تالاب کیاکلایه لنگرود یکی از غنی‌ترین تالاب‌های استان گیلان بود که درحال حاضر تنها ۱۵۰ هزارهکتار از آن باقی مانده و مابقی آن از بین رفته است.

تالاب کیاکلایه لنگرود

کشور ما ایران دارای مناطق مختلف گردشگری زیادی میباشد ، مناطقی که شاید برای برخی از افراد شناخته شده و برای برخی دیگر بسیار ناشناخته باشد . به همین علت زمان هایی را که افراد در تعطیلات به سر می‌برند اگر به آمار جمعیت شهرها توجه کنیم متوجه آن می شویم که جمعیت برخی از نقاط کشور به صورت نجومی بالا رفته است . شمال کشور ما همیشه جزء آن دسته از شهر هایی بوده که در ایام تعطیل مسافران زیادی را به خود جذب کرده و افراد زیادی خواهان سفر به این منطقه از کشور مان هستند . آب و هوای مطلوب شمال کشور یکی از علت های تجمع مسافران در ایام تعطیلات است . اگر نگاهی وسیع تر به موضوع بیاندازیم متوجه این مطلب می شویم که همه ما انسان ها علاقه مند به دیدن مناطق گردشگری جدید که تا به حال ندیده ایم هستیم ، و برای این امر لازم است که با نقاط مختلف کشور و مناطق گردشگری گوناگون آشنا شویم . یکی از این مناطق زیبا تالاب کیاکلایه لنگرود ، یکی از غنی ترین تالاب های گیلان می باشد که در ادامه پارس مگ در مورد آن صحبت با شما صحبت خواهد کرد.

تالاب کیاکلایه لنگرود

همانطور که میدانید شهر گیلان دارای تالاب های فراوانی است و تالاب کیاکلایه لنگرود نیز همانند تالاب چاف یکی از تالاب های بسیار معروف و زیبای شهر لنگرود می باشد .

تالاب چاف لنگرود در حاشیه روستا چاف و بافاصله ۶۵ کیلومتری از رشت و ۱۳ کیلومتری شمال شرقی لنگرود واقع شده است . تالاب چاف از شمال به روستای تازه آباد ، از شرق به دریای خزر و از غرب و جنوب به روستای چاف منتهی می‌شود . وسعت این تالاب زیبا و خوش آب و هوا حدود ۸۰۰ هکتار بوده و در ارتفاع منفی ۲۵ متری از سطح دریا قرار دارد و همچنین میزان بارندگی در این منطقه حدود ۱۳۰۰ میلی متر در سال است . همین مسئله یکی از دلایل خنک بودن هوا در این تالاب می‌باشد .

تالاب کیاکلایه لنگرود نیز در گذشته جز بزرگ ترین و غنی ترین تالاب های کشور بوده است که متأسفانه به علت زیاد شدن جمعیت این منطقه ، بیش از نیمی از تالاب از بین رفته و تبدیل به مناطق مسکونی و بیمارستان و… شده است . در گذشته این تالاب ۳۵۰ هکتار بوده است اما امروزه تنها ۱۵۰ هکتار از آن باقی مانده که این خود یک فاجعه برای مردمان شهر لنگرود حساب میشود اما هنوز هم با وجود رخ دادن این اتفاق تالاب کیاکلایه هرساله گردشگران زیادی را برای دیدن خود جذب کرده و دارای ارزش‌ اقتصادی بسیار فراوان می باشد . شما در این تالاب با گونه های مختلف جانوری و گیاهی رو به رو می شوید به همین علت هر سال محققان زیادی برای تحقیق در این زمینه پا به این منطقه می گذارند.

تالاب کیاکلایه لنگرود

وجود تالاب کیاکلایه جدای از زیبایی هایی که برای توریست ها و گردشگران دارد باعث شده است که مردم ساکن در این منطقه و مناطق نزدیک به این تالاب از موقعیت اقتصادی و شغلی نیز برخوردار شوند . زیرا افرادی که برای دیدن به این ناحیه از کشور سفر می کنند ، به دنبال آن هستند که شرایط مطلوبی را برای اقامت خود در مدت سکونت فراهم کنند و این خود یعنی ایجاد موقعیت های شغلی فراوان برای افراد ساکن در این منطقه میباشد . همچنین اگر بعد از بازدید تالاب کیاکلایه تصمیم برای اقامت چند روزه در این منطقه را داشتید میتوانید در فاصله ی بسیار کمی در شهرهای اطراف این منطقه ی زیبا سکونت داشته باشید و از طبیعت و آب و هوای مطلوب آن لذت ببرید . در نزدیکی تالاب کیاکلایه منطقه ی خوش آب و هوا و توریستی زیباکنار وجود دارد که هم میتوانید با قیمت مناسب مبادرت به خرید ویلا کنید و هم برای اجاره و اقامت چند روزه اقدام نمایید تا در هر زمان و هر فصلی که میخواهید به این استان سفر کنید .

این تالاب در موقعیت شهری قرار دارد و از لحاظ حفظ محیط زیست طبیعی دارای توان و اهمیت بالایی است. تالاب کیاکلایه لنگرود از نظر حاشیه نشینان این منطقه به واسطه تامین آب زراعی ، معروف به استخر کیاکلایه است. تالاب کیاکلایه مساحتی حدود ۳۰۰ هکتار داشته است اما به دلیل توسعه شهر اکنون تنها از آن حدود ۱۵۰ هکتار باقی مانده است.

تالاب کیاکلایه لنگرود کجاست؟

این تالاب می توانست به عنوان نگین شهر لنگرود شناخته شود ولی متاسفانه به دلیل اینکه هر تکه از آن به بخشی همانند : مسکن مهر , بیمارستان و ادارات بخشیده شده در حال نابودی است در سال های گذشته وسعت بیشتری داشته اما به دلیل عدم رسیدگی در این اواخر وسعت آن به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرده است و متاسفانه از آن جایی که شهرداری لنگرود در حال ساخت بلوار بر روی آن هم هست تا سال های آینده شاهد نابودی این تالاب خواهیم بود

آدرس تالاب کیاکلایه لنگرود

تالاب کیاکلایه در شهرستان لنگرود است از یک سمت به شهر لنگرود , رامسر و رشت و از سه سمت دیگر به شالیزار متصل می شود که وجود این شالیزار ها و کوهپایه هایی که کمی دورتر قرار گرفته اند چشم انداز زیبایی را به وجود آورده اند. محل دقیقی که تالاب در آن واقع شده است جنوب شهر لنگرود در فاصله سه کیومتری لیلا کوه است برای دسترسی به آدرس تالاب کیاکلایه لنگرود باید از طریق جاده ارتباطی رشت-لاهیجان به سمت رودسر حرکت کنید.

تالاب کیاکلایه لنگرود

امکانات رفاهی و تفریحی

این امکانات شامل : مجموعه کامل تالاب،استخر مصنوعی، شهربازی و بقعه متبرکه سفید آستانه است که تا امروز این امکانات رفاهی توانسته است توریست ها و گردشگران زیادی را به خود جذب کند.

از دیگر ویژگی های این تالاب، نزدیکی آن به مرکز شهر است که امکانات تفریحی، رفاهی و اقامتی را با بهترین کیفیت برای گردشگران داخلی و خارجی مهیا کرده است.همچنین در یک کیلومتری این تالاب، زمین های ورزشی فوتبال، بسکتبال و پیست موتور سواری در کنار تالاب قرار گرفته است و بخشی از این تالاب توسط شهرداری لنگرود به پارک تبدیل شده است .

پوشش گیاهی و جانوری تالاب

در شرایط فعلی بیشتر درختان توسکا و پوشش هایی از نی در تالاب دیده میشود. نکته قابل توجه و جذاب این تالاب این است که همانند بسیاری تالاب های دیگر تالاب کیاکلایه هم توجه آبزیان و پرندگان را به خود جلب میکند و در صورتی که آنها احساس امنیت کنند در نقاط مختلف تالاب به استراحت و تولید مثل می پردازند و همین خود یکی از عوامل جذب گردشگران است. بهترین فصلی که می توان دیدن تالاب را در برنامه ی سفری خود قرار داد فصل بهار می باشد. همچنین از دیگر تالاب های استان گیلان می توان به تالاب سوستان لاهیجان اشاره کرد.

تالاب کیاکلایه لنگرود

به طور کلی در کمال تاسف می توان گفت موارد زیر دلایل اصلی نابودی این تالاب است:

  • ریختن زباله های شهری و بیمارستانی
  • ساخت پروژه بوستان بازار لنگرود
  • ایجاد پیست موتور سواری
  • ایجاد کمربندی جدید در بخشی از تالاب

جالب است بدانید که تالاب کیاکلایه در نزد افرادی که اطراف این تالاب اقامت دارند ، به واسطه تأمین آب زراعی و کم و زیاد شدن آب در طول فصل معروف به استخر کیاکلایه می باشد . با توجه به اینکه تالاب کیاکلایه قابلیت گسترش فضای فیزیکی در اطراف خود را دارا می باشد می تواند در گسترش اشتغال ، درآمدزایی ، همچنین حفظ محیط زیست و یا گذراندن اوقات فراغت نواحی شهری و اطراف خود ، تأثیر فراوانی داشته باشد . پس بیایید بیشتر به طبیعت اطرافمان اهمیت دهیم و حافظ محیط زیست باشیم

به امید آنکه روزی ایران گردیمان را کامل کنیم که ایران ما پر از زیبایی های بی نظیر است.

 

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید