در ‌محیط‌های کاری همواره امکان دارد اتفاق ناگواری رخ دهد. به‌ همین منظور استفاده از عینک ایمنی و کلاه ایمنی در این محیط های خطرناک امری ضروری است. اگر همه‌ی کارکنان از لباس، عینک و کلاه ایمنی استفاده کنند خطرات ناشی از برق گرفتی،  برخورد اجسام به سر و چشم،  ریزش سنگ و… به حداقل می‌رسد. زیرا این ابزار جلوی آسیب دیدن شدید افراد را می‌گیرند.

حال می‌خواهیم درباره‌ی کلاه ایمنی و کاربرد آن صحبت کنیم. شاید متوجه شده باشید که این کلاه در رنگ‌های مختلفی تولید می‌شود، با دانش ساده از شناخت این رنگ‌ها می‌توانید  به‌راحتی کاربرد هرکلاه را متوجه شوید و همچنین سمت کارکنان را نیز تشخیص دهید.

آیا معنی رنگ کلاه ایمنی متفاوت است؟

در واقع تعریف دقیق و جامعی برای رنگ کلاه ایمنی از سوی سازمان‌ جهانی بهداشت و سلامت داده نشده است ولی استفاده از رنگ‌های متفاوت در مشاغل و سمت‌های مختلف هرکدام معنی خاص خود را دارد. اگر علاقه‌مند به شناخت این رنگ‌ها هستید با ما همراه باشید.

کلاه ایمنی قرمز رنگ

قرمز همیشه به معنی رنگ خطر و شرایط اضطراری بوده است. در کلاه‌های ایمنی نیز برای همین منظور استفاده می‌شود. رنگ قرمز یکی از رنگ‌های مهم در این کلاه‌ به‌شمار می‌آید. اگر توجه کرده باشید افرادی که در حوزه‌های پرخطر مثل اطفاء حریق و آتش‌نشانی فعالیت می‌کنند از کلاه قرمز استفاده می‌کنند.

کلاه ایمنی سبز رنگ

سبز نمادی از ایمن بودن است به همین دلیل نیروهای بازرس و ناظر که از یک طرف اداره ی مخصوص فرستاده می‌شوند و وظیفه دارند از پروژه دیدن کنند و سطح امنیتی آن را بسنجد از کلاه سبز استفاده می‌کنند.

کلاه ایمنی سفید رنگ

رنگ سفید یک رنگ خنثی است و در همه ی مشاغل می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرید. اما باید بدانیم که این رنگ برای چه کسانی در پروژه قابل استفاده ‌است. درواقع این کلاه برای کارکنانی که سمت و مقام آنها از نیروهای معمولی بالاتر است کاربرد دارد. برای مثال مهندسان یک پروژه‌ی ساختمانی از کلاه سفید استفاده می‌کنند و کارگران آن پروژه از رنگی دیگر.

کلاه ایمنی قهوه‌ای  رنگ

رنگ قهوه‌ای را می‌توان یک رنگ جهانی دانست زیرا همه‌ی جای دنیا از آن استفاده می‌کنند. این رنگ برای افرادی که تخصص آنها جوشکاری است قابل استفاده می‌باشد.

کلاه ایمنی مشکی رنگ

رنگ مشکی برخلاف گذشته و قدمتی که دارد، امروزه خیلی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. این رنگ علاوه بر اینکه خیلی کم استفاده می‌شود؛ نشان‌دهنده‌ی هیچ سمت و جایگاه شغلی نیز نمی‌باشد. شاید همین نداشتن معنی باعث عدم استفاده از آن شده باشد.

کلاه ایمنی نارنجی رنگ

اگر در ایران زندگی می‌کنید حتما بیشتر از هر رنگ دیگری کلاه‌های نارنجی رنگ را دیده اید. حدس اینکه این کلاه بیشتر برای کدام دسته از مشاغل استفاده می‌شود خیلی سخت نیست. همانطور که حدس زدید باید بگویم که بله این رنگ مخصوص قشر زحمت کش کارگر است. کارگران ساختمانی و همچنین کارکنانی که در جاده ‌ها مشغولند باید حتما از این کلاه نارنجی رنگ استفاده کنند.

دلیل اهمیت ویژه ‌ی رنگ نارنجی قابلیت دید بالای این رنگ در روز و شب است. این ویژگی بخصوص برای کارکنانی که مجبورند شبانه در جاده و خیان‌ها مشغول کار باشند می‌تواند تا حد زیادی مفید باشد و احتمال خطراتی مثل تصادفات جاده‌ای را تا حد زیادی کاهش دهد. درواقع نماد کلاه نارنجی احتیاط است.

کلاه ایمنی زرد رنگ

رنگ زرد نیز مانند رنگ نارنجی بسیار پرکاربرد است. این رنگ  وقتی با رنگ سفید همراه می‌شود بسیار پرکاربردتر است. درست است که همه ی کارگران می‌توانند از کلاه زرد استفاده کنند، اما بیشتر توسط کارکنانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که با ماشین و ابزارآلات سنگین سروکار دارند.

کلاه ایمنی صورتی رنگ

استفاده از این رنگ کلاه در هیچ جای دنیا راج نیست ولی معنی جالی دارد. این کلاه به معنی مجازات برخی از کارکنان است. قابل ذکر است که در بعضی از کشورها از این رنگ برای مجازات استفاده می‌شود.

کلاه ایمنی آبی رنگ

این رنگ بیشتر برای مشاوران فنی در کارهایی نظیر جاده‌سازی و ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از کاربردهای دیگر رنگ آبی می‌توان به استفاده از آن برای کارگران و کارمندانی که به‌صورت موقت در یک پروژه استخدام شده اند اشاره کرد.

کلاه ایمنی خاکستری رنگ

این رنگ برای هیچ‌کدام از مسئولین و کارکنان پروژه استفاده نمی‌شود و فقط در صورتی که یک بازدیدکننده عمومی بخواهد از پروژه دیدن کند لازم است از کلاه خاکستری رنگ استفاده کند.

جمع بندی

حتما تا اینجا به اهمیت استفاده از لباس ایمنی شامل لباس، عینک و کلاه ایمنی پی برده‌اید. در اکثر مواقع استفاده از این تجهیزت ایمنی تا حد زیادی جلوی یک فاجعه را می‌گیرد. در محیط‌های کاری خطر همواره کارکنان را تهدید می‌کند و سهل انگاری در استفاده از لباس‌های ایمنی ممکن است  باعث به‌وجود آمدن اتفاقات غیر قابل جبران شود. پس چه خوب است اگر قبل از هر چیزی به فکر سلامت خود باشید. تنها با تهیه‌ لباس، عینک و کلاه ایمنی تا حد زیادی سلامت خود را تضمین کنید.

شرکت ایمن کالا به‌عنوان یک مرکز پیشرو در این خصوص، بهترین انواع وسایل ایمنی را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد و همواره سعی دارد این محصولات را با بهترین کیفیت ارائه دهد.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید