درمان کیست مویی با لیزر

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال به عنوان یک بیماری پوستی و عفونی شناخته می‌شود. این عارضه با ایجاد یک ساختار کیسه‌ مانند غیرطبیعی پر از مو، چرک و بقایای پوست‌های مرده  در زیر پوست به وجود می‌آید. کیست مویی کمر، معمولاً در چین باسن یا در بالای شکاف باسن و روی استخوان دنبالچه ظاهر می‌شود. این بیماری سالانه بیش از 70000 نفر را مبتلا می‌کند و نسبتا شایع است.

کیست مویی چیست؟

کیست‌های پیلونیدال کیسه‌هایی پر از مو و مواد زائد هستند که می‌توانند در قسمت‌های مختلف بدن تشکیل شوند، اما اغلب در بالای چین باسن ایجاد می‌شوند. کیست مویی کمر شایع‌ترین نوع این عارضه است که اگر عفونی شود، ممکن است یک آبسه دردناک در زیر پوست تشکیل دهد.

طبق تحقیقات برگشت یک یا گروهی از موها به زیر پوست باعث ایجاد این عارضه می‌شود، اما هنوز علت دقیق ایجاد کیست مویی مشخص نیست.

علائم و نشانه های سینوس پیلونیدال

اگر کیست پیلونیدال عفونی نشده باشد ممکن است هیچ علامتی وجود نداشته باشد. هنگامی که کیست عفونی شود، علائم و نشانه‌ها ایجاد می‌شود:

شایع ترین علائم و نشانه‌های کیست پیلونیدال شامل وجود یک گودی کوچک یا توده تحریک شده در ناحیه باسن است که معمولاً با التهاب، قرمزی، تورم، حساسیت و درد مشخص می شود که هنگام راه رفتن یا نشستن بدتر می‌شود.

کیست پیلونیدال عفونی ممکن است چرک یا خون را تخلیه کند و بوی بدی داشته باشد. برخی از افراد مبتلا به کیست پیلونیدال عفونی ممکن است حالت تهوع، تب یا خستگی شدید را تجربه کنند، اما این علائم کمتر رایج است.

علائم کیست مویی

تشخیص

کیست پیلونیدال باید پس از بررسی کامل علائم و سابقه پزشکی و پس از انجام معاینه فیزیکی توسط متخصص پزشکی تشخیص داده شود. این عارضه معمولاً با معاینه بصری ناحیه باسن توسط یک متخصص پزشکی تشخیص داده می‌شود. در موارد نادری که مشکوک به عفونت است، ممکن است آزمایش خون، نمونه ادرار و نمونه مایع از کیست پیلونیدال ارزیابی شود. در موارد خاص، تصویربرداری به شکل اشعه ایکس، CT یا MRI ممکن است برای بررسی حفره‌های سینوسی، گسترش عفونت یا عمق کیست درخواست شود. در صورت مشکوک بودن به هر نوع سرطان پوست، بیوپسی از پوست نیز ممکن است گرفته شود.

کیست پیلونیدال چگونه درمان می شود؟

درمان کیست پیلونیدال بسته به شدت علائم و الگوی بیماری متفاوت است. رایج ترین روش درمان کیست پیلونیدال برش و تخلیه کیست است که در آن یک برش کوچک در کیست ایجاد می‌شود تا هرگونه مایع، مو و مواد زائد باقی مانده در کیست را خارج کرده و از عفونت جلوگیری می‌کند.

اگر عفونت قبلاً رخ داده باشد یا مشکوک باشد، برش و درناژ برای تخلیه چرک مفید است و ممکن است با یک دوره آنتی بیوتیک خوراکی یا موضعی ادامه یابد.

در موارد شدید با عود زیاد عفونت یا وجود منافذ متعدد در کیست، ممکن است برای برداشتن کامل آن نیاز به جراحی باشد تا احتمال عود بیماری کاهش یابد. با توجه به اینکه جراحی به روش باز یا بسته انجام می‌شود، زخم ممکن است باز بماند یا با پانسمان و بخیه بسته شود. محل جراحی تا زمان بهبودی کامل باید تمیز، خشک و بدون مو باقی بماند.

در حال حاضر تا حد زیادی روش درمان کیست مویی با لیزر جایگزین عمل جراحی شده که علت را می‌توان سهولت در انجام این روش درمانی و نتایج رضایت بخش آن برای پزشکان و بیماران است.

مرکز درمان لیزر برای درمان کیست مویی بدون جراحی و به طور قطعی و بدون بازگشت، تکنولوژی لیزر درمانی را انتخاب کرده است. البته در کنار تیمی از بهترین پزشکان متخصص.

قدرت اشعه لیزر می‌تواند بدون کوچکترین آسیبی به بافت های سالم مجاور، سینوس پیلونیدال را از عمیق ترین لایه های پوست به طور کامل و دقیق جدا کند و برای همیشه آن را ریشه کن نماید. درمان کیست مویی با لیزر و بدون جراحی یکی از پرکاربرد ترین روش ها برای رهایی از این عارضه است که بسیار مورد توجه و استقبال بیماران قرار گرفته است.

درمان‌های کمتر رایج شامل استفاده از تزریق موضعی ترکیبات شیمیایی اسیدی مانند فنل برای درمان و پیشگیری از کیست‌ مویی خفیف تا متوسط است. این روش اما با میزان عود بالایی همراه است و معمولاً مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

برای راقبت‌های بعد از درمان ممکن است از حمام سیتز (نشستن در تشت آبگرم) برای تسکین علائم استفاده شود. همچنین ممکن است از داروهای مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده شود. مهم است که در صورت امکان ناحیه آسیب دیده را تمیز، خشک و بدون مو نگه دارید.

چه عواملی باعث ایجاد کیست پیلونیدال می‌شود؟

زمانی تصور می‌شد که کیست‌های پیلونیدال ممکن است مادرزادی باشند و از سلول‌های جنینی که در ابتدای رشد در مکان نامناسبی قرار داشتند ایجاد شوند.

دلیل احتمالی دیگر، ایجاد ضربه‌های مکرر در ناحیه مقعد بود که در گذشته با نام (بیماری راننده جیپ) شناخته می‌شد.

اکنون تصور می‌شود که گروه‌های کوچکی از موها، سلول‌های مرده پوست و باکتری‌ها در منافذ پوست در شکاف بالایی باسن به دام می‌افتند و یک «سینوس»تشکیل می‌دهند که رشد می‌کند و تبدیل به آبسه می‌شود.

این آبسه در زیر پوست ایجاد می‌شود و می‌تواند منجر به ایجاد سوراخ‌هایی در سطح پوست شود که دائما از آنها ترشحات و عفونت خارج می‌شود.

برخی از نوزادان با فرورفتگی درست بالای چین باسن به دنیا می‌آیند که گودی خاجی نامیده می‌شود. اگر گودی خاجی عفونی شود، می تواند به کیست پیلونیدال تبدیل شود.

عوامل خطر برای کیست مویی

عوامل خطر برای کیست پیلونیدال شامل موارد زیر است:

  • مرد بودن
  • کم تحرکی و نشستن زیاد
  • داشتن موهای ضخیم بدن
  • سابقه خانوادگی
  • اضافه وزن
  • پوشیدن لباس‌های تنگ
  • تغییرات هورمونی در سن بلوغ
  • پرمویی و داشتن موهای ضخیم
  • سابقه قبلی

آیا راهی برای پیشگیری از کیست وجود دارد؟

می‌توان از طریق برداشتن موهای زائد در ناحیه دنبالچه و ایجاد چین و چروک باسن با اصلاح، استفاده از کرم موبر یا لیزر موهای زائد از ایجاد این عارضه جلوگیری کرد. روش‌های پیشگیری دیگر شامل اجتناب از پوشیدن لباس‌های تنگ، نشستن زیاد است. همچنین داشتن تحرک و ورزش کافی، نشستن بر روی سطوح نرم، رعایت وضعیت بدنی و بهداشت خوب و لایه‌برداری منظم این ناحیه به پیشگیری از سینوس مویی کمک می‌کند.

آیا کیست پیلونیدال کشنده است؟

کیست پیلونیدال به خودی خود کشنده نیست. جدا از دردی که ممکن است احساس کنید، همیشه این احتمال وجود دارد که کیست بتواند مشکلات سلامتی طولانی مدت ایجاد کند. این خطرات سلامتی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • یک یا چند سینوس برگشتی می‌تواند در همان ناحیه (یا جای دیگر، اما معمولاً در چین باسن) ایجاد شود. اگر کیست شما عود کرد، کیست مویی مزمن دارید.
  • عفونت سیستمیک (زمانی که عفونت در سراسر بدن شما پخش می‌شود) که می‌تواند به سرعت تهدید کننده زندگی شود.
  • سرطان (به ویژه کارسینوم سلول سنگفرشی یا SCC). معمولاً پزشک یک نمونه چرک می‌گیرد و آزمایش می‌کند تا مطمئن شود که سرطانی نیست.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید