خطر آرایش بر سلامت پوست و چشم انسان بسیار زیاد است و بهتر است که همه ما با این خطرات آشنا باشیم.در این مطلب از پارس مگ ما قصد داریم این خطرات را به شما بگوییم.

خطر آرایش - زن متعجب

میلیون‌ها نفر در جهان هستند که به طور روزانه از ابزارهای آرایشی برای صورت‌شان استفاده می‌کنند بدون اینکه با مضرات لوازم آرایشی شیمیایی برای پوست آشنا باشند. بعضی افراد از لوازم آرایش فقط برای مهمانی‌ها و مراسم خاص استفاده می‌کنند ولی بعضی دیگر طبق عادت، در هر زمان و مکانی از لوازم آرایش که عامل اصلی سرطان پوست است استفاده می‌کنند.

همچنین در پارس مگ بخوانید : لباس های سرطان زا را بشناسید.

ابزارهای آرایشی یکی از ملزومات بانوان به شمار می‌آید و خرید آن‌ها برای بسیاری از خانم‌ها یک کار لذت‌بخش و سرگرم کننده است. ولی آنچه اهمیت دارد و باید به آن توجه شود اصل بودن لوازم آرایش است.

لوازم آرایش باید از نوع با کیفیت و مرغوب باشند تا ما را دچار مشکل نکنند. داشتن دانش برای تشخیص تفاوت بین لوازم آرایش اصل و تقلبی یک نیاز و مهارت است که تمام خانم‌ها باید آن را داشته باشند. کسب این مهارت، به خصوص برای خانم‌هایی که به زیبایی و سلامت پوست خود بیشتر اهمیت می‌دهند از ضروریات است.

بنابراین باید در تهیه لوازم آرایش کمی سختگیرانه‌تر عمل کنید و در مورد خطر آرایش اطلاعات بیشتری داشته باشیم.

به طور کلی استفاده از لوازم آرایشی که برای تهیه آن از مواد شیمیایی استفاده شده باشد برای مواقع ضروری خطر جدی به همراه ندارد و اتفاق ناخوشایند زمانی رخ می‌دهد که آرایش کردن به یک عادت روزانه تبدیل شود. اکثر خانم‌ها نمی‎دانند که چطور باید روزشان را بدون آرایش سپری کنند و علت اصلی آن هم پایین بودن اعتماد به‌ نفس این افراد است، که آن‌ها دیگر نمی‌توانند از چهره بدون آرایش خود لذت ببرند.

خطر آرایش - لوازم ارایش

در پارس مگ بخوانید : افزایش اعتماد به نفس ؛ مهارتی یاد گرفتنی

الگوی استفاده از لوازم آرایش در ایران با دیگر کشورهای اروپایی کاملا متفاوت است.خانم‌های دیگر کشورها معمولا برای مهمانی‌های خاص از لوازم آرایش استفاده می‌کنند و در محل کار و فعالیت‌های روزمره بدون آرایش ظاهر می‌شوند ولی در ایران، خانم‌ها به طور روزانه از ابزارهای آرایشی استفاده می‌کنند و حتی گاهی در منزل و محل کار هم بدون آرایش نیستند. این خانم‌ها مطمئنا از خطر آرایش و لوازم آرایش و تاثیری که در درازمدت روی پوست می‌گذارد اطلاع ندارند.

طی بررسی‌ها، ایران سومین کشور مصرف کننده لوازم آرایش در خاورمیانه است و بر اساس گزارش‌های موجود، سالیانه حدود یک میلیارد دلار فرآورده آرایشی و بهداشتی در کشور به مصرف می‌رسد که طبق آمار رسمی وزارت بهداشت حدود ۳۰ درصد آن‌ها و طبق بعضی آمارهای غیر رسمی حدود ۵۰ درصد مواد آرایشی، تقلبی و غیر اصل هستند.

با این حال بسیاری از خانم‌ها بدون توجه به عواقب زیان‌آور و جبران ناپذیر استفاده از لوازم آرایشیو خطر آرایش ، آرایش را نشانه آراستگی، زیبایی و اعتماد به نفس بالا می‌دانند، در حالی که روانپزشکان معتقدند، علت استفاده زیاد از لوازم آرایش، مشکلات روانی و اعتماد به نفس پایین خانم‌ها است. امروزه زیاده‌روی در استفاده از لوازم آرایشی، سلامت جامعه مخصوصا زنان و دختران را به خطر انداخته است و هر روز نیز بدون توجه به تبعات سوء آن، بر میزان تقاضا این لوازم افزوده می‌شود. یک خطر آرایش

فهرست محتوا نمایش

عوارض و خطر آرایش کردن مداوم

متن زیرا را بخوانید تا متوجه عوارض استفاده روزانه از لوازم آرایش و خطر آرایش شوید:

خراب شدن پوست سالم یک خطر آرایش

اغلب کرم و پودرها پوست را زیبا می کند اما بدون تعارف آسیبی که به پوست میزند بیشتر از فایده آن است. پودرها طولانی مدت و تاشب روی پوست می ماند و از آنجا که لوازم آرایش حاوی موادشیمیایی هستند این ماندگاری پوست راخراب می کند بنابراین برای یک زیبایی موقتی بطور دائم بخود صدمه نزنید.

چروکیدگی پوست یک خطر آرایش

وقتی لوازم آرایشی را بصورت میزنید چربی طبیعی، ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز پوست شسته می شود در نتیجه پوست شل و چروک شده و همین باعث می شود پیر بنظر برسید. افراد سالخورده دنبال راهی برای زنده و نرم کردن پوست هستند در صورتیکه برگرداندن خاصیت ارتجاعی پوست دشوار است بنابراین از آرایش روزانه خودداری کنید تا جوانتر به نظر برسید.

جوش یک خطر آرایش

بدترین چیزی که جوش های روی پوست را تغذیه می کند لوازم آرایش است، لوازم آرایش برای رشد اکنه و جوش فضا ایجاد می کنند و از طرفی درمان جوشها اثراتی را روی پوست بجا میگذارد که زیبایی را کاهش می دهد.

ضعف ناخن ها

کوتاه کردن ناخن ها قدیمی شده و لاک زدن ناخن مد است؛ ناخن بدون لاک ساده بنظر میرسد. وقتی ناخنها را برای مدت کوتاهی لاک میزنید در طولانی مدت بیرنگ میشوند همچنین استفاده بیش از حد از مواد مانیکور و پدیکور ناخن ها را ضعیف و شکننده می کند و استون مواد موجود در لاکها به قوت ناخن ها آسیب میزند.

آسیب لبها یک خطر آرایش

لبهای نرم و صورتی همیشه زیبا هستند، رنگ تیره و پوسته پوسته شدن لب چهره را زشت میکند به همین منظور افراد برای اینکه دلرباتر شوند از رژلب مدت دار استفاده می کنند. این کار در خیلی مواقع به لب آسیب میزند چرا که به واسطه ی آن چربی لب از دست میرود و لب ترک میخورند و اگر خیلی اینکار را تکرار کنید به مغز آسیب میرسد و حتی موجب فشارخون بالا و ضعف در هماهنگی عضلات می شود.

خطر آرایش - خشکی لب

موانع رشد مو

چه دختران و چه پسران همگی موهای پرپشت را دوست دارند اما امروزه آسیب به رنگ و ریشه مو رایج است چون از مضرات ژلها، سرم و نرم کننده هاب مو بی خبر هستید اما وقتی به ریزش مو، شوره و خارش میرسیم متوجه می شویم باید از مصرف آن خود داری کنیم.

عفونت چشم یک خطر آرایش

چشم ها نسبت به لوازم آرایشی بسیار حساس هستند، درست است که ریمل مژه ها را زیبا تر می کند اما ممکن باعث ریزش آن شود؛ خط چشم و سرمه را هم اگر هر روز استفاده کنید باعث خارش، سوزش، قرمزی، خشکی آب چشم، حساسیت و عفونت می شود. سایه هم همین طور اگر وارد چشم شود عفونت را تشدید می کند.

رنگ و رو رفتگی پوست یک خطر آرایش

ممکن است از کرم و رژگونه بسیار استفاده کنید اما مصرف زیاد آن باعث رنگ و رو رفتگی می شود و کم کم جای رنگ پوست طبیعی را میگیرد.

اختلالات پوستی یک خطر آرایش

اگر بطور منظم از کرم ها و پودرها استفاده می کنید سدیم سولفات موجود در آن دیواره های محافظتی پوست را تا 10 درصد کاهش میدهد پس اگر احساس التهاب خارش قرمزی جوش کردید نشانه ی واضحی در توقف مصرف لوازم آرایشی است.

آلرژی پوستی

پارابن موجود در مواد آرایشی ریشه عفونت و آلرژی است حتی مواد عطری بطور منفی با نورخورشید واکنش نشان میدهد و لکه های تیره ای روی پوست ایجاد می کند.

سردرد یک خطر آرایش

از لحاظ علمی ثابت شده که مواد شیمیایی موجود در محصولات شیمیایی سردرد ایجاد می کند پوشاندن صورت بخصوص پیشانی با کرم بطور ناگهانی احتمال میگرن، گیجی، حالت تهوع و استفراغ را بالا میبرد که خستگی و ضعف را درپی دارد در واقع بوی لوازم آرایشی باعث سردرد می شود.

افسردگی یک خطر آرایش

موادی مثل پارابن و تریک لوسن برای سلامتی مضر هستند و تعادل هورمون ها را بهم میریزند اما واقعا چه کسی فکرمیکرد مواد آرایشی تا این حد عوارض داشته باشد.

پف زیر چشم

اطراف چشم نسبت به مواد شیمیایی زودتر واکنش نشان می دهند هیچکسی تیرگی های زیر چشم را دوست ندارد، مطالعات نشان داده علاوه برخواب نامنظم مواد آرایشی نقش مهمی را درپف زیر چشم دارد که پوشاندن آن با آرایش باعث تشدید می شود.

اختلال تنفس

سالیسیلیت موجود در لوازم  آرایشی تنفس را دچار مشکل و حتی منجر به آسم می کند و روی ریه ها تاثیر می گذارد.

خطر آرایش - براش آرایش

سرطان یک خطر آرایش

یکی از نتایج مهلک بدست آمده دراستفاده لوازم آرایشی بیماری های کشنده ای مثل سرطان است برای اینکه لوازم آرایشی ضد آب درست کنند مجبور به استفاده بیشتری از مواد شیمیایی هستند که سرطان سینه، پوست و خون را شدت میدهد.

مسدود کردن منافذ پوست از خطر آرایش صورت

مواد آرایشی مبتنی بر روغن می‌توانند منافذ پوست شما را مسدود کنند، به‌خصوص زمانی که آن‌ها را برای مدت طولانی‌تری روی صورت خود نگه می‌دارید. زیرا هر چه آرایش برای مدت طولانی‌تری روی پوست شما بماند، عمق نفوذ آن بیشتر می‌شود و به‌همین جهت، پاک کردن آن از روی صورت دشوارتر می‌گردد.

برای جلوگیری از این اتفاق، مطمئن شوید آرایش را با یک لایه بردار شیمیایی خوب و به‌طور کامل پاک کنید و یا از محصولات فرموله غیر کومدوژنیک که منافذ پوست را مسدود نمی‌کنند استفاده کنید تا از خطر ایجاد آکنه جلوگیری شود.

آسیب پوست و ایجاد واکنش

استفاده زیاد از لوازم آرایش ممکن است به‌پوست آسیب برساند. آرایش بیش از حد می‌تواند منافذ پوست را به‌صورت دائمی مسدود کرده و همچنین پوست شما را زبر کند. لوازم آرایشی با کیفیت پایین ممکن است خطر آسیب پوست و آکنه را افزایش دهند.

تغییر رنگ چهره و بی‌رنگ شدن پوست

بسیاری از محصولات پوستی و آرایشی حاوی مواد سفید‌کننده هستند که می‌تواند برای افراد دارای پوست حساس بسیار مضر باشد. بسیاری از این محصولات حاوی موادی هستند که می‌توانند منجر به‌تغییر رنگ پوست و رنگ پردگی چهره فرد در طول زمان شوند.

آسیب به‌اندام‌های داخلی از خطر آرایش صورت

مطالعات جدید نشان می‌دهند تا 60 درصد از مواد شیمیایی که مستقیماً با پوست در تماس هستند ممکن است جذب بدن شوند. بسیاری از محصولات آرایشی حاوی موادی هستند که می‌توانند برای اندام‌های داخلی و بدن ما مضر باشند، به‌طوری که اثبات شده است که برخی از این مواد سمی با ایجاد سرطان و اختلالات هورمونی مرتبط هستند.

سیستم ایمنی بدن نیز ممکن است به‌دلیل برخی از عناصر موجود در لوازم آرایشی آسیب ببیند. بنابراین عاقلانه‌تر است قبل از خرید هر گونه لوازم آرایشی، مواد تشکیل‌دهنده آن را بررسی کنید و مگر در موارد ضروری، از مصرف آن‌ها خودداری کنید.

پیری زودرس از خطر آرایش صورت

پیری زودرس یکی از بدترین خطر آرایش صورت است. اگر از محصولات آرایشی به‌درستی استفاده نشود، می‌توانند باعث آسیب پوست و تحریک مزمن آن شوند و بدین ترتیب پوست شما را دچار پیری زودرس کنند. استفاده مکرر از مواد آرایشی ممکن است به‌تدریج منجر به‌رشد خطوط و ایجاد چین و چروک روی صورت شما شود که شما را پیرتر نشان می‌دهند.

در مجموع، پیری زودرس دلایل متعددی دارد، اما برخی از مواد شیمیایی موجود در محصولات آرایشی باعث افزایش سرعت آن می‌شوند و این مشکل را بدتر می‌کنند.

خطر آرایش - پیری پوست

خطرات آرایش برای چشم‌ها

احتمالا تاکنون از خطر آرایش صورت برای چشم‌ها شنیده بودید، اما آیا می‌دانید آرایش ممکن است چه بلایی بر سر چشمان شما بیاورد ؟! چشم یکی از حساس‌ترین اعضای بدن انسان است که نیاز به‌مراقبت و درمان مخصوص به‌خود را دارد.

آرایش چشم اگر با دقت استفاده نشود، می‌تواند باعث عفونت چشم شود. بنابراین هنگام استفاده از ریمل، خط چشم یا برق چشم باید دقت بسیار زیادی به‌خرج داد، چون ذرات مواد آرایشی می‌توانند ناخواسته از گوشه چشم بلغزند، به‌درون چشم وارد شوند و به‌آن آسیب برسانند یا آن را آلوده کنند.

همچنین حتی در صورت دقت در هنگام آرایش چشم، مژه‌ها در هنگام استفاده از ریمل و تمیز نکردن صحیح آن، محل رشد باکتری‌های بیشماری خواهند شد. بنابراین، پاک کردن آرایش چشم قبل از خواب بسیار مهم است، زیرا عفونت چشم می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری داشته باشد.

عوارضی که استفاده از لوازم آرایش دارد تنها به پوست صورت منتهی نمی‌شود. چشم‌ها هم در معرض خطر هستند. 5 عوارض بسیار خطرناک آن شامل:

1) انسداد غدد میبومین

وظیفه اصلی غدد میبومین آزاد کردن یک ماده روغنی است که لایه اشک چشم را می‌سازد. وقتی از لوازم آرایش نامرغوب برای چشم استفاده شود، این غدد مسدود خواهد شد و از ورود اجزای روغنی اشک به لایه اشک چشم جلوگیری خواهد کرد. با خشکی چشم دچار تحریک بیشتر، قرمزی، تاری دید و پارگی‌های احتمالی قرنیه خواهد شد.

 2) عفونت‌های باکتریایی چشم

لوازم آرایشی مثل ریمل یا خط چشم پس از باز شدن می‌تواند خانه امنی برای انواع میکروب‌ها و باکتری‌ها باشد. به هیچ عنوان این محصولات را بیشتر از 3 ماه استفاده نکنید و همین‌طور آنها را با دیگران به اشتراک نگذارید. در غیر این صورت اگر به این دلیل دچار اختلال در چشم‌های خود شدید حتما به متخصص چشم مراجعه کنید.

3) خطرات استفاده از لنزهای چشم رنگی

ذرات آرایشی در قسمت پشتی لنز تجمع پیدا می‌کنند و منجر به تحریک و حتی عفونت‌های چشمی خواهد شد.

4) ریزش مژه‌ها

ریزش مژه می‌تواند به خاطر التهاب پلک‌ها و یا به دلیل عوارض ناشی از لیفت مژه و یا اکستنشن مژه باشد.  

5) خراشیدگی قرنیه چشم

این آسیب زمانی اتفاق می‌افتد که ریمل، خط چشم و یا مداد چشم به صورت ناگهانی به چشم اصابت کند و در نهایت منجر به آسیب دائمی به بینایی شود.

خطر آرایش - آسیب چشمی

خطر آرایش با لوازم آرایش تقلبی

حال سوالی که برای همه پیش می‌آید این است که رایج‌ترین و مهم‌ترین خطر آرایش چیست و چه تاثیری روی پوست‌ ما ندارد ؟ در این مقاله قصد داریم خطر آرایش با لوازم آرایشی شیمیایی را به طور کامل بیان کنیم.

جوش صورت

لوازم آرایش اصلی‌ترین عاملی است که باعث ایجاد جوش صورت می‌شود و آن را تقویت و تغذیه می‌کند. از طرف دیگر لوازم آرایش باعث بسته شدن منافذ باز پوست می‌شود و راه را برای اکسیژن رسانی و خروج میکروب‌ها می‌بندد. اثرات به جای مانده از جوش صورت، زیبایی پوست را کاهش می‌دهد و روش‌های درمان آن هم عوارض بدی برای پوست ایجاد می‌کند.

چین و چروک پوست

استفاده مداوم از لوازم آرایش چربی طبیعی پوست و ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز پوست را از بین می‌برد و به مرور زمان باعث شل شدن و بروز چین و چروک پوست می‌شود. برگرداندن خاصیت ارتجاعی پوست، کار دشواری است، پس برای زیبا و جوان‌تر به نظر رسیدن پوست صورتتان هم که شده مصرف لوازم آرایشی را تا جایی که می‌توانید محدود کنید.

خراب شدن پوست

استفاده از کرم پودر و پنکیک باعث صاف و زیبا شدن پوست صورت و همچنین زیباتر به نظر رسیدن آرایش کل صورت می‌شود، اما مراقب باشید، زیرا آسیبی که این ابزارهای آرایشی به پوست می‌زنند بیشتر از فایده آن‌ها است. پودرها معمولا برای یک مدت طولانی روی پوست صورت باقی می‌مانند و از آنجایی که تمام لوازم آرایش‌ها حاوی مواد شیمیایی هستند ماندگاری بلند مدت آن‌ها روی پوست باعث خراب شدن آن می‌شود، بنابراین برای یک زیبایی موقتی بطور دائم به پوست خود صدمه وارد نکنید.

عفونت چشم

چشم‌ها حساس‌ترین عضو بدن در برابر لوازم آرایشی هستند و از طرفی تاثیر زیادی هم بر زیبایی چهره دارند، پس باید تا حد زیادی مراقب آن‌ها باشید. استفاده از ریمل، خط چشم و سایه، چشم‌ها و مژه‌ها را چندین برابر زیبا می‌کند اما ممکن است باعث عفونت، ریزش مژه، خارش، سوزش، قرمزی، حساسیت و خشکی چشم بشود، بنابراین سعی کنید تا حد امکان مصرف آن‌ها را کاهش دهید.

اختلالات پوستی

کرم پودر و پنکیک حاوی سدیم سولفات است که مصرف مداوم و طولانی مدت آن‌ها به دیواره‌های محافظتی پوست آسیب می‌رساند و آن‌ها را تا حدود 10 درصد کاهش می‌دهد. این نکته را در نظر داشته باشید که خارش، التهاب، جوش و قرمزی پوست، واکنش طبیعی بدن به مصرف لوازم آرایش است که باید هرچه سریع‌تر نسبت به توقف مصرف محصولات آرایشی اقدام کنید.

خطر آرایش - لک صورت

سرطان

سرطان یکی از خطر آرایش است. متخصصان بر این اعتقادند که اکثر محصولات آرایشی به خاطر داشتن ترکیبات سمی و شیمیایی برای سلامتی انسان مضر و سرطان‌زا هستند. به عنوان مثال ریمل و خط چشم به دلیل وجود قطران ذغال سنگ در ترکیباتشان بر سیستم عصبی تاثیر منفی می‌گذارند و احتمال ابتلا به سرطان را تا چند برابر افزایش می‌‌دهند.

در تهیه لوازم آرایشی ضد آب معمولا از مواد شیمیایی بیشتری استفاده می‌شود که در این صورت احتمال بروز سرطان سینه، سرطان پوست و سرطان خون افزایش پیدا می‌کند.

گاهی برای ماندگاری بیشتر محصولات آرایشی و ضد آب کردن آن‌ها از ماده‌ای به نام پارابن استفاده می‌شود که این ماده موجود در لوازم آرایش، در تومورهای سرطان سینه نیز به وفور یافت می‌شود که با ساختار شبه استروژنی که دارد باعث بروز عارضه سرطان می‌شود.

پیری زودرس پوست

از مضرات آرایش می‌توان به پیری زودرس پوست اشاره کرد. لوازم آرایشبا ایجاد یک سد محکم در برابر اکسیژن، توان نفس کشیدن را از پوست می‌گیرد و به تدریج باعث پیری زودرس پوست، بروز چین و چروک و عمیق شدن خط لبخند می‌شود و متاسفانه خانم‌ها برای پوشاندن این چین و چروک‌ها از لوازم آرایش بیشتری استفاده می‌کنند که همین امر سبب صدمه بیشتر به پوستشان می‌شود.

در واقع زمانی که پوست شما زیر لایه‌‌ای از کرم‎ و پنکیک قرار دارد، توان نفس کشیدنش را از دست می‏دهد و به‌ مرور زمان، چروک‎‌ها هر روز، بیشتر و عمیق‌‎تر خواهند شد.

جنون گاوی

مضرات لوازم آرایشی شیمیایی چیزی فراتر از بروز جوش و آکنه و لک‌های پوستی است. بیشتر لوازم‌های آرایشی دارای کلاژن یا ژلاتین هستند که تاثیر زیادی در بهتر کردن ظاهر پوست دارند. این لوازم آرایش معمولا در مقایسه با دیگر لوازم آرایش‌های معمولی قیمت بالاتری نیز دارند، اما مشکل اصلی اینجا است که کلاژن به کار رفته در این محصولات از نوع دامی است و احتمال سرایت بیماری‌های مربوط به جنون گاوی را زیاد می‌کند.

صدمات کبدی

در ساخت اکثر لوازم آرایش‌های تقلبی از آفلاتوکسین استفاده می‌شود و آفلاتوکسین B1 یکی از شایع‌ترین و قدیمی‌ترین مواد سرطان‌زا به حساب می‌آید که توسط قارچ‌ها تولید می‌شود. مصرف محصولات آرایشی آلوده به این قارچ منجر به سرطان و آسیب جدی به کبد می‌شود و همچنین این لوازم آرایشی به راحتی از روی پوست جذب آن می‌شود.

عقیمی نوزادان

استفاده از لوازم آرایش‌های شیمیایی می‌توانند تاثیر مستقیم و بدی برای نسل‌های آینده نیز داشته باشند. به عنوان مثال مادرانی که از لوازم آرایش‌های حاوی مواد شیمیایی استفاده می‌کنند، عامل اصلی عقیم شدن نوزادان پسر هستند. این مواد شیمیایی خطرناک، غیر از استفاده در ساخت انواع لوازم آرایش ممکن است در ساخت اسباب بازی‌های پلاستیکی هم به کار برده شود.

خطر آرایش - کودک دختر

بروز آسیب به لب‌ها

لب‌های نرم، زیبا و صورتی همیشه زیبا است و داشتن آن آرزوی هر خانمی است و به همین خاطر معمولا بانوان، علاقه زیادی به استفاده از رژ لب‌های 24 ساعته دارند.

استفاده روزانه از رژ لب برای آریش لب حتی اگر از بهترین برندها هم باشد می‌تواند به لب‌ها آسیب بزند، بعنوان مثال چربی طبیعی لب را کاهش دهد و باعث ترک خوردن آن‌ها بشود. مراقب باشید اگر خیلی این کار را تکرار کنید و مداوم از رژ لب استفاده کنید، احتمال این که به مغزتان آسیب وارد شود، فشار خون‌تان افزایش یابد و در هماهنگی عضلات‌تان دچار ضعف و اختلال شوید، بسیار زیاد است.

پف چشم

پوست اطراف چشم نسبت به دیگر قسمت‌های پوست حساس‌تر و نازک‌تر است و در برابر مواد شیمیایی سریع‌تر واکنش نشان می‌دهد. غیر از مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایش که موجب پف چشم‌ها می‌شود، خواب نامنظم هم از جمله عواملی است که سبب بروز پف چشم می‌شود و خانم‌ها برای پوشاندن آن از لوازم آرایش‌های مختلفی استفاده می‌کنند که خود، این مشکل را تشدید می‌کند.

اختلالات تنفسی

ماده سالیسیلیت موجود در لوازم آرایش تنفس طبیعی را دچار اختلال می‌کند و سبب بروز عارضه آسم و مشکلات ریوی می‌شود. غیر از لوازم آرایشی که این ماده را دارند معمولا رایحه برخی از کرم‏ها نیز همین کار را با بدنتان می‌کند.

افسردگی

اکثر لوازم آرایش‌ها معمولا حاوی موادی به نام پارابن و تریک لوسن هستند که سلامتی انسان را به خطر می‌اندازند و تعادل هورمون‌ها را به هم می‌ریزند که در نتیجه آن فرد دچار اختلال در دستگاه عصبی و افسردگی می‌شود.

ریزش مژه و ابرو

علت اصلی ریزش ابرو ومژه‌ها به خاطر استفاده مداوم و طولانی مدت از ریمل است. هرچقدر هم سعی کنید از ریمل‌های با مارک خوب و باکیفیت استفاده کنید باز هم استفاده از ریمل برای مژه و ابرهایتان مشکل ساز می‌شود. ریمل چشم باعث سنگین شدن مژه‌ها و ریزش آن‌ها می‌شود و به نظر نمی‌رسد کسی دوست داشته باشد مژه‌های طبیعی و زیبای خود را به خاطر سهل انگاری از دست بدهد.

عین همین اتفاق برای ابروها هم می‌افتد. تمام ابزارهای آرایشی مانند ریمل ابرو، سایه ابرو و مداد ابرو برای این است که به زیبایی شما کمک کنند، اما استفاده طولانی مدت از آن‌ها باعث ریزش ابروها می‌شود و با بالا رفتن سن دیگر موهای جدید که جایگزین موهای ریخته می‌شود، رشد نخواهند کرد.

لکه‌های پوستی

پوست بدن و صورت به خاطر در معرض آفتاب بودن، در معرض لک‌ها هم هست که با بالا رفتن سن، این اتفاق تشدید می‎شود. اما دلیل دیگر این اتفاق استفاده مداوم از لوازم آرایشی است به‌ ویژه اگر این لوازم، تقلبی و یا غیراستاندارد باشند. همچنین اکثر لوازم آرایش از ماده‌ای به نام پارابن تشکیل می‌شوند که عامل اصلی انواع عفونت‌ها و آلرژی‌های پوستی است.

سردرد

استفاده از لوازم آیشی حاوی مواد شیمیایی باعث ایجاد سردرد می‌شود که از لحاظ علمی کاملا درست و اثبات شده است. پوشاندن قسمت‌هایی از صورت و به خصوص پیشانی با کرم‌ها به طور ناگهانی احتمال میگرن، گیجی، حالت تهوع و استفراغ را بالا می‌برد که در نتیجه آن احساس خستگی و ضعف را در پی دارد، در واقع بوی لوازم آرایش هم باعث ایجاد سردرد می‌شود.

با وجود تمام عوارضی که برای استفاده از لوازم آرایش گفته شد ممکن است برخی مدعی شوند که سال‌ها است از لوازم آرایش استفاده می‌کنند و هیچ اتفاقی هم برایشان نیفتاده است. از طرف دیگر افرادی هم هستند که با کمترین میزان مصرف لوازم آرایش دچار خشکی بیش از حد پوست، قرمزی، التهاب، اگزما و یا چرب شدن بیش از حد پوست و جوش زدن می‌شوند.

بهترین توصیه این است كه از محصولات آرایشی که حاوی مواد شیمیایی هستند تا جایی که می‌شود در حد بسیار كم استفاده كنید و در طول روز فقط به استفاده از کرم‌های ضد آفتاب كفایت كنید. سعی کنید به جای عادت دادن پوست به لوازم آرایش و استفاده بی مورد از آن، روی سلامت پوستتان تمرکز کنید و پوست تان را با تغذیه سالم، خواب کافی، مدیریت استرس و دوری از آلودگی‌ها سالم و شاداب نگه دارید.

خطر آرایش - لوازم آرایشی

توصیه‌های عمومی هنگام استفاده از لوازم آرایشی

به‌طور کلی برای اجتناب از خطر آرایش صورت یا به‌حداقل رساندن آن‌ها، می‌توانید با رعایت چند نکته ساده، پوست و بدن خود را سالم‌تر نگاه دارید. شما قبل از انجام آرایش صورت باید نکات زیر را رعایت کنید:

1. محصول مناسب پوست خود را بخرید

همه پوست‌ها منحصر به‌فرد هستند. بنابراین، شما نمی‌توانید از یک محصول فقط به‌این دلیل استفاده کنید که شخص دیگری از آن استفاده می‌کند. نوع پوست خود را بشناسید و محصولاتی را بخرید که مناسب پوست شما باشند و هیچ واکنش آلرژیکی را در بدن شما ایجاد نکنند.

برچسب محصولی که قصد خرید آن را دارید را به‌خوبی بررسی کنید تا متوجه شوید آیا به‌ترکیبات موجود در آن آلرژی دارید یا خیر. اگر مطمئن نیستید، با استفاده از محصول تستر، پچ تست را انجام دهید.

2. استفاده از مرطوب‌کننده‌ها را فراموش نکنید

صرفنظر از نوع پوستتان، هرگز اهمیت یک مرطوب‌کننده را نادیده نگیرید. کسانی که پوست چرب دارند ممکن است فکر کنند مرطوب‌کننده‌ها پوست آن‌ها را چرب‌تر می‌کنند، اما اینطور نیست. مرطوب‌کننده به‌شما کمک می‌کند سد محافظ روی پوست خود را حفظ کنید. این کار می‌تواند شما را از شر مشکلات پوستی مثل خشکی، قرمزی و حتی پوسته پوسته شدن پوست نجات دهد.

3. برای جلوگیری از خطر آرایش صورت ، ضد آفتاب بزنید

آسیب اشعه ماورابنفش خورشید باعث پیری زودرس پوست شما می‌شود. بنابراین استفاده از ضد آفتاب قبل از مصرف هر محصول آرایشی بسیار مهم است. اگر با کرم ضد آفتاب راحت نیستید، از کرم مرطوب‌کننده به‌همراه کرم پودرهایی که محافظت در برابر آفتاب را فراهم می‌کنند (کرم پودرهای spfدار) استفاده کنید.

پس از رعایت نکات بالا، باید بدانید برای رهایی از شر خطر آرایش صورت باید نکاتی را هم پس از اتمام آرایش پوستتان رعایت کنید:

1. قلموها و براش‌های آرایش خود را تمیز کنید

پس از اتمام آرایش، تمیز کردن برس‌ها، اسفنج‌ها و قلموها را فراموش نکنید. این‌ها را حداقل هفته‌ای یکبار بشویید. این کار بسیار مهم است، زیرا باکتری‌های مضر، سلول‌های مرده پوست و عرق روی برس‌های آرایشی شما رشد می‌کنند. تمیز کردن عمیق برس‌ها باعث از بین رفتن باکتری‌ها می‌شود.

2. قبل از خواب آرایش خود را تماما پاک کنید

شستن آرایش قبل از رفتن به‌رختخواب الزامی است. ابتدا آرایش خود را با یک پاک‌کننده آرایش و با استفاده از توپ‌های پنبه‌ای نرم، دستمال مرطوب و امثال آن پاک کنید. سپس کار را با شستشوی ملایم صورت خود به‌اتمام برسانید.

3. هرگز لوازم آرایش خود را با دیگران به‌اشتراک نگذارید

به‌اشتراک گذاشتن لوازم آرایش شخصی با دیگران می‌تواند باعث گسترش و انتشار باکتری‌ها شود. پس اکیدا از به‌اشتراک گذاری محصولات آرایشی خود با اطرافیانتان خودداری کنید.

خطر آرایش - لک شدن پوست

سوالات متداول خطر آرایش صورت

در ادامه قصد داریم تا به‌برخی از سوالات متداول درباره خطر آرایش صورت پاسخ دهیم:

چگونه می‌توانم بدون آرایش جوان‌تر به‌نظر برسم ؟

این راز بسیاری از بانوان غربی برای جوان‌تر به‌نظر رسیدن بدون آرایش است. همچنین باعث می‌شود تا شما در کارهای روزمره‌تان فعال‌تر شوید. پس برای رعایت نکات زیر آماده باشید:

  1. اجازه ندهید هیچ روزی به‌جز پنجشنبه‌و جمعه بدون ورزش بگذرد
  2. صبح‌ها بلافاصله بعد از بیدار شدن 2 لیوان آب بنوشید
  3. روزانه حمام نکنید، چون سه بار در هفته حمام کردن کافی است
  4. سعی کنید کمتر به‌صورت خود دست بزنید
  5. از یک رژیم غذایی سالم و متعادل استفاده کنید تا مواد مغذی ضروری بدنتان تامین شود

آیا آرایش برای پوست مضر است ؟

بدون شک آرایش ایده خوبی نیست، اما کنار آمدن با زیبایی طبیعی در عصر مدرن نیز برای اکثر خانم‌ها سخت است. با این حال، توصیه می‌شود در انجام آرایش زیاده‌روی نکنید.

آیا آرایش به‌پوست آسیب می‌رساند ؟

انتظار داشتن جذابیت و ظاهری شایان ستایش برای هر فردی طبیعی است، اما اگر انتظار دارید از شر خطر آرایش صورت به‌سادگی خلاص شوید، باید مصرف آن را به‌حداقل ممکن برسانید و از لوازم فوقالعاده باکیفیت و مناسب برای نوع پوست خود (که متاسفانه گران قیمت هم هستند) استفاده کنید. اما با این حال و در مجموع، بله، آرایش می‌تواند به‌پوست شما آسیب برساند.

خطر آرایش - سایه چشم

به‌پایان مطلب بررسی خطر آرایش صورت می‌رسیم. در حالی که آرایش منظم دارای عوارض جانبی زیادی است، شما می‌توانید با اتخاذ چند عادت آرایشی سالم از آن‌ها استفاده کنید. همچنین، هنگامی که محصولات آرایشی را به‌صورت روزانه استفاده می‌کنید، مراقبت ویژه از پوست خود را فراموش نکنید. استفاده از محصولات مراقبت از پوست باکیفیت که پوست شما را هیدراته و سالم نگه می‌دارند، تضمین می‌کند استفاده از لوازم آرایشی به‌پوست شما آسیب بسیار کمتری برساند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید