مزه دار کردن ماهی را حتما باید قبلا از اینکه ماهی را سرخ کنید انجام دهید.این کار کمک میکند تا بوی بد ماهی شما از بین رفته و طعمی لذیذ دشاته باشید.در این مطلب از پارس مگ با بهترین روش های مزه دار کردن ماهی آشنا خواهید شد.

مزه دار کردن ماهی - لیمو

فهرست محتوا نمایش

منظور از مزه دار کردن ماهی چیست ؟

مرینیت روشی است که به وسیله آن برای از بین بردن بوی زخم و بد غذا هنگام پخت و طعم دار کردن آن تلاش می کنند. معمولا غذاهایی چون ماهی، گوشت، مرغ یا حتی برخی از سبزیجات قبل از پخت نیاز به مزه دار شدن دارند.این کار ضمن اینکه  بوی زخم و خامی غذای شما را برطرف کرده، طعم و مزه ای لذیذ به آن خواهد بخشید.

نکته : خانم های عزیز دقت داشته باشید که ماهی کهنه بویی نامطبوع دارد و بهتر است که برای تشخیص تازگی ماهی با انگشت بر روی گوشت آن فشار دهید، چنانچه هیچ اثری از گودی بر روی آن وجود نداشت و گوشت سفت باشد؛ ماهی تازه است.

همچنین در پارس مگ بخوانید : معرفی بهترین روش ها برای رفع بوی زهم ماهی به طور کامل

مزه دار کردن ماهی - چاقو

بهترین روش های مزه دار کردن ماهی

مزه دار کردن ماهی با رب انار و ادویه‌ها

یکی از محبوب‌ترین روش‌های مزه دار کردن ماهی استفاده از ترکیب رب انار ملس (طرز تهیه رب انار) با ادویه‌های مختلف است. در این روش ابتدا باید ماهی را بشویید و در یک سینی قرار دهید. سپس مقداری روغن زیتون روی آن بریزید و با دست روغن را به همه قسمت‌های ماهی بمالید. در ادامه آب یک عدد لیمو ترش تازه یا نارنج تازه را به ماهی اضافه کنید و روی آن مقداری زردچوبه، فلفل سیاه، نمک، دارچین و ادویه مخصوص ماهی بریزید.

مقداری رب انار نیز به ظرف ماهی اضافه کنید. برای رقیق کردن رب انار می‌توانید کمی آب لیمو ترش تازه به آن اضافه کنید. یک عدد پیاز را به صورت خلالی یا حلقه‌ای برش دهید و به ماهی اضافه کنید. حالا با دست مواد را روی همه قسمت‌های ماهی ماساژ دهید و ماهی را برای ۱ ساعت در یخچال قرار دهید تا مرینیت و طعم‌دار شود.

می‌توانید این ماهی مزه‌دار شده را در روغن سرخ کنید، بخارپز کنید یا در فر بپزید. این روش مزه‌دار کردن برای پخت ماهی در ایرفرایر و کباب کردن آن هم مناسب است.

مزه دار کردن ماهی - رب انار

مزه دار کردن ماهی با زعفران

روش مزه دار کردن ماهی با «زعفران» بسیار ساده است. در این روش ابتدا باید مقداری آبلیمو و نمک روی ماهی بریزید و برای ۲۰ دقیقه آن را در یخچال قرار دهید. در این فرصت یک عدد پیاز متوسط را رنده کنید و با دست پیاز را فشار دهید تا آب آن جدا شود. حالا آب پیاز را روی ماهی بریزید. یک حبه سیر رنده را همراه با کمی زردچوبه و فلفل سیاه به ماهی اضافه کنید.

زعفران را با آب جوش ترکیب کنید و صبر کنید تا برای چند دقیقه دم بکشد. حالا می‌توانید دو طرف ماهی را به زعفران آغشته کنید. اجازه دهید ماهی نیم ساعت در این ترکیب بماند و بعد آن را برای سبزی پلو با ماهی سرخ کنید.

مزه دار کردن ماهی در زمان سرخ کردن

اگر زمان کافی برای مزه دار کردن ماهی ندارید، می‌توانید ماهی‌ها را به کمی نمک و فلفل سیاه آغشته کنید. سپس در زمان سرخ ماهی در روغن مقداری پیاز خرد شده، سیر و زنجبیل تازه خرد شده اضافه کنید. با این روش بوی زهم ماهی به راحتی از بین می‌رود و ماهی خوشمزه می‌شود.

مزه دار کردن ماهی - ماهیتابه

مزه دار کردن ماهی قزل آلا با سس سویا

برای مرینیت کردن ماهی قزل آلا با «سویا سس» ابتدا باید تیغه‌های ماهی را جدا کنید. سپس در زمان سرخ کردن ماهی، مقداری پیاز و سیر خرد شده به آن اضافه کنید. در ادامه در یک ظرف کمی نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، زیره، پودر زنجبیل و سس سویا را با کمی سرکه مخلوط کنید و در زمان سرخ کردن ماهی این سس را روی آن بریزید تا ماهی شما به خوبی مزه‌دار شود.

طعم دار کردن ماهی با کنجد و عسل

برخی از سرآشپزها معتقد هستند که بهترین روش طعم دار کردن ماهی استفاده از ترکیب «کنجد و عسل» است. در این روش باید ماهی را در روغن فراوان سرخ کنید. سپس در یک ظرف مقداری کنجد، سیاه دانه، جعفری خرد شده و عسل را ترکیب کنید. حالا ماهی سرخ شده را در ظرف مورد نظرتان بگذارید و از این سس برای روی آن استفاده کنید.

مزه دار کردن ماهی - ماهی سرخ شده

طعم دار کردن ماهی با آب لیمو ترش

در این روش باید آب ۲ عدد لیمو ترش تازه را در یک کاسه بریزید و مقداری روغن زیتون و آویشن هم به آن اضافه کنید. حالا این سس را روی گوشت ماهی بریزید و اجازه دهید ماهی برای نیم ساعت در سس مزه‌دار شود. در ادامه ماهی را در فویل بپیچید و در فر قرار دهید یا در روغن سرخ کنید. این روش مرینیت برای کباب کردن ماهی جنوبی با مایه حشو هم مناسب است.

مزه دار کردن ماهی - لیمو ترش

روش مزه‌دار کردن ماهی سوخاری

برای مزه دار کردن ماهی می‌توانید آن را با مواد سوخاری مرینیت کنید. در این روش باید کمی نمک روی ماهی بپاشید. یک ظرف را از آرد سوخاری پر کنید و در یک ظرف دیگر مقداری تخم مرغ زده شده را با ادویه دلخواه و کمی زعفران ترکیب کنید. حالا ماهی را ابتدا در آرد سوخاری و بعد در تخم مرغ و سپس دوباره در آرد سوخاری بزنید. در نهایت ماهی سوخاری را در فر یا روغن داغ سرخ کنید.

مزه دار کردن ماهی - لیمو

طعم دار کردن ماهی با شیر

یکی دیگر از روش‌های مزه دار شدن ماهی استفاده از «شیر» است. در این روش باید در یک ظرف مقداری شیر را با نمک و فلفل سیاه ترکیب کنید و این سس را روی ماهی بریزید. حالا ماهی را در پودر سوخاری غوطه‌ور کنید و در روغن فراوان سرخ کنید.

مزه دار کردن ماهی با رزماری

«رزماری» یک گیاه فوق‌العاده برای از بین بردن بوی زهم ماهی است. در این روش باید در زمان سرخ کردن ماهی چند عدد رزماری روی آن قرار دهید و سپس مقداری نمک و فلفل سیاه به ماهی بزنید تا مزه و طعم عالی پیدا کند.

مزه دار کردن ماهی - رزماری

مزه دار کردن ماهی با زنجبیل

برای طعم دار کردن ماهی با «زنجبیل» می‌توانید از پودر زنجبیل یا برش‌های زنجبیل تازه استفاده کنید. در این روش باید قبل از پخت ماهی مقداری پودر زنجبیل یا زنجبیل تازه خرد شده روی ماهی بریزید و کمی نمک و فلفل سیاه نیز اضافه کنید. نیم ساعت صبر کنید و در نهایت ماهی را در روغن سرخ کنید یا در فر بپزید.

مزه دار کردن ماهی - زنجبیل

طعم دار کردن ماهی با تمر هندی

طعم دار کردن ماهی با «تمر هندی» یک روش رایج جنوبی برای خوشمزه شدن مزه ماهی است. در این روش باید مقداری گشنیز تازه و خرد شده را با کمی شنبلیله تازه و خرد شده ترکیب کنید. سپس تمر هندی را با آب گرم مخلوط کنید و آن را از صافی رد کنید. حالا پیاز و سیر خرد شده، مقداری ادویه مخصوص ماهی و نمک را روی ماهی بریزید. ماهی را برای ۱ ساعت در یخچال بگذارید.

در ادامه مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و در زمان سرخ کردن ماهی، سبزی‌ها را نیز در روغن بریزید تا هم ماهی و هم سبزی‌ها سرخ شوند. زمانی که ماهی‌ها سرخ شدند، تمر هندی صاف شده را اضافه کنید و بعد از این که تمر هندی شروع به جوشیدن کرد کمی فلفل سیاه و رب گوجه فرنگی به آن بزنید و اجازه دهید ماهی شما در این سس آماده و مغز پخت شود.

مزه دار کردن ماهی - تمبر هندی

طعم دار کردن ماهی با سرکه

برای این که بوی بد ماهی برطرف شود، می‌توانید در یک ظرف مقداری زعفران را با مقداری نمک، فلفل سیاه و سرکه سفید مخلوط کنید و ماهی را برای ۱ ساعت در این سس قرار دهید. در نهایت می‌توانید ماهی را در روغن سرخ کنید.

مرینیت کردن ماهی سالمون با سیر و پیاز

یک روش مزه دار کردن ماهی سالمون به روش رستورانی و حرفه‌ای این است که ابتدا مقداری سیر و پیاز را نگینی خرد کنید. سپس مقداری سبزیجات معطر خردشده مثل جعفری و گشنیز را به آن اضافه کنید. مقداری زعفران دم کرده، پودر آویشن و مقداری نمک را هم به این ترکیب اضافه کنید. ماهی‌ سالمون را با این مواد ترکیب کنید و اجازه دهیم به مدت دو ساعت در یخچال بماند. در نهایت ماهی سالمون را در روغن داغ سرخ کنید.

مزه دار کردن ماهی - نمک

مزه‌دار کردن ماهی سرخو

برای مزه‌دار کردن ماهی سرخو از ادویه ماهی سرخو استفاده کنید که شامل ترکیب زیر است:

  • تخم گشنیز: ۱ قاشق چای‌خوری
  • پودر سیر:۱ قاشق چای‌خوری
  • پودر پیاز: ۱ قاشق چای‌خوری
  • پودر فلفل پاپریکا: ۱ قاشق چای‌خوری
  • رزماری خشک: ½ قاشق چای‌خوری
  • فلفل سیاه: ½ قاشق چای‌خوری
  • نمک: ۱ قاشق چای‌خوری (اگر مقدار ادویه‌هایی که مخلوط کردید زیاد بود همه آن را به کار نبرید و برای دفعات بعدی نگه دارید)

ماهی سرخو را با این ادویه‌ها مزه‌دار کرده و سپس در روغن داغ سرخ کنید.

روش مزه‌دار کردن ماهی حلوا سیاه و سفید

هر دو ماهی حلوا سیاه و حلوا سفید که به «ماهی زبیدی» هم مشهور است به دلیل گوشت لذیذی که دارند برای سرخ کردن نیاز به ادویه خاص و پیچیده‌ای ندارد و می‌توانید آن‌ها را با مقداری آرد، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و پودر زنجبیل مزه‌دار و در روغن داغ سرخ کنید.

مزه دار کردن ماهی - رزماری و لیمو

روش مزه‌دار کردن ماهی شیر و ماهی شوریده

برای مزه‌دار کردن ماهی شیر و شوریده ابتدا فیله ماهی شیر یا ماهی شوریده تمیز و شسته شده را با مقداری سیر رنده شده مزه‌دار کنید. سپس ماهی را به ترکیب آرد سنگک، آرد سفید یا آرد گندم، زردچوبه، ادویه کاری (یا ادویه مخصوص ماهی یا گرام ماسالا)، پودر سیر، پودر پیاز، پودر پاپریکا، فلفل قرمز و فلفل سیاه آغشته کرده و در روغن داغ سرخ کنید.

روش مزه‌دار کردن ماهی سفید

بهتر است ماهی سفید را به این روش طعم‌دار کنید: در ابتدا فیله‌های ماهی را با نمک و آبلیمو مرینیت کنید و صبر کنید به مدت ۳۰ دقیقه در این ترکیب بمانند. سپس آب یک عدد پیاز متوسط را با سیر رنده شده و ادویه‌هایی مثل زردچوبه و فلفل سیاه مخلوط کنید و به همراه مقداری زعفران دم کرده روی ماهی بریزید. بعد از ۳۰ دقیقه ماهی را در مقداری روغن سرخ کنید.

مزه دار کردن ماهی - گوجه

مرینیت کردن ماهی پیاز و سیر

پیاز و سیر را به دلخواه رنده یا ریز خورد کرده و به آن سبزیجات معطر و زعفران دم کرده با یخ اضافه نمایید.
ادویه ها که شامل: آویشن، نمک، فلفل سیاه و زرد چوبه را به مخلوط اضافه کنید. ماهی را درون مواد قرار داده و در یخچال به مدت حدود ۲ ساعت قرار دهید و اجازه دهید تا استراحت کند. در آخر ماهی را در روغن داغ و حرارت کم خوب سرخ کنید.

مزه دار کردن ماهی با ادویه ماهی و زردچوبه

برای مزه دار کردن گوشت ماهی قبل از سرخ کردن ماهی را در مخلوط آرد، زردچوبه، ادویه‌ی ماهی، نمک و فلفل بغلتانید، سپس آن را در روغن سرخ کنید.

مزه دار کردن ماهی با لیمو و پیاز

پس از آنکه ماهی به قطعات دلخواه برای سرخ کردن بریده و تمیز شد، آن را در مخلوط آبلیموی تازه، پیاز خرد شده و نمک و فلفل قرار می‌دهیم. این کار هم ماهی را مزه دار می‌کند، هم بوی بد آن را کاملاً می‌گیرد؛ فقط دقت کنید ماهی حداکثر نیم ساعت در مایه بماند در غیر این صورت ممکن است تلخ شود.

مزه دار کردن ماهی - مرینیت

 مزه دار کردن ماهی با گشنیز

این سبزی نه تنها در جنوب ایران بلکه بین اعراب و هندی ها هم یکی از پرمصرف ترین سبزی هاست. در انواع قلیه، برای پر کردن داخل شکم ماهی و در انواع کاری‌ها از این سبزی معطر استفاده می‌شود. این سبزی علاوه بر اینکه خاصیت میکروب‌زدایی دارد ضد نفخ و دل درد هم هست پس خوب است از این سبزی خوشبو در مزه دار کردن ماهی استفاده کنید.

 مزه دار کردن ماهی با شیر و پیاز

برای مزه دار کردن ماهی قبل از سرخ کردن ماهی را فیله کنید و در شیر و پیاز خلالی خرد کرده به مدت ۳ ساعت بخوابانید. سپس در آبکش بریزید، با نمک و فلفل مزه دار کنید، در آرد سوخاری بغلتانید و سرخ کنید.

مزه دار کردن ماهی - روغن

نکات و فوت و فن‌های مزه دار کردن ماهی

  • در زمان خرید ماهی حتما به تازه و کهنه بودن آن توجه کنید. ماهی کهنه بوی بدی دارد و مزه آن نیز با ماهی تازه متفاوت است. در زمان خرید انواع ماهی شمال و جنوب نشانه‌های تازه بودن ماهی مثل شفاف و براق بودن و برجسته بودن چشم‌ها، بوی مطبوع ماهی، شل و وارفته نبودن گوشت ماهی و سفتی و قوام آن و رنگ قرمز روشن آبشش را بررسی کنید.
  • به منظور خواباندن ماهی در پیاز و آبلیمو نباید بیشتر از نیم ساعت مواد را مزه‌دار کنید، قرار گرفتن ماهی بیشتر از نیم ساعت در آبلیمو موجب تلخ شده مزه آن می‌شود.
  • برای خوشمزه شدن ماهی حداقل از نیم ساعت قبل آن را با مواد موردنظرتان مرینیت کنید.
  • برای مزه دار کردن ماهی قبل از سرخ کردن باید پیاز را رنده کنید و از آب آن در کنار دیگر چاشنی‌ها استفاده کنید.
  • به منظور مزه دار کردن ماهی سالمون می‌توانید از ترکیب زعفران دم کرده، آبلیمو و نمک و فلفل سیاه استفاده کنید و ماهی را ۳۰ دقیقه در این ترکیب بخوابانید.
  • برای مزه دار کردن ماهی برای کباب کردن می‌توانید از مقداری روغن زیتون؛ آبلیمو همراه با نمک و فلفل سیاه و ادویه‌هایی که دوست دارید استفاده کنید.

مزه دار کردن ماهی - ماهی قزل آلا

نکات طلایی طبخ ماهی

  • نحوه آب شدن ماهی یخ زده هم در کیفیت پخت آن بسیار تاثیرگذار است. برای اینکه ماهی هنگام پختن مزه واقعی خود را بدهد و از بوی بد آن خبری نباشد، بهتر است که ماهی را درون شیر یا دلستر قرار داده و  اجازه دهید که یخ آن آب شده و آماده طبخ گردد.
  • حتما ماهی را نیم ساعت قبل از پختن یا سرخ کردن طعم دار کنید؛  زمان بیشتر باعث می شود ماهی طعم واقعی نداشته و بیشتر طعم ادویه جات مورد استفاده را بدهد.
  • برای اینکه ماهی در هنگام پخت ( آب‌ پز) متلاشی نشود، بهتر است مقداری سرکه و نمک در آب جوش بریزید و ماهی را در آن بپزید.
  •  در استفاده از پیاز و سیر جهت طعم دار کردن ماهی بهتر است آب آن را گرفته و ادویه‌جات دیگر را درون آب سیر و پیاز رنده شده ریخته و ماهی را با آن طعم دارد نمائید.
  • برای اینکه ماهی در هنگام سرخ کردن خرد نشود، بهتر است ابتدا قسمت بدون پوست را در روغن سرخ کنید، سپس قسمت پوست ماهی را سرخ کنید تا این اتفاق پیش نیاید.
  • برای پخت ماهی شوریده: ماهی شوریده گوشتی لطیف دارد و بهتر است به صورت شکم پُر یا سرخ‌شده مصرف شود. دقت داشته باشید که برای پر کردن شکم این ماهی، فقط تا قسمت کمر ماهی باز شود.
  • برای این که در هنگام پخت ماهی در فر، پوست ماهی به سینی فر نچسبد، بهتر است ماهی را روی صفحه‌ی سیلیکونی یا سینی تفلون بپزید. یا سینی را چرب کرده و قدری آرد سمولینا یا آرد سوخاری درشت روی سینی بپاشید.
  • برای آن که بوی ماهی از دست زدوده شود بهتر است دست های خود را با محلول سرکه و آب یا آب و نمک بشویید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید