سبزیجات نشسته و آلوده سبب ابتلا به بیماری های گوناگون می شود بنابراین شستشوی صحیح و ضد عفونی کردن سبزیجات برای سلامتی اعضای خانواده اهمیت فراوانی دارد. برخی از افراد برای شستشو و ضد عفونی کردن سبزیجات و میوه ها از روش های غلطی استفاده می کنند و سلامت خود و خانواده شان را به خطر می اندازند.

 

شست و شوی سبزیجات

 

شستشو و ضد عفونی کردن سبزیجات با مایع ظرفشویی ممنوع

برخی از هموطنانمان برای شست و شوی سبزیجات وضد عفونی کردن آنها از مایع ظرفشویی استفاده می کنند. شستشوی سبزیجات با مایع ظرفشویی به دلیل چسبیدن این مواد به سبزی ها احتمال کارسینوژنی را بالا برده و سبب مسمومیت اعضای خانواده می شود. استفاده از مایع ظرفشویی سبب می شود که سطح سبزی ها، تخم و کیست انگل های موجود روی آن لیز و لزج شود و رشد کنند.

همه مسمومیت ها کشنده نیستند و با علائمی مانند تهوع، استفراغ، دردهای شکمی، تب، اسهال همراه هستند. خانم های باردار، شیرده، افراد مبتلا به بدخیمی، افرادی که داروهای ضعیف کننده سیستم ایمنی مصرف می کنند، سالمندان، دیابتی ها نسبت به مسمومیت ها حساس تر هستند، بنابراین باید میوه و سبزی را خوب شست و شو دهند.

نمک خاصیت انگل زدایی و میکروب زدایی ندارد

چنانچه در این بخش از نمناک گفته شده است برخی از افراد برای شستشوی سبزیجات از نمک استفاده می کنند اما نمک خاصیت انگل زدایی و میکروب زدایی ندارد ولی می تواند سموم آفت کش سطحی را از سبزی ها و میوه ها جدا کند زیرا نمک، حالت قطبی شدن آب را افزایش می دهد و باعث می شود سموم و آفت کش ها به راحتی در محلول آب و نمک حل شده و از سبزی ها و میوه ها جدا شوند.

شستن سبزیجات - سبزیجات در سینک

برای ضد عفونی کردن میوه ها و سبزیجات از این مواد استفاده کنید :

استفاده از مایع های موسوم به ضدعفونی کننده یا ترکیبات کلر

برای ضدعفونی کردن سبزیجات از مایع های موسوم به ضدعفونی کننده یا ترکیبات کلر استفاده کنید و نگران نباشید زیرا کلر موجود در ضدعفونی کننده ها در آب حل و از آن جدا می شود.

بیکربنات سود

بیکربنات سود قدرت ضدعفونی بالایی دارد و می توان برای شستشو و ضد عفونی کردن میوه ها و سبزیجات از آن استفاده نمود. برای این کار در یک لیتر آب یک قاشق بیکربنات سود بریزید و میوه ها و سبزیجات را به مدت 10 دقیقه در آن قرار دهید و سپس آب بکشید.

سرکه

سرکه ماده ضدعفونی بسیار قوی و مؤثر است که قدرت ضد میکروبی دارد و استفاده از آن هیچ عارضه خطرناکی در پی ندارد. برای ضد عفونی کردن سبزیجات و میوه یک لیوان سرکه را در یک لیتر آب بریزید و میوه ها و سبزیجات را در آن ریخته و بیست دقیقه صبر کنید سپس آنها را آب بکشید.

لیمو

اسید سیتریک موجود در لیمو سبب خواص ضد عفونی و ضد باکتریایی آن شده است. لیمو می تواند آلودگی میوه ها و سبزیجات را از بین ببرد پس برای ضد عفونی کردن میوه ها و سبزیجات ، آب، سرکه و آب لیمو را به اندازه مساوی مخلوط کنید و میوه ها و سبزیجات را به مدت ده دقیقه در آن بریزید سپس آنها را با آب فراوان بشویید و خشک کنید.

جوش شیرین

جوش شیرین نیز می تواند برای ضد عفونی کردن سبزیجات و میوه ها موثر باشد. برای این کار چند قاشق جوش شیرین را داخل یک یا دو فنجان آب ریخته و خوب هم بزنید و محلول را داخل یک اسپری ریخته و روی میوه ها یا سبزیجات اسپری کنید. سپس بعد از گذشت چند دقیقه میوه و سبزی ها را با فشار خوب آب شستشو دهید تا انگل ها از آنها جدا شوند.

شستن سبزیجات - شستن تربچه

ضدعفونی کردن و شستن سبزیجات

ضدعفونی کردن سبزیجات بخش مهمی است که اگر به درستی انجام نشوند، این مواد غذایی با ارزش نه تنها باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نمی‌شوند، بلکه تبدیل به یک ماده پر خطر برای بدن خواهند شد.

مراحل شستن و ضدعفونی کردن سبزیجات و میوه‌ها

پاک کردن قبل از ضدعفونی کردن سبزیجات

قبل از ضدعفونی کردن سبزیجات باید سبزی‌ها پاک شوند. برگ‌های زرد و گندیده شده را جدا کنید، چوب و گل و لای را از سبزیجان جدا کنید. روی سبزیجان پاک شده آب بگیرید و تا گل  و لای سطحی از روی آنها پاک شود و بعد به سراغ مرحله دوم ضدعفونی کردن سبزیجات برویم.

انگل زدایی سبزیجات مرحله دوم ضدعفونی کردن

خیلی از افراد در این مرحله برای ضدعفونی کردن سبزیجات از نمک استفاده می‌کنند. استفاده از نمک باعث انگل زدایی سبزیجات نمی‌شود و تنها سموم و آفت کش‌ها را از سطح سبزیجان پاک می‌کند. اما مرحله مهم در ضدعفونی کردن سبزیجات انگل‌زدایی سبزیجات و میکروب زدایی از آنها است.

بعضی از افراد نیز برای ضدعفونی کردن سبزیجات به سراغ به مواد طبیعی مانند سرکه و آبلیمو می‌روند، اما در شرایط شیوع کرونا بهترین روش برای ضدعفونی کردن سبزیجات استفاده از مواد ضدعفونی مخصوص سبزیجات است. اگر مواد ضدعفونی در دسترس شما نبود، می‌توانید از برای انگل زدایی سبزیجات از مایع ظرفشویی استفاده کنید. کرونا از دسته ویروس‌هایی است که با مواد شیمایی از بین می‌رود پس بهتر است در این مدت از مواد شیمایی برای ضدعفونی سبزیجات استفاده کنید.

همانطور که اشاره کردیم برای انگل زدایی سبزیجات از مواد ضدعفونی سبزیجات استفاده کنید اما اگر در دسترس نبود، ۳ الی ۵ قطره، بسته به میزان سبزیجات در ظرف آب بریزید و بهم بزنید تا کف ایجاد شود. سبزیجات را ۵ دقیقه در محلول بگذارید و بعد آبکشی کنید. به این ترتیب تخم و کیست انگل‌ها روی سطح ظرف آب قرار می‌گیرد و باید به آرامی محلول را از ظرف خالی کنید.

 زمان آبکشی دقت کنید تا هیچ کف و مایع ضدعفونی و یا ظرفشویی روی سبزیجات باقی نماند. چند مرحله آب روی سبزیجات بگیرید و سپس خالی کنید.

شایعاتی نیز وجود دارد که شستن سبزیجات با مایع ظرفشویی باعث سرطان می‌شود که هیچ منبع علمی این موضوع را ثابت نکرده است. تنها باید به اندازه مایع ظرفشویی را برای ضدعفونی کردن سبزیجات در مرحله انگل زدایی استفاده و بعد با دقت آبکشی کنید.

میکروب زدایی و گندزدایی سبزیجات

بعد از انگل زدایی از سبزیجات نوبت به میکروب زدایی و گندزدایی سبزیجات می‌رسد. برای گندزدایی از سبزیجات می‌توانید از پودر پرکلین استفاده کرد. پودر پرکلین در همه داروخانه‌ها موجود است و یک ماده موثر برای گندزدایی سبزیجات است.

برای گندزدایی سبزیجات باید نصف قاشق چای خوری پودر پرکلین ۷۰ درصد را در ۵ لیتر آب حل کنید. سبزیجاتی را که در مرحله قبل انگل زدایی کرده‌اید را به مدت ۵ دقیقه در محلول گندزدایی پرکلین قرار دهید و بعد با دقت آبکشی کنید. با این روش سبزیجات گندزدایی و میکروب زدایی خواهد شد.

قبل از شیوع گسترده کرونا افراد برای ضدعفونی کردن سبزیجات از از محلول‌های خانگی مثل سرکه، نمک و آبلیمو استفاده می‌کردند. این روش برای ضدعفونی کردن سبزیجات موثر است اما در شرایط ویژه‌ای مانند حالا که کرونا به صورت گسترده در حال شیوع است، بهتر است علاوه بر محلول‌های خانگی مثل سرکه و آبلیمو سبزیجات را با مواد ضدعفونی و یا مایع ظرفشویی بشویید و بعد با سرکه، آبلیمو و نمک سبزیجات را ضدعفونی کنید.

انگل زادیی سبزیجات را هرگز نادیده نگیرید و به شستن  و ضدعفونی کردن سبزیجات با محلول‌های خانگی اکتفا نکنید. بعد از مرحله انگل زدایی برای گندزدایی سبزیجات می‌توانید از محلول‌های خانگی مثل سرکه، آبلیمو و نمک استفاده کنید.

برای ضدعفونی کردن سبزیجات و گندزدایی از آنها با نمک باید دو قاشق نمک را در آب حل کنید، سپس سبزیجاتی را که انگل زدایی کرده‌اید به مدت نیم ساعت در محلول قرار دهید و بعد آبکشی کنید. نمک حالت قطبی آب را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود که سموم و آفت کش‌ها از روی سبزیجات خارج شود.

برای ضدعفونی کردن سبزیجات با سرکه نیز باید دو قاشق غذاخوری سرکه سفید را در آب حل کنید و سبزیجات را به مدت نیم ساعت در محلول آب و سرکه قرار دهید.

آبلیمو یکی دیگر از مواد طبیعی است که برای ضدعفونی کردن سبزیجات مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای این روش کار نسبت مساوی آبلیمو را در آب حل کنید و سبزیجات را به مدت دقیقه در محلول بگذارید و سپس آبکشی کنید.

سرکه حدود ۹۰ درصد باکتری‌ها را از بین می‌برد. اما دقت کنید که انواع ویروس‌ها به خصوص کرونا تنها با مواد ضدعفونی کننده و مایع ظرفشویی از بین خواهد رفت. بنابراین قبل از ضدعفونی با سرکه، نمک و آبلیمو باید با مواد ضدعفونی سبزیجات و یا مایع ظرفشویی شسته شوند.

در این روزهای اخیر که کرونا به صورت گسترده در کشور در حال شیوع است، بازار شایعات نیز به همان نسبت داغ شده. بسیاری از برای ضدعفونی کردن مواد و وسایل محلول‌هایی را معرفی می‌کنند که ممکن است باعث مسمومیت شود. به عنوان مثال ممکن است راه‌حل مناسب ضدعفونی کردن سبزیجات را استفاده از الکل و یا وایتکس معرفی کنند. هیچ یک از این دو محلول برای شستن  حتی ضدعفونی سبزیجات مناسب نیستند. برای ضدعفونی کردن سبزیجات طبق مراحل بالا عمل کنید.

شستن سبزیجات - شستن کاهو

شستن و ضدعفونی کردن میوه‌ها

در ابتدای مطلب نیز اشاره کردیم که یکی از روش‌های مقابله با کرونا تقویت سیستم ایمنی بدن است و یکی از راه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف سبزیجات و میوه‌ها است. البته یادمان نرود که روش موثر برای جلوگیری از شیوع گسترده‌تر کرونا ئ قطع زنجیره اانتقال این است که در خانه بمانیم.

شستن و ضدعفونی کردن میوه‌ها چه در زمان اپیدمی بیماری‌هایی مثل کرونا و چه در مواقعی که شرایط ترمال است باید با دقت انجام شود. چون در صورتی که شستن و ضدعفونی کردن میوه‌‌ها به درستی اتجام نشود نه تنها ویتامینی به بدن نمی‌رسانند و بلکه باعث بیماری و مسمومیت نیز می‌شوند.

در حال حاضر نیز باید سعی شود که کمتر به مراکز درمانی مانند بیمارستان‌ها مراجعه شود، این مراکز آلوده هستند و باعث انتقال ویروس کرونا به افراد می‌شود. بنابراین باید نهایت دقت را در پیشگیری از انواع بیماری‌ها و مسمومیت‌ها به کار برد.

برای شستن و ضدعفونی کردن میوه‌ها نیز باید از مواد ضدعفونی مخصوص و یا مایع ظرفشویی استفاده کرد. برای شستن و ضدعفونی کردن میوه‌ها ابتدا میوه‌ها را با آب خالی بشویید، سپس در یک ظرف آب محلول ضدعفونی و یا مایع ظرفشویی بریزید و میوه‌‌‌ها را به مدت نیم ساعت در محلول قرار دهید. سپس با فرچه مخصوص شستشوی میوه‌ها، روی میوه‌‌ها بکشید، دقت کنید که فشار زیادی به میوه‌ها وارد نکنید تا باعث له شدن آنها شود.

 میوه‌هایی مانند پرتقال که روی سطح پوست آنها خلل و فرج وجو دارد باید دقت کنید که به خوبی تمیز و ضدعفونی شوند، همچنین میوه‌هایی مثل سیب و صیفی‌جاتی مثل خیار و هویج که ممکن است با پوست مصرف شوند نیز باید با دقت شست و ضدعفونی کرد. برای شستن و ضدعفونی کردن میوه می‌توانید از یک اسکاچ تمیز تیز استفاده کنید.

بعد از شستن و ضدعفونی کردن میوه‌ها و سبزیجات میوه‌ها را خشک کنید و بعد در یخچال قرار دهید.

نکات مهم ضدعفونی کردن و شستن سبزیجات و میوه‌ها

ممکن است شما قبل‌تر میوه‌ها ئ سبزیجات را نشسته در یخچال نگهداری می‌کردید. اما در شرایط ویژه‌ای مانند حال حاضر که کرونا در حال شیوع است و ممکن است ویروس در همه سطوح وجود داشته باشد. بنابراین شستن سبزیجات و میوه‌ها قبل از قرار دادن آنها در یخچال مهم و ضروری است.

خیلی از افراد زمان خرید میوه‌ها و سبزیجات از کیس‌ها پارچه‌ای استفاده می‌کنند، در این روزها بعد از هر بار خرید کیسه را بشویید و ضدعفونی کنید. افراد زیادی نیز کیسه‌های خرید پلاستیکی را نگهداری می‌کنند و در خریده‌های بعدی از آنها استفاده کنند. اما متاسفانه به دلیل شیوع کرونا باید کیسه‌ها پلاستیکی خرید را دور انداخته شوند.

متاسفانه مصرف شوینده و پلاستک این روزها افرایش چشمگیری داشته پس زمان آن رسیده که کیسه‌های پارچه‌ای را جایگرین کیسه‌های پلاستیکی کنید، تا این روزها آسیب کمتری به طبیعت وارد کنیم.

شستن سبزیجات - میوه و سبزی در کیسه کاغذی

روش شستن سبزیجات و میوه ها 

– روش اول شستن سبزیجات: استفاده از هیپوکلرید سدیم یا همان آب ژاول (وایتکس) موجود در منازل

مرحله اول: محلول ضدعفونی کننده را آماده می کنیم: در هر ۱ لیتر آب، مقدار ۲ الی ۴ قطره مایع ظرفشویی و ۱ قاشق چایی‌خوری آب ژاول (معادل ۲میلی‌لیتر) می ریزیم و محلول را خوب هم می زنیم تا یک‌دست شود.مرحله دوم: سبزیجات و میوه ها را در محلول قرار می دهیم. برای سبزی ها حدود ۳ دقیقه و برای میوه ها حدود ۵ دقیقه کفایت می کند.
مرحله سوم: سپس سبزی ها و میوه ها را از ظرف خارج کرده و با آب شستشو می دهیم تا محلول از سطح آنها شسته شود.

– روش دوم شستن سبزیجات: استفاده از جوش شیرین (بی‌کربنات سدیم)

مرحله اول: به ازا هر ۱ لیتر آب، ۱ قاشق غذاخوری جوش شیرین و ۲-۴ قطره مایع ظرف شویی می ریزیم و محلول را خوب هم می زنیم تا یک‌دست شود.
مرحله دوم: سبزیجات و میوه ها را در محلول قرار می دهیم. برای سبزی ها حدود ۳ دقیقه و برای میوه ها حدود ۵ دقیقه کفایت می کند.
مرحله سوم: سپس سبزی ها و میوه ها را از ظرف خارج کرده و با آب شستشو می دهیم تا محلول از سطح آنها شسته شود.

– روش سوم شستن سبزیجات: استفاده از آب داغ

این روش برای میوه ها و بخصوص برای سیب، موز و کیوی مناسب است:
مرحله اول: آب را به دمای ۵۵ الی ۶۰ درجه سانتیگراد می رسانیم و به ازای هر ۱ لیتر، ۲ الی ۴ قطره مایع ظرف‌شویی در آن حل می کنیم.

مرحله دوم: میوه ها را به مدت ۴۵ الی ۶۰ ثانیه در محلول نگه داشته و سپس بلافاصله با آب سرد شستشو می دهیم.

شستن سبزیجات - شستن گوجه

روش صحیح شستن سبزیجات و میوه‌ها 

شستشوی سبزیجات و میوه‌های تازه با آب سرد پیش از مصرف، روش خوبی برای رعایت اصول بهداشت و امنیت غذایی به‌شمار می‌رود. توجه داشته باشید که محصولات تازه، نباید تا پیش از فرا رسیدن زمان مصرف شسته شوند. شستشوی سبزیجات و میوه‌ها پیش از قرار دادن آن‌ها در یخچال، می‌تواند باعث تشدید تکثیر باکتری‌ها شود. پیش از شروع فرآیند شستشوی سبزیجات و دیگر محصولات تازه، دستان خود را با آب و صابون بشویید.

همچنین، از تمیز بودن ظروف، سینک ظرفشویی و سطحی که محصولات را روی آن قرار می‌دهید اطمینان حاصل کنید. با جدا کردن قسمت‌های کبود یا به‌وضوح فاسد شده از محصولات تازه شروع کنید. اگر با میوه‌ها یا سبزیجاتی سروکار دارید که قرار است پوست کنده شوند، مانند پرتقال، پیش از پوست کندن آن را بشویید تا از نفوذ باکتری‌های موجود روی سطح به درون محصول پیشگیری شود. اصول کلی شستشوی سبزیجات و میوه‌ها را می‌توان به‌این صورت خلاصه کرد:

  • میوه و سبزیجات با پوست محکم: میوه هایی با پوست محکم‌تر مانند سیب، لیمو، گلابی و همچنین سبزیجات ریشه‌ای مانند سیب‌زمینی، هویج و شلغم را می‌توان با یک برس تمیز و نرم شست تا اضافات از منافذ آن‌ها خارج شوند
  •  سبزیجات برگ‌دار: در رابطه با اسفناج، کاهو، چغندر برگی، تره فرنگی و سبزیجات صلیبی مانند کلم فندقی و کلم برگ چینی باید ابتدا بیرونی‌ترین لایه را جدا کرده، سپس محصول را در یک کاسه آب خنک غوطه‌ور کنیم. بعد از مدتی میوه یا سبزی را شسته و با آب تازه آبکشی کنید.
  • میوه و سبزیجات با پوست ظریف: انواع توت‌ها، قارچ‌ها و سایر محصولاتی که ممکن است در فرآیند شستشو دچار فروپاشی شوند را می‌توان با استفاده از جریان ثابت آب و سایش ملایم با انگشتان از اضافات تمیز کرد.

بعد از آبکشی کامل محصولات، آن‌ها را با استفاده از دستمال کاغذی یا حوله‌ی تمیز کاملا خشک کنید. محصولات ظریف‌تر را روی حوله ریخته و به آرامی روی سطح حرکت داده یا بچرخانید تا بدون آسیب دیدن خشک شوند. مراحل بالا را پیش از هربار مصرف میوه‌ها و سبزیجات دنبال کنید تا سطح آلودگی‌ها و ویروس‌ها‌ی موجود روی‌ محصولات به حداقل میزان ممکن برسد.

شستن سبزیجات - شستن کاهو با آب

مواد مناسب برای انگل زدایی و شستن سبزیجات و میوه‌ها

غوطه‌ور کردن در آب گرم

برای شروع، میوه‌ها و سبزیجات خود را به مدت ۳ تا ۵ دقیقه با آب جاری بشویید. سپس یک ظرف بزرگ را با آب گرم پر کرده و میوه‌ها و سبزیجات شسته‌شده را برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آن غوطه‌ور کنید. سپس آن‌ها در یخچال قرار داده و در زمان دلخواه مورد استفاده قرار دهید.

محلول بیکینگ پودر + سرکه

یکی از موثرترین شیوه‌ها برای شستشو و ضدعفونی کردن سبزیجات و میوه‌ها، تهیه محلولی با مقدار مساوی از بیکینگ پودر و سرکه در یک ظرف بزرگ پر از آب داغ است. محلول را به خوبی هم زده و میوه‌ها و سبزیجات را برای ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در آن غوطه‌ور کنید. سپس آن‌ها را کاملا بشویید. این کار باعث می‌شود بیشتر میکروب‌های موجود در محصولات شما به‌طور موثری از بین بروند. پس از خشک کردن آن‌ها در هوای آزاد، محصولات خود را در یخچال قرار داده و در زمان دلخواه استفاده کنید.

محلول نمک + زردچوبه + سرکه

مقادیر مساوی از نمک، زردچوبه و سرکه را در یک ظرف بزرگ پر از آب داغ حل کرده و میوه‌ها و سبزیجات خود را برای ۳۰ دقیقه در آن قرار دهید. همچنین می‌توانید نصف یک لیمو را هم به محلول موردنظر اضافه کنید. سپس آن‌ها را با آب معمولی شسته، خشک کرده و استفاده کنید. این روش راه‌حل خوبی برای خلاص شدن از شر اکثر باکتری‌ها و ویروس‌ها است.

شستشو و سایش 

برای شستن سبزیجات مانند هویج و سیب‌زمینی می‌توانید از گزینه‌ی شستشو و سایش استفاده کنید. سطح چنین سبزیجات و میوه‌هایی را با دست یا ابزار نظیف‌کننده خراش داده و به‌خوبی بشویید. سپس آن‌ها را برای یک یا دو دقیقه در آب بسیار سرد قرار داده و خشک کنید.

توجه: استفاده از مواد شوینده و صابون‌ها خطرناک هستند برای اطمینان از تمیزی میوه‌ها و سبزیجات، برخی افراد به روش‌های غیرمعمول مانند ضدعفونی کردن سبزیجات و میوه‌ها با صابون و مواد شوینده متوسل می‌شوند. چنین روش‌هایی، به علت وجود مواد شیمیایی در شوینده‌ها، غیرایمن و بسیار خطرناک هستند.

هرچند بیشتر افراد گمان می‌کنند می‌توان با سایش و آبکشی، مواد شوینده را از بین برد، اما به دلیل پوست متخلخل محصولات غذایی، همواره مقداری از این مواد به درون آن‌ها نفوذ می‌کنند. مصرف این مواد باقیمانده می‌تواند منجر به التهاب دستگاه گوارش شده و پیامدهای طولانی مدتی برای مصرف‌کننده به‌دنبال داشته باشد.

میوه‌هایی که در شستشوی آن‌ها باید بیشتر دقت کنید !

همه ساله، کارگروه محیط‌زیست فهرستی از دوازده محصول آلوده (میوه‌ها و سبزیجاتی که بیش از بقیه در معرض سموم دفع آفات قرار دارند) و دوازده محصول تمیز (محصولاتی که لازم نیست نگران آلودگی آن‌ها باشید) را منتشر می‌کند. هنگام ضدعفونی کردن سبزیجات و میوه‌ها، این دو فهرست و تمایز بین آن‌ها را در ذهن داشته باشید. دوازده محصول آلوده (به ترتیب):

توت فرنگی، اسفناج، کلم، شلیل، سیب، انگور، هلو، گیلاس، گلابی، گوجه‌فرنگی، کرفس، سیب‌زمینی و فلفل تند. درصورت امکان، این محصولات را به صورت ارگانیک خریداری کنید و هنگام آبکشی توجه بیشتری به از بین بردن مواد ناخواسته داشته باشید. دوازده محصول تمیز (به ترتیب): آووکادو، ذرت شیرین، آناناس، پیاز، انبه هندی، نخود شیرین (یخ زده)، بادمجان، مارچوبه، گل کلم، طالبی، کلم بروکلی و قارچ. این محصولات نیز همچنان بایستی حداقل ۳۰ ثانیه با آب سرد شسته شوند. اما نیازی نیست نگرانی خاصی بابت آلودگی آن‌ها داشته باشید.

پاک کردن و تمیز کردن و شستن سبزیجات

ویروس‌ها روی مواد غذایی رشد نمی‌کنند، اما سبزیجات خام می‌توانند بستر خوبی برای انتقال آن‌ها باشند. فرد آلوده می‌تواند موادغذایی را آلوده کرده و از این طریق ویروس را منتقل کند. غذاهای دریایی نیز در صورت تماس با مدفوع فرد آلوده می‌توانند به شما آسیب برسانند .همچنین ویروس‌ها نسبت‌ به باکتری‌ها مقاومت بیشتری به پاک‌کننده‌های شیمیایی دارند. پس چگونه باید از آلودگی آن‌ها جلوگیری کرد ؟

  • سبزیجات خام را در آب داغ یا آب‌نمک داغ نمک بشویید.
  • همچنین می‌توانید سبزیجات را چندین بار با آب قابل شرب بشویید.

پراکسید هیدروژن / پرمنگنات پتاسیم توسط بسیاری از افراد خانه‌دار مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما باید توجه داشت که این مواد در مقابله با باکتری‌ها تاثیر بسیار بیشتری دارند تا ویروس‌ها. ر اگر برای شستشوی سبزیجات خام از آب و صابون استفاده می‌کنید ، مطمئن شوید که بقایای صابون از روی سطح به خوبی تمیز شوند.

شستن چنین لکه‌ها و ذرات صابونی کار دشواری است. حتما هنگام شستشوی ظروف متوجه این نکته شده‌اید که گاهی لکه‌های صابون حتی بعد از آبکشی نیز قابل مشاهده هستند. همین امر در مورد شستشوی سبزیجات نیز صادق است. در حقیقت، جدا کردن صابون از سطح سبزیجات دشوارتر است.

  • بهتر است این روزها از خوردن غذاهای خام و سالاد خودداری کنید. موادغذایی پخته‌شده خطر ابتلا را به‌ حداقل می‌رسانند. از پخت کامل غذا اطمینان حاصل کنید. اگر از سبزیجات خام در سالاد استفاده می‌کنید، آن‌ها را با احتیاط بیشتر تمیز کنید.
  •  ممکن است بخواهید هنگام حمل و خرید سبزیجات و میوه‌ها، دستکش بپوشید. مطمئن شوید که این دستکش‌ها را یک‌بار در خانه شسته‌اید.
  • سبزیجات آورده شده از بیرون را مستقیماً روی پیشخوان آشپزخانه قرار ندهید.
  •  اگر در سبد خریدتان سبزیجاتی وجود دارند که به محض ورود به خانه قابل شستشو نیستند، سعی کنید آن‌ها را در یک فضای بسته نگه دارید و تا ۳-۴ ساعت اقدام به طبخ و مصرف آن‌ها نکنید.

شستن سبزیجات - شستن کاهو با آب

انگل زدایی سبزیجات و میوه‌ها

استفاده از یک ماده ضدعفونی‌کننده برای ضدعفونی کردن سبزیجات و میوه‌ها روش مناسبی نیست. چنین موادی تنها باید برای تمیز کردن سطوح مورد استفاده قرار بگیرند. بنا به یافته‌های محققان، ویروس کرونا می‌تواند تا چندین ساعت روی میوه‌ها و سبزیجات زنده بماند.

بنابراین، بهترین روش برای جلوگیری از آلوده‌شدن توسط این محصولات، شستشوی سبزیجات و میوه‌ها به صورت کامل است. برای اطمینان بیشتر از ضدعفونی کردن سبزیجات و میوه‌ها، می‌توانید هنگام شستشو، مقداری پرمنگنات پتاسیم به آب اضافه کنید. شستشوی سبزیجات و میوه‌ها به طور کامل و موثر، در واقع بسیار آسان‌تر از آنچه تصور می‌کنید است. تنها کافی است نکات زیر را به‌خاطر بسپارید:

ابتدا دستان خود را بشویید

قطعا نمی‌خواهید قبل و بعد از ضدعفونی کردن سبزیجات و میوه‌ها، آلودگی را به‌طور مستقیم از دستان خود به محصولات منتقل کنید. دستورالعمل تعیین شده در مورد شستشوی دستان با آب و صابون به‌مدت ۲۰ ثانیه را دنبال کرده و سپس موادغذایی را لمس کنید. استفاده از مایع ضدعفونی‌کننده‌ی دست نیز کافی است. پیش از فرارسیدن زمان مصرف، اقدام به شستشوی سبزیجات و میوه‌ها نکنید.

رطوبت زیستگاه بسیار مناسبی برای رشد باکتری‌ها است. اگر فرآیند ضدعفونی کردن سبزیجات و میوه‌ها را پیش از فرارسیدن زمان مصرف انجام دهید، امکان ایجاد محیطی را فراهم می‌کنید که باکتری‌های بیشتری بتوانند در آن رشد کنند. هرچند این باکتری‌ها لزوما خطرناک نیستند، اما می‌توانند روند فاسد شدن محصول شما را تسریع کنند. در روزهایی که بهتر است هرچه کمتر برای خرید از خانه خارج شوید، فاسد شدن سریع موادغذایی، آخرین چیزی است که می‌خواهید.

شستن سبزیجات - گوجه فرنگی

فقط از آب سرد استفاده کنید

هرچند در صورت لزوم، استفاده از مواد مخصوص ضدعفونی سبزیجات منعی ندارد، اما بسیاری از متخصصان، از جمله سازمان بهداشت جهانی، اعتقاد دارند استفاده از آب سرد برای شستشوی سبزیجات و میوه‌ها کافی است.

آبکشی سبزیجات

 

بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات سطحی متخلخل دارند، بدین معنی که نفوذ مواد مختلف از روی سطح به درون آن‌ها بسیار آسان است. به‌همین دلیل، استفاده از صابون برای ضدعفونی سبزیجات و میوه‌ها، حتی صابون‌های ملایم، می‌تواند باعث ناراحتی معده شود. هیچ مدرکی مبنی بر اثربخشی بیشتر اسپری‌ها و مواد ضدعفونی‌کننده نسبت به آب وجود ندارد و تحقیقات کمی در زمینه ایمنی بالینی آن‌ها انجام شده است.

بهترین شانسی که دارید این است که به همان آب سرد بچسبید و حتی اگر قصد پوست کندن یا پختن میوه و سبزیجاتی را دارید، پیش از مصرف آن‌ها را ۳۰ ثانیه آبکشی کنید. حتی الامکان از آب گرم استفاده نکنید، چرا که می‌تواند مسیری را برای ورود میکروارگانیسم‌ها به داخل محصولات غذایی فراهم کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید